Hänt nåt med kattens ögon? Sjuk?
Min katt har varit borta ca 3 dagar, bor på landet så han brukar vara borta mycket men aldrig så länge. Så kom han hem ikväll haltandes på ena bak benet å jag får absolut inte röra det då försöker han bita mej, något som han aldrig annars gör, men ändå vill han sitta i mitt knä hela tiden. Sen är han konstig på ögonen, ser ut som att vit ögonhinna syns för mycket inne i ögonvrån, tycker inte detta ser normalt ut. Kan detta tyda på nån sjukdom? Mvh Micaela
Ja då är kissen sjuk om hinnan syns. Åk till veterinären, han har ju även ont.

Jag skulle kontakta en veterinär. Har du någon helgöppen jour som kan hjälpa till tror du?
Blinkhinnor framme kan bero på allmänt sjukdomstillstånd, har han kanske blivit biten i benet av något kan han bära på en inflammerad böld som behöver dräneras och medicineras.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Katten är väl avmaskad?
Tack för så snabba svar!! Han avmaskades förra veckan. Bor i skara, så blåstjärnan borde nog ha öppet hoppas jag. Tänkte åxå på att han kanske fått ett bett. Tusen tack

Han kan ju ha råkat ut för något under sin utevistelse…jag skulle kontakta veternär, hoppas att han inte blir sämre så att du kan vänta tills på måndag..
En till från Skara:)
Det finns också en veterinär i Järpås som har ordinära öppetider (och priser) på lördagar. Radu Bochis 0510-91195
Annars är Bremer i Skärv den bästa och billigaste veterinär.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ser du inget synligt på det haltande benet så kolla om bölden eller lymfkörteln är svullen på insidan av låret Där gillar katter att hugga varandra. Du hittar säkert orsaken till att han är arg. Om blinkhinnorna är framme mår han mycket dåligt av sin "skada"
Han verkar bli bättre på benet, ringde jour igår å dom tyckte jag skulle avvakta. Tack för hjälpen allihopa!
Just det där med att blinkhinnan syns är ett tecken på att det nog är lite allvarligare. Som andra skriver är det troligt att det kan vara en infektion som har med det skadade benet att göra.
Hur reagerar din kisse i övrigt? Hur är det med aptiten? Verkar han annorlunda i övrigt? Vakenhet och andra tecken? Katter är mästare på att kammoflera att de är sjuka. Därför kan även små tecken betyda att de är allvarligt sjuka.
Viktigt att du inte släpper ut honom och att du har honom under uppsikt. Om du märker att han försämras bör du åka akut till veterinär.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja som LEna säger, håll kisse innne nu och åk in i morgon med honom
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....