Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2080 ggr
Lena
0

Påkörd katt - om ansvarsfrågan!

I dagens upplaga av Eskilstuna-Kuriren finns det en artikel som handlar om vilket ansvar man har om man skulle råka köra på en katt eller något annat tamdjur.

I artikeln berättas om en kvinna som kör på en katt som blir svårt skadad. Hon vänder sig till polisen som vägrar hjälpa till. Hon ringde runt till veterinärena på orten som menade att det var en polissak. Till slut fick hon ringa efter sin svåger som har jaktlicens…

Påkörd katt - ansvarsfrågan.

Enligt djurskyddslagen ska man försöka lindra djurets plågor så snart som möjligt. Enligt polisen har man skyldighet att kontakta dem om man kört på ett djur. Känner man till djurets ägare är det även bra om man kontaktar dem - fast det finns det ingen skyldighet till enligt lagen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

I Uppsala kan man åka till Ultuna, djursjukhuset, och lämna in katten.Sedan kan de söka efter ev ägare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Engla
0

Det är en intressant fråga. När jag och min sambo var på fest för två år sedan, upptäcktes det att en påkörd katt hade krypit in på trädgården. Vi ringde först veterinären, men han ville typ inget göra, så vi ringde polisen som kom och hämtade katten. Polisen hörde aldrig av sig hur det gick med katten. MEN när min sambo skulle köra hem från mig sent en kväll några dagar senare, så blev han stoppad av polisen…körde väl lite för fort…Då såg han att det var samma poliser som hade hämtat katten och då passade han på att fråga hur det gick med katten. De berättade att de hade avlivat den. Fråga mig inte hur, men så var det i alla fall. Ägarna till katten lyckades husägaren spåra (de som ägade tomten dit katten sökte sig). De tyckte att det var bra att de blev informerade. Men fy vad hemskt allt var!! Klarar inte av att köra förbi deras hus för jag tror alltid att det ska ligga en skadad katt där…Usch!!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Det man ska göra och som polisen ska göra är att göra anmälan och ta emot det. För en katt går under hittegodslagen. Så det vore i lagens ögon som att köra på en byrå på gatan. 

Det är ett brott mot djurskyddslagen att låta ett djurlida. I detta fall så var det polisen och veterinären som var skyldiga till det brottet.

Även om de hade t ex ett lägenhetsbråk, så sätter larmkommunikations centralen upp "att göra listor" för poliserna. Så när de är klara med en sak, så får de nästa uppdrag. Och när LKC ser att en bil är i närheten av ett område så säger de åt patrullen att kolla upp det hela. Så jag anser att de ska polisanmäla polis och veterinär för djurplågeri. /Vanessa

Ultuna är bra på det sättet med hittekatter, för de annonserar också efter ägarna om de inte hittas.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

gubben
0

Det bästa är väl att åka till närmsta veterinär om katten fortfarande lever så kan de antingen ge den vård eller avliva smärtfritt om det är nödvändigt.

Engla
0

Precis Gubben. Men vi var på fest och då var klockan vid midnatt så vi fick ringa jourveterinären som tyvärr inte ville göra något…

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis