Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 624 ggr
vanessa
0

Djurskyddsinspektör andas ut

Träffade en av djurskyddsinspektörerna jag har kontakt med. Han var så glad. Tidigare har han slitit sitt hår för att skrivbordet täckts med papper, att han hoppar mellan kontroller av butiker, vatten för att sedan kasta sig över djurskyddsärenden, Nu har hela arbetsgången blivit annorlunda. De har anställt folk som sköter allt det adminstrativa så att de som jobbar med djur och miljö kan koncentrera sig på det. Det var som en stor sten föll av honom. Nu kan de bland annat följa upp de som har djurförbud. En de gick in till hade 12 giftormar, utsvulta, och sedan möss, utsvultna och döda. Varav en av mössen åt sina vänner, och så hade de två katter som var så glada att träffa dem. Alla utom mössen r'ddades och nu ska de besöka honom flera gånger om året. Vilken lättnad för honom, vilken lättnad för djuren. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

majvi
0

Är det lokalt tro eller kan man hoppas att arbetsgången har ändrats på fler ställen?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

marieborg
0

Toppen att han äntligen får tid för det viktigaste!

Måste vara riktigt frustrerande att vara djurskyddsinspektör och se allt som våra djur råkar ut för.

En lite fundering. Måste de ha ngn särskild utbildning?

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
0

#3  Tack för länken.

Bra att de är välutbildade.

vanessa
0

#1 Jag tror att det är en utveckling överlag, faktiskt. Nu har de gått från Vaxholms kommun till södra roslagen, som är ett mycket större område. Men då blir det mer tjänster istället. Och uppdelningen kom fram genom det. Så då blir det nog samma i andra län/kommuner. Får vi hoppas. /Vanessa

storAnnette
0

Ok,nu fattar jag (tror jag).Det verkar vara så att i många kommuner finns inte regelrätta djurskyddsinspektörer utan de som är miljöinspektörer får ta den biten ändå utan samma utbildning.Kanske inte underligt om det är stora skillnader i hur kommuner hanterar djurärenden.

Lena
0

#5 Man får hoppas att det är en sådan utveckling på gång till det bättre över hela landet. Med dom arbetsförutsättningarna är det nog inte lätt att arbete över huvud taget. Har tyckt mig märka att inspektörerna här i Göteborg verkat både trötta och uppgivna.

#6 Är det på det viset kan det nog ha sina rutiga och randiga skäl att det inte fungerar så bra på många håll.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Vi får hoppas att vindarna vänder i samhället. Så att de som är utbildade till djurskydd håller på med det, och de som håller på med miljö fixar med det. Och att de som gillar det administrativa håller på med det. /Vanessa

Lena
0

#8 Ja rätt man på rätt plats är alltid det bästa! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"