Namn påverkar intressenter?
Hej!
Som en del av er vet har jag en kull kattungar som jag kommer att söka hem till. Har bara haft ungarna i drygt en vecka, så känner dem och deras personligheter tämligen dåligt än, men det är dags att namnge dem. Dels för deras individuella presentation på hemsidan (+ framtida annonsering) och dels för att det blir lättare att hålla skillnad på dem (t.ex vid anteckningar om vikt och dyl). De är inte helt olika varandra.
Att namnge djur handlar ju oftast om personligt tycke, men det jag funderar på är om vissa typer av namn, kan öka folks intresse? Eller snarare fånga folks intresse? jag menar inte att folk påverkas av namn på katter så till den grad, att det avgör om de är intresserade - men visst måste ni hålla med om att det finns namn somn är mer tilltalande, än andra. - och att namn kan skilda en del av en individs personlighet.
Nu har jag ju en kull på fyra ungar, och det kan ju vara käckt att ungaras namn håller sig till ett och samma "tema".
Så, några tips på vad jag borde tänka på vid namngivandet? =) Namn är förstås mitt sista problem just nu, men nog en så viktig del.
Mvh Tessa
mamma heter ju lovis, så kanske namn ifrån ronja rövardotter? då blir det ju ett litet tema som folk känner igen och kanske tycker är gulligt. min gissning iallafall, jag har inget att stryrka det med.
personligen tycker jag missan och sånt kan bli lite tråkigt eftersom det är så vanligt. hoppas ingen tar illa upp!
Det stämmer nog väldigt mycket med bra namn. Hur knäpp det än är för de flesta döper sedan ändå om sina katter.
Jag kommer aldrig på namn, inte heller alla mina har namn. Ibland kommer jag på ett bra namn och nästa dag har jag glömt det igen. Eva som jag samarbetar hittar hela tiden på bra namn och jag är ganska säkert att en del av hennes katter går bra just pga deras namn.
Nån här hade börjad med kryddnamn, paprika osv som jag gillade. Jag började en gång med godisnamn men hann bara till Ploppen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om inte annat så tycker jag det visar på att man bryr sig om dom små väldigt mycket 
#1: Det var min första tanke =) Varför Lovis blev just Lovis, kan jag inte riktigt svara på - Hon kändes som en Lovis, och då Lovis, Ronjas mamma i Ronja Rövardotter var enligt mitt tycke, en riktig supermamma, stämde det bra in på "min" Lovis.
Tyvärr finns det inte så många namn att välja bland, i Ronja Rövardotters berättelse. Tre kattungar är ju pojkar och då skulle ju i och för sig Birk, Borka och Mattis fungera. Har faktiskt kallat den lite mindre killen för "Skalle-Per", vilket i sig kanske inte är så snällt ;)
Men det är absolut ett bra tips att hela familjen blir en "rövar-familj" À la folkära Astrid Lingren.
Jag har nog lite dille på att just namnge djur, det tycker jag är både kul och intressant. Jag har alltid varit väldigt noga med namn och att de känns "rätt", när det gäller mina egna djur. Jag tycker som dig att det är lite tråkigt att använda "vanliga namn". Ingen får ta illa upp, djuren är ju lika underbara oavsett vad de heter - men själv väljer jag gärna lite mer ovanliga namn, känns mer personligt så. Samtidigt är jag fullt medveten om att framtida hem troligtvis vill döpa om katterna, så i just detta fallet handlar det nog mer om en "positiv marknadsföring". Om man kan uttrycka sig så =)
Vi brukar namnge kattungar i samma kull på samma bokstav. Eftersom vi har arbetsnamn på våra kater så är alla vanliga namn slut för länge sedan så vi har mycket ovanliga namn på våra kissar. Sedan är det ju så att den som adopterar får kalla sin kisse vad den vill. Men visst är det kul med lite ovanliga namn. Ska du fortsätta med namn efter mamman så bir det något på L då? Kolla denna länk på namnregister om du hittar något där: http://home.omline.no/¨rsvensse/reicatname.html
Tack för era svar! Skönt att ingen missförstår mig och undrar varför jag ens bekymrar min hjärna, med detta ;)
Jag tänker på "mina" katter hela tiden, och drömmer till och med om dem, så jag gör verkligen allt i min makt, att detta ska bli så bra som möjligt för dem. Dem själva struntar säkert i vad jag kallar dem, men som du Alexej skriver, så tror jag också att namn kan göra skillnad. Och jourhemmet har nog rätt i, att det är ett tecken på att man bryr sig - och syns det väl, så hjälper det säkert.
Jag är själv svag för "kryddnamn", typ Timjan osv.
#5: Har också funderat på om kullens "tema" ska vara moderns första bokstav i namnet, i detta fall bokstaven "L". Tack för länktipset, ska kika där!
#6 Jag tror det smög sig in ett fel i länken. Ska vara online så det blev en bokstav fel där. Byt m emot n så kommer du nog in.

Haha jag älskar att döpa katter :D Senast blev det Rajtan, Tajtan, Tjosan och Ojsan!
Det handlar ju lite om målgrupper här… Äldre vill ofta ha enkla namn som Rasmus, Mimmi, Konrad och Tusse som är lätta att komma ihåg. Barn verkar älska sånt som har med just barnprogram och TV-spel att göra, samt sånt som är gulligt: Ex Pikachu, Nitendo, Snuttis etc. Däremellan verkar det ha blivit poppis med gubb- och tantnamn såsom Tore, Tage, Asta m.m.
Själv tycker jag väldigt mycket om namn med betydelse. Exempelvis så vore det himla fint om en blåvit katt fick namnet Taivas, vilket betyder himmel på finska (blå himmel med vita moln), eller kanske Dallas (= Vattendal), Dylan (= Stort hav), Rio (= Flod), River (= Flod), Tau (= Dagg), Rocío (= Dagg) eller Chimalis (=indianska: blåsångare)
Även teman och liknande är himla kul. Jag körde vin-tema på en kull en gång: Mamma Torroya med sönerna Aventino och Radici och dottern Tassinaia.
Black Velvet och Jack Daniel vore kul på ett syskonpar :)
Macintosh, Toshiba, Firefox, Mozilla, Acrobat
Melodisa, Melodix
Melodi, Symfoni, Harmoni
Latjo, Lajban
Tapas, Fajita, Burrito
Espirit, Nike, Adidas
Pepsi Max, Pepsi Cola
Ska det vara lite lyxigt så kan man ju ge dem majestätiska dubbelnamn som exempelvis Majestic Sunrise, Glorious Horizon m.m.
#(: Härligt att det finns namn-entusiaster här! Då behöver jag kanske inte förklara mig =)
Jag avundas dem som är duktiga på namn med innebörd. Det i sig tilltalar säkert folk, men tyvärr är jag själv väldigt dålig på att finna dem. Det är om man inriktar sig på något specifikt, t.ex indianska och lägger lite jobb på att finna lämpliga namn, som passar in.
Utan att helt vara medveten om sambandet, heter våra två hundar och katt: Mollie, Hei-Lie och Charlie. Det är lite kul att samtligas namn slutar på -lie. I synnerhet då husse valde namnet till "sin" Mollie. Som i sig är ett av de vanligaste hundnamnen i Sverige. Det blir han ofta informerad om ;) Tur att hon är så unik i övrigt!
Kul med "vin-namn"! Det var lite udda!
Men som du säger, så är målgruppen viktig, och jag får nog erkänna att äldre människor i allmänhet tilltalar mig mer som blivande hussar/mattar till kattungarna, än tv-spelsintresserade barn ;) Jag har själv inga barn, men har fått höra och erfara en del trista historier om just kombinationen barn och djur som lett till tråkiga omplaceringar, så en smula allergisk är jag nog. Men det är en annan femma, nu handlar det om namn =)

Jag kan tipsa om två sajter när det gäller att hitta namn:
translate.google.se där man skriver in en lämplig betydelse (ex "frusen" om katten ska ha tema vinter) och testar att översätta det till alla möjliga olika språk tills man hittar ett ord man gillar.
och se.babycenter.com där man kan söka på namn från världens alla hörn, och även välja vilken bokstav namnet ska börja på, betydelse, ursprung och såklart kön.
Jag försöker också finna bra passande namn för de katter jag är akuthem till, som även är tilltalande för köparna. Vet att flera av mina missar fått behålla sina namn av sina mattar och husser, vilket gör att det känns kul och uppskattat att man anstränger sig lite med namn. Men jösses så svårt det kan vara att komma på namn som inte redan är tagna på katthemmet ( vi vill inte gärna ha Tusse1, 2 , 3 etc)
Kul att höra fler funderar så runt namnen 

#11 Kör teman :D

Oftast så blir det pop/rockstjärnor, filmskådespelare, fotbollsproffs mm
Jazz, Jada (Pinkett Smith) och Jewel.
Fyra av de 8 kattungarna som hittades i en dammsugarkartong i skogen i nordvästra Skåne fick heta Elux, Miele, Siemens och Volta.
Ibland blir det italienska namn (hade sett tv-reklam för Giorgio Armani) som Gina, Giorgio, Giovanna, Guillermo. Deras mamma heter Grace (kelly).
Henke, Ibra, Marta och Ronaldo.
Om det är en kattmamma med ungar så brukar jag liksom känna efter vad mamman heter (det dyker plötsligt upp ett namn i huvudet) och så ska ungarna få namn efter begynnelsebokstaven i mammans nam.
Ibland så kan kattmamma uppkallas efter den som anmält ärendet. Har för tillfället en kattmamma Helle, två pojkar Harry och Ron samt en flicka Hermione.
Tre små svartvita yrväder till kattungar där flickan döpts till Kisses (kyssar/pussar) eftersom det första hon gjorde var att klättra upp på tröjan lägga sina små framtassar om min haka och sätta igång och pussa mig i ansiktet
. En av hennes bröder spinner högljutt så fort man tar upp honom så han fick heta Lucky och så blev på sambons förslag den andra brodern döpt till Luke.
Jag hade en 2 röda kattungar som fick heta Victor och Gidde , hon som fastnade för Victor ville ha en röd hankatt och hennes son heter Victor.Det visade sig att Victor var en Victoria,men det spelade ingen roll sen.
De skulle ha fötts ute i hemlösheten men av en slump kom kattfamiljen till mig och då tyckte jag att de var riktiga vinnare.Någon kanske kommer ihåg Victory Tilly och Gidde Palema?
En kattunge var en liten äventyrska och fick då heta Renata.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

#15 Såna namn är najs, när de blir döpta efter storheter!