Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 4817 ggr
Sagolika
0

Äldre katt till äldre dam?

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=197092

Har ni sett detta? Någon som har en lämplig äldre katt, tam och rumsren innekatt, ingen skyggis.

Jourhemmet
0

Oj, 92, blir nog svårt från katthem även om det finns backup Obestämd

HannaVastervik
0

Åh lilla tanten, hoppas någon har en katt till henne, vilken lycka hon och katten skulle få dela.

pia-app
0

Vi har en 11-årig kattdam i ett av våra stödhem som tröttnat på de andra katterna och vill vara själv. Har skrivit svar och hoppas på tur.

Pia

9Liv

Sidentass
0

#3 Håller tummarna..vet av erfarenhet vilken stor betydelse en katt kan ha för gamla människor..

anebit
0

Dotterdottern skriver också att hon och hennes mamma är backup ifall det händer nåt, då tar någon av dem hand om katten.

Det är ju toppen!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sidentass
0

Min far säger att han aldrig skulle orka med utan sin Zazza…och naturligtvis finns man där om något skulle hända..

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mormorsbror (88) med sin katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
0

#7   jätte fint foto som säjer så mycket

Lillan7704
0

Det sägs ju att folk som lever nära inpå djur, speciellt hundar och katter, lever längre, blodtryck osv kan gå ner från skyhögt till normalvärde…

Min mormor tog en katt av mig när hon var 85.. Inga problem där inte. Nu blev Nisse sjuk och fick somna in tyvärr, men hade han överlevt mormor så hade antingen jag tagit tillbaka honom eller så hade min mamma eller moster tagit hand om honom.

Tycker absolut inte att det är ett hinder att låta en äldre människa adoptera en katt så länge det finns en plan för katten om personen går bort!

Pälsbollarna i Höganäs

Sagolika
0

Hoppas att det är okej att tipsa så här och länka till annat forum? Jag kom bara att tänka på att någon av er säkert måste ha någon gammal katt som behöver ett hem.

gulliver
0

#7 Åh ett sån´t fint och härligt foto Skrattande. Har inte lyckats förmå min mamma som är 84 år och lite skröplig men envis att ta hand om någon katt (ännu). Hon bor mitt inne i en stad och gillar att ha balkongdörr och fönster öppna så i så fall fick man sätta nät på både balkong och fönster.

Sidentass
0

#7 Vilken fin bild - som säger så mycket!

IceJossan
0

Man kan ju se det som såhär också, ang. gammal katt hos gammal tant:

Tanten är 92 år, adopterar en 10-årig katt, blir sjuk om 3 år och kan inte ha katten kvar längre. Då är det är 13-årig katt som behöver nytt hem igen = inte lätt att omplacera.
Om tanten adopterar en 3-årig katt men blir sjuk om 3 år, så är det en 6-årig katt som behöver nytt hem igen.

Det är betydligt lättare att adoptera ut en medelålders katt än en gammal katt. En flytt tar förmodligen hårdare på en äldre katts kropp än vad det gör på en medelålders katt.

Om det istället är så att katten avlider av ålderdom innan tanten, så kanske tanten avlider snart hon med, pga sorg (om man nu får skriva så). Om hon då ska ha en ny katt så blir det samma procedur igen.

Så jag vet inte om det är så rätt att haka upp sig på att hon är gammal och därmed ska ha en gammal katt? För om man tittar på situationen i större perspektiv, inte bara nutid, så kan det mycket väl vara bättre med en yngre eller kanske medelålders katt med rätt personlighet och aktivitetsnivå.

martdat
0

så länge katten har backupp så tycker jag inte heller  man behöver haka upp sig på ålder, o jag kan ju dö i morgon jag med, fasst jag är 33

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gulliver
0

#14 Det får vi verkligen inte hoppas att du gör.

IceJossan
0

#14 Absolut, så länge man har backup! Man bör ju egentligen alltid ha backup, för som du säger så kan vem som helst dö när som helst.

Puma77
0

Jag har tyvärr ingen backup som skulle kunna rycka in om jag skulle passera till andra sidan. Men jag hoppas innerligt att min kära tillsammans med mina underbara hittekattsvänner skulle ställa upp och hitta bra hem till mina troll.

Tycker att det låter bra om damen har backup ifall något skulle hända.

//Pia

martdat
0

#17 inte jag heller, men hoppas att pappa med sambo försöker att få till det så som jag önskat med mina katter, vad min önskan är om jag dör har jag berättat, hur det ska ordnas för var och en,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

anebit
0

Min dotter och jag är backup för våra djur.  Så det känns skönt att veta.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Vad som är viktigt att man förmedlar en lugn katt till en äldre person. Äldre har ofta diabetes och andra sjukdomar är därför mer blödningsbenägen. Plus att ev hemtjänsten går med på att rensa lådan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

IceJossan
0

#20 Exakt, det är inte bara att skaffa katt. Det ska vara en passande katt, och eventuell släkt och/eller hemhjälp ska gå med på att hjälpa till.

Men om det väl klaffar så är det verkligen toppen med djur för äldre!

Hawknestgrove
0

Hur har det gått???

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pia-app
0

Jag har varit inne på sidan men det är inget nytt inlägg så jag vet inte.

Är det någon här som vet någon som kan tänka sig att ta hand om en 11 årig kattdam som inte vill bo med andra katter.

Pia

9Liv

IceJossan
0

#23 Henne kanske vore på sin plats att föreslå till tanten? Det skadar inte att fråga även om inlägget är gammalt.