Bukig mage på kattunge
Vad kan det bero på. Jag var ute och gick med sonen och eftersom han är liten fick han åka i kärran. Vi tog en annan väg än den vi brukar, vet ej om det var ödet. För när vi gått på vägen en stund hör vi pipande ljud. kan tillägga att inte ett hus finns inom 4 kilometer avstånd utom mina grannars och de har ej kattungar.
När jag tittar närmare under de täta granarna så ser jag världens sötaste lilla kattjej, ser inte ut och vara mer än 7-8 veckor. Är dock vinglig så kan va yngre. Tar hem lilla tjejen skickar iväg sambon och köpa ersättning och blötmat (Mjau).
Hon äter bra men är tunn utom buken som ser stor ut. Kan de bero på mask och vilken sort ska man köpa. veterinären tyckte jag skulle köpa banminth. Kör hellre pastavariaten än tabletter. Så vilka finns i pasta. Vi har även tid för vaccinering och öronrens och chipning.
Ingen av grannarna har sett henne förut men de såg en bil svänga in på vägen för nån dag sen. Är en liten skogsväg som bara leder till åkrar och skog.
Så nu bor hon här till sonens stora förtjusning.

Så fint att du tog hand om den lille

Underbart att du tog en annan väg så att kissen kom in i värmen. Tack!
Har säkert blivit dumpad! Fy FN hur kan folk göra så?
Bukmagen är säkert mask skulle jag tro.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Underbart att ni tog hand om lillan.
Har ni kollat så det inte finns fler kattungar där? Kan ju vara en hel kull som är dumpad.
Jag skulle nog ge Milbemax istället. Banminth tar inte bandmaskar, som den mycket väl kan ha om den är 7-8 veckor. En kattunge börjar redan äta "riktig" mat vid 4 veckors ålder, så har den levt ute har en eller annan mus/fågel slunkit ner. Milbemax är små, små piller som smakar gott, så de är inte så svåra att ge. Den behöver dessutom bara en halv pilla nu när den är så pass liten.
Helt underbart att ödet slog till och att ni tog en annan väg än vanligt.
Även jag undrar som #3 om ni kollade efter flera ungar, oftast är det ju flera i en kull och om de har varit där i några dagar så kanske de dragit åt olika håll.
tänk även på att man kan behöva avmaska flera gånger för att bli av med alla maskar som idag är i olika stadier.

Tack gode gud att du kom i missens väg..precis som du skriver var det nog ödet som var där o styrde!:-)
Kan man avmaska med olika preparat fast med 2-4 veckor emellan. Hon kissar även i sängen och på mjuka saker. Så ska ta upp det med veterinären när vi ska dit.Kan ju va UVi med tanke på att hon varit ute i regnet 2 dagar om det va den bilen.
Vi hitta inga fler. Kolla snabbt innan jag gick hem med denna sen gick jag och sambon tillbaka när hon hade fått lite mat i sig. Vi gick i en radie av 500 meter. På 2 sidor är de vatten och resten åker så en ser rätt bra. Är dock 20 meter med skog men kollade noga.
Är ju djurvän och detta är nog 4-5 katten jag räddar nu. hade helst velat öppna ett katthem, men har ej lokaler till det.
ja tar inte Banminth, så kan du ju ge Milbemax. MEn du märker ju om hon har mask, den svullna magen kan även vara ett resultat av dålig föda. MEn det ser du på kissen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag är ingen vän med piller, föredrar pastan, verka inte finnas många sorter med det.
du har flytande Axilur också…. den tar i stort sett allt. NAckdelen med Axilur är att den ska ges tre dagar i rad. Sen finns ju spotonpreparat, men de är ju rätt dyra då de är receptbelagda
Kanske kan höra med vetten när vi endå ska dit.
men så fin!!!!!!!
Ja hon är supersöt. fattar inte hur nån kan dumpa katt bara sådär.
Flubenol är i pastaform. Den tar både rund och bandmask. Men ska också ges i 3 dagar i följd som Axilur. Fast den smakar inte så illa som Axilur gör.
Lovar dig att Milbemax är enklare. Krossa pillan och blanda i ersättningen/maten om du inte vill ge direkt i munnen.
Ska se vad vårat apotek har, de har inte så stort sortiment. Annars får vetten fixa det.