Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 6050 ggr
Sagolika
0

Honkatt lever farligt i Örkelljunga

En troligvis fertil honkatt, några år gammal, möjligen röd-tigré-vit (enligt beskrivningen) samt ev. lite långhårig (inte helt säker på denna uppgift), behöver omgående fångas in och få hjälp. Katten befinner sig strax utanför Örkelljunga.

Ingen ägare vill kännas vid den och där den senast sökte efter mat och skydd blev den svårt mobbad och bortkörd av de andra katterna. Nu är den återigen på "fel plats" bland katter som inte accepterar den och bland människor som inte har möjlighet att ta in den. Lite skygg, men verkar ha haft kontakt med människor tidigare, så den ska nog inte vara särskilt svår att få tam (de lugnar ju ofta ner sig efter kastrering också). Verkar vara i bra skick, troligen ej skadad eller sjuk (fast smal och äter glupskt de matrester som läggs ut till fåglarna och vad den annars kan komma över), men då den hela tiden mobbas av andra katter och får stryk är det ju lätt hänt att den kan få skador som det blir otäcka bölder av m.m. och det vore ju bra om den slipper utstå detta.

Då detta är ute på landet och katten är oönskad behöver den komma därifrån snarast, då lantbrukarna m.fl. den strövar omkring hos inte är villiga att ta emot den.

Är det någon som kan förbarma sig över katten och rädda den?

Ankie
0

men ojoj lilla missen, hoppas kissen blir hjälpt av nån

annebeate
0

Honkatten behöver snarast hjälp särskilt nu när kylan kommit och katten blir mobbad av andra katter och får stryk. Stackars liten.Gråter

Kan någon ställa upp som jourhem?!

gustafsson38
0

ja kan hjälpa till som jourhem

Sidentass
0

#3 Men det är ju toppen…..så glad jag blir över att du finns för missen..! Hon kommer att bli dej evigt tacksam..det är jag helt övertygad om..

gustafsson38
0

ja har platts.ja har rum ledigt.ja ska göra i ordning rummet så den får lugn å ro..meddela mig så ja vet

tuska
0

Man får tårar i ögonen när någon erbjuder sej ett hem till någon kisse som har det svårt

gustafsson38
0

mitt iv är katter..ja tycker så synd om dessa liv nu när de börjar bli kallt ute

Sagolika
0

Det låter jättebra gustafsson! Jag vet inte om det går att fånga henne utan fälla. Var bor du någonstans?

gustafsson38
0

ja bor i varberg

Sagolika
0

Okej, kan du ta emot henne närsomhelst?

Kan någon låna ut en fångstfälla?

Kan någon transportera katten från Örkelljunga till Varberg? (själv har jag varken bil eller körkort).

gustafsson38
0

ja kan hjälpa till omg ja.men bil kan ja inte årdna så långt.

Sagolika
0

Efterlyser hjälp med lån av fångstfälla samt transport av någon annan på forumet. Likaså står det ännu ingen förening bakom katten och det behöver ju lösa sig med pengar till kastrering, vaccinering, id-märkning samt ev. annan vård på något vis också.

annebeate
0

Den mobbade katthonan behöver med det snaraste hjälp. Jourhem finns nu i Varberg. Glad

Kan någon hjälpa till med infångningen av henne eller åtminstone låna ut en en fälla. Kattten finns i nordvästra Skåne.

När det gäller veterinärkostnader skulle vi väl kunna göra en insamling likaså finns hjälp att få när det gäller transportkostnader.

Varje liten kisse som kan komma från livet som en herrelös utekatt är en lycka.

gustafsson38
0

hadde ja vart i skåne så kunde ja hjälpt till

bymaruska
0

Jag har en Barbiedocka på Tradera som går ut i morgon.

Hela slutbudet för dockan går till denna honkatt hon behöver verkligen all hjälp!

Följ auktionen här:

http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionId=120126016

Sagolika ett PM till mig om kontonummer osv

Marie-Helene

gustafsson38
0

vilka underbara människor det finns

Ankie
0

#16 skulle du hjälpa Gulliver oxå med katterna i Trelleborg?

gustafsson38
0

ja har 2 rum lediga..så ja har platts..

gustafsson38
0

ja vet ju inte om transport löses sig ang den kattfamilj till mig..ja har ingen möjlighet att hämta några katter

Ankie
0

transport löser sig alltid, det brukar inte vara nå problem. Det finns folk som ställer upp för katterna i detta forum, människorna här är helt otroliga :). Så det behöver du inte oroa dig för

Lillan7704
0

Ska kolla med min gubbe om han har nån körning åt det hållet inom kort.

Pälsbollarna i Höganäs

gustafsson38
0

ok.är det någon som vet något om denna katt

Sagolika
0

#15 Tusen tack! Jag ska kolla siffrorna till kontot imorgon :)

Vi ska försöka ordna bilder på katten. Den har fått lite mat. Funderar lite på om jag ev. kan hitta ett ställe där den kan mellanlanda ifall jag ska ordna med kastrering m.m. innan den far vidare till jourhemmet? Det bästa vore väl egentligen om man genast hade ett permanenthem att sätta den i, så den slapp flytta runt, men det är ju inte alltid så lätt att finna och det är ju viktigt att den kommer in i värmen plus inte får kattungar ute.

gustafsson38
0

den katt ja tog hand om ..en honkatt de va ju inte meningen att ja skulle behålla henne..men hon fick stanna här hos oss..ja kunde inte skilja mig från henne..

Sagolika
0

Det förstår jag. Man blir så fäst vid dem.

Sagolika
0

putt

gustafsson38
0

hej har ´ni hittat katten

gustafsson38
0

en sterilesering på en hon katt kostar 1090 där ja bor..vart ska man sätta in pengar ..finns det pengar till detta kanske

gustafsson38
0

ska man starta en tråd för denna katt..ja om insamling till vetr kostnad även transportkostnad

martdat
0

#29 det får man ansöka om hoss sightvärden när det gäller insamlingar, men privatpersoner kan inte göra insamlingar.  de du läser om går via föreningar elr andra instanser som huskattens konto tex,

, Har du och sagolika hafft kontakt i verkliga livet? på telefon ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gustafsson38
0

nä ja har inte pratat me henne..så man kan inte sätta in pengar på ett konto till denna katt

martdat
0

#31 inte i nuläget, men det brukar ordna sig,

alltid glädjande när någon öppnar sin dörr för en behövande katt,

Lena
0

#31 Vi har ganska strikta regler för insamlingar. Det är bara föreningar eller väl kända medlemmar som arbetar med hemlösa katter i större skala under längre tid som kan starta insamlingar på sajten. Det måste först göras en ansökan till mig som Sajtvärd.

Det finns olika fonder där man kan ansöka om bidrag för kastering och veterinärkostnader. BillyHittekatt, Chickas minnesfond och Huskattens Hjälpkonto t.ex. Där gör man en ansökan. Får man den beviljad får man bidraget mot uppvisande av veterinärkvitto.

När det gäller transportkostnader har vi Daisys resekonto. Där kan den som transporterat en katt göra en ansökan efter att transporten ägt rum. Det måste vara en katt som varit aktuell här på sajten och som vi vet fått hjälp med transport. Sedan måste det finnas medel i kassan vilket är något som sajtens medlemmar skänker pengar till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gustafsson38
0

ok..men som ja förstår behöver denna katt komma in i värmen..vem jobbar med de.ja att fånga in den ..

martdat
0

djurensvänner kan även de betala veterinärkostnader när man tar in en hemlös., det gör de här, och de gick ut i sin tidning i sep förra året har jag för mig att de betalar halva kastreringskostnaderna för privatpersoner.

gustafsson38
0

ok…ja hoppas denna katt kommer in snart i värmen.att de löser sig me transport

bymaruska
0

Vad händer är det någon som har tagit tag i infångandet? eller är det kanske redan är klart eller på G.

Vad är planen för katten fortsättningsvis.

M-H

gustafsson38
0

ja har sagt att jag kan va jourhem.

Sagolika
0

Hej, just nu är katten siktad och den matas av mina föräldrar så att den ska bli tamare och stanna kvar och låta sig infångas lättare.

Det som fattas nu är någon som kan transportera katten. Först från Örkelljunga till Helsingborg, varpå jag tänkte ta de pengar som Marie-Helene i inlägg nummer #15 ville skänka till katten, ta den till veterinär och låta kastrera, vaccinera och id-märka den, återhämta sig från detta (jag letar någonstans att sätta den för detta syfte) och sedan behövs det någon som transporterar den vidare från Helsingborg till Varberg till Gustafsson. Jag vill ogärna lämna vidare en katt som inte är "fixad". Ja, så ser läget ut just nu :)

gustafsson38
0

ok de förstår ja.så dom pengar räcker till detta ..ja till vetr kostnader

Sagolika
0

Enligt Eniro så är det 14, 8 mil från Helsingborg till Varberg, vilket ska ta ca 1 timme 23 minuter att köra. Så det kanske kunde vara en lösning att direkt när katten hämtas hos veterinären och man ser att den piggnat till, köra den direkt till Gustafsson? Då slipper den tvingas in i transportburen flera gånger och hamna på flera olika ställen.

bymaruska
0

Det tycker jag låter jätte bra! det är mitt tänk också att aldrig lämna ifrån sig en katt utan att den är kastrerad och vaccinerad osv.

Sagolika du får höra av dig när katten är på ingång till veterinären så för jag över Barbie pengarna. Jag tror att auktionen kan sluta någonstans runt 1500 kr. Så vet vad du har att röra dig med när det gäller mitt bidrag.

Lycka till min infångandet

M-H

Sagolika
0

Tack! :)

gustafsson38
0

är de så att pengarna inte räcker ..kan du säg till så kan  ja lägga lite

Hawknestgrove
0

Ok, även tåg är ju en lösning. gustavssson kanske du kunde hämta kissen med tåg? det tar ju inte låg tid……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gustafsson38
0

vart skulle ja hämta den menar du

annebeate
0

Stort tack för din givmildhet Marie-Helene!Glad Skulle något fattas när det gäller veterinärkostnaderna kan jag hjälpa till.

Hawknestgrove
0

Örkelljunga. det är ju inte så långt ens med tåg. Kolla Sjs hemsida

gustafsson38
0

men dom skulle ju transportera den till helsingborg åh därifrån hit efter vetr besöket

gustafsson38
0

med bil tog de ju 1 timma å 23 minuter med tåg 2 timmar å 34 minuter.

Hawknestgrove
0

jo men det verkar som om det är ont om bil och körkort. tåg finns ju för alla. och en timma till är ju inte hela världen

gustafsson38
0

nä de är klart

kattassen
0

#49 Jag tror inte någon har någon lösning ännu för hur transporten kan ske därför lägger man ut olika förslag och idéer. Dom i det här fallet de som försöker fånga in och hjälpa katten är vanliga privatpersoner och har inga transportlösningar klara utan allt bygger på frivilliga som kan tänka sig att ställa upp att köra osv. Dessa frivilliga letar man efter bland annat här på forumet. Därför är alla förslag säkert välkomna - kan man hämta med tåg är ju det en idé. Då krävs ingen bil och körkort.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

gustafsson38
0

jo de är ju en ide

gustafsson38
0

sen är de ju viktig att man får s ehur katten ska bo.

kattassen
0

#55 Ja det är alltid braSkrattande

gustafsson38
0

ja tycker de är viktigt sånt

gustafsson38
0

nu kommer ja logga ut.ska ut i stallet till mina kaniner.du som har hand om denna katt.kan du höra av dig

Sagolika
0

Bilder på katten kommer eventuellt på tisdag om jag kan ordna det. Nu måste jag tyvärr avsluta här för ikväll, men jag återkommer med mer info. så fort jag kan.

gustafsson38
0

om detta inte kan lösas så får ja ta tåget å hämta katten..men ja måsste ju ändå har bur med mig

kattassen
0

Jag har 3 transportburar jag kan ta med men ingen fälla - bara så det inte blir missförståndFlört

bymaruska
0

Jag har lovat att betala för veterinär kostnader och kanske transport om det skulle bli aktuellt.

Dockan fick jag bra betalt för 2500 kr. Hela beloppet ska gå till just den här honkatten i Örkelljunga.

Jag vill att det ska finnas en hållbar lösning och ett bra stödhem för katten.

När det nu har är lite turer i det här ärendet och ingen konkret lösning finns kommer jag att sätt in 2500 kr till resekassan märkt just till honkatten i Örkelljunga.

Så ersättningen får utgå från resekassan enligt de regler som finns där.

Jag vet Sagolika att Du frågat om hjälp med fångstfälla osv. Jag hoppas verkligen att du får den hjälpen. 

Det kanske finns någon här som känner sig redo för en liten misse från Örkelljuga?  

//M-H

gustafsson38
0

jag har sagt till flera att ja kan va jourhem till henne i örkelljunga….va är nu detta

kattassen
0

#62 Maroskaowille!

Det kommer inte att gå lös på några 2500 kr i resepengar. Om alla dessa slantar skall gå till Örkelljungakatten är det bättre att du tar kontakt med sagolika och kanske bekostar kastreringen eller så.

Om katten är klar och om sagolika och gustafsson kommit överens fram till fredag så fixar jag körningen. Jag skall ändå ner och hämta Malmö-katter till Borås och passerar i såfall gustafssons på uppvägen. Det blir inga stora bensinpengar som går åt till detta.

Jag vill inte ha några pengar på Daisys Reskassa som skall bekosta något annat än transportkostnader. Gäller det kastreringar och sånt är Svenska Huskatten/Gubbens Kulpåse ett bättre mål för dessa pengar.

Hawknestgrove
0

det är nog inget. Bara kissen kan fångas in……jissses 2500 för en Barbie? Otroligt….

bymaruska
0

Du får gärna vara stödhem till Örkelljunga katten men du har ju anmält ditt intresse för så många andra katter.

Du kan ju inte ta emot en hel flock då behöver man tillstånd och det är jätte krångligt tror jag.

Enligt din beskrivning i en annan tråd känns det som du har alla förutsättningar för att vara stödhem.

Så jag tror jag kommer ner till Varberg i veckan och träffar Dig. Kanske det går att synka så att katten kommer tillsammans med mig till Dig.

M-H

gustafsson38
0

man får ha max 9 tror ja de är väl..

gustafsson38
0

de har ja fått veta ..max 9 sen behöver man tillstånd..

gustafsson38
0

det är bättre att vi ses så du får se själv..de är väldigt viktigt första kontakten..ja har 4 katter nu hemma..sen så har ja sagt innan att ja har erbjudit min hjälp men inte sagt att den å den ska bo här..

Hawknestgrove
0

ja och 9 är alla katter tillsammans över 1 år. inklusive dina egna om man ska vara noga. MEn det löser sig nog, ska du se, Finns det hjärterum så finns det stjärterum som man säger….

Sagolika
0

Jag måste få låna en kattfälla om vi ska kunna fånga in katten. Sen måste jag även ha en veterinär som står beredd att ta emot den (helst på torsdag eller fredag då, om det ska funka så att den kan åka med Kattassen på fredag vidare till Gustafsson i Varberg. Jag har heller ingen möjlighet att lägga ut pengar för veterinärvården, så det måste vara löst innan den kommer till veterinären. Så just nu hänger det på fångstfällan. Sen är det ju som tidigare skrivits ingen garanti för att vi lyckas fånga katten just den dagen.

Hawknestgrove
0

Ok fälla först och främst…. Rädda Katten har fått vår ena fälla och så har Monsi vår andra. problemet är kanske, att vi är stenhårda på deposition på den som står hos Monsi. Givetvis så får du tillbaka pengen så fort fällan är tillbaka.

Hawknestgrove
0

Malou77 heter hon. Rädda Katten. jag har pma t henne

kattassen
0

Sagolika
0

Verkar som de finns i Malmö, Rädda katten. Hade fällan bara funnits i Helsingborg, kunde jag som sagt få hjälp att transportera den till Örkelljunga imorgon kväll. Men de har ej möjlighet att hämta den i Malmö :(

Jag vet inte hur man ska lösa detta. Synd att man inte har en egen fångstfälla. Blir kanske något man får försöka investera i längre fram. Det har funnits många tillfällen då man hade behövt en sån.

Hawknestgrove
0

finns ingen på närmare håll som har en fälla?

Gullimat
0

Gunilla    Malou77 är inte här inne så ofta, kanske bättre skicka mail via Rädda Kattens sida ang. fällan

kattassen
0

Pälsbollarna då? Höganäs och Helsingborg?

Sagolika
0

#78 Deras fälla var tyvärr redan utlånad.

Sagolika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer bilder på katten :)

Sagolika
0

En till bild

Sagolika
0

Ännu en bild

Sagolika
0

Sista bilden

Sagolika
0

Som om den förstått att mina föräldrar är djurvänner har den nu sökt sig till deras stuga för att få hjälp. Denna katt måste ha haft människokontakt tidigare, för även om den är skygg så är den inte lika vild som en som fötts ute.

Den har gått upp på mina föräldrars altan för att söka skydd för vädret och de har matat den lite, i hopp om att det ska bli lättare att fånga in den sen.

Mina föräldrar är äldre och har redan två katter. De kan inte ha fler katter och har ingen möjlighet att ta in hittekatten. De vill inte att den ska skjutas utan tycker det vore det bästa om den fångas in, får veterinärvård och ett eget bra hem. Deras katter har fått gå ut i åratal, vilket tyvärr är problematiskt nu då hittekatten ideligen kommer i bråk med deras egen hona. Därför måste den bort så fort som möjligt. De har redan fått vara med om att deras hankatt fick dränera ett förfärligt sår i ansiktet efter slagsmål med en annan strykarkatt förr och det vill de inte uppleva igen.

Sagolika
0

Fotografierna togs på lite avstånd och vissa även genom fönstret. Jag har zoomat in dem (beskurit dem) så man ska se bättre.

De har inte kommit åt att se "rumpregionen" men tror att det är en hona. Pälsen är fin. Hon har en stor fästing på kinden som kommer att trilla av själv snart. Hon ser ut att vara i ganska gott skick, även om de tyckt sig se någon sorts eksem i ansiktet på den som kanske behöver behandlas. Ingen synlig märkning eller halsband.

En granngubbe har varit och tittat på den, men det var inte hans katt. Han kom inte i närheten av den då den är så skygg, men jämförde fotografierna med foton på sin egen katt och det var inte samma. Andra grannar tillfrågade och de har sett den söka efter mat, sedan bli ivägkörd av deras egna katter, men den tillhör inte någon av de övriga grannarna heller. Kan vara en dumpad sommarkatt eller möjligen en av böndernas stallkatter som körts iväg av de andra katterna.

Sagolika
0

Visst är den söt? :)

Sagolika
0

Pappa hälsar att de kallar katten Sussi. Skulle det visa sig vara en hane får det väl bli Sune, sa han ;)

kattassen
0

Å det var verkligen en sötis!Kyss

Svårt att se om det ser ut som en hona - många röda röd/vita är ju hanar men h'n ser nästan cremefärgad ut.

Nåja, det skall nog bli "katt" av denne lille goding också med tanke på den avslappnade stilen på soffan. Helskygga katter ligger nog inte så bekvämt i närheten av människor.

Hoppas ni får fångat in kisse inom kort och får ett veterinärbesök innan avfärd - det hade varit allra bäst.

Att lura in katten i transportbur ses som omöjligt antar jag?Obestämd

Sagolika
0

Maruska, tror du att om pengarna för Barbiedockan räcker till både Sussis veterinärvård och mer än så, att man skulle kunna köpa en fångstfälla just för att det tycks vara alltför ont om dem för att få låna en. Så att man köper en egen kattfälla till Sussi, fångar in henne, ger henne veterinärvård och kör henne till sitt jourhem. Sedan kan denna fälla komma andra hemlösa katter tillgodo. Jag kan ev. förvara den i mitt källarförråd och så kan den lånas ut till andra sedan mot en säkerhet, depositionsavgift som med monsis fälla, så att den inte "får fötter". Bara en vild tanke jag fick. Det vore ju toppen om dels Sussi fick hjälp och sen ytterligare katter med hjälp av den extra fällan. Du anar inte hur många gånger jag önskat att man haft en fälla tillgänglig för att kunna hjälpa de som är för skygga för att kunna fångas in på annat sätt. Men då jag själv har så ont om pengar, har jag aldrig haft möjlighet att köpa in en sådan.

Det är bara ett förslag och då det är du som donerar pengarna, så är det du som bestämmer över dem och jag accepterar självklart om du inte tycker att det är en bra idé :)

kattassen
0

#89 Jag tycker idén låter bra. Just nu är jag på väg ut och hinner inte fördjupa mig i det hela, men spinn vidare på det!

Kan man få tag i en fälla snabbt tror du (genom att köpa den). Barbiepengarna finns ju redan så varför inte?

Sagolika
0

#90 Ingen aning hur snabbt det kan gå att få hem den. Jag fick inte riktigt rätt på tidigare länkar om där man köpte kattfälla. Men någon som redan köpt kanske kan svara på det.

bymaruska
0

Visst en fälla är alltid bra att ha tillgänglig! jag vill fundera lite på det, helst av allt skulle jag vilja att det fanns en fälla tillgänglig för många. Det känns som fäll problemet dyker upp hela tiden. 

Bra är om vi kan spåna några stycken hur det rent praktiskt skulle fungera med en fälla med tillgänglighet.

Prio 1 är att katten får den veterinär vård den har rätt till!

Just nu verkar den ju ha det någolunda Ok på din föräldrars altan. Med mat och lite tillsyn.

Fälla finns att köpa i Jönköping!

Jag måste sitta i möten hela fm och tittar in här på em.

//M-H

Sagolika
0

Fick även tips om att jägare brukar använda grävlingfällor som tydligen också går att fånga katter i utan att skada dem. Men jag känner ingen jägare som har en sådan fälla att låna ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Sagolika
0

För min del så har jag inget emot att folk som lånar fällan använder den till katter i TNR-projekt, katter som ska vidare till jourhem/permanenthem eller katter som är så sjuka att de måste fångas in för att avlivas. Huvudsaken är att katterna får hjälp. Fällan behöver inte stå hos mig. Någon annan får gärna ha ansvaret för den, om ni tycker det är bättre.

Ta vänligen denna diskussion i en annan tråd. Denna tråd ska handla om hittekatten Sussi.

Gullimat
0

Kan du låna Monsis fälla och få den till Helsingborg, kan jag lägga ut för depositionspengen så länge om du inte själv kan

Hawknestgrove
0

ja, Monsis fälla finns i Skurup. OCh Monsi har ingen bil. Eventuellt så kan fällan fixas fram i helgen. Men går det inte att få kissen  instängd  på altanen helelr tills det är dags för transport.

Vi köpte våra fällor, varav den ena står hos Monsi På Bengts hästsport 04680475 i Veberöd.HAvaharts.Hör med dem. Annars så är det tyvärr de svindyra som gäller….Lotin. googla på det så hittar ni återförsäljare

Sagolika
0

#96. Tack! Jag vet dock tyvärr ingen som kan hämta fällan i Skurup.

#97. Det tror jag knappast, eftersom i princip alla härinne är emot det och det är väl de som kan komma att vilja låna fällan. Själv har jag inte planer på att fånga in någon annan katt än Sussi och hon ska inte avlivas. Sen är det mig veterligen 6 katter infångade så här långt från Gåsebäck och ingen ska avlivas. Den enda som ev. skulle avlivas var den svårt skadade hanen. Den är inte infångad än vad jag vet. Jag tror inte att någon annan än den kommer att avlivas heller och det blir väl bara om den är för dålig för att kunna klara sig. Så har jag uppfattat det i alla fall. Men det får du fråga Maarit om, för jag är inte inblandad i den räddningsaktionen alls.

#98. Det är en öppen altan, så det går inte att stänga in den där.

Sagolika
0

Kollar här efter svar då och då, men måste iväg på ett par ärenden och sen jobbar jag kväll.

Hawknestgrove
0

Åh 17… Ja då måste väl  fällproblemt lösas på annat sätt. OCh eventuell karesinkvartering för en kort stund…

Sagolika
0

Ett stort fel på detta forum är att moderatorn/moderatorerna är alldeles för snälla i jämförelse med på andra forum! Långt tidigare behövs det åtsägningar m.m.

I egenskap av trådstartare och då jag bett Josefa att inte diskutera något annat än hittekatten Sussi i denna tråd, vilket hon tyvärr envisas med att göra ändå, så ber jag nu moderator att ta bort Josefas inlägg i denna tråd samt svaren till  henne gällande fångstfällan och den för tråden helt orelevanta diskussionen om Gåsebäckskatterna som verkligen får tas i annan tråd om den nu ska diskuteras mer alls!!!

Ett litet tillägg: jag är sjuk, utarbetad och mår verkligen inte bra. Att jag överhuvudtaget gör allt jag kan för att rädda Sussi borde vara något ni tycker är bra och kan glädjas över, istället för att hacka på annat som jag inte ens råder över! Jag kunde ju lika gärna ge upp som de flesta andra gör ute på landet och be någon jägare att skjuta den, då den faktiskt är ett hot mot våra katter. Men jag försöker hjälpa den. Så ge tusan i att hacka på mig, för det orkar jag inte med!!!

Visa nu att ni kan samarbeta och vara hjälpsamma, trevliga och ödmjuka och ge 17 i att skrämma bort folk från forumet, för det gagnar då verkligen ingen katt!

anebit
0

Har tagit bort de inlägg som TS önskade.

Försök nu att hålla denna tråd om Sussie/Sune

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sagolika
0

Så, nu kan moderator ta bort inlägg #106 också! Det ska INTE diskuteras annat än Sussi i denna tråd. Diskussioner om vem och till vad fångstfällan ska användas får ni gärna starta en ny tråd om och Gåsebäckskolonin diskuteras i egen tråd. Punkt slut.

bymaruska
0

Hej!

Ok, ska vi försöka sammanfatta lite i Sussi kattens fortsatta öde:

Fälla: du kan köpa en fälla det är helt OK för mig.

Veterinär: är det något bokat?

Stödhem: är det helt klart? och godkänt

Transport: är det helt klart när och med vem?

M-H

Lena
0

Vädjar härmed till alla att hålla er till ämnet i tråden! Inga mer sidodiskussioner. Dem tar ni i en egen tråd.

Starta gärna diskussioner om TNR eller aktivera en gamal tråd i ämnet.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
0

#108. Veterinär ej bokad ännu. Ska ringa runt och höra vem som är redo att ta emot en skyggis och som kan hålla tiden lite flytande, dvs. antingen måste tiden gå att avboka om vi ej får fatt i henne i tid, eller också måste de kunna erbjuda en tid snabbt då vi fått fatt i henne.

Fälla: ok, då får jag kontrollera var man köper den och vem som kan transportera den till Hbg eller Örkelljunga.

Stödhem: som jag förstått det är gustafsson villig att ta henne, Jag jobbar tyvärr kväll och vågar inte ringa för sent på kvällen, men ska se om jag hinner ringa henne imorgon och stämma av med henne. Hon har ju berättat om sig och jag tycker hon låter som ett bra stödhem. OM allt hinner ordnas till fredag och katten Sussi kan åka med Kattassen, så lämnar hon ju över katten och får då dessutom se hemmet. Skulle det inte lösa sig med hela proceduren till fredag, är det däremot inte löst med transporten och vi måste då hitta någon som kan transportera Sussi till gustafsson, förutsatt att hon fortfarande är villig att ta emot katten även om det dröjer lite längre innan vi får fatt i den.

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

fil här….

bymaruska
0

Jag har tittat på den fällan! och den ser väl jätte bra ut.

Jag kan gå in och köpa den och få den levererad till Sagolika.

Sagolika skicka PM till mig jag behöver din adress.

//M-H

Hawknestgrove
0

kostar  1170 kr inklusive frakt. och i pdf filen hitttar du bra tips och vad som gäller enligt lag både för infångande för liv och även regler vid avlivning. Bra pris, tycker jag.

Sagolika
0

#113 Det låter toppen! Du ska få min adress eller det kanske är smartare med pappas, för fällan ska ju till Örkelljunga.

#Jag tyckte det stod att frakt tillkommer?

Hawknestgrove
0

ja förlåt.Skäms…..moms ingår frakt tilkommer. läste slarvigt….Skäms

Sagolika
0

Har PM:at pappas adress till maruska :)

kattassen
0

Undrar hur lång leveranstiden är på fällan? Känns inte som vi löser detta till fredagObestämd Dessvärre vet jag inte när jag kan åka någon annan gång. Jag har en lucka nu denna fredag som passar bra.

Hoppas det går att fixa Sussi till Varberg även vid ett senare tillfälle om det inte hinns med till fredag.

gustafsson38
0

jag det spelar ingen roll för mig vilken dag..hon är välkommen här..så löser de inte sig så tar vi de en annan dag

kattassen
0

#119 Jo men då får någon annan kanske köra eller åka tåg, för jag åker ju inte denna sträcka vanligtvis.

gustafsson38
0

det gör inte ja heller.vet inte vart det ligger..men givetvis så får jag åka

lillmymlan
0

Det tog 14 dagar innan jag fick min fälla, så det går inte alltid så snabbt. Nu valde jag bussgods så det kanske är olika?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
0

Vi gör så här nu! så blir det löst med transport osv

Jag skickar fällan till Sagolikas pappa.

Sagolika ordnar så Sussi kommer till veterinären och lämnar fällan.

Jag och en annan medlem här på hittekatter åker ner till Skåne hämtar upp katten och fällan hos veterinären och löser ut katten.

Vi åker sedan till Gustavson38 i Varberg och lämnar Sussi.

Är det nu så att det finns fler katter som behöver transport så kan vi ta med på sträckan Örkelljunga eller där veterinären finns  -till Varberg sedan Varberg-Norrköping.

I morgon när jag beställer fällan får jag veta lev.datum och meddelar Sagolika så hon kan planera för infångning och veterinären.

Fällan kommer sedan att finnas hos mig i Norrköping!

Gustavsson38 jag behöver ett PM med din adress i Varberg och gärna telefon om vi skulle virra bort oss.

//Maruska

Lillan7704
0

Åh vad skönt att läsa att det har ordnat sig!! =)

Ja, vår fälla är tyvärr redan utlånad, annars hade ni gärna fått använda den.

Pälsbollarna i Höganäs

soso
0

Maruska, du är en klippa!!

kattassen
0

#123 Men det låter väl bra att ni gör en extra tur.Glad Då hinner förhoppningsvis kanske också någon annan av alla Skåne-katterna få en chans.

Då tar jag med Hornbachkatterna på fredag och ev något mer som dyker upp.

Sagolika
0

Det låter jättebra, Maruska :)

Senaste nytt om Sussi: pappa stänger alltid in de egna katterna på natten. I gryningen hördes ett himla fräsande och kattbråksljud från altanen. Pappa trodde först att det var en räv som var ute efter Sussi, men såg ingen. En stund senare hördes samma oväsen igen. Då ser han en främmande svart-vit långhårig katt som bråkar med Sussi på altanen!

Så himla typiskt. Nu måste vi bli av med den också. Pappa får fråga runt bland grannarna om det är deras katt (den svart-vita). Vi måste göra om så att altanen blir helt stängd sedan så ingen katt utifrån tar sig in där (så att t.ex. ingen fertil hankatt går in och kissar ner dynorna där). Sen ska jag försöka ordna en liten rastgård, så att när det kommer främmande katter kan våra katter få gå ut ändå men mer skyddat och under uppsikt.

bymaruska
0

Visst blir det bra!

Men jag tror faktiskt inte att fällan landar i Örkelljunga först i början av nästa vecka. Jag ska få veta der exakt av fäll leverantören under fm. Den är nu betald och klar!

Sagolikas pappas adress har jag fått.

Väntar fortfarande på Gustavsson38 om adress där katten ska hoppa av.

Bra är om det redan nu går att kolla upp vilken vet som kan ta emot katten med kort varsel i början av nästa vecka.

Eller Sagolika du kanske har en plan om det inte skulle funka med infångande och veterinär samma dag. Katten kan ju inte sitta i fångsburen hur länge som helst.

När vi kommer ner har vi med vanlig transportbur till Sussi för bil resan till Varberg.

//M-H

bymaruska
0

Slog mig helt plötsligt!

Är vi helt säkra på att katten inte har någon ägare, är området lappat, annons i blocket osv.

Vi vet ju att katter kan trava långt "kalmar honan" katten kanske är på villovägar.

Gullimat
0

Maruskaowille.

Kanonbra planerat, då ni också får träffa det tilltänkta stödhemmet, och får fällan med er tillbaka.

Josefa
0

Superbra tänkt. Kör ni förbi Sölvesborg också? Tänker på Svarten.

Gullimat
0

Skrev precis om det i Svartens tråd

bymaruska
0

Vi räkar ju med en lång dag och många mil så lite extra köringen om det skulle passa gör vi självklart.

Vi kan naturligtvis inte åka kors o tvärs i hela Skåne, bra är ju om det går att organisera med upp plock på vägen under resan.

Som det ser ut så kommer fällan levereras till Sagolikas pappa mån-tis nästa vecka.

Vi kommer självklart inte åka ner först vi vet att katten är färdig hos veterinären. Vi är beredda på att åka med kort varsel.

//M-H

Gullimat
0

Kanonbra

Som jag skrev i tråden om Svarten är det 14 mil mellan Örkelljunga och Sölvesborg, men någon kan kanske möta er på vägen

Hawknestgrove
0

vad bra det löser sig!!!!!!!!

Sagolika
0

Jag har försökt att nå gustafsson, men ej fått något svar. Ringde igår kväll från jobb och nu på dagen. Hon skrev i ett PM till mig, men jag vet inte om hon missförstod, för det meddelandet kan ju bara jag läsa, inte hela forumet, så jag kopierar här vad hon skrev då det tycks vara ämnat för hela forumet:

"hej efter dessa dagar här inne..så skrev ja här inne att ja kunde bidra me svartens kastrerings pengar men ingen ser mina inläg.ja känner mig väldigt lessen.så ja vill tacka för mig här inne.."

Taskigt att hon känner sig nonchalerad då hon både är villig att skänka pengar och ställa upp som jourhem :( Nu hoppas jag att hon fortfarande vill vara jourhem till Sussi. Jag har ringt och PMat henne samt lämnat mina tel.nummer. Hoppas jag får fatt i henne så det kan redas ut.

bymaruska
0

Det är tråkigt att hon ska känna så! jag tror inte att någon har nonchalerat henne här.

Utan det har mer handlat om att många vill lära henne lite mer, och hur hennes tänk och arbete ska vara som stödhem.

Jag har också försökt att få kontakt utan resultat, hoppas att det löser sig.

Vi får avvakta annars för vi hitta en plan B.

//M-H

gustafsson38
0

ja har meddelat hon som har hand om örkelljunga katten via telefon..så önskar ja alla här inne lycka till me katterna

Sagolika
0

Gustafsson vill fortfarande ta emot Sussi från Örkelljunga och det är jag väldigt glad för :)

Sagolika
0

#129. Detta ligger 3 kilometer in på en lång grusväg (enskild väg). De som bor på denna väg är sommarstugeägare, både svenskar, danskar och tyskar samt en del lantbrukare. Det är en hel mil ner till själva centrum och för att komma dit är det en stor väg, där risken att bli överkörd är stor. Jag har kollat efterlysningar på Blocket, HD/NST. Katten har inget halsband och ingen öronmärkning. Hos veterinären får de ju givetvis kolla så att katten inte är chipmärkt, men det betvivlar jag.

Det är troligen en dumpad sommarkatt. Ingen verkar i alla fall ha brytt sig om att efterlysa den.

martdat
0

ring polisen o kolla med så har ni gjort vad ni kan o kan placera henne med gott samvete,

Lena
0

#137 Mycket bra planering som ni har gjort! :)

#138 Viktigt att allt är klappat och klart så att de som kommer med katten vet att du är hemma och tar emot. Du vet det är ett pusslande med många inblandade, där inget får gå fel.

Hawknestgrove
0

ja det är ju bara att säga till polisen, att nu har vi tagit hand om kissen och den sitter i stödhem. OCh lämna ut var.

bymaruska
0

Till gustavsson38

Jag vill att Du omgående skickar ett PM till mig med adress och telefon till Dig!

Jag har försökt att få kontakt utan resultat.

Fällan är på väg till Sagolika.

I början av nästa vecka ska jag åka ca 40 mil och hämta Sussi och köra till Dig i Varberg.

Som du säkert förstår kan jag inte åka om vi inte haft kontakt innan. Jag kan inte riskera att sitta i Varberg med en katt som jag inte vet var jag ska göra av.

Du har dagen på dig att kontakta mig!

Om inte så kommer inte jag bidra med att köra katten till Dig utan då får Sagolika hitta ett annat stödhem Sussi.

Marie-Helene

gustafsson38
0

sagolika skulle ju höra av sig.ja väntar på en hennes samtal

bymaruska
0

Du får gärna vänta på Sagolikas kontakt!

Men jag vill få kontakt med Dig det är jag som ska köra den långa vägen inte Sagolika hon ska fånga katten!

Och Du ska vara stödhem! och stödhemmen måste det vara ordning o reda på som tex kontakten innan.

//M-H

gustafsson38
0

det är ju de som ja har sagt hela tiden att de är väldigt viktigt.ja mejlar min adress

bymaruska
0

#147 tack!

Sagolika
0

Jag ringde nyss till dig gustafsson, som jag lovat men det var upptaget. Jag provar igen.

gustafsson38
0

ursäkta ja pratar me min sjuke mor

gustafsson38
0

ja ringer när ja pratat klart

Sagolika
0

Så nu har vi pratats vid :) Tack för ett trevligt samtal! Det känns tryggt och bra att Sussi ska hamna hos dig, Anette!

gustafsson38
0

tack sagolika för ditt trevliga samtal.så är de nån som undrar nått om min tanke om jourhem så kontakta sagolika

gustafsson38
0

maruskaowille  har pmat dig min adress o nummer

gustafsson38
0

hoppas nu att allt ska gå bra med sussie..med infångandet å den långa resan

gustafsson38
0

när du kört den långa resan ska ja bjuda dig på fika.Glad

kattassen
0

#156 Hm…fika det missar ju jag nu när jag inte får med Sussi i morgonFlört

Skönt att det verkar finnas en ny plan för Sussi och att marouskaowille är så gullig att köra en sväng när hon är infångad och klar.

Hawknestgrove
0

underbart att allt flyter nu…..

Gullimat
0

Maruskaowille Det är verkligen ordning och reda med digGlad

Hawknestgrove
0

och jag jublar inte förrän lilla Sussi sitter i Kattassens bil

Sagolika
0

#160 Samma här. Man vet aldrig med katter. Men Sussi matas varje dag av pappa. Vi får hoppas på det bästa :)

Sagolika
0

Nu har jag ordnat så att Din Veterinär är beredda att ta emot Sussi då vi fångat in henne.

Har även talat med polisen, men de hade massor av efterlysta katter i ett väldigt "rörigt" system tydligen och det gick inte heller att skicka bilder på Sussi till dem. Hon jag talade med kunde inte hitta någon katt som skulle kunna vara Sussi bland dem. Hon hänvisade till kommunen samt att kanske annonsera i tidningen, på Blocket m.fl. ställen.

bymaruska
0

Sagolika! Skicka ett PM till mig

Och skriv ihop något om katten om var hon är och hur länge hon varit i området. Kattens kännetecken osv, så kan jag lägga ute en annons på blocket. Jag lånar en av Dina bilder här på forumet.

//M-H

gustafsson38
0

kanske sussies ägare finns där ute

Sagolika
0

Det skulle förvåna mig, men man vet ju aldrig.

Sagolika
0

#163 Fixat! Det ligger även ute på Svenska katters diskussionforum: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=13&t=196749&sid=11eac66efb25571b37dc7bcbfc179967

Tänkte lägga det på Katter iFokus också. Om du tar Blocket så har vi gjort vad vi kunnat. Ev. skulle man kunna annonsera i NST (lokaltidningen också). Min skrivare fungerar inte, annars kunde man printat ut en lapp med bild på sussi och satt nere i byn i de två affärerna också.

gustafsson38
0

hej.ja undrar om någon har hört av sig ang katten sussie..

Sagolika
0

Inte än så länge.

gustafsson38
0

har denna katt tror du vart inne..ja har ett rum ledigt ..där e de rätt fina möbler..så ja undrar om ja måsste flytta ut detta.eller om det kan stå kvar,vill ja inte ha nått förstört

Sagolika
0

Jag tror att hon har varit inne, men är det något man är mycket rädd om så kan det ju vara bra att flytta ut det, oavsett vilken katt man tar in, för man vet ju aldrig med katter Flört

gustafsson38
0

hmm ska se va jag ska ställa de…ja får möblera där så gott ja kan..bara ja får fundera lite..Obestämd

Hawknestgrove
0

ja, saker som man är rädd om, de bör man ju definitivt flytta ut. Håller ni kontakt emellan er?

gustafsson38
0

1 gång har ja pratat me sagolika..

Hawknestgrove
0

ni bör hålla kontinuelig kontakt båda två. ni har väl varandras telefonnummer, så ni får ju liksom hålla grytan kokande båda.

gustafsson38
0

jo sen en fråga.nu har ja kontakt me sagolika.men varför är de inte henne ja ska ha kontakt me efter katten är här

Sagolika
0

Nu har vi gjort som så att vi annonserar på ett flertal ställen på internet, olika kattsidor, upphittat-sidor m.m. om Sussi i syftet att hitta hennes rätta ägare (ifall det nu är så att katten rymt och inte blivit dumpad). Jag ska även försöka sätta in en annons i lokaltidningen om katten.

Om ingen ägare hör av sig har vi rätt att omplacera katten, antingen i jourhem eller om någon kan erbjuda henne ett permanent hem direkt (vilket nog vore skönast för katten för då slipper den flyttas från hem till hem). Men vi får se hur det hela kan lösa sig.

Hawknestgrove
0

det är väl henne du ska ha kontakt med? Såvida inte det är något katthem som tar över ansvaret för katten. Är det det, så är det de, du ska ha kontakt med. Men mig veterligt, så är det inte något kattehm som har tagit på sig ansvaret för denna lilla frussna kattflicka

gustafsson38
0

ja får veta på tel via sms när ja fråga att de är maruska…näää nu blir ja snurrig å förvirrad..den ena säger så den andra så..åhhhhhhh..

Sagolika
0

#178. Då har vi missförstått varann. Jag trodde du menade vem som skulle överlämna katten till dig. För det var ju Maruska. Men efter överlämnandet så kan du hålla kontakt med mig.

Men, är det nu så att kattens rätta ägare dyker upp eller om någon erbjuder Sussi ett permanent hem direkt (jag inväntar alltså svar på alla annonser som lagts ut) så åker katten direkt till den gamla eller nya ägaren istället för att komma till dig, gustafsson. För då behöver den ju inget jourhem. Vi kommer att meddela dig vilket det blir så att du vet och i så fall kan du ju ta in en annan katt istället för Sussi om du vill.

gustafsson38
0

ja tänker inte ta mot någon katt mer härifrån..om de finns god kontakt innan..en massa olika svar..ingen som nämt att komma hem å se hur katten ska bo under jourhemstiden

Sagolika
0

Eftersom jag bor så långt ifrån dig har jag ingen möjlighet att kontrollera hemmet innan. Men när Maruska ska lämna katten till dig, tar hon och kollar upp dig och hemmet. Verkar allt bra så får katten vara kvar där. Skulle det inte visa sig vara bra, får hon ju ta med katten därifrån igen.

Jag tror att det är rätt så vanligt att man gör så ifall avståndet är så långt att man inte kan åka och kolla hemmet i förväg. Man pratas vid i telefon och sen kollas hemmet i samband med överlämnandet.

Men helt klart är det ju ännu bättre att kolla hemmet i förväg om man har möjlighet. Det är helt rätt. Men om man inte har någon aktiv katthjälpare som är med här på forumet i staden där du bor, så kan det vara svårt att lösa i förväg.

Hawknestgrove
0

ja, låt nu inte katten lida på grund av småaktigheter. Hade jag fått tips om  dig som stödhem, så hade jag inte heller  åkt ner och kollat när ändå en annan person ska lämna över kissen. så det är inte så mycket att hänga upp sig på. Nu är det ju i det här fallet, tre pers inblandade, du, Sagolika och Marouschka. Sagolika söker ju som sagt permanent hem plus eventuell ägare till katten. Klart är ju, att dyker något av dessa två alternativ upp, så tar man ju dem som första hand, för då behöver man ju ingen transport och tredje person. Så ingen misstror dig.

gustafsson38
0

de va en igår som skrev…du verkar va en som samlar på katter..en till efter denna du vet inte va du håller på me…va hadde ni sagt om ni fått sådana pm.

Sagolika
0

#183. Det var verkligen taskigt skrivet av dem, gustafsson! Jag vill bara skriva att JAG inte tror det om dig. Jag tror att du är ett bra jourhem.

De som skrivit sådana pm borde få en varning av moderatorerna!

gustafsson38
0

de är inte alla pm ja fått..ja har alltid tatt bra om katterna som är här..åh dom som vart här..åh som ja sagt innan ja tar ALDRIG på mig för mycke..men tydligen ska folk ha nån att hacka på..nu i detta läge mig

Sagolika
0

Skriv till Lena (sajtvärden) vem det är som skrivit så till dig så att hon kan ge dem en varning.

gustafsson38
0

ja vill inte va en skvaller kärring

Sagolika
0

Okej, då får vi hoppas att de som skrev så tar åt sig ändå.

gustafsson38
0

ja de får ja tro att dom gör..

Puma77
0

Jag tycker med det var väldigt lågt av dem att skicka såna fula pm till dig. Men försök att skaka av dig det och tänk på katten som du ska hjälpa istället.

//Pia

kattassen
0

Usch ja det var dumt gjort! Rynkar på näsan

Men jag säger som puma - försök att bortse från det och se framåt.

gustafsson38
0

jo..men ska ja ta katter så vill ja ha godkontakt me den person i fråga..även efter katten.katterna har lämnats här..sen skriver ja alltid i en bok dag för dag ..så kan man titta tillbaka å läsa..jag tycker de är bra,,,

Puma77
0

#192 Låter som en kanonidé. En liten hittekattsdagbok.

//Pia

gustafsson38
0

ja..de följer ju me till eventullt hem ..kul å titta tillbaka i..så många sådana böcker ja har skrivit ..under alla år som jourhem

Hawknestgrove
0

verkligen kul ide… det är ju väldans bra och som sagt, bry dig inte om elaka Pm i så fall. Nu koncentrerar vi oss på att du skafå hem lilla frusna Sussie…

Lena
0

#183 Det var tråkigt Gustafsson att du fått otrevliga PM av någon. Det är inget annat än riktig dålig stil att skriva på det sättet. Försök att bortse ifrån det om du kan. Sådant säger mer om den som skrev det än om dig.

Det var en bra idé det där med dagbok tycker jag.

gustafsson38
0

ja har alltid skrivit dagbok..finns ingen katt som är lika..ja tycker de har vart kul att kunna gå tillbaka å läsa..om dom katter som ja har haft här..den bok medföljer de nya hemmet.åh även dom har uppskattat detta.har tatt kort på kattunge åh satt in..sen har ja tatt kort på när den är stor….man måsste ju va vaksam om den lilla har vart dålig i magen ett tag.åh då tycker ja de är bra att de står skrivet.om man ska uppsöka vetr tex

Hawknestgrove
0

jättebra ju…..

Gullimat
0

Hur går det med dina kattungar du tog in

gustafsson38
0

kattungar?

UlrikaD
0

#200 Tror hon menar de kattungarna med mamma du hade tagit in. De som inte var från någon på iFokus, som du nämnde i en annan tråd.

gustafsson38
0

aha..ja har en kattunge med mamma.

Sagolika
0

Det har blivit ändrade planer för Sussi. Maruska har fått förhinder och kan inte köra henne till Varberg.

Vi som är inblandade i Sussis fall har diskuterat det hela och känner att vi nog tyvärr tog ett förhastat beslut ändå (vilket vi beklagar) i att överväga att placera Sussi i ett jourhem så pass långt bort, för självklart ska ett jourhem kunna räkna med hjälp och stöd och det känner vi att det kommer tyvärr inte att fungera med så långt avstånd. Skulle jourhemmet t.ex. behöva någon form av praktisk hjälp eller inte kunna behålla katten längre, så blir det problem att kunna ordna exempelvis en omplacering.

Jag är en privatperson och tillhör inget katthem eller någon förening som hjälper katter och jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till så mycket och vara ett sådant stöd för jourhemmet som du efterfrågade, gustafsson och du kände dig ju själv osäker skrev du om det skulle bli så att du som jourhem står utan tillräckligt stöd när katten har flyttat till dig. Så jag tror detta blir bäst för alla parter.

Jag har meddelat dig gustafsson att jag ville att vi skulle diskutera detta i telefon, då det lätt blir missförstånd i pm och sms, men du valde att fortsätta diskussionen via sms och på forumet istället. Så därför skriver jag det här i tråden.

Jag ber om ursäkt om du haft besvär i onödan med att ställa i ordning rummet, men du kan kanske använda det om du vill hjälpa en annan katt istället.

Om Sussis riktiga ägare inte hör av sig (vilket jag tyvärr betvivlar) så söker hon (helst) ett permanenthem. Det känner vi är det bästa för katten så att hon slipper flytta runt plus att så länge ingen kattförening eller katthem "står bakom", så blir det svårt att ordna med vems ansvar Sussi egentligen är.

Hon kommer att åka till veterinär innan hon flyttar och bli kastrerad, idmärkt och vaccinerad m.m. men därefter är det önskvärt att hennes nya ägare tar över fullt ansvar för katten, då jag inte har vare sig tid eller ekonomi för att ta vidare ansvar för henne. Däremot vill jag gärna höra hur det går för henne i hennes nya hem såklart.

Annonser ligger ute på flera ställen om Sussi och är det någon här inne som vill tipsa om någon som kan erbjuda Sussi ett bra permanenthem eller någon som vill ta över ansvaret för henne, så hör gärna av er.

(Jag ska iväg och jobba och hinner inte skriva mer här nu och kan ej ta emot några samtal. Jag kollar mer på forumet när jag hinner).

mvh Nina

gustafsson38
0

ja har sett här inne..katten har funnits på ett ställe å infångandet går bra..sen att jourhemmet ligger flera mil bort,,men varför nu i mitt fall me sussie skulle detta inte funka?????Rynkar på näsan

kattassen
0

Som jag även skrev i den andra tråden så anser jag att berörda parter tar denna diskussionen privat då den är av sådan karaktär. Ring helst varandra och prata - då blir det minst missförstånd och felaktigheter.

Jag låser inte denna tråd då en ursprungligen handlar om Sussi och inte placeringsfrågan i huvudsak.

Vill sagolika få tråden låst om hon anser att ärendet är löst får hon bestämma det.

Sagolika
0

Jag vill hitta ett permanenthem till Sussi direkt istället för jourhem, så att den nya ägaren tar över fullt ansvar för Sussi när hon flyttat till sitt nya hem, då jag inte har möjlighet att ta mer ansvar för katten sen.

Jag har med hjälp av folk här på forumet ordnat så att hon kan fångas in och bli kastrerad (så det inte bildas fler hemlösa kattkolonier), vaccinerad och idmärkt innan hon flyttar till sin nya ägare. Jag och min familj har gjort vad vi har kunnat för henne och ser till att hon slipper gå ute och frysa och svälta ihjäl eller bli skjuten.

Skulle Sussi sättas i ett jourhem (oavsett var i landet) så måste jag fortfarande ta ansvar för henne då ingen kattförening och inget katthem gör det och jag känner som sagt att jag inte har tillräckligt med tid, ork eller ekonomi för det.

När hon flyttar vill jag att den nya ägaren tar över ansvaret för henne fullt ut så att jag slipper. Det är inte min katt. Hon är påtvingad oss av sin hänsysnlösa alternativt slarviga ägare och hon bråkar med våra katter så att de inte kan gå ut som de vill.  Jag tycker dock synd om katten som är helt oskyldig och därför ordnar vi så hon får den hjälp hon behöver. Sen får någon annan gärna ta över.

Samma sak med svart-vita hanen.

gustafsson38
0

men herre gud..kan man inte få svar på varför..de finns fler här inne som bor en bit bort åh ändå kan transport lösas..då kan de inte bero på avståndet..

miasofia
0

Undrar också, i vanliga fall brukar det inte vara något hinder att man bor långt bort när det gäller jourhem. Vet att KKS har jourhem i Stockholm fast katterna kommer från Skåne.

Gullimat
0

Nej, Gustafsson38 nu får du sluta, Sagolika har precis förklarat att hon bor för långt ifrån dig för att i fortsättningen kunna ta ansvar för Katten. Och för långt ifrån för att konntrollera ditt hem. 

Så nu fortsätter vi att putta för ett närmre hem till kisen.

Putt, putt

Sagolika
0

Nej, det beror inte på avståndet utan att jag när jag tänkt efter kom på att jag för både min egen skull och Sussis skull inte vill sätta henne i något jourhem alls, utan i ett permanenthem direkt så att katten slipper flytta runt för mycket och jag slipper ta mer ansvar för katten än jag har möjlighet till.

gustafsson38
0

ja..åh får man info att de finns ingen som kan hjälpa till me vetr besök ..ja när katten är här..så vet man de när man tar imot katten…får man den info innan få är man mer berädd..allt blir mycke lättare då..givet är de roligt om sussie får permanent hem…men om inte hem hittas? inget katthem? va händer då..då ska väl inte avståndet spela någon roll..å information innan så man är berädd.ja kanske kunde fått ett hem här till henne..ja känner flera som skulle ta mot katt.

gustafsson38
0

men sagolika..ja nämde i en tråd att min mor va intr av en katt..kanske kunde hon tagit hand om sussi

Gronstedt
0

Sagolika har ju nu flera gånger förklarat att det INTE finns någon förening bakom den här katten och att Sagolika själv inte har resurser och möjlighet att bistå ett jourhem/stödhem så som en förening skulle kunna. DÄRFÖR vill Sagolika placera katten direkt i ett permanent hem eller ett stödhem som tar över ansvaret för katten och ansvaret för att omplacera den.

gustafsson38 har ju upprepade gånger uttryckt att h*n vill vara jourhem/stödhem för en katt och därvid ha kontakt och dialog med och kunna få hjälp av den som står bakom katten. I det här fallet kan det inte bli så, därför att Sagolika inte har möjlighet att göra detta.

Det är en annan sak om det finns en förening bakom eller om den privatperson som har ansvaret för katten har andra resurser. KKS stödhem kan inte jämföras med den här situationen.

gustafsson38
0

men ja säger ju de..min mamma o flera här skulle va intr att hjälpa stackars sussie..ja har skrivit innan att min mor ville ha en katt.får man veta detta innan ..så blir allt bättre..ja har ställt en fråga.de är en annan sak

gustafsson38
0

ja kan inte hjälpa detta.ja kan inte släppa sussie..

Josefa
0

Nu var ju din mamma svårt sjuk skrev du i ett inlägg, så då kanske man inte placerar en katt hos henne just för tillfället.

#Sagolika m fl berörda

Funderar lite på om ett permanenthem hittas till Sussi. Får då de nya ägarna betala för kastrering/vaccinering och vad som nu gjorts på henne? Var hamnar isf de pengarna? Går de till andra behövande katter här inne på HiF? Eller till Maruscka? Eller….?

Hawknestgrove
0

MEn då är det ju som permanenthem som sussie ska flytta och då gäller väl vad jag förstår, en köpesumma.

kattassen
0

Nu har ni inte lyssnat på min uppmaning i #105!!

Sagolika har lämnat en förklaring varför hon inte vill placera katten hos gustafsson. Eftersom det är hon som privat omplacerar katten privat är det också hon som bestämmer vart den skall bo. Sagolika har egentligen ingen som helst skylighet att motivera sitt beslut överhuvudtaget. Hon har dock lämnat denna förklaring.

Nu anser jag att berörda parter tar vidare diskussion privat och härmed låser jag tråden pga av att ärendet kan anses avslutat för offentlig läsning.

Om Sagolika vill öppna en ny tråd för Sussis framtid får hon göra det.

gustafsson38
0

hon har en hund hemma.å hon lever ensam.klarar hon att ta hand om hunden som måsste ut å rasstas flera gånger varje dag så allt klarar hon en katt

Sagolika
0

De nya ägarna bör betala en summa för Sussi så hon inte är gratis. Dessa pengar kan kanske komma en annan katt tillgodo, exempelvis svart-vita hanen. Jag rådgör med Maruska om det.

tuska
0

Det här blev bökigt värre  Både hittan dittanFörvånad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer