Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4703 ggr
Ankie
0

Kattunge som kissar i sängen

En vän jag har har en kattunge som är 6 veckor och som kissar i sängen. Den kissar inte på lådan, är det någon som har något tips som jag kan vidarebefodra?! I hemmet bor mammakatt, pappakatt och två kattungar då är denna lille medräknad.

Bajsar gör den på lådan men kissar inte där.

Hawknestgrove
0

Fel på kisseriet, kan vara otrygghet elelr UVI. till att börja med, utestäng kisen från det rum där sängen står. OCh kolla om en fortsätter, för då är det något som inte står rätt till

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankie
0

ja hon har stängt ute kissen från sovrummet men så fort hon öppnar så går han dit å sätter sig.

Hawknestgrove
0

var kissar kissen när sovrumsdörren är stängd då?

Josefa
0

Urinvägsinfektion eller lite sen i utvecklingen så den snart lär sig

Hawknestgrove
0

ja antingen eller. MEn se till att sängen inte är tillgänglig…..

gustafsson38
0

de behöver inte va nått fel när kattungen kissar..den är ju så liten ännu..katt som ska bli rumsren.har den kissat 1 gång i sängen så även om man tvättar där så känner katten luckten..ja vet att katter inte gillar beska luckter ..sen finns det nått att köpa för jusst när katten kissar

gustafsson38
0

sen varje gång den kissar får man sätta den i kattlådan så den lär sig att där ska den lilla kissa

Hawknestgrove
0

ja helt rätt. MEn nummer ett om den söker upp sängen att kissa i, så bör man  stänga sovrummet och se vad som händer. Kissar den lilla på mjuka saker igen, då är det säkerligen en UVI. Har den gått på lådan förr? Sen tvätta sängen och täcket och lakan med Ättika elelr om du får tag i dettol. Du kan även badda just kissfläcken med Dettol i ren form eller med ättika. För sängen kan vara antingen UVi elelr trygghet. Sätter den sig på andra mjuka saker, så är det troligen en urinvägsgrej. här hade vi när lilla Esther var liten, hon kom ju till oss när hon var 5 veckor, en olycka. Esther älskade husse över allt annat och sov middag med honom i soffan. Då hamnade hon mellan honom och soffryggen och kom inte loss och hann helt enklet inte. För precis som gustavsson säger, reflexerna för att hålla sig finns ju inte ännu hos kissarna helelr. Precis som små valpar, de har noll koll innan de är 12 veckor.

tuska
0

ja kära nån va kiss man får lite här och där när man har kattungar. Det som hjälper är att ha många många kisslådor. i varje fall i varje hörn av ett rum där ungarna visstas. De blir fort kissnödiga och ska fort hitta en passande ren låda.

Ankie
0

nu har jag vidarebefodrat…. den går på lådan men det gör det ogärna, men det är när sovrummets dörr är öppen som kissen går dit å sätter sig. Den har gjort det förut så det är nog som ni säger att det luktar

HannaVastervik
0

Alla kattungar jag haft har jag börjat sätta på lådan runt 4-5 veckor när de har busat, ätit och sovit. De har lärt sig väldigt fort att det är lådan man ska gå på =)

Hawknestgrove
0

ja prio ett är ju då att sanera sängen totalt och ha dörren stängd dit in. då glömmer kissen  sängen till slut. vi hade ju problem med Esther i diskhon permanent ett tag. MEn jag fick ha vatten i den ena diskhon och täcka över den andra så glömde hon den. det var i mitt tycke lite äckligt att hon kissade där vi ställde ner tallrikar och sånt….

russin
0

Lägg ett duschdraperi på sängen, så blir det inte lika mysigt att kissa där. En så pass liten kattungen har ju nästan inte lärt sig än vart den ska gå - men gör man sängen icke kissvänlig, så går det lättare.

Hawknestgrove
0

bra tips… snyggt dessutrom och kostar så lite. men kan man stänga sovrumsdörren dessutom, så är det en klar fördel

Ankie
0

ja det verkar som kissen kussar lite varstans nu, hon gillar inte lådan utan kissar hellre på golvet….

gustafsson38
0

ja har haft kattungar som har kissat på golvet då köpte ja urine off

Hawknestgrove
0

då får man ställa sig frågan, varför hon inte gillar lådan. För grov sand? har hon gillat låda förut? och vad rengörs golv respektive låda med? Ta och torka upp lite kiss med papper och lägg i lådan och håll vakt på katten och lyft kisse till åda. Bajsar den i lådan?

Jourhemmet
0

Många lådor och som föregående talare skrev, vakta kissen och var beredd och lyft till lådan så fort det ser ut som den ska sätta sig någonstans.

Hawknestgrove
0

ja något måste ju ha hänt om kisssen har varit rumsren förut.

Ankie
0

det verkar inte som kissen har varit det, men jag vet att hon har sagt att hon tror att kissen är lite sen i utvecklingen. Den andra kissen är mycket piggare och går på lådan utan problem.

russin
0

Då kanske man ska fundera på vilken typ av kattsand man har - finns ju ett flertal sorter och varianter att välja mellan. prova med flera lådor och olika typer av sand. Framförallt parfymfri sand.

Hawknestgrove
0

ja och sätta kisse på litet utrymme. en bur av kompostgaller. en sån liten behöver inte så stor plats…. temporärt

gustafsson38
0

synd att den ska va i en bur..ja av kompost galler.stackarnRynkar på näsan

Hawknestgrove
0

jo, men det blir för en sån liten tasse rätt så stort. och bara för en kort period, så den lär sig vad man ska ha en låda till… För den har ju liksom inte fattat galoppen.

gustafsson38
0

men att göra så kan ja inte tänka mig att de hjälper.stackars lille katt

Hawknestgrove
0

jo, det kan hjälpa. Ok man ska ju ha kontakt hela tiden, men  ju mindre område den får, desto mindre  risk att den gör fel och så massa beröm när den gör rätt och så är det nog på rätt väg efter bara några dagar.

gustafsson38
0

ni gör som ni vill me era katter som ni tar hand om..ja skulle aldrig göra så

Hawknestgrove
0

Felet är ju att om den springer och småkissar på alla ställen så får man aldrig riktigt rent till slut. OCh då blir katten aldrig rumsren. Om det nu är så att den aldrig lärt sig ännu. Sen är frågan, bajsar den i lådan?  Och som jag vill påpeka,  att inskränka området som jag ser det ska göras när alla frågetecken är uträtade….

russin
0

Man kan fixa med ett helt rum om man vill.

Min Kosmos va inte det minsta rumsren när hon kom till mig - hon kissade på allt mjukt hon kunde hitta - hundbädden, mattor och min säng.

Det jag fick göra va att ta bort allt mjukt som fanns, vilket inte va det lättaste då hon bodde i mitt sovrum första månaden. Men bort med alla mattor, lyfta bort hundbädden dagtid och plast i sängen (i mitt fall duschdraperi). För hennes del så va det hö/halm överst i lådorna som gjorde susen då hon troligtvids aldrig gått på grus tidigare - uppfödd på en höskulle som hon va. När hon väl fattat galoppen, så gick det galant.

Så ta ett helt rum - bort med allt mjukt (förutom t ex en kattbädd eller två), in med 3-4 lådor med olika material i varje och så ska givetvis syskon och mammakatten vara med i rummet.

Om kissungen däremot kissar ofta här och där, så skulle jag göra ett veterinärbesök - för att utesluta ev UVI.

Hawknestgrove
0

ja man måste ju prova allt först. och små utrymmen, så fick vi Mee tam. vi hade henne i en bur av kompostgaller i 14 dagar och hon var en vuxen katt. Men där var det ju skygghet som skulle arbtas bort. hon var ju rumsren. så vi hade en pyttelåda åt henne och försökte  att göra så stor golvyta som möjligt.

Sidentass
0

Kanske vore idé att ställa fram lite fler lådor..någon låda med en annorlunda sand i som kattungen kanske fördrar att använda när den ska kissa..sen är det ju heller inte säkert att den kommit så långt i utvecklingen att den blivit rumsren än…

Hawknestgrove
0

nä,  det är lite för lite fakta att gå på än. men är det bara vanlig rumsrenhetsträning så kanske liten yta kan vara en utväg.

Josefa
0

Detta handlar väl om en kattunge som är 6 veckor. De flesta kattungar brukar klara kisseriet när de är 4-5 veckor, men jag brukar alltid ha någon kattunge vart år som är ett par veckor senare i utvecklingen. Det enda jag gör är att jag sätter ungen på lådan ofta, ofta. Och rumsrenheten kommer, bara den lär sig kontrollera blåsan.

Men just att den sätter sig på mjuka saker, gör att man kanske kan misstänka urinvägsinfektion. För en unge som är lite sen i utvecklingen klättrar inte upp i sängen när den är kissnödig, såvida den inte sitter i sängen, den sätter sig i närmsta hörna rakt upp och ner.

Hawknestgrove
0

ja, men nu när sängen är borta, så sätter den sig lite hej svejs….

Ankie
0

ja precis den sätter sig lite överallt nu. Den har börjat klättra de senaste veckorna, den andra kissungen är före i allt och denna plutt skrutt efter. Men jag ska tipsa henne om sanden, eller hon kan ju läsa här själv ska maila länken till henne.

Misan
0

Precis samma sak hade jag problem med förra sommaren när jag hade 5 kattungar, de skulle leka i sängen och sedan kissade de där för att senare somna, ibland så kissade de när de sov. Kattungar. Det handlade om att det var bekvämt inget annat.

Det blev till att ha plast över hela sängen när dörren var öppen eller alltid se till att den var stängd för dem.

Sedan ungarna flyttade så har ingen av dem gjort brevid lådan en enda gång. Så allt var en fix ide och att det luktade från sängen hur mycket jag än städade och skurade madrassen.

Det är ungar och stäng dem ute ur sovrummet, köp kisslakan för inkontinenta som de har på sjukhuset så slipper man ha förstörda sängar.

Ankie
0

jag kopierar det hon skrivit till mig:

Har redan testat att byta sand eftersom att de kan vara för vasst osv men det hjälper inte.. Har även en särskild låda som bäbisarna går på så dt inte ska bli för skitigt eller lukta för mycket från dom vuxna.
Och rumsren borde den vara vid det här laget för den gör inga "olyckor". Är ju inte det att den inte kan hålla sig, utan den letar ju upp ett ställe där den börjar gå till varje gång som t.ex. under kökssoffan. Och kan den hålla sig och gå dit varje gång skulle den kunna hålla sig för att gå till lådan oxå. Ställde lådan nu sist där den gick och kissade annars men det hjälper inte.. Jag måste ta den precis när den ska till att gå och kissa och sätta den i lådan då för att den ska kissa i den.

Vet inte vad jag ska göra mer nu!! Kanske beror på att den inte är riktigt frisk. Kanske gör ont för den att behöva kliva i och ur lådan?

Jourhemmet
0

Att det luktar från dom vuxna är ju bara bra. Då vet den ju var man ska kissa. Som Josefa säger, sätt den ofta på lådan. Och kolla kissprov hos vetten för att utesluta uvi.

Ankie
0

kissprov hos vetten, hur funkar det?

Jourhemmet
0

Dom kan tex föra in en kateter och tömma lite kiss.

Ankie
0

åh hua då, vad tror du att det kostar? Jag ska berätta för henne

tuska
0

Jag skulle inhandla från apoteket urinsticka och kolla i kisset där  den gör en pöl.

Stickan visar blod i urin

Bakterier-Nitrit

Ph värdet

socker

protein

Skulle den ha en UVI  visar det pos. med blod eller nitrit

Jourhemmet
0

Men det kan vara svårt när katten kissar på sanden, då får man med andra bacilusker.

Jourhemmet
0

Men visst ja…den kissar ju inte i lådan hahaha…

Hawknestgrove
0

ja kissen behöver sövas för att man ska ta sånt prov. Men frågan är, den går alltså under sängen. Inte på öppna ställen? och den bajsar i lådan? Skulle faktiskt om det var min båt och mina åror, först utesluta UVI, sen se vad som hände om man placerade kissen på ett mycket begränsat utrymme. OCh vi kommer osökt till vad tvättas golvet med?. är det ajax, såpa elelr Klorin så är det att be om mera kiss. Hur funkar det om man sätter toalådan inne i en kartong?

Sagolika
0

Det finns många veterinärer som tar urinprov genom att sticka in en spruta rakt i urinblåsan och dra ut urin med hjälp av sprutan (utan att katten är sövd). Det är ganska vanligt och görs för att man ska få ett "rent" urinprov utan bakterier.

Hawknestgrove
0

ouuuuuuu aj … funkar det????? och går det inte hål på blåsan…….

Jourhemmet
0

Klart det går hål på blåsan annars kommer inget kiss Glad Men den drar tydligen ihop sig omgående. Har sett det på tv

Ankie
0

#42 men om katten kissar på golvet, min kompid har alltid välstädat så går det inte att prov därifrån då tro?

tuska
0

Med ultraljud ser dom blåsan och urinprovet blir rent och går att odla på., Att ta ett urinprov från golvet går inte att komma till veterinären medSkrattande

,men med en u-sticka ser man en hel del själv och den går att doppa i kisspölen.

Har alltid sånna hemma för att kolla så inte min PisseNisse har blod i urinen han har tidigare haft Uratstenar.

Jourhemmet
0

Det gör det säkert. Det enda som kan hända är att det kan visa på leukocyter men det är eurytrocyter eller nitrit hon ska titta efter. Skadar inte att testa.