Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2669 ggr
Ligonskrutt
0

Stödhem åt katter, ev sjuka

Vi kommer att vara stödhem åt två kattungar, och när de kommer hit är beroende av när transport kan ordnas, men troligtvis blir det snart :)

Saken är nu den att vi redan har två katter, och kattungarna som kommer hit kommer troligtvis inte vara veterinärbesiktade etc. Hur pass farligt är det för våra egna katter om de som kommer har ngn sjukdom? Vi har tänkt att ha kattungarna i ett eget rum i början.

Förberedelser vi behöver ordna och saker att tänka på? Hur pass tama behöver kattungarna vara innan de kan tas tilll veterinären och bli undersökta/vaccineras? (tycker att jag hör lite olika bud på detta och är okunnig själv…) kanske ngn som har tips på veterinär i kalmar som är bra på att handskas med skygga katter?  Mycket frågor och undringar…alla svar uppskattas mkt!

martdat
0

jag har tagit kattungar utefödda o skövilda och tog till veterinär så  fort vi fick tid, två dar senare har jag får mig, då blev de ordentligt genomgångna och behandlade för skabb o vad de nu hadde, så stödhemmet på en gång visste vad det var frågan om, de två dagarna emellan, hadde hon dem själva i köket, så länge det är samma ventilation så inger hundra procentigt men en bra bit på vägen.rätt elr fel att ta de till vet när de är otama, det är frågan, men för mig kändes det rätt, katterna hadde skabb i örona o löss så det var nog det bässta för dem, och säkerheten för stödhemmets katter är viktig, så tänker jag,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

hairballs
0

Den jourkatt jag har här nu hade en fosterson med sig som hade haft kattpest. Enligt veterinärerna som vi tillfrågade innan (grannens katt ovaccinerad) så var smittorisken väldigt liten om man hade katterna i separata rum, tvättade händerna efter varje besök i rummet och använde skor som man bara hade på sig när man var i det rummet.

Så mitt råd är att behandla katterna som om de är smittade av något tills veterinär undersökt och vaccinerat dem. Det är inte mycket som behövs för att det ska vara relativt säkert för ens egna katter, eget rum som går att sanera lätt ifall det skulle vara så illa att kattungarna är sjuka och att alltid tvätta händerna efter man pysslat med nykomlingarna.

Gullimat
0

#TS

Fråga Tizzla hon bor i Kalmar

Ligonskrutt
0

# 1  ja det är det jag har fått för mig, att även "vilda" katter kan tas till veterinären och undersökas. Men det gick ju inte med arbykattens ungar och inte dessa då enligt hon som har hand om dem nu… Tänkte om jag hade missuppfattat ngt. Går de alltså att undersökas utan att sövas även om de är vilda?Det skulle vara superbra om man kunde ta dem rätt omgående för undersökning eller ännu hellre om det går för föreningen de är hos att göra det innan de kommer hit.  

# 2 ok tack :)  vilkn smitta är det man ska vara räddast för? katterna är ju vaccinerade, men de kan väl ändå smittas trots det…?

#3 jag tänkte göra det, och även tervmatte. har ju träffat båda och ngn av dem eller båda tyckte det var konstigt att arbyungarna inte kunde undersökas/vaccineras. Ngt med en speciell slussbur(?) som veterinären kan använda sig av om ungarna är svåra att hantera, men vet inte om detta enbart var vid vaccinering.

martdat
0

#4 de jag hadde som var sjövilda var ju typ 6 veckor gissningsvis, och det är klart att de var ju inte supervilliga, vi fick ta en handduk över dem o lägga in de i buren med handduk o allt, veterinären hadde riktigt tjocka handskar på sig så det var inga som hellst problem,  veterinären ´bör ju vara insförståd med att de är skygga så inte hon/han bli rädd.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

vi gjorde det lätt för både oss och vet. han fick söva dem  och så passade vi på att kastrera på en gång.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....