Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2982 ggr
LiindaLarsson
0

kattungar fryser ihjäl

En vän till mig har hittat en vild katt som nyss fått ungar.. dom är skygga och man får inte fatt mamman,

om vi inte finner hjälpt nu kommer dessa små liv frysa ihjäl undervintern =/

Hawknestgrove
0

putt!!!! Sen är det viktigt, at få veta ungefär var i Sverige…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gronstedt
0

Om ni inte kan göra annat, så kan ni hjälpa dem med ett varmt bo och mat. Kanske kan ni ge mamman p-piller i maten för att skydda mot ny dräktighet - jag vet inte hur det skulle påverka amningen? På så sätt får både ni och katterna ett andrum medan lösningar söks, och det blir lättare att fånga dem när man vet var de håller till och de blivit mer vana vid människor.

Hawknestgrove
0

Det är ingen fara med amningen med ppiller, det funkar bra. Sen är det ju toppentips du kommer med, för då har hon en chans i allafall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

putt!! Var finns missarna`?

gulliver
0

Undrar jag med?

LiindaLarsson
0

tärendö.. högt upp i norrland.. ska vi ge en vild katt p-piller?

Gronstedt
0

Hellre det är fler utefödda kattungar. Det är inte en bombsäker metod, men det ger i alla fall visst skydd.

Sidentass
0

O är katten skygg..så är det förstås lättast att försöka mortla sönder tabletten o smussla in i maten..

Alexej
0

Ta kontakt med kattinorr. Adressen hittar du här.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

LiindaLarsson
0

inte tänkter ja då sitta och ge en vild katt p piller i flera år.. jag ska fånga in henne i en fälla och ta kattungarna och henne till en person ja känner.. borde inte ha sskrivit här..

LiindaLarsson
0

Alexj: Tusen tack

Misan
0

#10 och varför inte? Om det inte finns någon omedelbar hjälp för familjen så är det ju bättre att se till att det inte blir flera under tiden man söker hjälp.

Det man kan börja med är att bygga ett bo åt mamma katt och ungarna, ge honan p-piller så har man mer tid att jobba på en lösning.

Idag börjar det bli fullt överallt hos de flesta så här finns det tyvärr ingen som kan åka och hämta familjen på en gång.

Katthemmen har det knökfullt och gör så gott de kan och har oftast en väntelista där det kan ta många månader innan man får hjälp så det är ju toppen att man kontrollerar bland sina egna kamrater och kan få hjälp.

Lycka till med familjen

Gronstedt
0

#10: Det behöver ju inte vara frågan om "flera år", snarare "flera veckor". En katta kan bli dräktig i stort sett omedelbart efter att hon fött en kull, så det brådskar om man vill undvika att det föds fler kattungar.

tuska
0

#10  Så får du inte känna , jag vill hemskt gjärna veta hur det går för dej och kattfamiljen.  Hoppas Katt i norr har råd och hjälp att ge dej. kanske finns det plats för familjen där.

Håller tummarna att de slipper frysa ihjäl, hur gammla är ungarna tror du ?

Pelusa
0

Jag läste på Katt i norrs sida på FB att upphittaren ska försöka fånga in familjen nu i helgen. Finns även kommentarer som tyder på att akuthem kan finnas tillgängligt.

http://www.facebook.com/pages/Foreningen-Kattakuten-i-Norrbotten/336270607408

/Pelusa

Alexej
0

Underbart. Katter i norr (kattakuten) är en jättebra förening med många hjälpsamma medlemmar. Bra sammmanhalt där uppe:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kejal
0

Men p-piller skyddar la inte mot dräktighet hos katt?

Misan
0

vad skulle det annars skydda mot?

kejal
0

Gör det inte bara att löpningsbeteendet försvinner?

Gronstedt
0

#19: Katt-p-piller, precis som människo-p-piller, förhindrar ägglossning och därmed dräktighet. Löpningsbeteendet försvinner för att ägglossningen försvinner.

Ligonskrutt
0

# 20  Nej ppiller för katt förhindrar bara löp. Ägglossningen har inget med löpet att göra, eftersom den startas av att katthonan blir parad. Katthonan kan därför fortfarande bli dräktig, men risken är betydligt mindre, hon lockar ju inte till sig hannar utan löp.

Lycka till med att fånga in kattfamiljen ts!

Gronstedt
0

#21: Jaha, då är jag ute och cyklar igen, det är inte första gången Skäms. Men det förhindrar förhoppningsvis dräktighet i alla fall.

Ankie
0

ja jag läste det nu, hoppas nu att det går bra med infångandet i helgen :)

LiindaLarsson
0

#14  kattungarna är max 4-5 veckor, jo katter i norr försöker hjälpa mig men det verkar knivigt