Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 3169 ggr
Sehvrin
0

Få kortare klor på skygga katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan man göra för att få skyggisars klor lite kortare? Jag är stödhem åt två väldigt trevliga skyggisar och de har långa klor. Detta är inga större problem för mig, de har råkat dra upp lite trådar från textiler, tex möbler och filtar, men det är ju sånt man får räkna med när man har katt.

Det jag ser som det stora problemet är att katterna ibland fastnar med sina klor och jag tycker så synd om dem då. Dessutom har det lett till minst en farlig situation då en av dem fastnade i ett klädesplagg som hängde över en stol och råkade välta stolen när hon försökte komma loss. Som tur var hamnade hon inte under stolen, och numer hänger jag bara kläder på stolen som står med ryggen mot väggen, så det problemet är löst. Men de fastnar ju fortfarande i annat och det är ju inte så kul för dem.

(Jag har en klöspelare som båda använder)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Liinda]
0

Kan du inte klippa dom korta med klosax då? Eller är dom så skygga att dom inte går att hålla i ?

Sehvrin
0

#1 Ja, de är så skygga att jag inte får hålla i dem. Än så länge har jag inte ens fått klappa dem.

[Liinda]
0

Aha okej då har jag nog inget tips :/

Dom skygga kattungarna jag tog hand om som hade långa klor fick jag helt enkelt vänta på att dom skulle bli trygga innan jag kunde klippa klor. Jobbigt men det är bara att ha tålamod =)

[Liinda]
0

Klart man kan ju alltid vara 2 och tvångshålla men det tror jag skadar mer än gör nytta. Då kanske man förstör det lilla förtroende man byggt upp.

Gunki
0

Jag tänker passa på när jag tar våran skyggis till veterinären för vaccinering. Han kan ju ge en lugnande spruta innan - så löste vi det när stygnen efter kastreringen skulle tas på en skygg hona. Men först gäller det förstås att få in katten i transportburen utan allt för mycket kalabalik….

Sehvrin
0

#4 Det är inget alternativ för mig. Jag hade önskat att de hade kortare klor för att de ibland verkar bli rätt stressade av att fastna, men om det inte finns nåt stressfritt alternativ för att få klorna kortare så får jag vänta tills de litar på mig tillräckligt mycket.

Alexej
0

Du har ju en ganska reell och fin klösträd men kanske några till? Olika? Nån bra gren eller annan träbit? Jag hade ett tag en stabil dörrmatta fastspickad på väggen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ensövning hos vet är nog det enda raka för att kunna klippa ner dem

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....