Varför förmedlar okastrerad?
Korthåriga kattungar:
350 kr
Långhåriga kattungar:
700 kr
Vaccinerade kattungar (korthårs):
500 kr
Vaccinerade kattungar (långhårs):
1 000 kr
Korthåriga vuxna katter, varken kastrerade eller vacc:
350 kr
Korthåriga vuxna katter som är kastrerade eller vaccinerade:
500 kr
Korthåriga vuxna katter som är både kastrerade och vaccinerade:
600 kr
Långhåriga vuxna blandraskatter, varken kastrerade eller vacc:
700 kr
Långhåriga vuxna blandraskatter som är kastrerade och/eller vaccinerade:
1 000 kr
Raskatter utan stamtavla:
1 000 kr
Raskatter med stamtavla:
1 500 kr
För katter som är ID-märkta tillkommer en kostnad på 50 kr.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag anser att det är fel, DE ska vara id-märkta, vaccinerade, avmaskade och allt annat som man kan göra. För då höjer man automatiskt kattens status. Men de har inte katthem, och har stort område så jag misstänker att situationen är ohållbar för dem. Så det de måste göra är att ta ett steg tillbaka. Men då måste de säga nej till katter och det har de svårt för att göra. Som om inte vi alla har det. Suck. Konstigt att man kan välja mellan vaccinerad eller kastrerad. Nåja, en stor skillnad tror jag är att de inte har katthem, och ett väldigt stort arbetsområde. Det är upp till medlemmarna att rösta och säga vad de tycker. Hoppas de gör det, om ändring ska genomföras. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack! Jag vill också hjälpa alla katter, går tyvärr inte. Men de jag kan hjälpa, ska vara "färdigbehandlad". Man kan inte litar på att folk kastrerar sina katter "sedan". Skulle kännas helt fel att lämna ut en okastrerad katt.
Också om de inte har katthem, har de ansvar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Inga katthem kastrerar katterna innan 6 månaders ålder. Av den simpla anledningen att veterinärerna inte rekommenderar det. Vet att de gör det utomlands, men innan SVA ändrar sina regler så gäller det. Däremot finns det andra sätt att kolla det hela. Ringa när det är dags. Begära kvitton på att det är genomfört. Och har föreningen pengar över så är ett förslag att man ger en slant tillbaka när katten kastrerats. Men vi inte bryter lagar och rekommendationer. /Vanessa.
Vi lämnar ut en ifylld rekvisition till den som tar hand om en kattunge från oss, eftersom vi står för kostnaden. När katten är kastrerad och öronmärkt får vi tilllbaka en stämplad kopia från kliniken, på så sätt vet vi att det är gjort. Det fungerar för oss, men som tidigare skrivits, det är kanske lättare att administrera när man har ett "fysiskt" katthem.

Jag tror att KKS har ett kontrakt där det står att katten skall kastreras innan den är ett visst antal månader. Hoppas att de kräver ett intyg av det också! Men det är ju bara till att fråga en KKS:are, eller hur? Som tex Morgan.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Vi kastrerar inte heller tonåriga..Men alla är så klart ID-märkta, avmaskade och vaccinerad. Med kattungar ska vi börjar nu att lämna med ett kort, där veterinären intyger att katten med id-nr.xxx är kastrerad. Sedan får folk skicker kortet tillbaka till oss. Vi kommer att ha en lista för att kolla upp det. Vi gjorde inte så innan, men efter att jag läste det hos Miranda tog jag upp grejen hos oss. Och man kan bara blir bättre, med nya ideer. Men KKS lämnar ut vuxna katter obehandlat och det är fel.
Varför ställs den frågan här? Det är bara KKS som kan svara på hur deras verksamhet fungerar.Vad menar nummer två med också om de inte har katthem har de ansvar"Det har väl Djurens vänner också eller hur?
Varför ska jag inte ställa frågan här? Får man inte kritisera eller ifrågaställa andra? Det är väl just genom kritik eller information man kan blir bättre. Vad jag har läst gör KKS annars ett fantastisk jobb.
De har ansvar genom att förmedlar katter, så klart!
Och vad har det med DV att göra?
Nummer två

Frågan har om jag förstått det rätt ställts direkt till KKS, men de har inte svarat. Vilket säkert beror på att det räddar en massa katter. Men det jag tror hon ville veta var om hon var ute och cyklade i sin tankegång. Men självklart ska man vända frågan till KKS. /Vanessa
Det har jag gjort, men fick inget svar. Jag vill absolut inte angripa nån, men tror ändå det kan vara en hjälp när de blir påmint om ett fel.
#0, har fått vetskap om denna tråd och varför du inte fått svar samt till vilken adress du mailat vet jag inte.
Du är varmt välkommen att maila dina frågor till formedlare@kks.nu så kommer du garanterat få svar. Hinner p g a allt kattarbete själv inte att sitta och diskutera alla frågeställningar som dyker upp på olika forum.
Mailar du din frågeställning till ovan mailadress.
Mvh
Morgan
Nu kan jag inte vara tyst! Kanske kan det vara så att de hellre förmedlar en okastrerad katt som går utomhus vind för våg och genererar ytterligare hemlösa katter eftersom ett kontrakt ändå kommer att skrivas även med förbindelse att kastrera katten.Tycker att det är vettigare än att låta den okastrerade katten gå kvar och generera ytterligare hemlösa katter och vad ska hända med de ytterligare hemlösa katterna då?Jag tror jag vet svaret! Detta är hur jag tolkar varför men du kan väl maila eller ringa någon av förmedlarna så får du säkert ett korrekt svar.
Vanessa bra att du tar upp dessa saker.Jag ser fram emot ett lååångt svar.Finns flera att fråga i kks eftersom det finns ett stort verksamhetsområde med olika förmedlare av katter.De kanske har olika uppfattningar.
Jag tycker att om man räddar katter gör man det fullt ut.Kan man inte ge katten ett bättre liv då gör man ingen insats. Den skall inte gå ur askan i elden.Det är bättre att rädda ett mindre antal till ett tryggt och kärleksfullt liv.Jag tycker också att man bör ha någon erfarenhet om katter innan startar upp.
sugar

Fast tyvärr så kan man ju aldrig vara säker på att folk verkligen kastrerar sina katter trots kontraktet om man inte gör som en del katthem att man får skicka in intyg och kanske få en del pengar tillbaka men då måste man ju ha folk som har tid att följa upp varenda katt också och det tror jag tyvärr inte att KKS har och inte många andra katthem heller för den delen. Vad jag speciellt vänder mig mot i deras prislista är detta, förutom då att jag tycker de har för låga priser överlag:
Korthåriga vuxna katter som är både kastrerade och vaccinerade:
600 kr
Långhåriga vuxna blandraskatter, varken kastrerade eller vacc:
700 kr
Det här talar ju om för folk att korthåriga huskatter är mindre värda TROTS att de både är kastrerade och vaccinerade än långhårskatter och det lär inte hjälpa till att höja statusen på katter direkt.
Nr 13.Erfarenhet innan startar upp med vad startar man upp menar du?Men av mej får du inget lååångt svar för det har jag verkligen inte tid med.Personligen har jag erfarenhet av katter i hela mitt liv både i fåtal och flertal vad du eller andra har för erfarenhet med katter kan jag förstås inte veta.Jag tror personligen att alla katter som förmedlas av alla katthem kan löpa en risk att hamna ur askan i elden därmed inte sagt att kontrollen på blivande kattägare är så dålig men några rötägg kan säkert luras.
#14 priserna är för låga,Tyvärr, det handlar om att få så många katter som möjligt sålda, Höjer de priset får de inte katterna sålda
Man höjer inte kattens status gemom att ta mer betalt för en långhårskatt. Jag har sett att andra katthem också tar mer betalt för en långhårskatt. Köper man en raskatt så gäller inte skillnaden i pris hålaget. Jag reagerar även på -varför är kattungar billigare? Raskattungar är dyrare än vuxna.Varför har inte alla katthem samma priser? Det gäller att sträva mot samma mål. Att höja kattens status.
Sugar
Hej Morgan, skrev nu ett nytt brev! Jag menar inte illa, men tycker att Ni borde se över Er prislista. Vi kan bara blir bättre. Se #6, vi hade innan inte heller tänkt på det med kattungar (veterinärintyg).
#14 Det där att det råder olika priser på långhåriga och korthåriga katter praktiseras på flera katthem - det är alltså inte bara inom KKS.
Så här skriver KKS själva på sin hemsida om detta:
En del har frågat om vi värderar långhåriga katter mer eftersom de är dyrare, men så är det inte. Vi tycker alla katter är lika mycket värda, men vi ser här en möjlighet att få in mer pengar till verksamheten. Vi har dryga veterinärkostnader och måste göra allt vi kan för att kunna fortsätta vårt arbete med att hjälpa katter. Ibland får vi in skadade katter som omedelbart måste få veterinärvård, och det kan bli många tusenlappar som måste fram för att betala för vården.
Så här skriver föreningen i §3 i sitt omplaceringsavtal:
Om kastrering inte är åtgärdat vid överlämnandet förbinder jag mig att göra detta senast då katten är 8 månader gammal (t.ex. vid köp av kattunge). Detta gäller såväl hankatter som honkatter. Kastreringsintyg ska tillställas KKS. Vid köp av okastrerad katt äldre än ett år skall kastrering ske senast tre månader efter kontraktets underskrift (se kontraktets datum). Katten får inte släppas ut på egen hand förrän kastrering är gjord
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag giller det ändå inte. Hur är det med ID-märkning och vaccination? Hur kan man lita på att katten verkligen inte kommer ut under 3 månader?
brutt
När man startar upp att ta hand om katter som är utkastade eller skall omplaceras till katthem eller stödhem.
Sugar
Om ni har frågor om KKS verksamhet ber jag er ställa dessa direkt till dem via den email som Morgan lämnat i denna tråd #11.
I forumet passar det bäst att diskutera allmänna frågor om pris på katter, och andra regler runt själva adoptionen utan att för den skull peka ut ett enskild katthem/förening. Det vore väl en bra målsättning som #16 skriver att få fram en enhetlig prislista och regler som alla katthem följer. Ett bra sätt att höjja kattens status.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tror personligen att alla katter som förmedlas av alla katthem kan löpa en risk att hamna ur askan i elden därmed inte sagt att kontrollen på blivande kattägare är så dålig men några rötägg kan säkert luras.
Jag skulle tro att katter som förmedlas av katthem löper tusenfalt mindre risk att hamna ur askan i elden än vad gäller övriga katter i Sverige. Inte ens raskatter som kostar 6-8000 kr kan gå helt säkra från det tyvärr men ingen jobbar ju ideellt på ett katthem och offrar sin fritid om de inte verkligen månar om katterna och gör sitt bästa för att de ska få det bra. Till skillnad mot katter som reas ut på Blocket t.ex.
§18 Jo jag vet att de tar mer betalt för långhårskatter för att få in mer pengar till verksamheten men det ger ändå helt fel signaler när t.o.m katthem skriver folk på näsan att långhåriga katter är mer värda än andra. Det spelar ingen roll att de inte tycker så egentligen för det är så det ser ut för folk i stugorna. Dyrt=fint, billigt=skräp. Det är bara så och för att ändra det så borde man i stället ha enhetliga priser för alla katter oavsett hårlag och oavsett ålder. Folk måste uppfostrat helt enkelt om det ska bli någon ändring. Om man säljer okastrerade korthårskatter billigare så löper man ju risken att de hamnar hos folk som mera ser till priset än till katten så att säga. Katthem måste gå i bräschen för att ta bra betalt för katter, det kommer ändå att alltid finnas folk som letar gratiskatter men på sikt så kan det göra skillnad tror jag.
Sen detta med kontrakt. Det är ju helt tandlöst så länge ingen gör uppföljningar och jag har då aldrig blivit kontaktad av något katthem som jag köpt katt ifrån där man hört sig för hur det går. Ja Stockholms katthem behöver ju inte det för jag kontaktar ju dem med jämna mellanrum och skryter över prinsen men förra katthemmet jag köpte katt ifrån hörde aldrig av sig trots att de också hade kontrakt.
Jag är också helt emot att långhåriga katter ska vara dyrare. Varför ska de vara mer värda än korthåriga? Hur bedömma man då lite långhåriga?
16 Kanske är det som du tror vad vet jag men jag skulle vilja tillägga att det är bättre för katten att få ett hem ändå även om den inte är så dyr som din vilket jag utgår ifrån att din är.En del människor är fattiga men goda kattägare ändå.
22 Då förstår jag inte varför du tog upp frågan över huvudtaget i detta sammanhang.Det var nämligen du som befarade att katter kunde hamna ur askan i elden och då utgick jag från katter som förmedlas.
Men då är vi där igen. Vi måste se till att så många katter som möjligt blir kastrerade för att minskar antalet hemlösa katter.

§24 Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar med dina inlägg men det är kanske jag som är korkad. Var någonstans har Sugar skrivit att h*n har en dyr katt och alldeles nyss skrev du att katter som förmedlas av katthem löper risk att hamna ur askan i elden och nu säger du att det är bättre att katten får ett hem än att man tar bra betalt för den. Är det bara jag som tycker att du säger emot dig själv hela tiden? Naturligtvis kan fattiga människor vara goda kattägare men det är ju inte precis någon fördel att vara fattig när katten blir sjuk och behöver vård. Det är nog inte så mycket frågan om att kunna betala en tusing för en katt utan mera att vilja göra det som är av avgörande betydelse.
26 Hmm har också svårt att förstå vad ni vill med era inlägg när det bara är att maila KKS och få svar angående era spekulationer om dem av dem.
#22 det stämmer det du skriver. Det finns ingen garanti för att en raskatt som kostar 6000:- eller mer får ett garanterat bättre hem.Det stämmer också att det är dålig uppföljning eller ingen alls på katterna.Då är det ingen mening med kontrakt.Jag menar att man vet inte om katten blivit kastrerad eller är ute och springer och ger upphov till nya kattungar.
#24 och det är inte sagt att människor som är fattiga inte är goda kattägare, men här handlar det om att höja kattens status.Det gäller huskatter, långhåriga som korthåriga och dessvärre även raskatter.Men nu handlar det om huskatternas status.
#25 rätt
29 Man måste lämna veterinärintyg på att katten blivit kastrerad i de fall jag vet i vart fall men fråga KKS så får ni säkert svar på det med.Hur stor efterkontroll har de övriga katthemmen har de någon uppsökande verksamhet så katten inte hamnat ur askan i elden eller åtminstonde uppföljning per telefon ?Passa på att fråga även om det också när ni ändå är i farten.
Min uppfattning är givetvis att katter ska kastreras och idmärkas.Men tror inte på att detta absolut måste ske på eller i närvaro av katthemmen.Veterinären utför ju ändå kastreringen inte katthemmets volontärer.Kan ju vara lite olika skäl till varför det ibland kan vara lämpligare för katten att vistas i hemmiljö vid eftervården kan kanske kännas tryggare med samma människa som tar hand om den än om det görs av fler för katten okända volontärer.Problemet är väl mest alla kattägare som inte har något krav på sej att kastrera sina katter och därför struntar i eller inte förstår följderna för katterna.
Det kan väl hända alla katthem att det finns en del som adopterar kattungar och sen inte kastrerar. Men om t.ex KKS skulle minska sin verksamhet och inte ta in fler katter än de kan kastrera innan adoptionen , då skulle vi ju se ännu fler hemlösa katter som föder sina ungar ute.
Jag har läst på andra forum att KKS har för stor verksamhet och att de borde minska antalet katter. Sedan skriver någon som har hittat en hemlös katt och då skriver samma person som tycker att KKS ska ta in färre katter att upphittaren ska kontakta KKS för att få hjälp.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#31 Där har du helt klart en poäng. Jag har också lästa alla dessa hundratals nödrop i södra delarna av Sverige. Och vem försöker ställa upp - jo KKS. Katters nöd i Skåne, Blekinge och Småland är oerhört stor. Man får helt enkelt fråga sig vad som är bäst i det läget? Ingen verksamhet alls eller en verksamhet som gör så gott den kan och trots allt räddar många katter. Det är ungefär som på en krigsskådeplats, det går inte att bedriva förstklassig sjukvård på ett fältsjukhus. Har en känlsa av att det bästa vi kan göra är att hjälpa och stödja KKS.
#4 En bra metod ni använder på Kattsamariten med rekvisitioner.
//Lena

jag tycker att ni alla som har en massa kritik på olika katthem ska starta katthem själv. Så kan ni göra precis som man ska enligt er! 

§33 Jag har ingen kritik mot katthem, jag har bara synpunkter på prissättningen. Jag förstår också att KKS har oerhört många katter att hjälpa eftersom det just i södra Sverige finns så vansinnigt många hemlösa katter, om det nu beror på att folk skiter i katter i högre utsträckning där eller om det är p.g.a det varmare klimatet. Att man inte hinner med uppföljning har jag också full förståelse för eftersom det alltid finns nya katter i nöd men det gör ju tyvärr också att man har dålig koll på hur det går för katterna i fortsättningen. Men det måste ju bli så eftersom all katthemsverksamhet sker på frivillig basis. Så missförstå mig rätt, jag tycker att katthem gör ovärderliga insatser men tyvärr så finns det fler katter än katthem och då blir det ju ett val - ta in katter i nöd - eller ägna mer tid åt de katter man sålt och då blir ju valet rätt lätt naturligtvis.
#34 Jag gjode en matematisk räkneövning när vi startade Hittekatter i Fokus och fann att vi skulle behöva mer än 2000 nya stora katthem (som vardera hade plats för 50 katter) för att klara av att ta hand om alla hemlösa katter i Sverige om antalet hittekatter är som man befarar runt 100.000 katter.
Här är länken till den artikeln med efterföljande diskussion: http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ThreadId=1eb0c76e-6d51-4eb4-abe6-d0af039d969d
Det kan också vara olika inom KKS, jag tror att de i Västerås kastrerar och vaccinerar katterna innan de säljs.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
31 Tack Lena du har förstått allvaret för katterna och att man inte anfaller de som ger dem stor hjäp med sina egna värderingar om hur de ska bedriva sin verksamhet.De dödar eller skadar inte några katter men de hjälper dem på ett så värdigt sätt som under omständigheterna för dem är möjligt
33 Precis! Och vilken med situationen överenstämmande smiley slutade nästan må illa och log tack för det!
#33 Så man får inte kritisera nånting utan att ha eget katthem? Ska jag inte få har en egen mening? Den här tråden gäller inte att anklagar KKS som förening, men allmänt om men ska förmedla en katt okastrerad eller obehandlad. Eller får man bara anklagar Djurens Vänner? Jag trodde det här är ett forum där man kan diskutera och lära sig nånting och inte nån personlig smutskastning. Är nån här mer värd än den andre? Bara för att inte alla har jättekunskaper har de rätt att uttrycker sig. Jag börjar tröttnar på forumet här. Mycket respektlöshet och otolerans. Trodde att vi har gemensamma intresse, att minska antalet hemösa katter på ett bra sätt.

Vi får hoppas på att ni får svar på era frågor, förr eller senare. För det är ju trots allt bara KKS som kan svara på det.
Det handlar inte om KKS, det handlar om "hanteringen" av hittekatter överhuvudtaget.
Jag mår fruktansvärd dåligt med alla hemlösa katter. I Grästorp (Västergötland) har tydligen kommunen fångat in en massa "vildkatter" och skjuter de. En ska de sparar och skickar till oss, för den är "tam". Alla andra rädda dör. Jag har fått nog av ursäkter och förklaringar varför man inte har kastrerad sin katt!

§38 Jag börjar tröttnar på forumet här. Mycket respektlöshet och otolerans
Ojsan! Och jag som tycker att det här är ett toppenforum där man faktiskt får yttra sin åsikt utan att genast bli modererad eller att någon går i taket. Ärligt talat så är du väl själv lite respektlös ibland också, jag vill minnas att jag fick mig en känga i början när jag kom hit även om jag har glömt vad det gällde. Jag tycker i alla fall att det här är det bästa forumet i den här vägen som jag har träffat på även om vi inte alltid har samma åsikt om allting men då skulle det ju inte vara ett diskussionsforum heller.

#40 Aha, jag fick för mig att frågan var riktad till KKS…men så kanske inte fallet var…
#38 Det är helt i sin ordning att diskustera allmänna frågor om t.ex. kastrering, priser på katter, id-märkning etc. Men nu inleddes ju denna tråd med KKS prislista och frågor om hur de hanterar olika saker. Eftersom de inte har haft möjlighet att delta i diskussionen här i tråden utan ville ha frågan ställd till den mailadress som de angav i #11 blir det lite fel att fortsätta diskutera vad KKS gör eller inte gör. Bättre då att avvakta svaret.
Jag kan inte se att den här tråden innehåller någon personlig smutskastning. Däremot har vi olika åsikter ibland och det behöver inte vara en nackdel utan kan i förlängningen leda framåt.
//Lena

Jag tycker det är fel att ta mer betalt för långhåriga katter.
Fick två vänliga brev nu.Min fråga var naturligvis riktad mot KKS, men det hade kunnat vara vem som helst. Jag ville veta, hur man ska handlar. Ska man försöker rädda alla katter eller bara några -som blir kastrerad osv, förmedlad till ett bra hem. Vi har bara ett litet katthem (fick ca.160 katter förra året), men säger nej till jättemånga katter. Och jag vet, varje gång vi säger nej, kommer katten att lida. Titta på #41. Skulle helst åka dit och rädda alla katter, men hur? Vi är igentligen bara 2 som jobbar och vi håller på att jobba ihjäl oss. Många pratar, ingen hjälper.Skulle det handlar om skrivbordsarbete, då kunde man ta det lungnare, men här handlar det om levande varelse. Vi är helt slut och trötta. Jag har blivit "värsta kattant". Meningen var i början bara att hjälpa till lite i katthemmet. Hade vi mer hjälp, skulle jag gärna börjar som KKS (fast fortfarande kastrera alla katter). Men med bara 2 personer omöjligt. Var finns alla djurvänner? Jag menar inte illa, när jag kritisera, men tycker det är rätt mycket personliga småangrepp här på den sida och det är onödig och tar bara kraft. För det är härifrån jag får kraft att fortsätter och jag har lärt mig mycket.
Hej Alexandra! Jag har inte läst ditt inlägg i hittekatter.se men ville bara ge dig litet extra information. Givetvis är det bästa att förmedla en kastrerad, och gärna vaccinerad, katt. Men om vi skulle göra detta i varje enskilt fall skulle vårt budgetutrymme för att ta sjuka eller skadade katter till veterinär bli avsevärt mindre. Vi skulle helt enkelt tvingas säga nej till att låta katter få veterinärvård respektive säga nej till att ta oss an en hel del nya ärenden, där kostnader uppstår. Vi har valt - och vi har diskuterat igenom detta - att till skillnad från många andra katthem/föreningar, som tar emot ett begränsat antal katter och inte förmedlar på det sätt vi gör, att ha som ledstjärna att anmälda katter ska räddas till livet och få veterinärvård när det behövs. Andra säger nej till att ta in katter, när det fullt i de utrymmen de erbjuder. Vi gör inte det utan försöker hitta en lösning, medan vi letar nytt hem. Vi har också diskuterat om vi kan ta mer betalt, det vill säga ta ut vad det kostar att vaccinera och kastrera, men har den erfarenheten att det är svårt. I Stockholm och Malmö kanske det går, men inte i Blekinge. Och vi vill förstås att en katt ska få ett nytt hem, även om personen ifråga inte har så stora ekonomiska möjligheter (men tillräckligt för att "hålla" en katt).. Ja, litet bakgrund till vår syn. Bästa hälsningar Birgitta Carlsson Kattkommando Syd
Hej Alexandra!
De okastrerade katterna vi förmedlar är antingen för unga eller så akuta
att vi inte hinner kastrera dem först. Alla våra stödhemskatter och
katterna på våra katthem, kastreras så fort som möjligt. Kostnaderna för
oss är enorma och vi tar mer betalt där vi fått betala kastreringen, för
att täcka en del av kostnaden.
Lisbeth

#46 Bra att du fått svar från KKS.
Ja problemet vi alla sliter med på olika sätt är den enormt stora nöd som råder för katter i detta land. Som jag skrev på ett annat ställe "Det är ungefär som på en krigsskådeplats, det går inte att bedriva förstklassig sjukvård på ett fältsjukhus." Hur man än gör har man ändan bak som det brukar heta. Vi räcker inte till helt enkelt och det skapar både frustration coh agression. Något som även stjäl vår energi. Därför är det viktigt att vi gör allt vad vi kan för att stödja varandra och försöka hitta vägar som bär framåt. TNR-metoden, Husby-Projektet, Motionen om ID-märkning och Registrering är några exempel på sådana vägar.
Det ska bli bättre tider även i detta land! Tillsammans kan vi!
//Lena
Det hoppas jag! Just nu vill jag bara gå och lägga mig och gråter. Har helt enkelt varit för mycket. Men det blir nog lugnare efter katthelgen. Men det med inslaget av trullis-riksdagen är ju jätteviktigt. Kan du inte hitta på en bra text, som vi kan maila dit?
#48 Vi får jobba på en bra text! Det är jätteviktigt!
//Lena
Vad är trullis-riksdagen?
Usch, vad pessimistiskt jag kan blir….Men jag är förtidspensionär pga. fibromyalgi och då kan värk, stelhet och trötthet ibland går raka vägen till psyket…
Men jag ger inte upp! Trullis-riksdagen blev konstig, tittar under trullis inlägg riksdagen - svar till ledamö…
Nu är det katthelgen, riksdagen och sedan RO´s årsmöte av Djurens vänner i Malmö. Gubben Bernt Ekelund sitter kvar och har ihjälgasande av katter tydligen som sin lilla sysselsättning kvar. Skulle helst vilja ställa till ett stor skandal på årsmöte, vore bäst om hela styrelsen av RO blir utbytt till nya yngre aktiva "djurvänner", så att man äntligen kan vara stolt över att tillhöra Djurens Vänner.
#50 Det är den här diskussionstråden som #48 menar: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=23275c4c-4212-489b-afbb-f89016a48ce9
Den handlar om en motion som ska behandlas i Riksdagen om ID-märkning och registrering av katter. Vi kan nu påverka politkerna innan den 11/4. Jätteviktigt!
//Lena