Upphittade kattungen Sara
Vi fann en utmagrad liten kattunge under vårt hus för några veckor sen. Med mycket möda lyckades vi locka ut henne och få in henne. Hon var jättemager och benen stack ut ur pälsen. Hon kan ha varit knappt 12 veckor(tror vi). Vägde henne och hon vägde 500g. Nu har hon ätit upp sig och funnit sig tillrätta. Men är vrålhungrig hela tiden. Verkar som att matsökandet fortsätter även nu. Vi har en gammelkatt också och han får aldrig äta i fred och det gäller att vara snabb att plocka bort hans mat när han är klar för annars står hon där och smaskar i sig. Jag undrar lite om det finns något sätt att ta reda på hur gammal hon är. När är det de börjar tappa mjölktänderna? Hur gamla är de då?
Vid 4 månaders ålder börjar de tappa tänder.
Är hon avmaskad? Det behövs i flera omgångar om hon levt ute.
Tack då ska jag hålla koll på tänderna
Jag har maskat av henne en gång, vet inte hur ofta man kan behöva göra det?
Det beror lite på vilken sorts medel du använder. Men du ska iaf använda ett medel som tar bort både rundmaskar och bandmaskar. Milbemax tar båda sorterna och är enkllt att ge. Ges som engångsdos och det är små piller med köttsmak. Avmaskningsmedel tar bara död på de levande maskarna. Så vänta tills äggen som stannar kvar kläcks men innan de nya maskarna är könsmogna och lägger nya ägg. Ca 3 veckor brukar jag vänta.
Tack så mycket, läste på anat ställe att Milbemax var bäst att ge, undrar varför apoteken aldrig kan berätta det för en som inte vet såå mycket.
Svårt att se det med tändarna. De sväljer mest de små tänder. Händer mellan 4 och 6 månader.
Sprid ut torrfodret på golvet då hetsäter de inte lika mycket.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus