Gammal Mormor med spondylos
Vår gamla Mormor (Hittekatt så vi vet ingen säker ålder men hon är minst 15 år) har en spondylos och fått en förlamning i vänster baktass. Äter nu kortison 2 tabl./dag. Hon har ätit sammanlagt 5 tabl. och har först idag, efter 5 dagars sjukdom druckit vatten själv. Vi har sprutat in vatten i munnen på henne, men tycker att det blir alldeles för lite. Är det någon som har erfarenhet av spondylos hos katt? Kan förlamningen gå över? Får katten skov? Har de mycket ont? Finns det något vi kan göra? Nu har vi bara kunnat se till att hon får vätska. värme och lätt massage på foten och benet.
Tacksam för all hjälp/Isatis
Googlade lite på det.
http://www.dober.se/spondylos.htm
http://www.hundfysik.se/sirius/forum_entry.php?id=7212
Kolla med din veterinär-kanske Metacam kan hjälpa.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Min ena katt som fyllde 17 år i februari har Spondylos som konstaterades efter röntgen för några år sedan då han blev förstoppad pga smärta i ryggen när han försökte krysta. Han har aldrig blivit förlamad.
Han fick också kortison i början men det ska man inte ge för länge eftersom det har så mycket biverkningar. Nu får han Metacam droppar och det fungerar jättebra. Jag lägger dropparna på ett fat och häller sedan lite grädde ovanpå. Mums.
De här dropparna ger inte full effekt förrän efter ca 14 dagar och man får inte kombinera dem med kortison. Det sägs att sjukdomen går i skov men min katt är fullt rörlig och är glad och pigg så ont tror jag inte att han har.

-Men det var verkligen sorligt…lille Mormor-Gumman har fått komma bortom Regnbågsbron där inga smärtor eller sjukdom existerar…min Josefin vandrade över, också hon var 15 år..
Översänder de varmaste tröstkramar…
Tack Sidentass för de tröstande och vackra orden.

Tröstekramar till dig
Vila i frid mormor gumman…..mängder med tröstkramar till matte.
Tack Gullimat, tänk att sorgen och saknaden är så stor och tung.