Hans och Greta har kommit
Ja, dom kom för en stund sen. Hans har redan hunnit hitta två små hålrum i köket som jag inte visst fanns, men nu har jag satt för dom så han inte kommer dit mer =) Han är väldigt nyfiken, lite större och mindre rädd än sin syster.
Greta är väldigt liten, rädd ochropar efter sin bror när han går på sina upptäcktsfärder.
Dom ligger i den lilla lådan med en filt jag gjort till dom nu och leker med några av leksakerna. =)
Vilka Gullungar! Puss på lilla nosen! :) Typiskt det där att kattungar hittar hålrum som man inte visste fanns.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Åh, nuttisar
. Så fina de är. Skulle mamman komma till dig också eller är de tillräckligt gamla för att klara sig utan henne?
Deras mamma kommer inte, men de verkar klara sig väldigt bra hittills. har lugnat ner sig ordentligt, speciellt Greta som var väldigt skeptisk första timmarna. Har legat och gosat med dom i soffan nu, Hans började till och med spinna till slut, så det går absolut framåt! De andra två större kattungarna är på väg från Kalmar snart med så får dom lite stöd ifrån dom. Dom var visst duktiga med att hitta kattlådan med, det är inte Hans och Greta änsålänge =)
Gu så söta;)
//Pia
Ja, verkligen, dom är hur söta som helst. =)
Lät dom träffa marsvinen nu med i soffan, Greta och Zahara(marsvin) ligger och busar haha =)
Så sött att de busar med;) Greta kommer att blomma upp snart ska du se.
//Pia

Hur går det Hanna?
Det går bara bra! Alla katterna är avmaskade idag med. Hasse och Greta är som vanliga fem veckors kattungar redan, nyfikna och gosiga. =) De började gå på lådan så fort de två stora kom med =)

Ahhh…kanon
#8 Hur reagerar de nya katterna från Kalmar och Hans & Greta på varandra?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är också nyfiken på hur de reagerar på varandra? och hur det går för kissarna från kalmar?
Dom har i princip inte reagerat på varandra ännu, så vet inte vad man ska säga haha. Som små busar och styr för sig själva och de stora för sig liksom. De från Kalmar är ju fortfarande väldigt rädda. De har gömt sig i badrummet nu. Är nog mycket att ta in för dom stora som varit ute så länge.
#13 Det tar nog ett tag innan de blivit hemtama. Det har ju hänt en hel del på kort tid för dem. Man får ge dem lite tid helt enkelt. Tror dock att de små kattungarna kommer att hjälpa dem på traven.
Ja, som får vara ifred tills dom är redo, går inte locka fram dom med något så dom får den tid dom behöver. Jag tror också att Hasse och Greta kommer att hjälpa dom. =)
Nu har min dotter kommit hem med. Hon kollade på Hasse och Greta och när jag sa det var okej fick hon klappa. Hon och Hasse fastnade för varandra direkt! Visade henne de stora kattungarna under badkaret med och hon gav dom en leksak och sen gick hon, hon är så smart min lilla tjej! Detta händer i hallen just nu:

Vilka näpna små pälsknippen!! Önskar allt lycka till i fortsättningen..ja..missar dom är experter på att hitta gömställen som inte vi vet finns..
Men åh är det leksaken som jag gav som de leker med;)
//Pia
Jajamen det är det Pia ;o)
Nu har Greta infunnit sig helt här med. Kom och ville upp i soffan och låg sen och gosade och sov med mig i soffan, tätt intill under hakan, och SPANN! Gullesnuttan!
Har ju vägt de små med Greta vägen 500 gram och Hasse 600 gram, vet inte vad 5 veckors bör väga? Dom äter bra nu iaf och dricker. =)
Så härligt för de små knyten. Så där låg min Thindra när hon var liten och det är så oerhört hög mysfaktor att man blir alldeles varm i hjärtat. Jag vet inte heller vad de brukar väga vid den åldern.
//Pia
Jag tror normalt att dom ska gå upp ca:100 g/vecka så det verkar stämma med åldern.

Härligt…de är nog snart kompisar! Om nu Kalmarungarna kunde lära de små gå på lådan får väl de små lära Kalmarungarna att kela
#16 & #17 Näpna bilder Hanna! Sådant blir man glad över att få se!
Oj oj oj, Hasse har redan gått upp nästan 100 gram sen i lördags! :o
Vad kul att höra att de äter o mår bra :) Så underbart näpna små sötingar!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Ja de små kommer vara redo så snart de är gamla nog =)
De stora börjar så smått komma fram lite nu iaf. Den ljusa kom fram och satte sig under soffbordet igår och kikade på mig när hon inte trodde att jag såg henne. Den andra är vääääldigt pratig men rädd. Hon vill jättegärna prata med en så länge man inte ser varandra haha =)
#27 Verkar ju lovande även med Kalmar katterna. Några dagar till och det kommer säkert ha gått framåt rejält.
De är väldigt söta båda två. Bra ändå att de är ute och rör på sig. Det verkar komma sig riktigt bra tycker jag.
Hur går det med småkissarna? 
Jo det går bara bra. De två från Kalmar är dock fortfarande rädda och håller sig gömda.
Greta har nu redan ett hem som väntar på henne när hon är redo =)

Toppen
Hoppas det går framåt med kalmarmissarna också!
Jo jag hoppas det med, men står verkligen stilla just nu. De är gömda för det mesta och om dom är framme när man kommer in i rummet dom är i fräser dom och springer iväg :(

De kommer nog fram så småning om! God mat, bus och att man bara är där utan att det händer något farligt brukar mjuka upp de flesta kissar
Ja vi får hoppas på det =)
#40 Det kommer att lätta bara de får lite tid. Huvudsaken är att de äter och dricker. Det är trots allt bara en vecka som de har varit hos dig ännu. Tror även att de andra kattungarna kommer hjälp dem på traven att tina upp.
Mycket fjäsk med godsaker och att leka med roliga leksaker kan hjälp till. Då brukar de glömma bort sig lite.

När Mysko var alldeles ny här så satt jag på golvet i timmar (sammanlagt) och lekte med en fjädervippa i min ensamhet…han låg på en klöspelare nästan uppe vid taket…såg att ögonen ville men det satt långt inne att våga…men tillslut kunde han inte motstå längre…och då är han ju ändå äldre…*tror på den metoden* Varierade ju med godisfjäsk också…men det var leken som fick honom framåt!
Lite nyfiken på om de presenterat sig ännu? Skulle så gärna vilja veta vad de heter
Inte något fjäsk har funkat tyvärr då de springer iväg så fort dom ser att man ser dom och gömmer sig på ett annat ställe.
Nej, ser ju inte så mycket av dom så ännu har dom inte fått några namn förutom att jag kallar hon med flamman för Flamman ^^

Hade kanske hjälpt om lilla Mamman kunde komma, som var bestämt från början
Mamman ska ju få stanna hos Mona och bo i sina hemtrakter. Kattungarna är minst tolv veckor så ska nog gå bra
#43 När det gäller skygga katter brukar vi tala om de 3 T.na; Tid, Tålamod och Tillit. Det är det som gäller. Ibland går det fortarte ibland långsammare. Det beror på vad katterna varit med om tidigare. Ett knep för att skynda på processen är att begränsa ytan för katterna, samt att inte ha så många gömställen. Då tvingar man dem till möten som gör att socialiceringen går snabbare.
Egentligen skulle de nog må bra om de fick dit sin mamma. Det skulle öka tryggheten för dem. Det skulle även vara bra för de två yngre kattungarna med en vuxen katt som förebild.

Ja, kanske utomhus, hade säkert hjälpt dom små om deras ,vad det verkar tama Mamma had varit där
Tror inte dom tänker tvinga henne att vara ute, hon får nog gå in om hon vill.

Även om de gömmer sig så har de säkert lite koll på vad du gör…det är då man ska sitta så stilla man kan och bara vippa lite ned något spännande!
Gärna att det även låter lite spännande så att de inte kan låta bli att kika om de inte redan gör det…men Mysko testade jag en hel massa olika ljud…man lär sig vad som gör dem nyfikna…
Ja det kan nog vara bra om det går att avgränsa eras utrymme, men då träffar de ju inte de andra kattungarna förstås…
(Hos oss verkade köket funka bra. Det är avlångt:ca 2 meter brett och kanske fyra-fem meter långt. Längs in i rummet låg kattungarna oftast på stolarna vid bordet och de såg på långt håll när man kom emot dem, långsamt och med försiktiga rörelser. Ibland gick den ljusare lite större kattungen undan men Flamman låg alltid kvar. Och det verkade funka med att sitta någon meter ifrån bordet och blinka lite till dem eller bara sitta och leka med laserpekare (Flamman vågade sig ut på golvet och leka lite!) Då var vi ju inte så ofta inne i rummet och första timmarna var vi inte hemma så kattungarna fick lite lugn och ro och det kan säkert ha gjort dem tryggare.)
tror också på att sitta still i deras närhet och bara röra tex ngn vippa försiktigt.
Om man avgränsar på något sätt så är kompostgaller bra att använda. Ganska billigt att skaffa samt gör inte att katterna blir helt avstängda från resten av lägenheten då de ser vad som händer och sker.
När det gäller att ta dit mamma katt tror jag vid närmare eftertanke att det kan bli för snurrigt i det här läget, när det gått så pass lång tid som 10 dagar. Det blir nog att utsätta alla parter för onödig stress. Skillnad om kattungarna varit yngre.
Håller med att nu är kattungarna avvanda och att det är onödigt att frakta henne till Västervik för någon vecka och utsätta henne för stress
Hanna har startat en ny tråd om kattungarna. Här hittar ni den.
Låser därför den här tråden.