Kalmar:Skygg katthona på rymmen!vad göra?
OBS! Jag har nu startat en ny tråd om letandet efter kattmamman i Kalmar. Har där försökt att sammanfatta händelserna och informationen i den här tåden, eftersom tråden blivit så lång. OBS!
Låser nu denna tråd och hänviser er till den nya.
En katthona rymde nu vid 13-tiden. katten hade precis blivit kastrerad vid Kalmardjursjukhus och sprang bort mot parken som ligger utanför.
snälla någon som har råd om vad som kan göras för att få tag i henne?? Det är en helt ny miljö för henne med mycket trafik i närheten och hon är säkert påverkad efter kastreringen! Hon var på väg hem till mig där hon skulle vara tills imorgon för att sedan komma till ett stödhem.
Det är denna hona det handlar om: Katthona med ungar i Kalmar

Mamman kan väl inte vara vidare stadig på benen ännu efter kastreringen? De brukar även vara oerhört trötta efter ett ingrepp och känna sig vissna.
Jag skulle tippa att hon gått in och gömt sig någonstanns. Det gäller att finkamma området och försöka komma på möjliga gömställen. Buskage, bodar, uthus, garage och andra typer av krypin. Sätt upp lappar överallt i området även i folks brevlådor. Utlova hittelön. Matlusten är antagligen inte heller på topp efter ingreppet så det där med att locka med mat fungerar nog inte i det här läget.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Å nej, stackars kisse vad hon måste vara rädd och förvirrad. Kan inte låta bli att tycka att det var väldigt klantigt gjort av personalen att inte se till att buren var ordentligt stängd.
ok. kattungarna är på väg hit just nu, men vi ska åka dit sedan och försöka leta, sätta upp lappar mm. Vi hoppas också att vi kan få tag i skjuts, sambons föräldrar, ifall att vi får tag i honan. hoppas att hon finns där i närheten och vilar sig och kommer fram senare.
ok. kattungarna är på väg hit just nu, men vi ska åka dit sedan och försöka leta, sätta upp lappar mm. Vi hoppas också att vi kan få tag i skjuts, sambons föräldrar, ifall att vi får tag i honan. hoppas att hon finns där i närheten och vilar sig och kommer fram senare.

Jag kan hjälpa till att leta…har pm:at dig mina nr Lingonskrutt!

Åh, nej ….. Håller alla tummar och tassar (det blir många kan ni tro) för att lilla tösen hittas. Bäst i dessa lägen att vara snabb som tusan på att agera.
Var hon dräktig?
nej gulliver tydligen var det cystor så hon ska vara kastrerad nu vad jag förstod.
//Pia
Ja hon är kastrerad nu så det blir inga mer ungar iaf.
sambon och jag åker in om en stund och försöker leta och Tizzla är jättesnäll som också kommer och hjälper till! Nu får vi hålla tummarna att vi får tag i katthonan, ja iaf att vi får syn på henne så vi vet var hon är.
#8 Håller tummarna att ni får tag på henne. Var hon kastrerad med titthål eller sedvanligt snitt?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lokalradio, lappar och leta.
Fundera på vart ni skulle ta vägen om ni var i hennes ställe och leta där
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Är inte riktigt säker på vilket sätt hon var kastrerad 
Nu har jag, min sambo och snälla Tizzla och Tervmatte hållit till utanför Kalmar djursjukhus och letat. Men har inte sett till katthonan. Vi misstänker att hon gömmer sig i en stor buske men det gick inte att se om hon var där. Vi lade ut lite mat iaf så man kan hoppas hon vågar sig fram om hon är där. Tizzla åkte hem nu men åker dit om ett par timmar igen. Hoppas hon lyckas se var katten håller hus!
En del lappar är upp men vi ska försöka att fixa bättre med bild, om vi får igång skrivaren, som vi kan sätta upp imorgon bitti. Hoppas hoppas att honan ligger och trycker i någon buske och att vi kan få tag i henne.
imorgon ska vi försöka få tag i en fälla. någon som vet var man kan få tag i det?

Men usch så jobbigt..bra om så många som möjligt kan vara med o leta..antar att hon gått undan och gömt sig någonstans..håller hårt i tummarna och tänker på er..

djursjukhuset har ingen fälla då`? har de inte ens stängt buren så tycker jag att de gott kan hjälpa till att ordna fram en, väldigt klantigt, Hoppas mamma katt kommer in snart, hon måsste ju undra vad sjutton som hänt,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
# 12 tack
#13 vi var och frågade, men då var det jouren som hade tagit vid. Den tjejen visste inte så mkt, men frågade personalen som visste och de hade ingen fälla :(
däremot sa hon att personalen ju kunde hjälpa till att kolla till var fjärde timma ifall vi skaffade fram en fälla
vi ska försöka få tag i och fråga komunjägare imorgon bitti om fälla. djurhemmet i kalmar är stängt hela helgen och katthemmet kompis hade ingen fälla.
var kan man annars få tag i fälla tro..?

Jag tänkte ju som sagt åka tillbaka om någon timme och spana lite mer…kom gärna med tips!!
Tror inte det är någon idé att sätta sig och försöka locka fram kissen…det handlar nog bara om att leta, leta, leta…och sen försöka klura ut hur jag ska få tag på henne om jag väl hittar henne…
Ficklampa ska med, bur står i bilen liksom handduk och handskar, mat och godis tar jag med och ett gäng gamla smörbyttor som får duga som skålar…
Mer? Annat? Hjälp!!!

Tycker du tänkt på allt. Ficklampa är bra, för ögonen lyser i lampans sken, om hon nu sitter i en buska

Tack Gullimat…jag hoppas att jag inte står där sen och har glömt något…
Kom just på att Myskos räkor som han vägrade äta får följa med…hoppas hon är lite mindre kräsen
# 17 ja räkor ät nog bra, luktar mkt också så det kanske lockar henne till maten. Håller tummarna för att det går bra inatt!

Ja, lycka nu till, det var ju inte vad man önskade en nykastrerad kise, och när allt hade ordnat sig så bra. Stackare vad hon måste vara rädd

Tror all tumhållningshjälp behövs…men nu har både jag och djuren fått i oss lite mat…snart dags att åka igen.
Hoppas Tervmattes gäster fått något att tugga på de också

Du får skriva en rad när du kommer hem, ifall man skall på toa inatt, och då kika in här

Självklart skriver jag när jag kommer hem…och jag vet vad jag VILL skriva…*hoppas*
Sticker nu…håll alla tummar ni har ni som är vakna…och ni som sover…håll tummarna ni också
Lycka till nu Tizzla! Håller alla tår och tummar här!
Lycka till Tizzla! Det låter som du tänkt på allt. I första hand handlar det om att försöka lokalisera kissen ifråga. Gud vad hemskt att det skulle få så här galet när allt runtomkring var ordnat.
Frågan är var ni kan få tag på fälla? Kanske smart att starta en egen tråd om det? Finns ju fällor lite här och där hos olika medlemmar.

Ingen kisse
Såg en kanin på vägen till Kalmar och en hare mitt i "sökområdet" men det var allt.
Har letat, krypit på knä och lyst in i varenda vrå och buske jag kunde hitta, under varenda bil…men ingen kisse…
Gick först ett varv och lyste överallt…trodde vid några tillfällen att jag såg kattögon…men ena gången var det ett lyse på en bil på andra sidan häcken…de andra bara önsketänkande! Som tur var hade jag flera lampor med mig för batterierna tog slut efter hand…
Sen gick jag ett varv och lade ut mat och räkor lite här och var. Hade 5 "skålar" med mig och lade lite Mjau och 2 räkor på varje, lite utspritt i det lilla grönområdet och en i en trädgård närmare djursjukhuset…sen blev det mathögar och lite utspridda räkor på gårdarna vid hyreshusen och på industritomten brevid djursjukhuset. Hoppas hon är kvar och hittar något matställe!
Tog en sväng med hundarna på andra sidan den mest trafikerade vägen. På den sidan är det betydligt lugnare med mest villor och radhus…men vägen var ganska vältrafikerad även mitt i natten. Tänkte ändå att hon kanske lyckats ta sig över…tror att det är på väg tillbaka hem för henne…
På vägen tillbaka till bilen tog jag ett varv till och kollade om någon mat var rörd…men nej…den maten Lingonskrutt lade ut tidigare var också orörd.
Det är skönt att vara hemma…dimman var hemsk att köra i…men det var inte roligt att åka därifrån. Hoppas verkligen på bättre tur imorgon.
Eftersom tanken är att ungarna ska flytta imorgon tror jag att det skulle vara värt ett försök att ha med dem ut och försöka få dem att locka fram henne
Själv kan jag nog inte vara med alls imorgon men jag hoppas ni hittar mina matplatser och att hon sitter vid någon och väntar på mer mat…lycka till!!!! *kommer hålla tummarna så att jag får kramp*
Man kan använda mjölkkartonger att lägga mat i.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Tråkigt att du inte hittade henne
#25 Usch vad jobbigt att hon försvunnit så spårlöst. Du har gjort allt du kan Tizzla.
Min teori är att hon kan finnas kvar i sökområdet, men ligger och sover/halvsover. Att hon inte rört maten beror i så fall på att matlusten inte är på topp efter ingreppet. En katt som varit sövd brukar sällan äta något förrän dagen därpå.
Vi får fortsätta att hålla tummarna. Idag kan hon börja få sug på mat och på så vis bli lättare att locka fram.
Skulle förmoda att hon fortfarande är i närheten. Lappar i brevlådor runt omkring tror jag mycket på. Det blev räddningen när en av min dotters katter slet sig i samband kastrering just utanför hagaveterinären.
Förutom lappar överallt i området tror jag mycket på lappar i brevlådor runt om i området inkl. industritomten om där finns företag. Det var en lapp i en brevlåda som blev räddningen för Lisa Lurvas som smet utanför Hagaveterinären i samband med kastrering julen 2009.En man hade sparat lappen och efter cirka 1 månad med bland annat snöstorm dök hon upp på hans gård. Hon var medtagen men repade sig snabbt.Tänker ofta på hur allt kunnat vara annorlunda om inte den lappen lagts i brevlådan.
Håller tummarna för att kissen hittas under dagen.
#29 Ja det där med lappar ska inte underskattas. Särskilt att lägga dem i folks brevlådor. Det reagerar folks på mera än om de bara ser en lapp uppsatt någonstanns.
Alltid bra, i en stund som denna, med andra exempel på liknande fall där det gått bra. Minns även någon annan katt där samma sak hände efter kastrering och där katten återfanns efter en tid och klarade sig.
Jag hade ju tänkt att åka ut och leta efter kattmamman tidigt imorse, men nej så blev det inte, jag vaknade inte förrän nu med ont i hela kroppen och hosta
himla synd men vi ska försöka att ringa till kommunens jägare och få tag i en fälla som vi kan sätta ut. Tjejen som jobbade i receptionen på djursjukhuset igår sa iaf att de kunde kolla till fällan var fjärde timme. ska åka dit sedan och leta efter kattmamman, även på andra sidan vägen som Tizzla sa. Och försöka få igång skrivaren så att vi kan göra lite nya lappar med bilder. kan det vara så att kattmaman inte är hungrig ännu? senast hon fick mat var nämligen i förrgår kväll, ev i förrgår morse…
Ngn som har mer tips på var man kan få tag i en fälla?
Polisen visst inte så mkt och kunde inte hjälpa, mer än att det varkommunens jägare men att de antagligen inte gick att nå på helgen men att jag kunde ringa gatu-parkkontor. Mannen där var väldigt hjälpsam men kunde inte ge så mkt eftersom de hade hand om kraftledningar osv
det enda han kunde ge mig var sos-nummer för hela sverige…(han trodde eg att polisen hade ngt nr till kommunjägare även under helgen eftersom det kan uppstå viltolyckor etc men att de inte bara lämnat numret
)
ngn som har tips vart jag kan vända mig? (otur att detta skulle uppstå fredag em och att allt är stängt under helgen…)
När det gäller aptiten brukar en nysövd katt inte äta förrän dagen efter ingreppet. I de flesta fall är aptiten även lite nedsatt ytterligare ett par dagar. Hur det där blir beror även på allmäntillståndet och hur stort ingreppet var. Om jag förstod det rätt var det förutom själva kastreringen även en del cystor som togs bort. Vet du hur omfattande operationen var? Det kan ju vara bra att veta utifrån vad man kan förvänta sig.
Själva narkosen bör i alla fall ha gått ur kroppen nu.
När det gäller fälla - pröva med någon av katthemmen i regionen. Kompis hade ni väl redan pratat med, men det finns ju ytterligare några katthem:
1.b Blekinge län
1.d Kronobergs län
1.e Kalmar län
tack så jättemkt! Katthemmet i kalmar har ju stängt och katthemmet kompis hade ingen fälla. men jag fick tag på djurskyddet i oskarshamn och de hade en fälla! men då är problemet som sagt att vi har ingen bil… så det är om vi kan ordna att ngn skjutsar/hämtar fällan så kan den sättas ut.
Du kan väl starta en särskilt tråd om transporthjälp Oscarshamn - Kalmar. Kan även vara smart att skriva på andra forum/sajter som t.ex Djurtransport iFokus, Katter iFokus samt www.katter.nu
tack igen lena! nu kommer ragnhild hit och hämtar oss så ska vi leta efter kattmamman. vad tror ni, är det ngn ide att försöka ta med ungarna och "locka"med dem eller är det bara onödig stress för dem?några tips inför letandet?
Hur bör vi göra med kattungarna nu? ärdet bäst omdefårkommatillhanna idag eller omvi avvaktar lite och att vi försökerfå tag på mamman lite till? ifall hon har mjölkstockning och så? För oss funkar det vilket som,kattungarna är i köket och de äter osv så det verkar inte gå ngn nöd på dem.
Tycker det vore bäst att de kom hit idag som det är sagt. Kan hon verkligen ha mjölkstockning? Trodde inte dom kunde amma efter dom blivit steriliserade?
Ja jag förstår det. det är främst det här med mjölkstockning. det var ju ngn som skrev det, eller om det var Tizzla/Tervmattte eller ngn av dem jag pratade med per telefon igår som sa att det kunde hända och vara farligt. som sagt jag har inte erfarenhet av detta så de är därför jag frågar
hur är det annars, när har du möjlighet att ta emot dem? OM det inte går idag. vi ska som sagt leat efter honan nu och jag ska höra med ragnhild när hon jobbar igen.
Ragnhild började ju jobba imorgon eftermiddag igen hade hon skrivit :/
Imorgon är jag tyvärr upptagen, måndag med :/ sen kommer dottern hem igen på måndag eftermiddag.
vi ska som sagt ut och leta efter kattmamman nu. men hur länge är du uppe ikväll om man säger så? om det går bra att kattungarna kommer senare isf?
Ja idag går det bra hela dagen och kvällen, har ju reserverat hela dagen för katterna idag. Har du mitt nummer? Har inte ditt nämligen :/

Jag tror också det är bra om kattungarna får komma till Hanna idag…så att de kan få komma till ro lite mer "på riktigt". Dessutom skulle det ju vara toppen om ni/Ragnhild kan hämta fällan på vägen hem från Hanna, det är ju med vägen!
Angående diande så går det utmärkt när de är kastrerade, det gör det även om de blir kastrerade i samband med kejsarsnitt. De slutar inte producera mjölk för att de kastreras om de har diande ungar.
Mjölkstockning kan bli ett problem för mamman…men när hon hittas får man "helt enkelt" lösa det på bästa sätt då…vi vet ju inte hur lång tid det tar innan hon hittas…
Jätteledsen att jag inte kan hjälpa till något idag
Ingen bra idé att ta med kattungarna. De brukar bara sitta helt tysta i buren…
Viktigt med foder som luktar mycket. Tonfisk i olja, grillad kykling. Kattfoder luktar inte mycket.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
De hittade inte hemma tyvärr :/ Skulle och hämta kattungarna nu och köra hit dom iaf. Kanske dyker hon upp där hon var innan tillslut?

Det var väl flera mil. Man måste fortsätta leta, och göra allt man kan. Hon kan inte vara en speciellt lycklig kise idag, långt hemifrån.
Tycker den klantaren som inte kollade buren får leta efter henne.
kan man inte få tag på en bild och lägga ut ett upprop på fb med?
//Pia
Tog tervmattes länk med bilderna och skrev ett inlägg om katthonan.
//Pia
Jag skulle tro att hon inte är så långt bort. Säkerligen skulle fler behöva leta aktivt efter henne, detta är så viktigt just nu.
Har vi ingen i Kalmar eller dess närhet som skulle kunna hjälpa till?
Har lappar satts upp och även distribuerats i brevlådor?
Är hon anmäld försvunnen hos polisen?
#49 Polisen ska hon vara anmäld till redan igår när hon smet. Lappar och fler som hjälps åt att leta skulle behövas. Vem mer bor i Kalmar och dess närhet? Är det någon som har skrivit om det här inne på www.katter.nu? Tycker också att Djursjukhuset borde ställa upp med folk som letar. Det är väl det minsta man kan begära.
Hur ser terängen ut runt djursjukhuset?
Det finns en tråd under Hittekattsakuten på Svenska Katters Sida.
Under morgondagen skulle flera behöva leta efter henne. Risken är att hon ger sig iväg långväga. Dessutom tydligen en hel del trafik i området där hon försvann.
Finns här någon/några som bor i Kalmar eller dess närhet som kan ställa upp?
Är fällan hämtad?
Fällan fick dom tyvärr inte låna från oskarshamn :/
#52. Varför detta?
Alltså finns ingen fälla nu att tillgå. Hur fånga katten då?
#53 tyvärr, när ragnhild ringde kvinnan som margareta på djurskyddet i oskarshamn gett numret till så sa hon att de inte lånade ut så långt bort, och bara till personer de kände, och verkligen inte nu ikväll! :/ så just nu har vi ingen fälla. om vi inte ska testa och ringa margaerta på djurskyddet igen och höra med henne om det kanske ändå går. annars är det nog måndag som gäller och med polisen då, kommunjägarna.
vi letade men hittade som sagt inte honan. vi såg ett av matställena som tizzla lämnat och det var orört, under en släpkärra var det. blötmaten som jag lade på marken utanför busken där vi misstänkte honan var var orörd. jag såg ett smörpaketslock i en annan buske som det verkat vara kattmat på och det var borta :) nu satte vi ut kattmat på flera ställen, lite grädde och skinn från rökt lax (ena katten här hemma blev galen av lukten så vi tänkte att det kasnke är smaskigt för en liten kisse) har även letat och satt upp och lagt i brevlådor ca 50 lappar på andra sidan vägen, förbi netto.
Katthemmet Kompis, som så tragiskt råkade ut för brand vid årsskiftet kan kanske låna ut en fälla. Ligger precis utanför Nybro som inte är så långt från Kalmar.
Djursjukhuset som orsakat rymningen borde hjälpa aktivt till att få fram en fälla.
Rimligen borde hon vara i närheten. Känns så oroligt eftersom hon är nykasterad och fällan borde vara plats i dag. Bara hon inte får någon infektionen i såret.
Bor för långt bort för att kunna hjälpa till i själva sökandet men hoppas att flera kan slå sig samman under dagen och söka igenom området. Hon har kanske tagit skydd under någon buske eller gått undan där hon får lä.
#55 i #14 står det att Katthemmet Kompis redan tillfrågats. De hade tyvärr ingen fälla.
#54 Trisst av Oskarshamns Djurhem att inte ställa upp. Det tycker jag de kunde ha gjort i det här fallet.
#51 Bra att tråd finns inne på Svenska Katter. Som du skriver skulle det behövas massiva sökinsatser.
Mamma katt kan ju även har dragit sig tillbaka pga av att hon inte känner sig vidare bra. Nykastrerad och utomhus är inte direkt det bästa för en katts hälsa. Jag tror inte hon finns så långt borta från där hon smet. Däremot kan hon ha gömt sig så att hon inte syns.
Man kanske kan erbjuda Oskarshamns Djurhem att betala en deposition för fällan (om man har råd) så de vet att de får tillbaka den.
Risken att katten har gett sig iväg särskilt långt kanske inte är så stor. Skyggisar tenderar väl som sagt att hitta ett riktigt bra gömställe och trycka där upp till ett par dygn om så behövs innan dom ens funderar på mat eller annat. Om hon dessutom är nykastrerad och lite groggy är nog risken att hon har gett sig iväg långt ännu mindre. Jag skulle fortsätta att leta i samma område.
men snälla nån vilken förskräckelse, hoppas verkligen att ni hittar henne…
fattar inte hur hon kunde smita ur buren… men men det är ju som det är….. jag håller mina tummar

Har just varit inne på SKS och läst i tråden…det är några därifrån som varit ute och letat idag
Tyvärr utan att se någon katt men det är ju guld att fler är med och hjälper till!
Själv jobbar jag för mycket just nu, sovit hela dagen efter en lång natt och ska snart iväg igen…
Tisdag kväll efter att ha sovit så kan jag hjälpa till igen…hoppas verkligen att hon hittas innan dess! Ju fler dagar det går desto svårare är det ju att veta var man ska leta…eller ställa ut en fälla!
Idag är det riktigt höstruskväder här…blåsigt och ruggigt. Fördelen just nu är att det inte är så kallt på nätterna som det var för ett tag sen…men är hon blöt så blir det kallt ändå
Tidningen var en bra idé! Kanske både KalmarPosten och Barometern? KP kommer ju ut till alla och de brukar visst vara snabba att nappa på uppslag efter vad jag har hört.
Fälla skulle ju vara bra…vet att Kompis inte hade någon…men de lånade ju efter branden…vem lånade de av??
Ja precis ge dem en typ av desposition så måste de väl lämna ut fällan. Visa legitimation också. Vad är det för ställe annars som ska jobba för djurs bästa.Konstigt tycker jag. Dettta är ju ett akut tillfälle.
Kusten skrev på andra tråden mycket tänkvärt. Vi borde bara ha en tråd så förvillande att skriva i två.
Det är angeläget nu att pressen kontaktas i morgonbitti av någon som kan historien. Skrivs det i pressen blir fler kalmarbor informerade och kan förhoppningslvis visa vägen till henne.
Djursjukhuset har ett tungt ansvar här och kan inte bara dra sig undan sitt ansvar.
Fälla måste ordnas under morgondagen.
Det måste ageras snabbt så hon inte går förlorad!

Förvillande med två trådar
Tänkvärda tips och råd från duktiga Kusten, som kan sånt här
#62 ja ursäkta att det blivit så, kanske kan Sajtvärd foga ihop dem…?
jag har mailat till kalmarposten och barometern nu men ska även ringa imorgon! Imorgon MÅSTE jag dock även skriva skolarbete, som ska vara färdigt imorgon…:/

Det hade varit bra.
Är där någon som letar och matar idag. Finns ingen mat att tillgå finns risk att hon letar sig bort
# 64 2 pers har varit där under dagen och letat, lagt ut mat. de hittade lite mat som vi lagt ut igår/förrgår-orörd :(
Hoppas att ni får tag i fälla i morgon och att mamma katt går in i den omedelbums… stackars mamma att vara ensam ute där 
Håller tummarna stenhårt!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
#63 jättebra. I morgon måste kommunen kunna ställa upp med en fälla. Tråden på SKS om fälla har ännu inte gett något resultat
Det är riktigt Lingonskrutt skolarbetet måste också prioriteras!

Klistrar in råden som Kusten skrev i den andra tråden:
Låser sen den andra tråden så att det bara blir en tråd att följa.
Snabb information med fakta om vad som hänt måste med en gång i ett sådant här ömmande fall komma ut till allmänheten.
Viktigt att få fram fakta om stygnen är självupplösande eller om katten är hopsydd med hjälp av ståltråd. Ståltråden måste ju avlägsnas. Självupplösande stygn tål inte vad som helst. Precis som vid alla kastrationer är det viktigt med uppsikten av katten.
Sätt ut mat och ha uppsikt
LETA
Gryning, natt och skymning är mest fördelaktigt.
Då är det som allra lugnast
Lappar med generös hittelön
Ta med fakta och bild, få fram hur mycket katten betyder
Tidningsartiklar
Där tycker jag att djursjukhuset ska hjälpa till med att trycka på för att det ska kunna bli en garanterat. Otroligt klantigt att inte vara noga med kattens transportmedel. Har hört för många historier liknande denna nu.
Mun-mot-mun-metoden
Prata med alla man möter på
Sätt in annons om borttappad katt
Man måste agera snabbt vad gäller allt ovanstående och ta sig tid och även skyldigheten till att som ansvarig leta. Vad är viktigare än att denna kisse nu kommer tillrätta, nykastrerad och allt? Ansvariga får göra sitt yttersta om hon ska kunna räddas. Mycket fältarbete är vad som gäller!
Önskar all lycka till och hoppas på god och stor uppslutning samt ett flitigt samarbete kring stackars kissen!
//Kusten
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#68 Bra anebit att du samordnat trådarna. Det blir ju bättre att allt skrivs på ett ställe.
Mycket bra och kloka råd från Kusten! Oroar mig också för stygnen och kattmammans hälsotillstånd. Det är ingen höjdare att hon går ute på det här sättet.
Bra att flera varit ute och letat ikväll. Nu gäller det att inte ge upp. Tack till alla som engagerar sig!
Precis som andra oroar jag mig så för kattmammans hälsotillstånd. Tack alla ni som engagerar er. Bl.a bör kommunen kunna ställa upp med en fälla under dagen, annars får djursjukhuset med de kontakter de har hjälpa till så en fälla kommer fram under dagen. Hoppas och tror på massmedia, bör kunna vara av ovärderlig hjälp. Vore av intresse för dem att skriva om vad som hänt inte minst när stadens djursjukhus är inblandat i försvinnandet. Lilla kattmamma, måtte du snart hittas.

Kom hem från jobbet nu och hoppades på nyheten att hon kommit tillrätta…men jag fortsätter hålla tummarna så länge. From tis kväll kan jag som sagt hjälpa till att leta igen.
Lingonskrutt: Bra kämpat!! Klart du måste göra ditt skolarbete trots detta!

Jag har fälla, men bor c:a 6 mil från Kalmar. Har fullt upp idag men ska ev till las. i morgon och hälsa på/ hämta svärmor.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Verkar som kissen gått undan och gömt sig riktigt bra. Ni som var med när hon smet, försök med ledning av riktningen hon rusade iväg mot att söka efter möjliga gömställen. Kan det finnas någon håla eller något skrymsle som ni missat? Hur ser området ut? Vad är det närmsta stället i flyktvägens riktning som en katt skulle kunna gömma sig i/under/bakom? En vettskrämd katt brukar nämligen ta det första bästa. Andra saker att tänka på är om hon smitit in någonstanns och sedan blivit instängd av misstag eller fastnat.
Ni behöver vara flera som hjälps åt och går "i skift" och letar. Ett tips vore att ni trycker ut en karta över området (från t.ex enerio/hitta.se) och sedan systematiskt söker igenom ruta för ruta på kartan. Även markerar var ni sätter ut kattmat och om något hänt med matskålarna. Om ni inte kan ses IRL kan ni scanna in kartan och lägga in här i tråden med gjorda markeringar efter varje sökronda och på så vis göra sökandet mera effektivt och systematiskt.
Försöker från andra sidan Sverige att bilda mig en uppfattning om hur området ser ut där kattmamman försvann.
Via den här länken kommer man till en karta över området runt Kalmar Djursjukhus.
Om jag tolkar det rätt ser det ut att vara ett industriområde precis bredvid, samt en järnväg.
#74 det stämmer lena Industriområde med slakteri, honan kanske har tagit sig ditåt om slaktavfall ligger där. Det är en del grönområden/industriområden på vänstra sidan på kartan, mellan djursjukhuset och södra vägen. hur långt de sträcker sig ät jag osäker,men inte så värst. sdan är det ju bebyggelse och ganska kraftigt trafikerade vägar.
hon sprang snett mot sandåsgatan till. mot den gråa plätten där, som är ett litet grönområde
Glada nyheter: Ragnhild har fått tag i fälla som de ska sätta ut nu runt lunch!
De skulle även ringa tidningarna hade hon skrivit igår kväll. Hoppas hoppas nu att honan vågar sig fram.
Ett stort tack till alla ni som engagerat er och hjälpt till/hjälper till på olika sätt!
Bra med fällan! Smart att engagera dem som jobbar i industriområdet. Om de ser/sett något nu när de börjar arbeta igen efter helgen. Ett slakteri kan man ju tänka sig lockar till sig katter också som sagt. Det låter som troligare att hon sökt sig dit än korsat vägen. Om jag fattade det rätt var det mycket trafik på vägen.

Följer tråden och hoppas jag snart kan läsa att den stackars katten är inne igen. Håller tummarna.
ragnhild skickade meddelande:"jag pratade först med djursjukhuset och ingen hade lovat kolla en fälla. sen träffade jag (namn från kattforum) o vi kom fram till att det då inte gick att ställa en fälla förrän vi sett katten. sen ringde jag (namn på jägare) som hade fällan och han hade kollat platsen att det inte gick att ställa en där. om vi ser katten få vi låna fällan fast med tvekan. jag sa att jag tog ansvar för den då."
meddelade då att det var jag som hade pratat med tjejen i receptionen i fredags och hon hade frågat en i personalen om fälla, det hade de inte. men hon i receptionen sa iaf att de såklart kunde titta till fällan, det var ju ändå så nära. men enligt ragnhild "nej det hade de inte någon möjlighet till sa de bestämt"
skit också
Känner frustration över detta och vill inte spy galla över någon pga min oro för katten, men just nu känner jag stor irritation över djursjukhuset och tycker deras ansvarstagande i detta är väldigt dåligt!
](http://kattforum.se/images/smilies/eusa_wall.gif "Brick wall")

fruktansvärt dålig stil av djursjukhuset. är det de som inte stänkt buren redigt så är det narturligtvis deras ansvar att katten kommer tillrätta, dessutom är det en levande varelse och inte en borttappad sak i allmänhet,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nu får det vara nog!
Kontakta nu chefen för djursjukhuset och pressen!
En fråga: vad kostar en bra fälla att köpa och var köper man dom
Jag beställde från Lotin och betalade 1400 med frakt
*Nalle Puh*
Jag vet att man kan hämta i Jönköping om man bara pratar med dem på Lotin.
*Nalle Puh*
Nu är det nog hög tid att blanda in media. Det brukar plötsligt få ovilliga människor betydligt mer hjälpsamma…
Jag tycker inte det är riktigt klokt att inte något katthem kan låna ut en fälla. HERREGUD!
Om Ni vill så köper jag en fälla om bara någon kan hämta den i Jönköping eller om det finns att köpa på närmare håll.
Jag tycker tiden rinner ut för kattmamman.
När väl kattmamman förhoppningsvis sitter i fällan så kan tervmatte ta hand om fällan tillsvidare. Då det verkar saknas fälla att låna i era trakter.
Här i Östergötaland finns det fällor att tillgå om det skulle behövas därför kan den stanna i småland.
Marie-Helene
fick pm från en på forumet: "Varit i tel.kontakt med en av djursjukhusets delägare (namn). Hon lovade att omgående kontakta kommunen ang. en fälla. Hon lovade också att ringa till den som lämnat in katten för kastrering.Jag sa till henne att många var upprörda över det som hänt och många anser att pressen borde kontaktas. Hon sa att hon förstod allmänhetens reaktion. Enligt henne kunde katten vara "var som helst" men kunde mycket väl ha dragit sig mot slakteriet. Vi fortsätter att bevaka detta nu."
Ragnhild meddelade att djursjukhuset nu är fullt engagerade. På sin hemsida och kontaktat hälsovårdsnämnden o kommunjägarn. de får inte själva ha en fälla men har talat med samma personer om fälla som ragnhild.

Är där någon på plats och letar och lägger ut mat
ragnhild hade varit där vad jag förstod.jag tror det var ngn mer som varit där också. en annan person skulle dit ikväll
Hög tid att Djursjukhuset börjar aktivera sig i ärendet. Sådant här ser inte alls bra ut i allmänhetens ögon. Och att det skulle vara så svårt med fälla var väl knepigt. Djursjukhuset skulle ha agerat redan i fredags tycker jag.
Fint att någon varit i kontakt med Djursjukhusets delägare. Tack till vem det nu var! Nu ser det ju ut att hända saker. Vi får bara hoppas att det inte är för sent.
Är det någon som varit i kontakt med Slakterier och andra firmor på industriområdet?
#72 Vad bra att du har en fälla att låna ut! Ska du till Kalmar imorgon? Om man inte riktigt vet var i området kissen kan hålla till kan det ju inte skada att ha flera fällor ute. Om det nu skulle komma fram en fälla innan dess.
Jag har varit där två gånger idag och letat men utan resultat.
Man blir inte förvånad med tanke på det vädret som vi har i Kalmar idag - stormvindar och regn.
Stackan sitter väl i någon håla någonstans och försöker värma sig… :-(
Jag träffade Ragnhild idag. En väldigt go och varm kvinna.
För att vi ska kunna sätta ut en fälla någonstans så måste man åtminstone veta i vilket område mamman befinner sig, och just nu har vi ingen aning tyvärr… Ingen har sett henne sedan hon sprang för sitt liv…
Jag lämnade mitt tel.nr till en massa förbipasserande, hoppas att någon hör av sig (inte någon galning då ;-) )
Jag träffade också på en brevbärare som dagligen cyklar runt i just det område och som tog det hela på allvar. Han har själv en katt och lovade höra av sig till mig omgående om han ser mamman någonstans.

Det är viktigt att finnas på plats så mycket det bara går, och locka med god mat. Ficklampa och lysa med överallt, och hoppas små ögon kan upptäckas.
#91 Bra jobbat Tervamatte!
Man kan ju sätta ut fällor på vinst och förlust. Kanske ändå värt det i det här desperata läget, även om det naturligtvis alltid är bättre sedan man väl lokaliserat kissen ifråga.
Risken är nog att hon trycker i någon håla och inte direkt har någon större aptit heller. Frågan är var? Usch vilket jobbigt läge det här är!
Hur ser området ut exakt ditåt hon sprang? Var skulle en vettskrämd katt kunna gömma sig?

Bra att djursjukhuset verkar ha engagerat sig…lite sent men bättre sent än aldrig!
Ska in och prata med grannen nu…han jobbar på slakteriet. Tur att ni skrev om det för jag har alldeles för dålig koll på Kalmar
och när jag var inne och letade katt så var mina ögon inställda på katt…såg inget annat
Kanske kan jag lösa det med fälla imorgon om det inte löst sig innan…skit att man måste jobba
Men jag håller med om att hon behöver lokaliseras innan man sätter ut fälla…det är ju inte något lämpligt område att ha en fälla stående…den lär inte få vara ifred! Men när hon hittas är det ju bäst om man har en fälla tillgänglig så fort som möjligt…
#94 Det är så svårt det där när man inte vet hur det ser ut i området. Försökte titta på kartan Via den här länken men det säger ändå inte så mycket om det.
Vad bra att din granne jobbar där! Frågan är om det finns några skrymslen/utrymmen på slakteriområdet som hon skulle kunnat gömma sig i? Kan hon ha blivit inlåst av misstag någonstans?
Den här satelitbilden säger lite mera!
Var det grönområdet mellan Gasverksgatan/Sandåsgatan som hon försvann i?

Har nu pratat lite snabbt med grannen. Det finns något ställe vid slakteriet där hon kan få tag på slaktavfall. Personalen får inte springa omkring hur som helst mellan avdelningarna pga hygienen så det är svårt för honom att leta…
Försökte skriva ut en bild förut men det ville inte min skrivare vara med om
Finns det någon som kan gå dit imorgon och lämna lappar med bild på henne och telefonnummer?? Man får gå till kontoret och be dem sprida ut till avdelningarna. Grindarna är tydligen oftast öppna på dagtid, annars finns det en porttelefon där man kommer i kontakt med kontoret.
Måste kasta mig iväg till jobbet straxt men jag hoppas detta kan vara till någon hjälp!!

Som jag har förstått det så var det mot det lilla grönområdet mellan Gasverksgatan och Södra Vägen som hon sprang…
Jag har också suttit och tittat på satelitbilden nu och frågan är om hon verkligen sprang hela vägen till där Gasverksgatan börjar och det grönområdet? Kanske sprang hon in på den lilla tomten till höger innan och är kvar i det snåriga/stökiga området precis runt djursjukhuset??
Någon skrev på SKS om ett trasigt fönster eller liknanade…ett hål där hon kunde ha kommit in…kan erkänna att jag missat det och inte förstår riktigt var det är… Något att kolla vidare på?
#98 Lade in ett upprop på övernaturligt. Om det finns någon där med "känningar" som kan hjälpa oss. Alla goda råd är dyra i det här läget.
Trasiga fönster är högintressanta. Även snåriga buskage. Och jag tror man ska tänka att hon valde första bästa (närmsta ställe) och kan finnas kvar där. Kanske i riktigt uselt skick. När hon smet borde hon dessutom ha varit ganska så groggy. Något som motsäger att hon flydde långt bort. Då borde någon även ha sett henne kan man tycka.
#98. Det var ett öppet fönster till en källare precis vid djursjukhuset. Jag vet inte om den som skrev om det på SKS kollat upp. Annars kan du skicka Pm till vederbörande och få besked närmare var det var.
Tack tervmatte.
Enligt djursjukhuset var katthonan pigg när hon försvann. Är detta verkligen möjligt? Precis kastrerad.
Hur som helst måste rimligen någon ha sett henne så det gäller att sprida budskapet om hennes försvinnande så mycket som möjligt. Har någon haft kontakt med pressen i dag? En artikel i tidningen hade verkligen spridit budskapet om hennes försvinnande.
#100 Vår veterinär som är specialiserad på katt säger att det tar 24 timmar innan narkosen är helt ute ur kroppen. De hade antagligen gett henne en uppvakningsspruta, men det är inte detsamma som att katten är fit for fight och klarar att gå fritt ute. En katt som fått narkos bör vila i ett lungt och stressfritt rum. De brukar vara riktigt vingliga åtminstonde 12 timmar efteråt med vissa individuella variationer. Sedan beror det även på operationen hur omfattande den varit hur allmäntillstånder är. Och stygnen om de var självupplösande eller av metall. Självupplösande tål inte vad som helst.
Fick rådet från Katter iFokus att leta igen på samma ställe. Om hon ligger och är dålig kan det vara svårt att se henne. Fönstret är som sagt högintressant och bör kollas upp.

På satelitbilden ser det inte ut att vara så mycket grönt däromkring.Hoppas hon inte gett sig iväg
#102 jag uttryckte mej lite fel kanske… det är inte mkt grönt, men inte jättebebyggt heller. det beror på vad man jämför med antar jag… men det finns som sagt lite buskar mm "ödeområden" där hon kan gömma sig. men det är ju inget stort område som så jag menar, vägen(arna) är ju bara en hundra meter från djursjukhuset :/
#101 det är självupplösande stygn
#100 ragnhild hade prata med tidningarna vad jag förstod
#98 jag minns inte riktigt varifrån katten smet, om det var precis utanför djursjukhuset eller om det var lite längre bort…? (på djursjukhusets hemsida står det att katten smet ur bilen, men det var alltså ur buren på väg till bilen) Någon som pratat med ragnhild och minns detta? sedan sprang väl djurskötaren efter katten och hann inte se vart hon tog vägen förstod jag det som, men det är klart, katter kan vara väldigt snabba och svåra att se vart de tar vägen, även om de kanske inte springer så långt…
Det ska inte tas några stygn på katthonan enligt djursjukhuset.
Katten smet från parkeringen framför sjukhuset och sprang sedan ut mot gatan och parken, enligt Ragnhild.
Det var en av sjukhusets personal som bar buren mot bilen. Buren hamnade på sneden och kattan kanade ut ur den och sprang för sitt liv. Det var en man på gatan som såg henne springa mot det lilla grönområdet.
Ragnhild skulle bara lägga papprena i bilen och gå in igen och hämta buren med katten, men när hon vände om sig så såg hon att någon från sjukhuset redan var på väg ut med den.
Kan inte sjukhuset printa fram en massa kopior med bild på kattan som gottgörelse för sitt slarv??
Lilla kisse.. =(
Jag kommer ha lektioner i Kalmar på onsdag. Efter skolan kör jag bort och går en sväng och kollar. Jag kanske inte gör så mycket nytta men det är ett par nya ögon i allafall.
Håller så alla tummar och tassar här hemma att hon ska synas snart!!
Här kan ni se hur det ser ut framför sjukhuset :
Den blå/gula skylten med oklar text leder mot ingången till parkeringen och djursjukhuset.
När ni sedan vänder på bilden så ser ni grönområdet som kattan sprang mot (mellan parkerade bilar och vägen)
Sedan kan ni gå vidare på Gas-Jacobsgatan och Gasverksgatan och runt om. Det är bara att klicka sig fram på bilden.
OBS. SER NU ATT DET INTE FUNGERAR ATT DIREKT LÄNKA TILL BILDEN JAG HAR FRAMFÖR MIG.
Men kan försöka förklara hur man gör för att kunna få en gatubild framför sig, som om man själv gick på den.
Ni klickar på länken som jag skrev ovan, sedan zoomar in området med djursjukhuset. Sedan på zoomskalan till vänster hittar ni en gul gubbe längs upp. Ni tar tag i gubben och placerar den på korsningen Gasverksgatan, nedanför ordet Djursjukhus. Nu borde ni hamna vid infarten till sjukhuset.
Sedan är det bara att klicka sig fram på gatarna runt omkring och zooma vid behov. Det är som om man själv gick i området.
#105. Jag skulle tro att Djursjukhuset nu förstår att allmänheten är väldigt upprörd och vill hjälpa till. Trist inte intresset visat sig tidigare.
Någon, förslagsvis Ragnhild eller någon annan insatt i ärendet, kan ringa till djursjukhuset i morgonbitti och be att få tala med Jeanette så skulle jag tro att hon är villig att se till att bilden på katthonan kopieras i många exemplar. Någon som hört vad pressen sagt?
#109 Hon skulle väl kunna ha tagit sig ned där? Borde kollas under morgondagen av någon.
Många bilder på henne uppsatt under morgondagen, då med hjälp med kopiering av Djursjukhuset, skulle kunna betyda mycket.Hoppas någon kan ta tag i det under morgondagen.
Guje Lindwall är bra på att hitta djur men jag antar hon tar en slant.
# 109 oj är det där som fönstret är öppet?? gått förbi där så mkt i letandet, men tydligen varit helt blind för fönstrena där…måste absolut kollas upp. Ska be sambon kolla/leta efter katthonan i området imorgon em. ska se om jag hinner göra några lappar innan han ger sig iväg imorgon bitti, vår skrivare funkar tyvärr inte
Vad bra att få en lite klarare bild på sökområdet. Det verkar ju finnas en hel del gömställen för en kisse på flykt. Mycket buskage och en hel del olika typer av byggnader. Vad är det i det röda trähuset med öppet källarfönster?
När ni letar nästa gång. Titta extra noga efter alla sådana skrymslen och gömställen som detta källarfönster. Tänk er in i kattens perspektiv - vad finns i ögonhöjd för en panikslagen katt? Och vad är det närmsta gömställe till hands i flyktvägen?
När det gäller stygn som absorberar upp sig själva kan det tydligen vara mera riskabelt när en katt är på rymmen som i det här fallet då de inte tål vad som helst.
Hoppas någon under dagen kan kontakta Djursjukhuset och få kopierat bilden av katthonan så man kan sätta upp efterlysningslappar med hennes foto runt om i Kalmar, fråga efter Jeanette. Om ändå vi kunde få hjälp av pressen så fler kalmarbor känner till att hon är försvunnen och kan hålla ögonen öppna.
Har någon varit i kontakt med pressen och om så vad var svaret?
Lägger in länken till artikeln När ens katt springer bort som innehåller många bra tips. Mycket är redan gjort men det kan nog finnas något som ingen har tänkt på ännu.
sambon ska iaf leta efter katten om en timme ungefär. ska sätta ut mat och kolla källarfönstret.
#119 Vi får fortsätta hålla tummarna!
Jag har varit där nu i dryga timmen och kört sakta runt med bil på diverse smågator på bägge sidorna av den stora vägen, men utan resultat. Jag klev ut ur bilen på många ställen och kollade buskar, balkonger, innegårdar etc….
Just nu känns det hopplöst…
Stackars stackars katta…. nyopererad, mitt i stan, hungrig och mitt i ovädret som vi har här sedan flera dagar
Jag är gråtfärdig..
#121 Ja gud vad tröstlöst det här börjar kännas! Trots alla spaningsinsatser inte ett spår.
Kollade du något mera vid den röda byggnaden där källarfönstret stod öppet? Vad är det i den byggnaden föresten? Kan man lägga en lapp att de som bor/jobbar där kollar i källaren? Det verkar ju som att hon ligger och trycker någonstanns om hon inte helt förvunnit från området. Men då tycker man ju att någon borde ha sett henne.
Har det kommit ut något i tidningarna ännu?
Nu har min sambo varit ute och spanat efter katten. han har lyst in en massa i källarfönstret men det är svårt att se, fönstret går inte att öppna mer heller för det är fast med en hake…men han tvivlar lite på att katten har hoppat ner där:enligt honom är det en bra bit till golvet (2,5 meter) och stengolv. så om hon har tagit sig in där är hon fast…? :/
han ringde på men ingen öppnade. enligt honom verkar huset obebott och mer användas som förråd, såg ut som ett lager, staplar med tidningar som gulnat inne i huset.
Om man vill ta sig in i källaren och leta behöver man ha tag på ägaren eller hyresvärd?? Någon som vet vem som äger huset eller hur man kan ta reda på det?
Angående pressen:Ragnhild hade ju kontaktat dem och jag smsade och frågade lite mer om detta, men har inte fått svar än.
#123 Om jag får adressen till fastigheten ska jag ta rätt på vem som är ägare i morgon.
Jag tänker också ringa pressen. Ragnhild heter hon så? Vilka tidningar har kontaktats är det Barometern eller också andra tidningar.
Är alla buskage runt om i närheten av platsen där hon försvann genomletade? Jag vet inte om det är här på forumet eller på SKS jag läst om snåriga buskar. Mår katthonan inte bra kan hon ju gått och lagt sig inne i ett buskage och därmed finns närmre än vi tror.
Vet någon om fällan kommit fram?
Jag skickar dig Pm Ligonskrutt. Jag behöver viss information.
#124 Vad bra om du kan ta reda på vem som äger huset!
Det röda huset skulle ju kunna vara ett troligt gömställe. Om det inte är bebott och så högt till golvet är hon ju fast där tills någon öppnar åt henne. Det har hänt flera gånger att bortsprungna katter blivit inlåsta i byggnader/bodar/garage och liknande.
Och snåriga buskar ihop med honkattens färg är också trolig förklarning till att hon skulle kunna vara i buskagen trots att de är genomsökta. Särskilt om hon är i visset skick och ligger och trycker.
Jag har en stark känsla att hon finns i närheten av där hon försvann. Kan inte få bort den känslan.
Och det där med tidningarna börjar ju hasta om det ska göra någon nytta. Svårt att sitta så långt borta och inte kunna göra så mycket konkret än att hålla tummarna.
I #107 finns det en länk till en karta där man kan klicka och få fram bilder av området. Och ja - det är en hel del buskar i området.
Precis som du Lena tycker jag också mig känna att hon finns nära men var? Kan inte släppa tanken på buskagen. Hon borde inte ha sprungit långt med tanke på kastreringen.
Glömmer aldrig när någon skrev i en annan tråd om ventilationsluckor och katter som hade hoppat ner i en källare och aldrig kommit ut. Hennes kille eller vad det nu var jobbade med bygg eller fastigheter och hon berättade om att det förekom ofta att han hittade kattlik i källare där katten inte kunde hoppa ut mer sedan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har ju ingen erfarenhet av att fånga in bortsprungna katter, men det känns som att det kan vara väldigt svårt att hitta katten…
spontant tänker jag att det bästa vore att sätta ut en fälla iaf. ger större chans att honan kan hittas, för om hon är rädd kanske hon aldrig låter sig hittas när man är i närheten :/
men går det inte att sätta en fälla där så går det inte…vad är det som avgör om ett område är olämpligt att sätta ut fälla? är det risken för skadegörelse på fällan eller att katten råkar illa ut när den är i fällan?
Är det någon som kontaktat polisen! allmänheten ringer ofta in och anmäler att dom hittat en katt, en skadad katt, en död katt osv.
Allt registreras och är sökbart. Ring gärna och kolla av om det inte redan är gjort.
Be att få prata med ledningscentralen där finns alla samlad info.
Det första jag gjorde när jag hittade Wille var att anmäla det till polisen och jag vet att många med mig gör lika så.
Tror inte att folk i allmänhet tänker på blocket, annonser osv utan det är nog bara vi som vet att det finns andra sökvägar och då söker bredare.
Det räcker ju faktiskt med att någon ringt och sagt att det strycker en katt om kring som är nyopererad osv. då får ni en hint av var katten kanske kan finnas.
M-H

När det gäller fällan så är det väl både skadegörelse på fällan och en risk att katten råkar illa ut om hon går in…eller någon annan katt för den delen…mest risk för fällans del skulle jag tro. När jag var där i fredagsnatt var det ett gäng som gjorde sitt bästa för att sparka sönder busskuren…de lyckades inte!
Men visst kan man väl ha en fälla där…om man har någon…bara inte helt obevakad flera timmar i sträck…
När det gäller källaren är jag väldigt tveksam
Den är ju helt klart värd att kolla upp! Men jag kan säga att jag inte tittade på den sidan av huset alls eftersom det bara är en vägg och en väg precis brevid… Skulle en katt som är van att bo ute…på landet…verkligen kasta sig in genom ett fönster till något okänt ens i panik? Jag tror väldigt mycket mer på någon buske…borde kännas tryggare för henne. Tyvärr finns det hur många buskar som helst
Funderar ju på att åka in till Kalmar i kväll/natt…känns lite meningslöst…men samtidigt kan man ju inte ge upp när det ännu finns ett litet hopp…
Är det någon som lyckats få till lappar med bild på katten? Någon som hunnit med att besöka slakteriet idag?
Jag skulle rekomendera er att försöka samordna sökinsatserna så bra som möjligt. Att dela upp olika uppgifter er emellan. Då blir det både effektivare och lättare. Samt att man undviker att något blir bortlömt.
Exempel på olika uppgifter som behöver bli gjorda (om de inte redan är gjorda)
- dela ut lappar
- kontakta slakterier
- massmediekontakter
- ringa polisen
- söka av området bit för bit på ett systematiskt vis, samt lägga ut mat på bestämda ställen och sedan kontrollera om maten blivit uppäten
- ansvara för att fälla blir ordnad
- ha fortlöpande kontakt med djursjukhuset
#127 Usch ja det händer säkert oftare än vad man tror. Alla dessa katter som försvinner och aldrig återfinns.
katten anmäldes hos polisen av ragnhild i fredgas.
en del lappar med bild finns uppsatta.
det verkade ju finnas fälla iaf, men det var just det med att platsen var olämplig/att katten inte hittats. Djurhemmet i kalmar hade mailat att de får tillbaka sin fälla i slutet av veckan och den kunde kanske lånas då.
vad det gäller fönstret vet jag inte hur panikslagna katter resonerar. men om det är den katt vi tror det är, har den dragit omkring hos folk och snott mat av deras utekatter i flera års tid, för att sedan stanna vid brovillan i arby. så fort ragnhild mfl öppnar dörren där försöker hon smita in, vaktar dörren för monacajsas katt och hoppade in i ragnhilds bil när hon kom. så hon verkar vilja komma IN! men det är skillnad förstås på hem där hon känner männsikorna och har fått mat under lång tid och ett okänt ställe…
Precis som Lena skriver behöver vi samordna oss.
Så fort som jag fått reda på adressen till fastigheten med källare ringer jag och kollar ägare
Jag ringer pressen i morgonbitti.
Jag kan också ringa polisen i morgon förmiddag och och kolla om de fått in henne. Hon var väl anmäld försvunnen?
Det är jätteviktigt att så många som möjligt söker igenom buskar och snår. Vidare att vi har tillgång till fälla.
Det finns tydligen foton uppe på henne men det skulle inte skada att många fler sätts upp. Vem skulle kunna ordna detta under morgondagen? Jag har tidigare skrivit om detta, kontakta djursjukhuset om kopiering.
#132 Om den är van att smita in genom fönster och dörrar kan den mycket väl ha valt det öppna källarfönstret. Om inte med en gång så vid ett senare tillfälle. På din beskrivning verkar det ju vara en kisse som varit ägd av någon tidigare och är van vid människor.
Hur som haver är det värt att undersöka. Sätt lappar på det röda huset också och lägg en lapp i husets brevinkast om att ni vill undersöka källaren.
Ligonskrutt, jag har skickat Pm till dig.
Kan jag få adressen till det röda huset så ska jag gå in i fastighetsregistret och kolla vem som äger huset.
//M-H
Kan jag få adressen till det röda huset så ska jag gå in i fastighetsregistret och kolla vem som äger huset.
//M-H

#133 Adressen till huset med öppet källarfönster skall vara Gas-Jacobs g 1B.
#137 kan du kolla det redan i morgonbitti desto bättre så koncentrerar jag mig på det andra.
#134 om det är den katt vi tror, så har hon inte haft en ägare de senaste 8 åren iaf…men har varit hemlös och rört sig runt i arby och snott åt sig mat, och blivit matad av förre ägaren till brovillan. vet inte om hon har försökt smita in i ngt annat hus men iaf i brovillan nu under sommaren/hösten.
ragnhild skrev nu att hon har sänt in en berättelse och en efterlysning som monacajsa skrivit till barometern. Vill inte trampa ngn på tårna nu, men det är kanske bra jag framför det ragnhild skrev/har skrivit innan."jag vill inte få in arga inlägg i tidningar för det var en olyckshändelse. Ni gör ett jättebra jobb och jag tror på att katten kommer fram."

Samma gata fast nr 1A när jag tittar på en annan karta
Vet bara att mina skygga katter hellre smita in i ett hål i stallet eller uinder huset än under en buske.
Det rymde en nykastrerad skygg katt för mig en gång en sen vinter, fick henne i fällan några dagar senare i närheten där hon hade rymt ifrån -en utebur. Såret hade gått upp och såg inte bra ut men kunde tejpas och läkte jättefint.
Jag har info nu om vem som äger fastigheterna både 1 A och 1 B.
Kan den som ansvarar för letandet PM:a mig så kommer uppgifterna inkl. telefonnummer. Jag vill inte lägga ut det här.
//M-H
Fastighetsägaren nu identifierad via marukaow #143. Angeläget att någon med insyn i ärendet med det snaraste hör av sig till maruskaow och därefter kontaktar fastighetens ägare så vi kan få klarhet om katthonan finns där.
Jag har svarat på PM nu till Lingonskrutt!
Lycka till
#145 Bra jobbat! Du kan skicka uppgifterna även till mig. Kan vara bra att vi är flera som har dem och kan vidarebefodra dem till folk på plats i Kalmar.
Är det någon mera som kan hjälpa till i Kalmar med att kontakta fastighetsägaren till det röda huset med öppna fönstret?
#140 Nej det finns ju inget intresse av att skriva elaka insändare i ortspressen eller något sådant. Det som är viktigt nu är att informationen kommer ut till allmänheten så snart som möjligt. På så vis kan flera hjälpa till i sökandet. Tiden tickar tyvärr och är vår (kattmammans) största fiende just nu.
Har nu flera ggr försökt ringa personen som maruskaowillle skickade namnet på, dock fel telefonnummer. det nummer som kommer när man googlar etc har en 4 i slutet.
#147 det ska vara en 4 på slutet sorry!
Som jag nämde tror jag inte personen bor på adressen.
Jag tror inte heller att adressen är rätt Lantmäteriet har inte fel.
//M-H
När jag zoomar in satelitbilden får jag Gasverksgatan 2 på adressen för det röda huset. Men jag vet inte hur tillförlitligt det är när man letar via en sådan bild?
Jag skulle vilja få dit lappar både på huset och i dess brevlåda. En lapp med bild på katten och att vi misstänker att hon kan finnas i husets källare. Kan någon fixa det?
Viktigt
Är det säkert att att fastigheten med det öppna källarfönstret har adressen Gas-Jacobs gata 1 A eller 1 B? Djursjukhuset har adressen Gas-Jacobs gata 1.
Jag har varit i kontakt med Kalmarpolisen vid middagstid.. Man tycker också det är sorgligt med katthonan. Hon har inte kommit in till dem.
Inget om katthonan i Barometern?
Emmili och jag var en runda och gick vid djursjukhuset och runt i området. Vi hoppade friskis passet och tog en långpromenad och kollade katt istället. Men såg inte en enda kisse =(
Hoppas verkligen hon hittas.
Jag och sambon har nu varit och letat. vi knackade på i det röda huset och en person öppnade. H*n visste om detta med katten, eftersom en person från SKS hade varit där och de hade letat i källaren tillsammans. men personen sa även att h*n skulle ner och kika igen, och h*n skulle titta inne i huset också.
(Gas-jacobs gata 1 B tror jag det stod på dörren)
Sedan lånade vi en av lapparna med bilden på katten på (bra jobbat vem-det-nu var! minns tyvärr inte vem det var som fixade lapparna…) och fick den kopierad på djursjukhuset. Efter det har vi gått runt och satt upp lappar på träd osv och lagt i brevlådor. Lite vid gasgatan till, men vi fortsatte mest över på andra sidan vägen och vid folkets park osv. vi gick till (vad vi tror är) slakteriets ingång men det var tyvärr stängt då.
(fick tipset om var ingånegen till slakteriets område ligger av en man som stannade till på sin cykel, när jag satte upp en av lapparna på ett träd mot södra vägen. Han var medlem på kattforumet, svenska katters disskussionsforum tror jag, och hade följt tråden och letat en del efter katten. Så glad man blir då, när man vet att det är så många som engagerar sig! Ännu fler än man vet om!
)
Tyvärr såg vi inte till någon katt,
men en del fat som var fulla med mat igår var tomma idag, medan andra låg maten kvar på. så någon är det som är framme och äter iaf!
#152 Så bra att ni kollat runt och just även besökt fastigheten. Skönt att fler än vi trott håller ögonen öppna.
Väldigt bra att ni också fått upp fler lappar. Undrar vem som äter maten? Kan det vara katthonan?
Jättebra att så många är ute på kattspaning i området. Skönt också att röda husets källare är uppkollad. Mer lappar uppe, polis kontaktad och någon som äter upp maten. Ja vi kan bara hoppas att det är våran kära honkatt som varit där.
Tack alla som engagerar sig!
I dag är det väl uppehållsväder i Kalmar. Hoppas något positivt sker under dagen. Någon borde ha sett henne. Med tanke på den stundande helgen finns det någon fälla tillgänglig?

Idag är det ett reportage i Barometern samt en efterlysning på småannonserna.
Men nu när det gått så många dagar, kan inte katten vara på väg hem till Arby?
Hoppas på att katten visar sig.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#156 Det kan vara smart kanske att även sätta ut lapper utmed vägen bort till Arby där hon höll till tidgare. Hur långt är det mellan Djursjukhuset och Arby? (Känner inte till Kalmar alls)
Hej det är jag som är Ragnhild och en kvinna som bor granne med djursjukhuset och Sandra's sa på fm per tel att hennes son sett kattan igår kväll vid 23 tiden vid en husvagn som står på andra sidan om Södra vägen. Just där det är mycket vägarbete. De har själva en stor svart katt men han bryr sig inte om henne. De har letat, varit uppmärksamma efter att de sett alla era fina affischer. Hon var säker på att det är den eftersökta katten.
Nu fick jag anledning att snabbt bli medlem här så att jag kan skriva. Ikväll efter kl. 21 åker jag och Mona in och jag har med den ursprungliga buren och hoppas katthonan är hungrig och går in. Om det lyckas får hon flytta hem till Arby till sitt gamla revir vid Hagbyån och bo inne hos Mona vid behov. Jag vet inte hur man gör efter att en katt gått i en fälla så jag väljer nu burförsöket. Annars vet jag att kommunjägarna har en fälla.
Jag har meddelat ligonskrutt och djursjukhuset om det här telefonsamtalet och de sistnämnda går ju promenader med sina inneliggande hundpatienter och håller ögonen öppna.
F.ö. är det för tidigt att meddela flera personer eller polisen.
En stor eloge till alla engagerade!
Det är ju fantastiskt Ragnhild! :) (Jag såg ditt sms först nu, eftersom jag råkat "tappa bort" mobilen igår…)
vi var ju och kikade där vid vägarbetet igårkväll, men någon husvagn minns jag inte, och funderade på om honan kunde dragit sig dit. det finns mkt rör och tunnlar för en liten katt att gömma sig i…
hoppas nu att allt går väl i kväll!
Jag ska kanske inte lägga mig i då jag inte har hela bilden klar för mig.
Men mitt tips är! Låna en riktig fälla under natten, organisera er ALLA som kan och kör ett vakt schema under natten när det är lugnt i området.
Den här honon behöver snarast omvårdad och trygghet.
//M-H
#158 Vad positivt med ett livstecken från kattmamman. Nu känns ju allt genast mycket mera förhoppningsfullt.
Försök att ordna fram en fälla som finns till hands om försöket med vanlig bur inte skulle fungera. Viktigt att mata kattmamman så att hon håller sig kvar på platsen.
Tänk på att honkatten behöver vara innekatt tills såret är ordentligt läkt. Hon skulle även behöva en översyn hos veterinär så att allt är som det ska med såret och med henne själv.
Hur gamla är kattungarna? Om de är yngre än 12 veckor behöver de sin mamma ett tag till.
Ja nu får vi fortsätta att hålla tummarna.
#161 Enligt hon som har den tredje ur kullen är dom vara äldre än 12 veckor. =)
Ja min mamma har en kattunge som troligtvis är den tredje ur kullen. han borde vara 12-15 veckor nu. (hon uppskattar att han var 4-6 veckor när hon fick in honom, för 8-9 veckor sedan) då var han liten och mager, magen full med mask, men är nu mkt större än de två andra kattungarna. MEN som sagt, det är ju inte säkert att han är deras syskon, men det var vid denna tid som deras tredje syskon försvannn, så de är i vilket fall äldre än 8-9 veckor, troligtvis äldre.
I så fall behöver vi inte tänka så mycket på kattungarnas behov av mamman. Fint om hon kan få fortsätta bo i de trakter där hon känner sig hemma.
Hoppas, hoppas nu att hon går i fällan. Tack Ragnhild och alla andra som ställer upp!
Ja det vore nog bra att ha en fälla med ifall det inte går med buren, kanske att den kan sättas ut bara en stund, med den behöver man inte snabbt springa fram och stänga innan katten rymmer. djurhemmet i kalmar skulle få tillbaks sin nu i slutet av veckan också. men om en sån ska sättas ut under längre tid behövs också ngn som kan vakta den…
vet inte hur behovet av "mammakatt" är för hans och greta, som är yngre än kalmarkattterna?
kan man hitta texten om katten på nätet? har inte barometern, men hittade bara annonsen på nättidningen, det skullle vara en liten artikel också…?
Hans och Greta klarar sig bra nu med så är nog ingen fara. =)

Vilka nyheter
Var ganska säker på att hon börjat vandra mot Arby vid det här laget…
Undrar om det ändå inte är bra om hon får komma till Hanna och ungarna ett tag
Skulle hon ta sig an Hans och Greta vore det ju toppen! Men det låter som en perfekt lösning att hon får komma tillbaka och bo där hon valt att bo…sånt värmer i höstmörkret
När ska någon åka dit i kväll?

Efter 21 skrev Ragnhild.
Jag kan åka in också om jag behövs…

Ragand
Det hade varit underbart om det är mamman som varit synlig.
Sätt fällan där hon har setts, och om hon går in, och fällan slår igen, behöver ni endast bära henne in på Djursjukhuset för översyn och vila, det är dom skyldiga henne
#171 amen! Absolut översyn, vård och vila.
Tummar, tassar, svansar hålls - så att de blånar.

Hoppas stora bilder med Mamman och info vad som hänt, sitter på Djursjukhusets dörrar. Det kommer mycket människor som bor lite varstans och kan hålla utskik
Hej nu är vi hemma igen och utan katt. En kvinna som bor i närheten och hade fått en lapp om katten på sin bil kom ut när hon såg oss. Hon har en katt som liknar den försvunna katten. Katten Elsa brukar gå omkring där, hon har vita tassar och vitt bröst men är inte vit runt nosen. Så kan det gå. Det var bra att hon kom ut till oss med sin katt iaf och hon tittar också. Hon har inte sett katten.
Håller tummarna allt vad jag orkar. Hoppas, hoppas att det är katthonan. En fälla till hands hade säkert underlättat infångandet.
Vi får inte ge upp någonstans finns hon. Lappar borde nog sättas upp längs vägen mot förra hemmet och kolla grönområdena ytterligare. Eftersom ingen sett henne kan hon finnas där. Bäst också kolla så lapparna inte tas ner och få ytterligare lappar kopierade hos djursjukhuset.
Artikeln om kattmamman finns på Barometerns nättidning där man kan gå inte och lämna kommentarer. Där finns ju möjlighet att vid behov gå ut med nödvändig information och tillrop till kalmarborna att hålla ögonen öppna och förslagsvis meddela djursjukhuset om hon syns till.
#174 Men ååhh vad synd att det inte var våran mamma som synts i området. Bra dock att kvinnan kom ut och talade om att det var hennes katt som förväxlats med kissen vi letar efter. Hade varit värre om mycket tid lagts på fel kisse.
Vart kan hon ha tagit vägen? Håller med #176 att det vore bra om lappar även sattes upp utmed vägen till förra hemmet.
Lapparna har fått människor i omgivningen att engagera sig. Det är himla bra det i alla fall.
--
Jag tror föresten att jag startar en ny tråd då denna har blivit så lång.
Jag har nu startat en ny tråd om letandet efter kattmamman i Kalmar. Har försökt att sammanfatta händelserna och informationen i den här tåden.
Låser nu denna tråd och hänviser er till den nya.