Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbilder-filmklipp
Läst 526 ggr
OzzyochJag
0

Att kämpa för Amigo! *långt*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan vi flyttade in i vår lägenhet för ett år sedan har vi sett flera hemlös katter på området.
Vi tog in en förra vintern, det går att läsa om i "till minnet av tidigare katter" Rasmus historia.

Efter Rasmus har det tagit emot att engagera sig för djupt i katterna igen, så vi har hjälpt till att mata dom utomhus.
Men så kom hösten och vi lät den tamaste av dom komma in och äta och sova på vår inglasade balkong, det var ju varmare där iaf.
Så blev det kallare…och du hade vi inte hjärta att låta honom ligga på balkongen utan han har fått komma in i lägeheten. Mitt rum är som vanligt karantän. 
Men han har kommit och gått som han velat.
Så kom snöstormen här om veckan och då fick han komma in och stanna inne.

Då började vi titta lite närmare på honom och såg att han hade ett stort sår på ena trampdynan, och trampdynorna är svampiga och konstiga. Han har hela tiden haft problem med höfterna, kan inte riktigt hoppa eller springa. Öronen är smutisga och ögonen rinner.

Så igår åkte vi till veterinären… hon konstaterade snabbt att han har ögon och öroninflammation, är snuvig och har rossel på lungorna.
Tassarna är inte mycket att göra åt, han kan fungera som innekatt men får inte springa ute längre.

Så vi fick lite att fundera på, skulle vi lägga massa pengar på att försöka få honom frisk eller låta honom somna in.
Jag och min syster föll i gråt bara i tanken på att låta denna underbara varelse få lämna jordelivet.
Så vi tog oss samman och insåg att det är bara att vi tar oss råd.

Han måste fortfarande gå upp mer i vikt, och vi har börjat med att behandla ögon och öroninflammationen, han får antibiotika mot allmäntillståndet (snuvan och lungorna), dessutom tog hon blodprov för att kolla så att njurar och lever är okej, vilket de var som tur var.
Bara detta gick på 2200 kr ink mediciner, han är tack och lov redan kastrerad. De tittade efter id-märkning, men finns ingen så vi får nog aldrig veta var han kommer ifrån, men någon har en gång i tiden tagit bra hand om honom, han är så oerhört lugn och tillgiven.

Nu får han bo hos oss medan vi försöker få honom frisk, så får vi ta ställning till vad vi ska göra med honom sedan.

Tezza
0

Men vilken sötnos. Vilken tur han hade som stötte på er! Rosor till er som ger han den vård han behöver.

gubben
0

Det är ju ingen gammal katt skulle jag tro och det är så konstigt att folk inte automatiskt id-märker sina katter när de ändå kastreras. Jag har också tagit hand om en kastrerad och icke id-märkt katt. Det är ju så billigt att göra och då har man ju åtminstone en chans att hitta ägaren. Jättesnällt av er att ta hand om honom, alla har inte sådan tur http://digilander.libero.it/le.faccine/faccinea/fiori/00031039.gif

OzzyochJag
0

Han är ingen ung katt heller, veterinären visste inte hur gammal han är, men gissade på 5-6 år.

gubben
0

Nej det är väldigt svårt att avgöra på en vuxen katt och jag har ett levande bevis här hemma på att veterinärer inte alltid vet vad de pratar om :) Men 5-6 år är ganska ungt för en katt.

OzzyochJag
0

Jo, med tanke på att första katten vi hade blev 17 år. Skrattande

Sidentass
0

Ett stort fång guldtassar till er för vad ni gjort, och gör, för denna så vackra misse!

Sidentass

Lena
0

Så fint av er att ta hand om Amigo. Han påminner mycket om vår tidigare katt Lill-Pelle som också var väldigt sjuk när han kom. Han återhämtade sig och blev 12 år även om han hade sina krämpor. Också en underbar katt som alltid visade sin tacksamhet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, men vilken fin kisse.

Som Sidentass sa, ni är värda guldtassar.

Vilken tur han haft som hittat er.

Lycka till med tillfrisknandet.

Kram Jenna

Pelusa
0

Så skönt att du finns, OzzyochJag!

Kram från Pelusa

Erika91
0

Jaa vilken tur att han hittat er :D
Jag hoppas att kommer bli bra snart :D

Alexej
0

Det är så jävligt det med ID-märkning. Vi fick in en kastrerad hankatt några kilometer utanför Skara. Ej ID-märkt. Han är otroligt vacker, grå, långhårig (hade en del tofsar), ser ut som värsta Skogskatt. Kelig,absolut inte mager eller missköt. Vi satt ut annonser med hans bild i alla affärer, tidningen och ingen har hört av sig. Men jag tror att det finns ändå nån som saknar honom. Ska vi nu sälja honom?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Ja det är för jäkligt att inte folk id-märker katten när de ändå kastrerar den. Där jag bor så ingår id-märkning i kastreringspriset. Jag som brukar få skäll för att jag förordar att man ska ha katterna inne måste ju säga att om folk inte släppte ut sina katter ensamma så skulle sådana här katter inte behöva tas om hand. Jag har också tagit hand om en kastrerad katt som inte heller var id-märkt och han hade med all säkerhet en ägare som brydde sig om honom för han var väldigt social och go´ men utan id-märkning så är det ju kört.

Alexej
0

Jag tycker inte man kan säga vad som är bättre för en katt-ute eller inne.Det beror på så många omständigheter. Också Innekatter kan rymma, när nåt fönster står öppet. Alla katter ska vara id-märkta, så är det bara. Bra idé med id-märkning i kastr. priset. Ren kostnad för ID-märkning är bara 50 kr.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Det är klart att alla katter ska vara id-märkta, även om de är innekatter men jag tycker nog faktiskt att man kan säga att det är bättre för katter att vara inne och få gå ut under kontrollerade former. Man behöver ju bara läsa några av inläggen här för att förstå hur många faror som katter utsätts för ute. T.ex att någon häller bensin över den, naturligtvis i avsikt att tända eld på den men tydligen hann de inte det utan katten försökte då tvätta bort bensinen med inre skador som följd som alltså förkortade den kattens liv med rätt många år. Detta är ju ingenting ovanligt heller, det finns gott om folk, inte minst barn och tonåringar, som tycker att det är fritt fram att plåga djur. Sparka fotboll med igelkottar, tortera katter (finns hur många sätt som helst) osv osv.

Det är ju ändå väldigt få människor som bor helt isolerat ute på landet utan vare sig bilvägar eller rovdjur så varför ska man utsätta sina katter för detta, man gör det ju inte med hundar eller andra djur? Var tror du att alla hemlösa katter kommer ifrån egentligen? Ursprunget till dom kommer ju alltid från en tamkatt som har fått gå ute som den vill för att man tyckt att det är vad katter ska göra. De kan också komma bort och inte hitta hem, t.ex genom att hoppa upp i en bil och då finns ju inget doftspår som den kan följa tillbaka hem. Man behöver ju bara gå in på katthemmens avdelning för borttappade katter eller upphittade katter för att förstå att det inte bara är sommarkatter eller dumpade katter som blir hemlösa.

Här kostar en chipmärkning 350 kr och öronmärkning nästan lika mycket så 50 kr var ju väldigt billigt.

Men nu startade jag en helt ny debatt. Sorry Ozzy och Jag för att jag kapade din tråd Generad.

OzzyochJag
0

# 14 Det är lugnt, det är en viktig diskution. Glad

Alexej
0

Vi betalar 50 kr /chip och får chippar själv.Men tar 100 kr.för jobbet.

Mina katter lever inne och ute. Skulle aldrig funkar annars. Bor på landet (600m till nästa granne). Så fort solen kommer ut, öppnar jag dörren….På sommarn är nog alla dörrar och fönster jämt öppna.

gubben
0

Chippar du själv?? Ja här får man gå till veterinären och de tar 350 kr.

Alexej
0

Min "chef" fick utbildning här i Skara på SLU och får chippar själv nu. Därför vet jag att chippen kostar 50 kr.

350 kr är rätt så mycket för ett ganska snabbt, men livsviktigt ingrepp. Jag har börjad att kollar upp alla veterinärer här omkring vad de har för priser på kastrering, vacc. och ID-märkning. Tänker lägga det ut på vår hemsida (ifall den blir färdig) för att folk kan jämföra. Hithills ligger priset för ID-Märkning på 150-250 kr. Billigare när man kastrera eller vacc. samtidigt.

gubben
0

OK  så då tar vår veterinär 300 kr för själva jobbet då. Men de flesta får ju inte göra det själv utan måste gå till en veterinärklinik.

OzzyochJag
0

Idag när vi var på djursjukshuste så passade vi på att fråga om Amigo. Han dricker väldigt mycket, vi har mätt upp det till 2 dl per dygn. I måndags tog de blodprov som uteslöt njurproblem och diabetes, det är inte heller något fel på levern.

Vi kom fram till att vi ska fortsätta att mäta vatten mängden i 10 dagar till, så får vi se hur vi ska gå vidare sedan.
Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

Lena
0

#20 Det vanligaste orsaken bakom mycket drickande brukar vara antingen diabetes eller njurproblem. Skönt att det inte var någon sådan sjukdom samt att även levern var bra.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"