Råd till nybliven stödmatte
Igår kom lilla Stina hem till oss, hon är en hittekatt som har varit hos en annan familj i ca en månad och som nu ska bo hos oss och våra två katter. Eftersom det här är första stödkatten har jag lite frågor som ni med er samlade expertis nog kan svara på… Men först lite bakgrund :)
Stina är enligt pappren jag fått ca 2 år, hon har varit inne hos en familj i en månad och är kastrerad, avmaskad och enligt dem frisk och kry och utan ohyra (själv ser jag än så länge bara lite svart ludd bakom en kruka i ett hörn *ler*). Hon är skygg, enligt den tidigare stödfamiljen intresserad av vad de gör, men går undan om de kommer i närheten. Själva har vi två honkatter som är ungefär hur kelna som helst.
När Stina kom släppte vi in henne i ett avstängt rum där hon har fått vara under natten. Igår kväll låg hon under sängen och idag har hon flyttat in i ett hörn bakom en kruka. När jag kommer in och lägger mig så hon ser mig jamar hon lite och sedan ligger hon och tittar på mig. Jag får känslan av att hon ändå är rätt avslappnad och tycker att det är ok att jag ligger där och tittar på henne.
Nu har jag eg två frågor:
1. Hon har inte varit på lådan än (sedan igår em innan hon åkte från det tidigare stödhemmet) och inte ätit något (vad jag kan se). Hur lång tid kan gå utan att hon går på lådan innan jag bör börja oroa mig?
2. Tycker ni att jag bör låta henne ligga kvar i ett eget rum där hon får vara ifred ett tag till eller tror ni att det är bättre att låta henne få träffa våra andra katter nu?
Tack på förhand!
När vi tog hem vår skyggis Mimmi så lät jag henne vara i vardagsrummet och satte in toalåda och kompostgaller i dörröppningen. Då kunde våra hundar och katter se henne och hon dom. Jag gjorde så att de första kvällarna satt jag och löste korsord, handarbetade och tittade på tv inne hos henne och jag sov också där. Pratade också mycket med henne och hon fick sin mat där och vattenskålar på flera ställen samt kattgräs. Sedan tog vi in en katt i taget så dom fick vänja sig långsamt.
Det beror så mycket på hur katterna är för det kan absolut vara till hjälp för Stina. Jag fick bra hjälp av en av mina kissar att närma mig Mimmi. Försök muta Stina med lite godbitar och sen lite lek brukar inte heller vara fel.
Varför fick hon flytta från de tidigare hemmet?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
När vi fick hem Linus som då var mycket skygg, dröjde det ganska exakt 2 dygn innan han åt och gick på lådan. Det blev några missöden i och utanför kattburen under tiden. Han satt mest i kattburen första dagarna men fick sällskap av de andra katterna utanför buren. Det verkade ha en lugnande effekt på honom, de liksom hjälpte honom att komma över den där första paniken.
Ofta hjälper tama katter de skygg att bli lite modigare. Annars är det bra att de få ta saker och ting i din egen takt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Har du mat och vatten och låda i rummet där hon är och ändå har hon varken ätit eller gått på lådan? Du råkar inte ha något annat i rummet som hon har kissat på istället? Jag skulle säga att en katt inte ska vara utan mat mer än två dagar men å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon frisk katt, skygg eller inte, som inte äter när det vankas mat. Kanske ska du fråga (om du inte redan gjort det) det förra hemmet vad hon åt där för katter kan ju vara rätt kinkiga med maten och hon har ju blivit van att få mat regelbundet på den månad hon varit inne och kanske har skaffat sig olater :) redan.
först och främst, tack för tipsen! hon har fortfarande inte varit på lådan men har nu gått och lagt sig i ett annat hörn. hon tittar mig rakt i ögonen och det ser jag som ett gott tecken :)
-->1 hon bodde bara tillfälligt i det hemmet (det var de som tog in henne) och de skulle nu flytta och kunde inte ta med henne
-->2 jag kan inte se eller lukta att hon kissat någon annanstans
-->3 vi fick med den maten hon åt då, så det är den hon får nu med…
tack för tipset om kompostgallret. vi bestämde oss för att tejpa hönsnät för dörren (hade inget galler tyvärr), då kan vi ju se hur de reagerar på varandra. hur vi ska ta oss in i rummet är däremot en gåta *skrattar*
jag uppdaterar så snart något händer och tar JÄTTEgärna emot mer tips… det skygga känner jag mig safe med, hon vågar sig nog fram med tiden, men det är just det där med lådan och maten…

Det är som sagt inte bra att en katt är utan mat mer än ett par dagar för de kan utveckla anorexi så vad du kan göra för att få henne att börja äta är att locka med något som hon inte kan motstå, räkor, tonfisk, leverpastej eller liknande. Ett tips är att värma maten 5 sek i mikron för då kommer lukterna fram ordentligt. Jag skulle gissa att hon protestsvälter för att hon är stressad av den nya miljön så lite mutor kan nog göra underverk för om hon bara börjar smaka på något så kommer hungern att ta överhand. Lycka till!
hur vi ska ta oss in i rummet är däremot en gåta *skrattar*
http://digilander.libero.it/le.faccine/faccinea/ride/581.gif
Hade en skygg katt som gömde inuti stoppningen på en soffa första tiden. Men hon var framme på natten och åt och gick på toan. Även där blev hon tam med hjälp av de andra katterna. Både hon och Linus jag berättade om i #2 var kattungar vilket gjorde att det gick lite snabbare.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

det är inte ovanligt att skygga katter inte går på lådan första dagar, kan ta 1-3 dagar ibland. Ge henne lite tid.
Det är viktigt att inte stirra på katten alltför långt, att hon titar dig räkt i ögonen utan att blinka är ett tecken på att hon är osäker. Titta på henne några sekunder och blinka, sen ska du titta bort. Att blinka betyder i kattspråk att man är snäll och inte vill bråka 
/Miranda
--> 7 hehe. ja, det där med blinkandet läste jag om i någon tråd här. så jag ligger och blinkar så mycket så jag känner mig halvt tossig. mina andra två katter kommer fram också och då klappar vi dem allt vi kan komma åt, förhoppningsvis fattar hon att vi inte är helt livsfarliga om andra katter låter sig klappas av oss. eller så tror hon bara att de katterna är helt galna som går med på det och blir rädd för dem också *skrattar*
skönt att höra att jag inte behöver oroa mig för det där med att gå på lådan än i alla fall :)
jippppiiiii!!
tänkte bara berätta att vi ställde in lite mjukmat till henne och jag TROR att hon ätit upp den - ser inte riktigt fatet men det ser ut som att det är tomt. och efter det hörde jag helt plötsligt MASSA sandlådekrafs där inifrån :)
nu ligger hon i sitt hörn igen, men bara jag nu vet att hon äter och går på lådan så har vi ingen brådska :)
#7 Att blinka förstår jag är ett bra knep att ta till! Man lär sig mycket här hela tiden!
//Lena

Härligt! Hittekatter brukar ofta gilla mjukmat bättre än torrfoder eftersom det påminner mer om den mat de har fångat själva. Nu kommer det nog att bara gå framåt med den lilla damen.
ja, det hoppas jag med :)
våra andra två katter är ju världens gosekatter (det är nästan så vi hoppas att stina ska lära dem lite om hur man klarar sig UTAN att gosa med människor hela tiden ;) ) så de ska nog kunna visa henne att vi är ofarliga :)
Putt! / Lena
hon har fortfarande inte ätit den lilla :(
jag tänkte köpa tonfisk och räkor idag på vägen hem och hoppas på att de dofterna ska locka fram hungern. prövade att micra blötmaten lite och enda effekten är att det luktar som en kattmatsfabrik under vår säng :D men stina sitter fortfarande i hörnet…
mina andra katter är däremot lyckliga, för varje gång stina får så får de - de har aldrig fått så mycket gott som nu *skrattar*

Jag tyckte du skrev förut att hon hade ätit upp mjukmaten, hade hon inte det alltså? Hur många dagar har hon varit utan mat nu? Hur levde hon i det andra hemmet, åt hon där och träffade hon de andra katterna där? Det är ju inte bra alls om hon inte äter på flera dagar utan då måste du nog ta henne till veterinär för att se vad som kan vara galet, hon kan ju faktiskt vara sjuk också.
jag trodde det :( jag hade hört ljud som jag trodde kom där innifrån och fatet stod så långt in så det såg ut som att det var tomt… men det hade hon alltså inte.
hon åkte från sitt gamla hem ons kväll, så det är andra dagen idag. med lite tur så har hon ätit nu (borde ha webcam hemma :D
vad jag vet fanns det inga andra katter i det andra hemmet och de sa inget om att hon åt dåligt…

Ring och fråga dem om hon åt för gjorde hon inte det så måste hon undersökas för det är som sagt farligt för en katt att vara utan mat under flera dagar. Vilken förening är du stödhem åt?
det är via kks… det tidigare stödhemmet sa inget om att det hade varit problem med maten, men jag får kolla med dem igen…
nu hade jag VERKLIGEN velat ha en webcam så jag kunde veta om hon ätit än…
Jag tycker du ska försöka ta i katten och klappa den. Prata med henne. Det är inte bra att hon ligger och trycker och är rädd,dessutom utan mat och vatten. Katter som inte äter och dricker får man försiktigt droppa vatten i munnen och stoppa lite olika godsaker i munnen. Jag använder alltid köttfärs. Spottar dom ut stoppar jag in igen.Katter som gått ute ska ha mjukmat.Det finns många olika sorters mat som vi människor äter. Råköttfärs,skinka,kyckling,leverpastej,korv,köttbullar,kalvsylta,färsk rå strömmingsfile´´i små bitar,tonfisk för människor,sardiner mm. Det gäller att få igång matlusten.
Hon kanske är rädd för dina andra katter. Varför måste hon se dem med en gång? En del katter får man avskärma från andra katter i början. Man måste ha kontroll på ätande,drickande och kattlådan.
Hon kanske dessutom är rädd för hunden. Jag har hund och har erfarenhet av att katter kan bli rädda. När vi skaffade vår fjärde hund för nio år sedan vågade inte mina katter ens gå på golvet, trots att de bodde här först. En del av mina gamla katter hade dessutom vana från vår förra hund. Några av mina stödhemskatter har varit rädda för hunden. Man måste respektera den nya katten som kommer in.
Hundägare i 45år.Kattägare längre,
sugar
tack för alla tips :)
ja, jag kanske ska stänga dörren helt igen. tänkte dels att det kanske var bättre att de såg varandra än att bara känna på doften att det var någon och dels att katterna kanske i alla fall var mindre farliga än vad vi är (hon är skygg). hon ligger så att hon kan se våra katter, trots att hon har flera krypin där hon kan lägga sig, bland annat ett där hon låg innan… kan inte det tolkas som att hon faktiskt är lite nyfiken?
pratade också nyss med killen som haft henne innan och hon sa att hon inte hade haft några problem med maten där, att hon i början ätit jättemycket men att hon sedan lugnat ner sig och ätit mer normalt men att hon i vilket fall var välnärd. så det lugnade mig lite i alla fall :)
--> 19 hund har jag ingen, men det kanske kom med av bara farten :D och hon är skygg och redan rädd för människor, så det känns inte riktigt rätt att försöka ta i henne för att få henne att äta…
Försök ändå att ta det lungt. Om man blir nervös själv och gör olika panikåtgärder brukar det förvärra situationen. Andra katter brukar inte vara så störande, men däremot kan hund vara mer stressade för katter som inte är hundvana.
Pröva med #19 goda råd. Olika sorts väl luktande mjukfoder borde sätta fart på aptiten.
//Lena
okidoki… med lite tur har hon ju redan smaskat i sig maten nu medan jag varit på jobbet och i annat fall ska jag nog få rummet att lukta som ett kötteri när jag kommer hem :D
vad tror ni om det här med att ha nät så katterna kan se varandra kontra att stänga dörren så länge då?
Du kan prova att väga matskålen och vattenskålen t.ex på kvällen och sedan väger du nästa morgon och ser om det har minskat. Jag gjorde det med min badrumsgäst och det visade sig att hon hade både ätit och druckit fast jag inte såg det.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
tänkte bara säga att NU har hon VERKLIGEN ätit! jag kom hem och blötmaten var slut och hon har ätit massa torrmat också! så nu är matte lugn igen och hon får godakerna som belöning istället *ler*
tusen tack för alla tips och råd!

HURRAAAAAAA!!!! 
#22 Men vad bra! Det där är min erfarenhet också att helt plötsligt släpper det och de börjar äta som sjutton. Precis så var det med våran kära Linus när han kom. Han är fortfarande känslig med maten och kan matvägra om det blir för mycket t.ex. efter veterinärbesök.
//Lena
uj ja, man är ju lite osäker så här första gången som stödmatte :) jag har haft katt nästan hela mitt liv, men det har ju varit katter med helt andra behov och bakgrund än den här lilla damen…
och det är roligt att se vad man helt plötsligt blir glad för så SMÅ saker, när vi kom hem låg hon tio centimeter ut från hörnet och det var helt plötsligt en JÄTTESTOR grej *skrattar*