Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3816 ggr
navarro
0

Att ta med katten när man flyttar.

Greta kom till oss för mer än två år sedan, först var hon skygg och bodde under uthuset,  förra vintern flyttade hon in i huset, nu är hon den som bestämmer (positiv menat). Vi kanske måste flytta från landet till tätbebyggelse och jag behöver råd. Kanske det är grymt att flytta henne, men hon betyder mycket för oss och vi vill göra rätt.

ChanelBM
0

Mina kissar går ute hela sommaren. Kattluckan far som en fläkt. När semestern är slut far de hem. Inte ett enda problem är det för mig att ta hem dem. Det gäller bara att se till att de har nåt att göra som arbetssamma lekar  ;-) Gott om gräs o ampelliljor för magen kan vara bra att tänka på. Näta sen in balkongen, häng en cykelkorg på räcket. Lägg i en filt o låt henne sen få ligga där o njuta när hon vill.

Jag förgyller med katt-tv. Dvs en fågelmatare som hänger i köksfönstret med nötter i (köper billiga jordnötter o sköljer av saltet) det är fullt med fåglar o kissarna "jagar" hela dan. Sen går en av dem ut på kattpromenader i sele lite då o då. Hon går fot!… Testade med min tjockis oxå (hittekatten) var ganska kul men… Hon stod hel stel med selen på i gräset. När jag försökte dra henne i selen föll hon helt stel på sidan med tassarna i vädret. blev bara att försöka dämpa asgarvet o bära in henne.

[Anunnaki]
0

Vad har du som alternativ till att ta katten med? Är det innekatt som gäller på nya stället och kommer katten i så fall att aldrig mer kunna gå ut?

Katthemsmatten
0

Förstår inte varför man inte skulle kunna flytta katterna. De brukar vänja sig vid alla möjliga olika miljöer. Och om du tar till några av idéerna från #1 så går det säkert bra.

Om du lär dem att gå ut i sele är det viktigt att du fortsätter att göra det regelbundet. Annars finns en risk att de börjar protestkissa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ChanelBM
0

Tror inte min kisse skulle uppskatta regelbundna promenader  Flört

Hon tänker då inte sätta en tass ute om det regnar, snöar eller blåser lite. Onejdå. Fiiin dam är hon. He he he. Det skall vara sol o relativt varmt o ingen vind o några fåglar man kan springa efter, om man orkar.

[chouwa]
0

Jag har heller aldrig upplevt att det är svårt att få katterna att vänja sig vid en inomhus miljö så länge man aktiverar dem. Även jag har "katt-tv" i form av fågelmat utanför fönstren. Jag har dock uteplats även nu men bor så nära större vägar att jag inte vill ha henne ute. Men hon går i sin sele ute på uteplatsen och får även promenader som hon älskar.

Men jag undrar också vad ni har för alternativ?

Jourhemmet
0

Jag har haft ca:100 jourkatter och utav dom har det varit en enda som visat att hon ville ut igen.

[Anunnaki]
0

Vad är alternativet till att ta dem med. Katter är ju olika men ingen av mina katter som jag har nu och de som jag haft genom åren skulle ha accepterat att bli innekatter.

En del katter som farit riktigt illa ute och sedan får komma in finner sig tillrätta med att bli innekatter.

martdat
0

jag tog in en katt till stan i lägenhet som bott på bondgård i 7 år, funkade finfint och hon trivdes,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Jag undrar också vad alternativet är. Lämna kvar till någon granne eller vad? Mina katter är mina familjemedlemmar och skulle aldrig flytta utan dem. Skulle det sedermera visa sig att någon inte under några omständigheter skulle trivas får man kanske göra en omplacering då. Jag skulle definitivt flytta med hela gänget.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tizzla
0

Håller med Kattassen fullt ut, skulle aldrig ens tänka på att flytta utan mina familjemedlemmar. Däremot försöka lösa det med en omplacering sen om det visar sig att det är någon som mår dåligt av omställningen.

Men lite beror det ju på vilket annat alternativ du har just nu. Verkar det alternativet bättre för katten? Finns alternativet kvar om du provar att ta med dig katten först?

Lena
0

Jag har samma erfarenheter som flera andra här i tråden. Det brukar inte vara några stora problem att flytta med katterna. Katter är mer anpassningsbara än vad man kan tro. Har själv flyttat från landet till stan utan problem. Jag vande katterna vid att vara innekatter redan innan jag flyttade.

Använder man Felliway adapter på det nya stället går det dessutom lättare för katten att anpassa sig då det motverkar stressen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

navarro
0

Det var nog en dum  fråga jag ställde. Jag har varit allergisk mot katter hela livet, men med LCHK-kost har både astma och allergi försvunnit, därför har vi ingen erfarenhet av katter tidigare och vi njuter verkligen av att ha henne som familjemedlem. Ni har gett mig svar som gör det lättare att flytta om det blir aktuellt. Men vad jag tänkte på när jag ställde frågan var om hon som bott här och skött om flera åkrar och allt som hon jagar kommer att lida, ibland kommer hon med vattensorkar, som hon fångar där som rådjuren och algarna brukar dricka. Hon äter aldrig sorkarna! Varför? Möjligen hade vi tänkt att åka hit varje dag med mat, för att hon skall fortsätta leva sitt liv i frihet. Men hon är mer som en hund än våran lilla hund. Hon följer hela tiden med och leker och skuttar, ibland smyger hon sig på hunden och ger honom en liten vänskaplig dask.

Katthemsmatten
0

Jag tycker inte att du ska se det där med 'liv i frihet' med så rosa glasögon. Ett sånt liv kan vara väldigt hårt om det inte hela tiden finns en dörr in till ett varmt hem. Jaga får du hjälpa henne med, t ex genom leksaksmöss och/eller laserpekare. Det viktiga när man har katt inomhus är att de får stimulans och det är jag övertygad om att du kommer att ge din kisse.

Spännande att höra att astma och allergi försvunnit med LCHK. Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Hoppas det är en bestående effekt.

Lycka till med flytten!

Medarbetare Hittekatter iFokus

prodigy
0

Vet många exempel på utekatter som anpassat sig till ett liv inne utan problem. I och med en flytt och byte av rutiner blir det lättare att acceptera ett inneliv. Kaske tom skönt att inte behöva ut och patrullera reviret och få stanna inne i värmen..! :)

Sidentass
0

Jag har flyttat många gånger med katterna. Första tiden på nya platsen har jag ansett viktigt att hålla dom inne tills dom hunnit markera in revir och känna på riktigt var dom bor..som jag upplevt det har katterna relativt snabbt anpassat sig i sin nya bostad..

kattassen
0

#12 Har läst någonstans att sorkar smakar illa. (Har dock inte prövat självFlört). Katter gillar visst inte sork sägs det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

#16 Nej det verkar inte som sork är så vidare läckert för katterna. De gånger mina fångat (när vi bodde på landet och de gick ut) har de kommit hemdragandes med dem "halvätna". Ungefär som de börjat äta lite men sedan kommit av sig. Inget vidare värst. Skrikandes

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
0

Lycka till med flytten och din blivande innekatt