Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2944 ggr
[Forest]
0

Grannen o hans katter.

Hej!

jag tänkte bara höra med Er om ni har bra tips om hur man kan säga till sin granne (som är sur o allmänt otrevlig person) att han bör kastrera sina katter. Vet inte exakt hur många katter han har men minst 3 vuxna 2 hanar o en hona. Givetvis har han nu med kattungar som börjar bli 4-5 mån gammla. Det brukar vara himmla liv ibland på katterna de slåss antar det är när honan "löper". Och jag tror inte han tänkt sälja sina kattungar=ännu mer katter. Han är sur o jag har hundar ena gillar katter men oxå gillar hon jaga dom. Han har inte sagt ett jota till mig men han är ganska känd i kvarteret med vara otrevlig o han har blängt på mig många många gg. Hundarna går INTE in till honom tack o lov för det. Men iaf åter till katterna. Hur kan jag förklara att det är det bästa han kan göra är att kastrera alla, på sån vis att han tar till sig det jag säger.

Tacksam för trevliga tips, tänker på att det finns så många katter som letar hem behöver inte sponsra med mer.

[chouwa]
0

Lägga en informationslapp med information och statistik i hans brevlåda? :-)

[Forest]
0

1, Bra tips den kan jag skriva ut o lägga som flygblad :) Tycker ju synd om han ska skapa fler katter eftersom jag vet att det kommer bli inavel och sen kommer de snart bli könsmogna=mer bråk och skador på katterna. Det lustiga är att han är läkare o bör fatta lite själv men men

[chouwa]
0

Alla som har utekatter bör kastrera dem osv om man har hona eller hane, bara en eller många. Tycker att det är bra att du bryr dig! Hoppas det fungerar!

Djurhemskampanj
0

Uppfödning av 2 eller fler kullar om året krävs tillstånd från länsstyrelsen, samma sak gäller hållning av fler än 9 katter… gör en anonym anmälan til länsstyrelsen. ;)

[Forest]
0

4, 9 katter tror jag inte han kommer upp i än och jag har bara sett denna kull. För välskötta katter för att han ska bli av med dom. Skulle helst vilja att han kastrera och försöker hitta bra hem till kattungarna. 2 vuxna är hanns det vet jag och så 4 kattungar det blir 6 katter en svartvit katt går där ofta o äter iaf men det blir bara 7 katter. Tittar ofta efter katterna för att ha lite smygkoll Flört

[Forest]
0

3, Jag vet hur lätt det är att de förökar sig o sen blir det bara massa bråk mella naktterna tillslut. Jag hoppas han nappar på mitt privata flygblad Flört

tuska
0

#5 Han få ha 9 vuxna katter samt 2 kullar /året.   Är katterna välmående så kommer inte länstyrelsen att bry sej.

Synd att han inte har dem kastrerade, han verkar att bry sej om katter eftersom han oxå matar en ev. hemlösing.

Djurhemskampanj
0

# 5 nästa år lär han väll ha fler en en kull om han behåller katterna

tuska
0

#8  Med stor sannolikhet blir det då en del kullar,

hoppas han lusläser flygbladet.

[Forest]
0

8 det är det jag är rädd för därför vill jag att han kastrerar katterna. De gärna och kissar ner tvätt och utemöbler ja allt här med på våran gård (hureshus med bakgård/trädgård) men just att det lär bli en massa katter o tänker på all inavel med. ursh ja det bådar inte så bra. jag ska se om jag kan prata med en annan granne lite om hon kan prata med han med. Han får ett flygblad på tisdag då kan jag skriva ut det hos en vän. (skriver ut flera med så man har hemma)

Alexej
0

Kolla om det finns nån kastreringskampanj i er närhet, då kan du tipsa honom om det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Forest]
0

11, Ska kolla med vetrinär jag har god kontakt med om hon vet om någon kampanj det hade vart bra om det fanns finns överallt. Tack för tipset :)

Lena
0

Det är ju ingen vidare bra situation det där med din granne som har flera okastrerade katter av båda könen som får ungar. Om han behåller kattungarna kommer han snart att vara över gränsen 9 katter. Då måste han söka tillstånd hos Länstyrelsen för att få ha dem kvar. Det kanske kan vara en morot för att få honom att kastrera sina katter.

Jordbruksverket har en broschyr om vilka regler som gäller när man är kattägare. Tyvärr står det inget om kastrering vilket är en miss. Även om det inte finns lag om kastering ännu borde de ändå rekommendera kattägare att kastrera sin katt. Det står dock om att man måste söka tillstånd om man har fler än 10 katter över 12 månaders ålder eller föder upp 3 eller fler kullar per år.

Du skickar efter broschyren gratis via www.sjv.se den heter Djurskyddsbestämmelse Katt.

På sajen Nya Kattstatus (klicka på avataren nedan) hittar du en hel del bra informationsmaterial.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Forest]
0

13, Tack ska ta en sån broschyr oxå :)

kattassen
0

Du skulle kunna göra en anmälan till LST för att få dem att göra en koll hos honom. Då kan man ju också be att LST omber honom kastrera och sedan hålla honom under luppen framöver.

Allt kan ju ske anonymt. Anledningen till anmälan kan ju vara att du tycker det verkar väldigt många katter där och risk för mer än 9 vuxna… (Det kan man väl dra till med?)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Forest]
0

15. LST?

anebit
0

#16   LST  =  Länstyrelsen   Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Forest]
0

17 aha :D tack jag ska ringa o iaf se till att de får reda på honom :) att dom kan hålla lite pejl på han o kissarna.