Instruktion för avlivning av kattungar...brr
Googlade på födsel kattungar eftersom jag undrar om hittekatten Mitzi är dräktig, jag vill ha lite allmän info. Då dök denna länk upp och det var inte precis vad jag tänkt mig..
Så grymt att låta föda kattungar som man sen bara tar bort efter eget bevåg. Visste inte om jag skulle skriva det här, för det är jobbigt, men gör det i alla fall..Finner inte ord, jag blir så ledsen. Det värsta verkar vara att en del av inläggen på denna sida inte verkar vara vuxna, utan "större barn" vars föräldrar låter det hela pågå! 
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?goto=lastpost&t=678645
Hälsningar
Ledsen Kajsa

Vågar inte öppna länken….
Öppna länken, du, den är inte så läbbig. Ställer mig fortfarande frågan, hur man kan låta en katt gå hela graviditeten ut istället för att kastrera och abortera i ett ganska tidigt stadium. I alla fall så heder åt den personen, som åtminstone går till veten för att avliva kattungarna. Efter som det skrivs, så skulle detta ske när ungarna bara var två dagar. Men håller med att de som skriver inte verkar ha någon högre genomsnittsålder.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det finns en del som säger ifrån där också och kanske är det några som ändrar sig.kan man hoppas.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Man upphör aldrig att förvånas! !!!! Varför finns det inte en lag på att alla katter ska kastreras om de inte används i avel??
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tvi säger jag bara…hur kan bara ha den inställningen..visst är väl veterinär det bästa alternativet när det gäller avlivning, men jag är emot hela tankegångssättet..skulle aldring någonsin klara detta..
Vet inte vad jag ska säja.
Grrrrrr f*n j---a folk
Kastrera katten så slipper den gå igenom detta.
En rasande Jenna
#1 Nej, det är inga hemska bilder, men bara att föreställa sig att en människa kan tänka i de banorna gör en ju rasande. Kan inte förstå bara. Där ser man människans sk "rätt" att sätta sig över andra arter på jorden.
#2 Visst är det tur att flera reagerar i slutet av inläggen, en klen tröst men alltid något!
Nu måste det bara blir bättre!
Gud så arg jag blir, vilka idioter. Kunde inte låta bli att gå in och ryta till på forumet. Tyvärr brukar det vara som att tala till döva.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja , herre gud vilka sabla idioter, och dom "pratade" om det som om det vore "vardagsmat" - vi brukar göra si….. och vi brukar göra så…… och vissa låter det på som om det händer om och om igen. Hur tusan tänker man då !!?? Ska det vara så svårt att kastrera sin katt så att den (och dom) slipper vara med om detta…… aaaaaaaaaaaaaaaaarg, grrrrr
#9 Håller med dig, det är det som är det allra värsta att de pratar om katterna som att de inte vore levande varelser utan döda ting. Det speglar väl tyvärr den syn som allt för många har på katter i detta land.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ja det e sjukt att folk e så oansvarliga… fattar mig inte på vissa människor…
Ja det är det som jag tycker är så skrämmande också, att det verkar vara lika stor handling som att peta sig i näsan, ungefär. En katts graviditet kan man faktiskt se redan efter 14 dagar på att tuttisarna är lite större. Då är det inte för sent att kastrera. Inte heller när fyra veckor har gått. de sista två veckorna är ju inte bra, då hela hormonsvängningen har kommit igång ordentligt.

#4 Det har jag också undrat länge.
Det skulle ju minska kattproblemet avsevärt.
Men är det bara jag som tycker att det är bättre att man avlivar kattungar än att de springer vind för våg eller hamnar i hem som tar ett kattunge för att den är söt och sedan slänger ut den.
Sedan tycker jag att det är fördjävligt att man inte kastrerar sin katt om man inte vill ha kattungar.
#13 Som sagt vi kämpar på för att få en sådan lag. Dock inte det lättaste har det visat sig. Folkpartier har skrivit motion i frågan två år i rad….
Sedan är det konstigt att kattägare utsätter sig och sina katter för så mycket hemska saker när det är så pass mycket enklare att låta kastrera sin katt.
//Lena

Bukefalos består till stor del av småtjejer som rider verkar det som och för dem är det naturligt att katter är nåt man har i stallet och som inte behöver så stor tillsyn. De har sina föräldrars värderingar på katter och tyvärr så tycks inte den synen minska. De verkar tro att stallkatt är en särskild ras, precis som innekatt är en särskild ras. Man blir betryckt av att läsa sådant där men som tur är så var det ju en hel del som sa ifrån i den tråden också.
Jag vet några som hade massor med katter som de inte kastrerade. Detta ledde förståss till den ena kullen efter den andra. De dödade de nyfödda kattungarna varje gång. Fattar inte hur man kan göra så! Varför kastrerar man inte sin katt istället då?
Är det inte förbjudet enligt lag att själv döda katter och andra djur? Jag har i alla fall för mig det. Sätt dit dom!

Nej tyvärr inte. Är de yngre än 8 veckor så får man slå dem i huvudet så de dör - enligt lagen. För 50 år sedan så gjorde man ju så men på den tiden var det ju högst ovanligt att man öht kastrerade katter alls. Jag kommer ihåg hur hånad min mamma blev när hon tog en hankatt till veterinären och kastrerade honom. Men idag finns alla möjligheter och man har en helt annan kunskap men ändå lever en stor del av befolkningen kvar i rena medeltiden när det gäller katter. Vad många kommentarer jag fick när jag började gå ut med min innekatt i sele. Hade han varit raskatt så hade ingen höjt på ögonbrynen (för de kostar ju pengar och då måste man vara rädd om dem) men nu är han ju huskatt och det vet ju alla att det är djurplågeri att inte låta en sådan katt få springa som han vill ute. Jag har faktiskt fått sådana kommentarer. Om det bara vore äldre människor som tycker så men häpnadsväckande många yngre har samma åsikter tyvärr.
Man får slå ihjäl dom första levnadsveckan, absolut inte fram till åttonde veckan, då gäller avlivning hos veterinär eller skjutning.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

§18 Jag menade förstås 8 dagar inte 8 veckor. Bra att du uppmärksammade det 
I samma författning står det hur det lagligt sätt är tillåtet att avliva kycklingar, dagsgamla. det är inget för svaga nerver. Så tyvärr, rangmässigt så finns det djur som står lägre än katter.

(tror att det räcker som kommentar från mig, eller hur…?)
Vad säger expertisen? Hur ska man egentligen förfara när ungarna redan är födda? Det är ju upp till ägaren själv att bestämma om man vill avliva eller ej, det kan man väl inte komma ifrån. Men finns det någon rekommendation när man kan ta ungarna, tidsmässigt, med tanke på ev. komplikationer för mamman.
Tacka vet jag Nederländerna där det är förbjudet att avliva friska sällskapsdjur. Tror jag flyttar tillbaka dit!
//Lena
#23 Du har ju kunskap. Påverkar ett fråntagande av ungar modern? Jag har diskuterat detta med en hel del och fått olika svar. Skulle vara bra att få reda på hur det egentligen påverkar modern, när man tar ungarna ifrån henne?

Naturligtvis påverkar det mamman om man tar bort hennes ungar. De brukar gå och leta efter ungarna t.ex och de har ju en väldigt stark modersinstinkt. Rent fysiskt så kan de ju få mjölkstockning.

#23 Det kan du väl ändå inte mena?
Ta min hund t ex, om jag skulle bli för sjuk att ta hand om honom på något sätt, eller om jag skulle dö.
Då är avlivning enda alternativet för honom även om han är frisk eftersom att han blir fullständigt apatisk och deprimerad utan mig. Ska man då utsätta honom för det, så att han blir sjuk och sedan avliva honom?
Sanningen är att det i dagsläget inte finns tillräckligt med hem till alla djur som behöver nya hem.
Ska man förbjuda avlivning av friska djur så krävs först en lag som begränsar antalet sällskapsdjur, som en kastreringslag.

#26 DU kan väl inte mena att ett friskt djur ska följa dig in i döden????
Jag kommer själv från Nederländerna och ibland känner jag att jag vill komma hem så fort som möjligt!!!
/Miranda
#26 Jepp, den lagen finns även i Tyskland och faktiskt helt nyligen i Norge. Det fungerar faktiskt jättebra mycket beroende på att folk har en annan inställning till djur än här i Sverige. Det finns dessutom ett annat skyddsnät för djuren, starkare djurskyddslagar och mycket ideella krafter som hjälps åt för att det ska efterlevas. Nu ställer jag en fråga som du nog inte vill höra och som kan verka provocerande. Är du verkligen 100% säker på att din hund skulle dö och att du är den enda i hela världen som kan ta hand om honom?
//Lena
#24 Ja det är ju inte alls bra att ta bort ungarna från mamman när hon väl fött dem. Först har vi de hormonella omställningen som kommer att spöka med bland annat mjölkstockning till följd. Det kan man naturligtvis komma tillrätta med om man går till veterinären och honkatten får injektioner. Betvivlar dock att den sortens kattägare som inte bryr sig om att kastrera och sedan abrupt slår ihjäl kattungarna därefter besvärar sig att gå till veterinären med honkattern för behandling. Sedan har vi moderinstinkten som gör att hon kommer att leta efter kattungarna. Det finns bara en sak att säga till den här sortens kattägare; Kastrera, kastrera, kastrera!!!!
//Lena

#27 och #28 Ja, jag vet till 100% att min hund sakta med säkert dör inombords när han inte är med mig.
Han slutar äta och blir apatisk bara jag åker bort ett par dagar och han är hemma i lägenheten med min syster som han älskar väldigt mycket.
Jag har testat flera olika personer som han känner väldigt väl och tycker om, men det slutar alltid lika dant.
Han ligger i ett hörn och vägrar att göra något alls.
Så tycker ni fortfarande att det är mer humant att låta honom leva och sörja sig till döds???
Att låta honom leva till varje pris.
Mina anhöriga känner väl till problemet tack och lov och skulle ta bort honom om något hände mig.
#30 Att jag reagerar beror på att det tyvärr är vanligt att kattägare/hundägare tycker så och inte tror någon annan om att kunna sköta om de egna djuren. Vi har dock många exempel på att djur kan leva vidare och ha utmärkta liv i andra familjer många år efter sedan deras tidigare ägare avlidit eller lämnat bort dem. Katters och hundars liv behöver inte ta slut bara för att den förste ägaren inte finns för dem längre.
Sedan kan det kanske finnas vissa unika fall där det inte fungerar. I så fall får man ta ställning till det individuellt. Jag vill verkligen inte att mina katter ska behöva dö om jag skulle göra det. Hemska tanke. Därför är jag emot generalla avlivningsstrategier. Vi människor tror fel ibland nämligen.
Men nu får vi väl ändå hoppas att din hund inte behöver vara med om att du dör ifrån henne.
En bra sak är att ha fadder matte åt sina djur, som kan ta vid om något skulle hända. Fast efter vad jag förstår kan du inte lämna bort din hund över huvud taget ens för semester eller liknande.
//Lena

#31 Det är inte av egoistiska skäl som jag skulle avliva honom.
Mer än något annat skulle jag ju velat ha en hund som var glad och harmonisk med andra människor, men det är han inte.
Det har säkert att göra med att jag räddade honom från ett helvete i hundrastgård/hundhus utan mänskigkontakt.
Nej, jag har jätte svårt att åka bort eftersom min hund blir deppig och apatisk av bara det, och det trots att han är kvar i sitt eget hem.
Men nu är det ju inte hund vi ska diskutera.
Och troligtvis är det ju jag som får sörja djupt när min hund går bort för mig.
Annars vet jag att mina övriga djur katt, kanin och häst har hem om något händer mig.
Så tror inte att jag vill att alla mina djur ska dö bara för att jag gör det.
#32 Det förklarar situationen. Lagen jag referarade till talar om friska sällskapsdjur. I din hunds fall kan man väl mera säga att hon lider av sviterna av sitt tidigare liv och att det kan jämställas med sjukdom.
Jag trodde i #26 att du var emot en sådan lag rent generellt. Som med alla lagstiftning gäller det att tillämpa den med sunt förnuft. Idag avlivas helt friska djur på löpande band bara för att det är enklast så. Det är, tycker jag, att inte visa respekt för levande varelser och det motverkar i katters fall att de får den högre status som vi kämpar för här och som de alla är värda.
//Lena.
//Lena

#33 Nej, jag håller helt och fullt med om att det avlivas allt för mycket friska djur.
Men jag motsätter mig att man till varje pris ska låta ett friskt djur leva bara för att det är friskt.
Vet både katt och häst som skulle må bäst av att avlivas om ägaren av någon anledning inte kan ha kvar djuret, eftersom att de är så utpräglat enmansdjur.
Man måste ju alltid se till djurets bästa, och i vissa fall kan det vara att låta ett friskt djur somna in.
Länken är en gammal tråd..
Alla har djur på olika sätt.. En ladugårdskatt eller stallkatt har man för att göra nytta, medan det finns flera som jag ex som har för sällskap. Det är därför tyvärr dom katterna får kullar på kullar med ungar och tillslut är det inavel. Dom är där enbart för att göra nytta som tex en mjölkko.. Då blir det lätt som länken beskriver.. Att katthonan inte har något värde förutom att jaga möss och råttor.
Vet flera som hittar kattungar och avlivar dom så fort dom hittat dom. Att dom inte kastrerar beror på att det är dyrt, katten har inte något värde. Medan dom vill inte ha ungarna iom att det är ofta inavel i dom.
Jag tycker det är tråkigt, men kan inte göra något åt det.. Jag tycker att det är helt ok om man tar bort ett friskt djur med omsorg för djuret. Att det inte blir ett djur som vandrar runt. Om alla tog sit ansvar och tog bort ev kattungar som är oönskade så skulle vi slippa ha så många hemlösa katter som lider, svälter, blir sjuka och självdör i plågor..
ponnymule/som hellre tar bort sina djur än låter dom få en osäker framtid!
#35 Jo det stämmer både länken och den här diskussionstråden är ngra månader gamal och blev uppväckt igen häromdagen. Icke desto mindre är problematiken lika aktuell som när detta skrevs.
Det är väl precis här det måste bli andra takter och en kovänding även i Sverige. Att det ser så här illa ut som det gör är ingen anledning eller ursäkt till att vi fortsätter att missköta oss när det gäller hållningen av husdjur. För att vi missköter oss det tycker jag verkligen att det handlar om när vi slår ihjäl våra husdjur på det sätt som sker i det här arma landet som retligt nog är mitt fosterland och hemland. Vi måste kunna skärpa till oss även i denna avkrok av världen.
Sedan när det kommer till inavel ska det egentligen inte vara ett stort problem om det handlar om fritt utegående katter som dessa så kallade lagårdskatter. De reglerar nämligen det själva via den revirbildning som äger rum där unga könsmogna hankatter jagas på flykten av de starkare hanarna. Men sedan är det ett problem att det föds för mycket kattungar.
Nej fram för lagar och paragrafer som gör att folk måste skärpa till sig med kastrering och ID-märkning.
//Lena
#36 Jasså! Vet flera som har fått inavel på deras katter.. En granne har ett 30tal katter och det är definitivt inavel i dom..
Om dom ser till att det inte blir inavel via revir hur kommer det sig att en hankatt kan para sig med sin mamma då?
Men i detta fall är det inte husdjur utan djur som gör nytta. Precis som en ko eller en gris. Eller en tävlingshäst. När den gjort sitt är det tack och adjö!
Vad är det som är så hemskt med att avliva ett friskt djur? Är det inte bättre att avliva djuren istället för att låta dom lida? Springa vind för våg? Bli påkörda och kanske lida i flera dagar innan dom dör pga att det är för många djur på gården?
Det som skulle göra susen är att reducera priset på kastreringen, då skulle även bönderna kastrera dom djurena som inte behövs för avel.
Det normala är att könsmogna kattungar blir jagade ifrån området/reviret av de andra hankatterna även kattmammorna stöter ifrån sig sina ungar. Detta förutsatt att katterna kan röra sig fritt som ju är fallet för lagårdskatter. Det är naturens lagar som fungerar på det sättet. Däremot om man håller könsmogna katter inspärrade på en begränsad yta uppkommer det inavel. Sedan kan det väl hända misstag ibland även i naturen som gör att djur med släktskap parar sig, dock brukar just detta inte vara det stora problemet bland lagårdskatter. Andra problem som kan finnas och som ofta förväxlas med inavel är att olika sjukdomar går runt bland katterna om de inte är vaccinerade, avmaskade opch får den vård de behöver.
Det bästa vore väl ända att vi alla jobbar hårt på alla upptänkliga vis för att få folk att kastrera sina katter istället för att det ska fortgå på detta sätt. Olika kasteringskampanjer t.ex. är ju en väg att gå.
Dessutom borde ju kattens råttfångande egenskaper göra att den hade en högra status istället för att behandlas som en ren och skär parasit. Jag kan inte se att katter som gör nytta ska staffas med döden, istället borde det väl vara något som ger den rätt till ett bra liv.
Nej att döda husdjur är inte okey!
//Lena

Bästa Ponnymule:
"Men i detta fall är det inte husdjur utan djur som gör nytta. Precis som en ko eller en gris. Eller en tävlingshäst. När den gjort sitt är det tack och adjö!"
Tror inte mina ögon! Du tycker alltså att dessa djur är skapat till att stå till våran tjänst? Och att man kan kasta bort de när man inte längre behöver de, som en prylla???? Man blir mörkrädd för mindre…..
"Jag tycker att det är helt ok om man tar bort ett friskt djur med omsorg för djuret." Märkligt att man aldrig ifrågasätter vad djuren själv skulle vilja, alla levande varelser har levnadsvilja. Tror inte att ett friskt djur skulle samtycka med dig om att det är bäst att h*n får somna in……. MORALLÖS!!!
_"Det som skulle göra susen är att reducera priset på kastreringen, då skulle även bönderna kastrera dom djurena som inte behövs för avel."
_Det är alltså priset på kastrering som är avgörande om avkomman ska slås ihjäl? Man slår hellre ihjäl kull efter kull än att lägga ut några hundralappar på kastrering? HAR MAN INTE RÅD SKA MAN INTE SKAFFA DJUR!!! Hur gör dessa bönder och lådugårdsägare när de har en häst eller ko som är sjuk, ska den slås ihjäl också? Nej: för den har EKONOMISKT värde…..där lägger de ut veterinärkostnader. Det har alltså inget med priset på kastrering att göra men med brist på MORAL!
Miranda
Jag tycker inte, utan så är det här på landet.. Jag har själv 3 katter som går utoch in som dom vill.Kastrerade självklart..
Jag kan bara relatera till dom bönder jag känner, vilket är många eftersom jag både jobbat i ladugård och bedriver en gård.. Som ajg skrev så har vi djor på olika sätt. Dom som bedriver en ladugård har dom oftast som råttjägare och inte nåt annat.. Ren sanning!
Är det ett friskt djur om den inte har ett hem? Inte får tag i mat? Utsatt för mycket som många männsikr kan utsätta den för på ren illvilja? Är det inte bättre för djuret då att hellre ta bort den så slipper den lidandet? Jag skulle hellre vilja att någon tog bort mig istället för att lida! Vi männsikor har iaf mäjligheten att välja om man ska plåga ett djur, släppa den på gatan för att den inte har ett hem eller har varit i så mycket mänsklig kontakt att den kan tycka det är trevligt. Eller ta bort den så den slipper stressen.
ja, det är priset i många fall som avgör om den blir kastrerad! En sjuk häst som inte är försäkrad, händer att den blir avlivad, ja likaså en ko som inte kan producera mera avlivas, ja! Likaså en katt som är oönskad eller blivit sjuk på något sätt avlivas. Om man vill komma åt problemet är det kastreringspriset det hänger på!
Jag vet inte om de flesta som sitter påd etta forum lever i stad, med innekatter.. Livet på landet där mycket av avlivningarna sker är helt annorlunda!

Om man vill komma åt problemet är det kastreringspriset det hänger på!
Visst, det är alltid någon annans fel att man inte kan ta hand om sina djur. Själv behöver man inte ta ansvar….
/Miranda
Man kan inte skylla på priset. Kastrerar man från första början de katter man har då blir det ju inte fler, det säger sig självt. Desto mindre pengar behöver man lägga ut. Att det går så långt att man har 30 katter blir det en enorm summa men då har man sig själv att skylla. man måste ta sitt ansvar. Visst jag bor i en stad men kommr från en by utanför. jag har innekat nu men är uppvuxen med inne/utekatt. Jag har släkt med bondgårdar som tack och lov tagit sitt ansvar men jag vet att på landet har man en anna uppfattning och det är sorgligt. Man ser dem som nyttodjur som bor i ladugårdar tama och halvvilda och det är ledsamt att de inte har något annat värde än som råttfångare.
//Pia
Ozzy och JAg, jag förstår dig. När det gäller mina katter, så har även jag betämt, att de ska följa mig i döden. Själviskt? Ja kanske. Men vem vill ta fullt ansvar för en njursvag kattkille som inte kan vara utan sin lilla Ebba och vem vill ta fullt ansvar för lilla Esther, som är allergisk? Dessutom så skall de även bokstavligen följa mig när jag är borta, oavsett om de dör före mig eller inte. De skall kremeras och organsikt material får följa med på en människas hädanfärd, så deras aska skall följa mig ut i Hanöbukten.
#38 Jag vet inte hur ni alla bor som är här, men jag har en gård ute på landet och vet hur katter har det här. Om ni bor i stad och deras katter..
Ett ex. Där OzzyochJag hade stall ihop så fanns det ett antal katter. När dom fick ungar så försökte vi ta hand om dom för att placera ut. Minkompis tog en och jag tog en.. Efter ett tag när dom började få äta "riktig" mat så blev det något med deras magar. Efter ett par dagar så slutade dom att bajsa och sedan fick dom kramp och dog.. Enl veterinären så hade dom en missbildning i magen pga inaveln och när dom började äta fast föda så avled dom.. I svåra smärtor och kramp.. En dog i mitt knä utanför sjursjukhuset i Linköping efter att jag hada gjort hjärt massage under dom tre sisata milen.. Semlan slutade andas på väg dit och det var den enda jag kunde göra, allt självklart på en söndag när det är 9mil till närmsta djursjukhus.. Dan andra katten avled förmodligen på sammasätt fast i ensamhet, och hittad morgonen efter.. Restrerande katter i stallet avlivades inom kort..
Ett annat ställe som har inavel har fått antingen jättekorta svansar på sina eller jättelånga..
Vet inte om katterna i östergötland är annorlunda, men här har dom ingen koll på vem som är mamma eller syskon, dom parar sig hej vilt.. även dom som har hur mycket mark att gå på som helst..
Vi har också flertalet försökt att åka in meed katter till närmsta katthem, men det kostar flera hundra att lämna katten där.. Om bönderna ska bli av med alla ungar så hur tror ni att dom gör?? Lägger ut 700kr/katt för att kastrera, ungefär samma summa för att ge bort dom till ett kattehem eller avliva själva??
Grannen innanför mig, (en gård emellan) har iaf 30 katter.. Om dom skulle ta bort hälften så skulle dom restrerande ha ett skapligt liv, och vi omkring skulle slippa kattpiss på allt..
Vad ska jag göra då?? Det är så här det ser ut..
#42 Här är dom råttfångare.. Och några katter måste ju hållas okastrerade om man ska ha några ungkatter med..
Men det ska inte handlar om sjuka och beroende katter och hunder. Jag hörde om en tjej, som gick till veterinären med sin hund och krävde att den skulle avlivas, för den hade tuggat sönder hennes plånbok. Vet. försökte pratar med henne, men hon som ägare bestämde. Låter som personlig hämnd. Men lagen är att du får avliva ett friskt djur. De flesta hundar dör förre 1-årsåldern, pga avlivning.(Läste jag i en hundbok).
Sedan det med katter. Det är nog så, att "landfolket" kommer att blir de största motståndare i kattkampanjen (ID-märkning och kastreringen). Jag hoppas ju på deras fruar och barn… Min granne, storbonde, vet inte ens hur många katter han har. De kommer och gå…Jag drömmer om att det blir lag och en del arbetslösa får job och åker rund till gårdar, hästställe osv och kollar katterna. Då blir det fart på bönderna!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vi har också flertalet försökt att åka in meed katter till närmsta katthem, men det kostar flera hundra att lämna katten där.. Om bönderna ska bli av med alla ungar så hur tror ni att dom gör?? Lägger ut 700kr/katt för att kastrera, ungefär samma summa för att ge bort dom till ett kattehem eller avliva själva??
Skulle heller ta kastreringen på avbetalning resten av mitt liv änn att bli djurplågare. Men om man har ingen moral går det ju alltid bra att skylla på brist på pengar.
Tycker att miljöförvaltningarna ska okå ut till såna gårdar, mht tillstånd enligt §16Djurskyddslagen. Har man fler än 9 katter ska man ha tillstånd vilket kostar upp till 3000 kronor om året. Samtigt kan de ju konstatera att djuren utsätts för lidande om de lider av inavelssjukdomar vilket ger inspektören möjligheten att anmäla ägaren för djurplågeri. För detta är nämligen precis vad det är: djurplågeri pga brist på tillsyn av ägaren. För dom är katterna kanske ett slit och släng vara men de är ALLTID sällskapsdjur som ingår i Djurskyddslagen oavsett vad ägaren tycker!
Detta är även ett svar till dig Ponnymule om vad du kan göra: konta djurskyddsinspektören i din kommun!
/Miranda

Ponnymule: Vilket kvalificerat skitprat rent ut sagt. Jag orkar inte citera alla dumheter och Miranda1 har skrivit det bra men jag måste ändå få undra med dig. Du tycker alltså att just bönder är totalt obildbara som inte kan ta till sig nya rön och lära sig nya saker? Utan "det är som det är och går inte att göra något åt"? Vad du säger är alltså att bor man på landet så är man för korkad för att kunna behandla sina husdjur väl. OK, jag bor på landet och här finns bondgårdar men inte fan skulle det vara någon ursäkt att släppa ut okastrerade katter att föröka sig hej vilt och sen slå ihjäl ungarna. Det är barbariskt och det finns ingen ursäkt för det. De katter som måste leva på enbart råttor i en ladugård har precis samma känsloliv och fysiska behov som en innekatt i staden. Det finns fan i mig ingen ursäkt att behandla sina djur illa och du kan säga vad du vill men katter är husdjur oavsett om de jagar råttor eller ej.
Så länge det fortfarande finns människor med den här medeltida synen på djur så kommer aldrig något att förändras för kattens del så nu är jag ännu mer övertygad om att det måste införas lagar om kastrering och id-märkning och att det tydligen måste tillsättas särskild myndighet som kontrollerar just bönder och folk på landet då eftersom de tydligen inte kan fatta saker själva.
Jag vet, det är en långsam process. Katthem kan inte tar emot alla, ogärna från privarpersoner, för utekatter måste kommer först. Vi hittar inte nya hem i samma takt som nya vill in..Men om bönderna blir lite mer medveten, att det finns lagar ect, då börjar de kanske tänker efter lite. Det är klart, att de slå ihjäl sina katter oavsett om det finns lag eller inte, men kanske blir de lite mer medveten. Nu kommer nya generationer med bönder, som är utbildade på ett annat sätt, kanske lite "modernare" och kvinnornar och deras barn har kanske också ett annat syn på katter. Lika viktigt som lagar är information, göra de medveten!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#48 Djurskyddsinspektör har varit där.. Utan anmärkning..
Nu går det inte att ta kastrering på avbetalning här.. Kontant betalning på plats vid hämting av katten.. Dessa bönder kommer inte att åka till djursjukhus för en katt. Deras levebröd är kossor och dessa katter är råttfångare istället för råttgift. Men om man inte får ha ihjäl en katt så kanske man inte ska ha ihjäl en råtta heller.. Var går gränsen för vad man får och inte? Jag har personligen inte någonsin gjort någotmot en katt, men har råttgift.. Då är jag mördare.. Alla har djur på olika sätt.. Ibland kan det vara bättre för en vildkatt som inte haft människokontakt att slippa stressen att bli ibland våldsamt omhändertagen när den springer lös på gator än att någon sitter på lur och skjuter den.. Vad är minst stressigt. Den katten kommer aldrig att kunna bo i en familj, den är alldeles för nervös omkring människor..
Dessa katter är inte husdjur utan råttfångare! Husdjur bor i huset hos människan, dessa djur får oftast inte gå in öht!
Så en häst är ett husdjur fast den inte bor i huset?.. Mina hästar är inte husdjur, jag har arbetande tamdjur!
Hur ska ni försöka få bönderna att förstå att man måste kastrera katterna? Vem ska stå för kostnaden? Bönderna kommer inte att göra det! Dom har fullt sjå med att hålla alla kraven på verksamheten. Tack för det EU!
Alla har djur på olika sätt!
Tävlingshästar har inte samma"värde" som en famlijehäst. En familjehäst är en familjmedlem medan en tävlinsghäst kan i många fall vara ett tävlingsredskap. När tävlingshästen har gjort sitt så antingen hamnar den hos någon som inte alltid tar hand om den på ett bra sätt eller så avlivas den. Jag personligen tycker även där att det är bättre att avliva djuret än att den behöver vandra runt hos folk som inte alls ger den ett bra hem. Djurens välbefinnande borde prioriteras högre än att man får den att överleva. Utan välbefinnande så "lever" inte djuret på ett bra sätt.
Ett ex.. En travhäst som har gjort sitt på banan för att den börjar få känningar i benen. Ska den säljas för en billig penning eller ska den avlivas? Säljs den kan den hamna hos någon som inte förstår bättre än att den rids eller körs hårt och blir halt, får ont. Kanske kan inte den ägaren så mycket utan hästen får gå och ha ont. Den lider! Eller ska man avliva djuret och man vet att den inte någonsin kommer att behöva lida.
Jag tycker det är värre med dom som tar sommerkatt! Dom lider, utan mat, utan tak och ingen som bryr sig om dom, när dom är vana vid det. Kommer nya sommarkatter till folk häromkring varje år när semestrarna är slut! Bönderna här vill inte ha fler katter, det räcker med dom de har.
Hur ska det gå till med idmärkning? Ska dom har pass med, som hästarna? Det fungerar inte ens på så stora djur som hästar så inte fasen fungerar det på katter..
Visst fattar dom folk, men dom prioriterar inte katterna alltid för att katten är ett redskap. likväl som kossan är ett redskap för att få mjölk, men visst dricker svenska folket mjölk fast när kossan gjort sitt, avlivas den..
Detta handlar om vilket djur man känner mest för..
Nu kan jag inte mer än hålla med dig! Många bönder med den synen är lite till årena. Det kommer inte bli bättre genom att sätta lagar utan informationen, och ett reducerat pris på kastrering är det bästa. Många tänker med plånboken. Det är dyrt att kastrera. Mina honkatter har kostat mellan 700-1100kr att kastrera.
Visserligen börjar ju bönderna bli färre och färre iom alla djurskyddskrav.. Jag som har hästar har svårt att hinna med i alla svängar och ombyggnader som måste göras, och så länge verksamheten hosmånga bönder kostar enorma pengar så kommer katterna i skymundan.
Jag efterlyser "marskatten" som fanns för 10-15år sedan när alla katter som kastrerades under den kampanjen kastrerades med ett reducerat pris.
Mer information om sommarkatter, som gissningsvis är ett större problem än bonnkatterna..
#42 Några katter måste hållas okastrerade för att få ungkatter? Då frågar jag mig egentligen hur många kattungar i kullarna per år får en katt? Om det nu handlar om några katter blir det en hel del ungkatter i längden. Ta sitt ansvar och vill man ha fler katter finns det en hel drös hemlösa att ta hand om istället än att behöva sätta nya till världen så vi hamnar i detta stora problem. Jag anser heller inte att man kan jämföra råttor och katter, dessa råttor är väl skadedjur vilket katterna inte är. Å att en vildkatt aldrig skulle komma att leva i en familj med tryghet och kärlek? Det finns massa bevis och kunskap om den saken på detta forum så där är du nog ute och cyklar lite. Du pratar om hur bönderna hanterar sina katter och jag håller med om att de är så på vissa ställen men det verkar som om du också tänker lite lågt om kattens status.
//Pia

_#48 Djurskyddsinspektör har varit där.. Utan anmärkning..
_Då har de antingen varit där mht ett annat ärende eller det handlar om ännu en miljöförvaltning till som saknar kunskap. Har man fler än 9 katter ska man söka tillstånd, gör man inte det bryter man mot lagen.
Nu går det inte att ta kastrering på avbetalning här..
Ännu ett ursäkt som inte håller. Man kan nuförtiden låna penger nästan överallt, kravs bara att smsa nårga siffror till en eller annan tjänst; 5 minuter senare har man pengarna på kontot…..
_Ibland kan det vara bättre för en vildkatt som inte haft människokontakt att slippa stressen att bli ibland våldsamt omhändertagen när den springer lös på gator än att någon sitter på lur och skjuter den..
_Nuförtiden finns det humanare methoder än avskjutning; TNR metoden t ex (www.goteborgskatthjalp.com/förvildad.html)
_Dessa katter är inte husdjur utan råttfångare! Husdjur bor i huset hos människan, dessa djur får oftast inte gå in öht!
_ Katten tillhör gruppen sällskapsdjur. Sällskapsdjur ingår i djurskyddslagen och har således samma rättigheter oavsett om de bor i stallet eller i huset.
_Vem ska stå för kostnaden? Bönderna kommer inte att göra det! Dom har fullt sjå med att hålla alla kraven på verksamheten. Tack för det EU!
_Lantbruksbranschen är den mest subventionerade branschen inom EU…..
_Alla har djur på olika sätt
_Det får man ha men det betyder inte att dessa djur inte har samma rättigheter enligt djurskyddslagen.
en tävlinsghäst kan i många fall vara ett tävlingsredskap.
Jag har jobbat i denna bransch ett tag, vilket jag ångrar djupt. Travhästar körs så hård att knäerna är sönderslitna efter 2-3 år. Hur kan du då skriva följande:
_Djurens välbefinnande borde prioriteras högre än att man får den att överleva.
_Är det för hästens välbefinnande att den har sönderslitna knä efter 3 år?
_Hur ska det gå till med idmärkning? Ska dom har pass med, som hästarna?
_Funkar för hundar så varför inte för katter? Sen ska man ha pass även för katt om man vill resa utomlands med den.
_Mer information om sommarkatter, som gissningsvis är ett större problem än bonnkatterna..
_Eeeuuh, sommarkatter är ett direkt resultat från "bondkatterna". Kastrerar man sin katt, finns det inga kattungar att dela utt som sommarkatt som sen far illa.

Bra sagt Miranda! Finns det inga okastrerade "bondkatter" så finns det inga sommarkattungar att dela ut………………… Kunde inte ha sagt det bättre själv……………
//anebit
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tack miranda 1 du formulerade verkligen det på rätt sätt. Kanonbra sagt.
//Pia
#55 Bra formulerat Miranda! Det gäller att se hur ekvationen hänger ihop.
//Lena
Det finns vissa katter som inte går att ta i, någonsin. Är det rätt att tvinga sig på dom?
Sommar katter kommer från ota stsdsfolk som inte vet vad dom hålle rpå med.. Folk som vill ha en kattunge över sommaren, men inte med sig tillbaka till stan!
Dom som jag känner har kattungar har inte gett dom till sommargäster, dom tar hellre bort dom än låter dom springa vind för våg. Ja, för våran skull skulle jag vilja ha kastrerade katter, då slipper vi allt kattpiss på allt här.. Men det är mycket svårt att få ofta äldre bönder att göra nåt åt det. Som jag påtalat ett antal gånger nu. Jag undrar jag vilka det är som har svårt att förstå.
I den mängden katter en av grannarna har är det skadedjur.. Eller skadedjur och skadedjur.. Dom ställer till ett attans besvär för oss andra iaf.. Det blir kattpest.. Öronskabb. Husena är sönderklösta, råtterna frodas eftersom dom hellre slåss med varann än tar råttor osv..
Som jag också sagt vid ett flertal gånger så har jag själv 3st katter ligger och loppar sig i bla soffan här hemma. Dom är alla KASTRERADE. Dom får gå ut när dom vill och gå in när dom vill. Jag älskar katter, men jag förstår varför folk gör som dom gör, medan många på detta forum inte ens vill försöka förstå. Utan det är bara att sätta lagar så ändrar alla på sig..

Sommar katter kommer från ota stsdsfolk som inte vet vad dom hålle rpå med.. Folk som vill ha en kattunge över sommaren, men inte med sig tillbaka till stan!
Det är nog rätt sällsynt att folk tar med sig en kattunge från stan och har som sommarkatt utan i de flesta fall så får de kattungarna från närliggande bönder. Och bönder är ju de (har du ju själv konstaterat) som inte vet vad de håller på med. Du har en fruktansvärt dålig djursyn överlag tycker jag och du har öht ingen kunskap om katter heller. Hade du det skulle du inte säga så här t.ex:
Det finns vissa katter som inte går att ta i, någonsin. Är det rätt att tvinga sig på dom?
Jag har då hittills aldrig hört talas om någon katt som inte har kunnat bli tam, men det krävs naturligtvis stort tålamod och respekt för katten som individ för att lyckas med det. Det finns åtskilliga exempel på helt förvildade katter som numera är soffpotatisar och kelgrisar. Tror du på fullt allvar att de katterna lider? Sen måste ju inte alla katter vara knäkatter heller. Jag har själv en utefödd (troligen) hona som springer och gömmer sig när det kommer folk men hon blir modigare och modigare och mig är hon inte rädd för. Däremot avskyr hon att bli lyft och buren men det är ju inte heller nödvändigt för att katten ska må bra.
Du är helt ute och cyklar i det mesta du skriver och som någon skrev så är det väl definitivt inte djurvänligt att slita ut en häst och sen avliva den efter tre år? Varför förutsätter du förresten att en eventuell köpare skulle köra hästen för hårt (som alltså den förste ägaren gjorde utan att du tyckte nåt särskilt om det)? Tro det eller ej men precis som det finns människor som förstår sig på katter och klarar av även de svåra fallen (finns flera stycken på det här forumet) så finns det faktiskt också folk som verkligen värnar om hästar och skulle kunna ge en sådan häst ett underbart liv.
Sen är det väl så att id-märkningen för hundar fungerar och då borde det också fungera för katter. Även bönder har hundar förresten. Man kan väl inte skapa lagar med förutsättningen att vissa kategorier (som bönder och andra lantisar) kommer att skita i den. Då ska det naturligtvis bli kännbara straff så att det i längden blir billigare för dem att betala kastrering än att betala böterna. Djurskyddslagen gäller även för bönder! Har man inte råd med kastrering och övrig veterinärvård och bra mat till sina djur så ska man inga djur ha, då får väl bönderna skaffa vanliga råttfällor i så fall. Djuren ska inte lida för att vissa kategorier människor är lata och okunniga.
#60 De flesta bönder tar bort sina kattungar förutom en av grannarna.. Därför blir det inga sommarkatter..
hmm dålig djursyn.. Har hästuppfödning.. Haft djur under snart 30år.. NÄ, jag kan nog inte nåt då..
Jag har bonnkatter, jättetrevliga sådana. Men en katt som levt ute och är mycket skygg BLIR stressad om man pressar den. Se inlägget som jag skrev om katterna i ett stall.. Katter som inte kan hanteras blir inte kastrerade, avmaskade, vaccinerade, idmärkta osv.. Det är ju det du förespråkar, så hur ska du göra då?
Det kom en lag att alla hästar ska vara idmärkta och ha pass för några år sedan.. ännu har inte alla hästar det, så lagen följs inte och myndigheterna vet inte hur den ska konrolleras heller.. Ska avelsföreningarna stå för att göra passen då på katt med?
Men var i lagen står det att den ska vara kastrerad?? Mat och vård, ja, men många väljer att ta bort ett sjukt djur istället om den inte är försäkrad.. Men nu skulle man ju inte ta bort djurena, ska dom lida då?
Ännu en gång.. FOLK HAR DJUR PÅ OLIKA SÄTT!!
Risken är ganska stor att djuret hamnar i fel händer och då är det bättre att man vet att djuret inte kommer att fara illa. Är det helt fel att tänka på djuret? Många har inte kunskapen att se om det är något galet med djuret.
Jag tycker att det är fel att köra en häst så den blir skadad. Travstallen har ett syfte att få fram djur som springer bra.. Katter föds upp för att se skojiga ut, av erkända uppfödare, det är FEL!!Det är ännu mera fel att lägga ett skadat djur i händerna på någon som inte vet vad den håller på med. Då kan djuret bli ännu mera lidande och det vill inte jag att mina djur skulle bli.. Därför håller jag med OzzyochJag med att det är bättre att ta bort djuret om något skulle hända än att djuret hamnar i fel händer..
#55 De flesta kommuner har inte tillräcklig kunskap om djur.. Vi fick bygga om ett helt stall för 1cm i takhöjd..
Folk är ju itne kloka om dom tar ett telefonlån öht!! Dom som har många djur gör det definitivt inte..
Vår kommun ägnar sig åt avskjutning pga att stadskatter går i barnens sandlådor.. Just för att det är för dyrt att lämna katten till ett hem. Folk blir allergiska eller dylikt. Är det inte bättre att komma åt dom på nåt sätt?
Lantbruken håller på med en annan verksamhet och då är inte katten den högst prioriterade. Även om det vfinns vissa som jag själv som gärna kunde ge alla katter ett hem, men eftersom jag inte har den möjligheten så kan jag inte göra nåt anant än att ge ex Fiahemmet i Norrköping lite kattmat och stöd så..
Djurskyddslagen täcker samtliga djur, men det håänder inte nåt förrän det är för sent. Att skapa lagar om kastrering och pass, idmärkning fungerar inte, djurskyddet behöver bli noggrannare..
Ang ex travhästar så är det inte träningen vi pratar om utan vad ska göras med dessa djur som inte passar på något ställe. Skyffla dom vidare eller avliva? I många fall så mår inte djurena bra av att flytta runt, allra helst inte om dom hamnar hos okunnigt foik, det är då det går fel.. De katter jag känner trivs inte med att flytta runt, dom har blivit osäkra och skygga.. Jag tycker inte att det är rätt mot ett djur att den ska behöva gå runt och vara rädd.
Tror inte det funkar med pass eller idmärkning på katt.. Det funkar inte ens för häst.. Hur ska man göra med alla vildkatter??
Vilka ska utförda passen? Vem ska bekosta all hantering och planering innan det blir verklighet??
Tyvärr så är det inte så att alla sommarkatter kommer från bönderna omkring.. Det är folk som inte har ett hjärta, som kan överge ett djur, problemet ligger hos folk inte bönderna, det är ju inte bönderna som tvingar på familjen en katt.. Hade isf bönderna tagit bort de ev katterna som dom inte ska ha själva så blir ju inte problemet isf. Men det gör det.. Här omkring kommer det katter som ingen har en aning om var.. Det finns katter som folk tagit med från stan och släpper ut på landet av någon anledning, eller så springer katten bort och blir vildkatt. Allt är inte böndernas fel.. Hur kan folk vara så förbaskat korkade att lämna en katt ensam för hela vintern.. Det är folkets fel inte böndernas..

Nu tycker ju jag att de djur som du beskriver redan har hamnat i fel händer. Naturligtvis ska man kastrera utegående katter. Vad är så svårt att förstå i det? Angående dina teorier om att det finns katter som inte går att hantera. Ta den diskussionen med Pelusa, Vanessa, Miranda1 m.fl som verkligen har stor erfarenhet av sådana katter. Du har din åsikt men de har erfarenhet av att tämja sådana katter. FOLK HAR DJUR PÅ OLIKA SÄTT. Ja tydligen och det är det som är så fundamentalt fel. En katt är en katt och därmed ett sällskapsdjur. Om folk har katter som bara finns till för att fånga råttor och inte får någon veterinärvård eller ens ordentlig mat så bryter de mot djurskyddslagen och sen skiter jag fullständigt i om du tror att man kan ha djur på olika sätt. ALLA djur har rätt att bli väl omhändertagna, det är t.o.m lag på det och den lagen gäller även bönder.
Man kan inte ha djur på olika sätt, jo visst kan man ha en häst som sällskap eller som tävlingshäst MEN de har bägge samma rätt att bli rätt skötta så att de mår bra. Eller menar du på fullt allvar att de stackars katter då som råkat hamna hos bönder inte ska ha rätt att få leva sina liv som friska, mätta och sunda katter? Varför i så fall? Ett husdjur är ett djur som inte är vilt, såsom älg, hare, rådjur, lo m.fl. Ett husdjur behöver inte bo i ens eget hus (hästar, kor, grisar osv) men de är likförbannat husdjur. Sällskapsdjur, till vilka katten tillhör, är de som man har inne i huset och de kan förstås också gå ut i stallet och fånga råttor men det är inte god katthållning att katterna bara ska vara där och sakna tillsyn. Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån men dina synpunkter på katter och djur i allmänhet får du nog svårt att få något gehör för på det här forumet.
Folk har djur som nyttodjur eller osm sällskapsdjur eller som tränings/tävlingsredskap! Vad är det svåra i det?
Ett nyttodjur och till viss del tränings/tävlingsredskap får tyvärr inte den omsorgen eller vårdnad alltid. Djuret är för lätt att byta ut mot ett som passar syftet bättre. Du är med eller??
Nu säger inte jag att det är rätt, jag tycker inte det, men vill faktiskt belysa att det finns folk som tycker det och det är där problemet ligger..
Har djuret inte något större värde så är det lätt att hellre avliva den än ta den tillveterinär. Jag har mina djur fullförsäkrade, men det finns dom som itne har det och blir veterinärvården för hög så tas djurena bort.
Visst har dom rätt att få leva friskt, sunt och så, men det är ofta dom inte får göra det eftersom katten inte alltid kommer i första hand. Det gäller inte bara hos bönder. Finns många som bor i lägenhet som inte skulle ha djur heller.. Men man löser inte problemet med att tvångskastrera alla djur, eller idmärka alla, för dom som vill missköta sina djur gör det ändå. (Eller så har dom inte kunskapen)
Jag personligen tycker inte att katter ska vara i städer, dom ska inte vara inlåsta i en liten lägenhet osv. Nog för mina varit innekatter, men nu när jag ser hur glada dom är över att få gå ut så , inser jag mitt misstag.. Nog talat om mig..

Det skrämmer mig att du kallar levande varelser för "tävlingsredskap".
Att man har haft djur under 30 år betyder inte att man automatiskt har en sund djursyn, ta dig själv som förebild: "Tävlingsredskap" som går sönder ska avlivas, kattungar ska slås ihjäl och katter som kissar i sandlådor ska skjutas…..Ja det låter sund……

Alltså, en gång till då. Vi har en djurskyddslag i Sverige och i den står det bl.a http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19880534.HTM
Lägg särskilt märke till §2,3,4,5 och 9. Jag bryr mig inte om hur folk där du bor gör jag talar om att de bryter mot lagen. Det är väl ingen ursäkt att säga att "så har man alltid gjort här, och folk har djur på olika sätt". Ingen ursäkt alls. ALLA djur skyddas av den här lagen och enda anledningen till att en del kommer undan med djurplågeri är att ingen anmäler dem så det måste vi bli bättre på. Man ska inte ha djur som saker, djur är levande varelser med känslor som alla levande varelser och ska behandlas med respekt, basta och sen skiter jag i att vissa bönder inte tycker att lagen gäller dem för det gör den. En gång i tiden trodde man inte att igelkottar kunde känna smärta eftersom de inte skrek när man dissekerade dem levande. Är det allts din uppfattning om att der är OK att göra så i dag också då för att det kanske finns en och annan som inte följer med i utvecklingen och tar till sig nya kunskaper?
Jag tycker fortfarande att man ska kastrera för att slippa slå ihjäl kattungar. Finns inget humant i det varken för ungarna eller mamman. Vill man sen ha ytterligare katter som ska fånga råtter så hämta från katthem men de är fortfarande djur som ska ha samma omvårdanad och omsorg som vilket djur som helst. Kan man inte det ska man inte ha några djur alls, man ska inte ta på sig mer än man klarar.
Ponnymule, du kanske inte själv hanterar dina djur på det här sättet men det låter som om du ursäktar och försvarar dessa personer vilket är fel. Så länge man gör det kan man inte komma någon vart med problemet utan man måste ta tag i det och det gör man inte genom att sitta och rulla tummarna. Vad gäller din granne med katterna som lortar ner och pissar och skiter överallt till allas förbannelse. Vad har gjorts för att åtgärda problemet? Vad har du gjort? Att skjuta och avliv dem är inte humant, de har rätt till en ärlig chans här i livet, det är inte deras fel att det är som det är eller ska vi skylla på katterna att de parar sig vin för våg? Nej tror inte det jag heller.
//Pia
Ponnymule du har en ganska så annorlunda syn på katter och vad som är okey än vad många andra av oss har. Du tycker t.ex. det är okey att avliva katter och ser det som helt fel att ha katt om man bor i stan. Ja då är det väldigt många av oss som inte lever upp till rätten att ha katt. Vad ska vi göra enligt dig? Ska vi avliva våra fullt friska och välmående katter tycker du?
Det är en sak att livet på landet ser ut som det gör för många katter, en annan sak att slå sig till ro och acceptera det. En tredje sak att mena att det livet är det enda rätta för en katt.
Men vi kanske inte kommer så mycket längre i den här tråden nu….. Själv ska jag gå och lägga mig.
//Lena
Vad är hopphästar? Travhästar? Galloppörer? Vad gör dom?? Tävlar och när dom inte håller så slutar deras tävlingskarriär. Försök att ta reda på mera hur dessa djur har det så ser du hur jag menar..
Så här skrev du själv..
**en tävlinsghäst kan i många fall vara ett tävlingsredskap.
Jag har jobbat i denna bransch ett tag, vilket jag ångrar djupt. Travhästar körs så hård att knäerna är sönderslitna efter 2-3 år. Hur kan du då skriva följande:
**_Djurens välbefinnande borde prioriteras högre än att man får den att överleva.
Vad anser du detta djur vara till för??
Vad ska man göra med alla katter som går i städerna och kissar i folks sandlådor? Djurhemmen tar inte hand om dom , det gör inte heller familjerna som äger dom. Ska dom få stryka runt på gatorna i all evighet?
Det är ju självklart att det inte är ok att dissikera djur levande..
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L%20102/remiss_L102.pdf
Kolla på allmänna råd till kap1 23§
Katter som levt utomhus och är eller varit förvildade bör inte tvingas att leva inomhus.
Är det då ok, att ta en vild utomhuskatt in för att domesticera den?
Minimimåtten för hållning av katt är ett skämt.. 6 kvadrat.. 1,9 i takhöjd och minst 2kvadrat per katt.. Se 10§
11§ Är ännu värre.. 1,5 kvadrat, med minsta sida 1,2meter.. Under längst 3måndare.. Stackars katt!
12§ Går inte av för hackor heller.. Minsta arean för 6 katter i rastgård är 8kvadrat.. Jösses!!
Och så gnisslas det om att katten ska vara vaccinerad, avmaskad osv. Det är inget liv för en katt att sitta på dessa ytor! Det är djurplågeri av hög nivå!!
#67 Vi har alla i närheten gått på de som äger katterna, men gom gör inget åt det.. En av deras hamnade i slåttermaskinen i höstas. En kattmamma med 4ungar.. Mamman blev tvungen att avlivas omedelbart och kattungarna var så skygga att vi inte fick tag på dom utan en av grannarna blev tvungen att skjuta dom på håll. Dom var itne tillräckligt gamla för att vi skulle kunna vänta ut dom heller, för att få tag på dom..
Det jag vill belysa är hur folk här ute tänker och hur de agerar. Vilka prioriteringar och värderingar en del har. Jag får hoppas att det handlar om generation. Allt är inte så lätt som många tror. Jag kan själv inte ta hand om 25katter till, det räcker med dom tre jag har. Dom ketterna dom har går inte att komma i närheten av heller och om man läser länken i mitt förra inlägg med detta.. Så förstår du att dessa katter har ingen chans,.
Kolla på allmänna råd till kap1 23§
Katter som levt utomhus och är eller varit förvildade bör inte tvingas att leva inomhus.
Ja, jag tycker fortfarande att det är ok att avliva friska katter som inte kan få det bra. Se ex i mitt förra inlägg.
Alla som bor i stan bör tänka sig för att katter har ett enormt rörelsebehov. Av mina så är det två som törs gå ut, dom rör sig på ett område på iaf 3ha, dom var innekatter fram till i september förra året, gissa om dom kommer att röra sig på ett ännu större område i sommar. Kan man i stan tillgodose detta behov? I en mindre lägenhet? Det är då man får försoffade katter som bara ligger och sover hela dagarna.. är det ett försvarbart liv att hålla en katt i mindre lägenhet eller som i dom små skrämmande burarna med "rasthagar" som djurskyddsmyndigheten, har ett minimikrav på? Är det ett värdigt liv?? Då kan till och med döden vara befriande! Jag skulle inte vilja bli "fånge" på en liten yta, utan då är det bättre att avliva mig med..
Visst kan kastrering vara ett bra alternativ för att slippa oönskade katter, men folk måste veta vad somär det bästa för sjurena och inte för sig själva. Vi håller inte djur för deras skull, utan för våran skull!

Nej, nej, nej jag skrev inte att en tävlingshäst kan vara ett tävlingsredskap. Jag citerade dina ord i inlägg nr 52. Därför står denna råd i kursiva bokstaver!!! Jag skulle ALDRIG , ALDRIG , *ALDRIG kalla ett djur för "tävlingsredskap"
Läs om:*
en tävlinsghäst kan i många fall vara ett tävlingsredskap.
_Djurens välbefinnande borde prioriteras högre än att man får den att överleva.
_Vad är hopphästar? Travhästar? Galloppörer? Vad gör dom?? Tävlar och när dom inte håller så slutar deras tävlingskarriär.
_Orden hopphäst, travhäst, gallopörer är ord som vi mäniskor har gett till dessa djur. Dom är i första hand HÄST, vid sina egna individuellea behov. Här ligger "felet" på din resonenerande. EVOLUTIONEN HAR INTE SKAPAD DJUR TILL ATT STÅ TILL VÅRAN TJÄNST!
Försök att ta reda på mera hur dessa djur har det så ser du hur jag menar. Du fördömer folk som har katter i lägenhet. Då kan ja säga att tävlingshästar i framförallt dom "proffesionella" stallar inte har det bättre (Det vet jag för att jag har jobbat i denna värld). Dessa djur står i boxar 23 timmar om dan och för röra sig när människan bestämmer de får röra sig…..En häst som är många gånger större än en katt har många gånger mindre kvadratmeter att röra sig på. På tal om djurplågeri!
Alla som bor i stan bör tänka sig för att katter har ett enormt rörelsebehov
Och hästarna då? Hästen ett stäpplevande djur och dessutom flockdjur, hästarnas sociala liv är uppbyggt kring den så kallade haremsflocken. I dessa boxar är det omöjligt för de att leva som flockdjur och de har alltså ingen uttlopp för sina instinkter vilket resulter i oönskade beteenden:
Bland de rörelserelaterade störningarna är vävning samt så kallad 'pacing' vanligast. En häst som väver står med frambenen något isär och pendlar med huvud och hals i sidled. Man ser det i stallet, både i box och i spilta. I extrema fall väver hästen nästan konstant under tiden den inte äter. Vävning kan leda till överansträngning av frambenen.
'Pacing' innebär att hästen vandrar antingen runt eller fram och tillbaka mellan två bestämda punkter, och det förekommer både i stallet och när hästar är ute i små inhägnader.
Krubbitning och luftsnappning är de vanligaste orala beteendestörningarna. Beteendena liknar också i mycket varandra. I båda fallen drar hästen in luft i munnen och ibland sväljer den också denna luft. Krubbitaren gör detta genom att ta stöd med överkäkens framtänder mot en vågrät yta (som kan vara krubban eller något annat stabilt föremål), böja nacken, spänna musklerna på halsens undersida och luta sig bakåt. Luftsnapparen utför samma rörelser men utan att ta stöd mot något föremål, och den kan alltså suga luft också om den står i en box eller spilta där alla horisontella kanter tagits bort. Om hästen sväljer luft, kan det orsaka kolik, och krubbitning leder dessutom till onormal nedslitning av framtänderna.
Som sagt: på tal om djurplågeri!!!!
/Miranda

Som sagt, du pratar som du har förstånd till. Som många här kan berätta för dig så går det utmärkt bra att tämja förvildade katter och jag är helt övertygad om att dessa katter inte skulle vilja bli avlivade i stället. Djur har en mycket stor livsvilja och det är inte vår sak att ta ifrån dem den. Du pratar om katter på katthem som om de satt i trånga transportburar. Har du öht varit inne på något katthem? Antagligen inte för då skulle du veta att de definitivt inte gör det.
Många av dessa skygga katter mår faktiskt bättre av att ha ett mindre utrymme där de kan gömma sig och inte få så många nya intryck på en gång eftersom det kan vara mera skrämmande för en katt som aldrig varit inomhus. Jag har själv en katt från ett katthem och han var där i sex månader och gladare katt är det svårt att tänka sig trots att han är innekatt. Så ja det är helt rätt att ta en förvildad "utomhuskatt" och domesticera den. Helt rätt! Nu finns det bara en vild kattart i Sverige och det är Lo, alla andra katter har kommit från vanliga tamkatter och det du kallar vild kan mycket väl vara en katt som har varit helt tam från början men blivit så illa behandlad av människor att den har blivit rädd för dem och det är inte samma sak som att vara vild. Den katt jag har nu som innekatt är förresten en utefödd katt så du har totalfel i det du skriver.
Jag skickade en länk från djurskyddslagen men du fortsätter att hävda att de djur som du kallar nyttodjur inte blir bra behandlade och "det är bara så". Alltså EN GÅNG TILL: lagen gäller ALLA husdjur och inte bara sällskapsdjur. Lagen om tillstånd om man har mer än 9 katter gäller givetvis bönder också t.ex och om det är problem för dem att veta hur många katter de har så får de väl börja där och lösa det problemet då, inte fan ska de undgå lagen bara för att de är ignoranta och slarviga. Jag är övertygad om att en lagändring om kastrering och id-märkning kommer att få effekt eftersom det då blir mycket enklare att anmäla folk som inte sköter sina djur. Att vissa kommer att skita i lagen är ingen ursäkt för att inte ha någon. Slutligen kan jag bara säga att jag inte skulle vilja vara djur hos dig med den hemska syn på levande varelser som du har.
#73 Jag har hästar.. Det är därför dom går på lösdrift i stora hagar, så jag vet att en boxhäst inte lever på "rätt sätt". Jag har även en mindre uppfödning av arbetshästar..
Ja, en hopphäst, travhäst osv är en häst, men den används för en sak.. Att prestera! Det får göra ett jobb, ibland över sin kapacitet pga att människan vill det. Hästen har inget val och därav blir den ett tävlingredskap. En hopptävling eller travtävling kan inte genomföras utan hästen.. Kan den inte prestera så har den inget värde! Se ev anonnser på annonsdirekt, hästar under 10 000. Hur många hästar som helst som mer eller mindre skänkes bort mot en osäker framtid!
Vilka hamnar dessa djur hos? Dom som inte har ekonomisk möjlighet att skaffa ett dyrare djur. Det kan medföra att den som har köpt den varken har kunskap eller ekonomisk möjlighet att vårda djuret heller. Vet ett flertal exempel. Där barnen tjatar till sig en häst och rider slut på den totalt.. För deras nöjes skull, inte hästens..
#74, JA, jag har det, min mor har en katt från katthem.. Dom hade burar på 4-6kvm.. Den katten har inte mått bra psykiskt.. Det har bitit folk konstant under 3år, nu är det bättre, men är inte kattens mentala hälsa mer värt än flera års lidande?
Varför står det på djurskuddsmynighetens sida:
allmänna råd till kap1 23§
Det betyder att man bör inte ta in katter som levt vilda eller ute!
Är det rätt att göra så att djuret känner sig otrygg och osäker? Det du säger så är det rätt att skrämma och tränga djur till domesticering! Det är inte snällt!
Eftersom du hävdar att det är 9 djur skan jag tyvärr säga att på hemsidan står det 10 djur över 12månader..
Se 5§..
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_5_L120.pdf
Hur ska idmärkningen gå till på förvildade och skygga djur?
Mina djur har det alldeles utmärkt, men eftersom du inte läser vad jag skriver så förstår du inte heller vad jag menar!! LÄS INLÄGG 71 noggrant!
pacing kallas i sverige för boxvandring..

Lite tragiskt att så många i denna tråd inte kan läsa.
Mycket av det ponnymule beskriver är inte hennes egna åsikter utan hur andra människor tänker, men ni hoppar på henne som att det vore vad hon tycker och tänker.
Det finns många bönder och tävlingsmännsikor som inte ser djuren som individer. Det är bara ett faktum, om de såg på djuret på ett anorlunda sätt skulle antagligen deras arbete bli väldigt svårt. Där med inte sagt att jag försvarar det!
Och hur många av er äter kött?
FÖR DET GÖR INTE JAG!!!
Ni tycker att det är fel att avliva en frisk katt för att dess framtid är osäker, men de flesta av er tycker antagligen att det är okej att slakta ett friskt djur för att ni ska få äta er mätta på det när det är inte är nödvändigt.
Ponnymule det var ord och inga visor från dig som tycks veta precis hur en slipsten ska dras och hur katter ska ha det i alla lägen. Well, well….. Tror som sagt inte att vi kommer någon vart i diskussionerna. Jag tackar dig för dina åsikter. Alltid uppfriskande och intressant med någon som ser saker på ett helt annat sätt.
På Hittekatter i Fokus möter du annars medlemmar som har lagt ned oerhört mycket tid och energi för att komma tillrätta med situationen för hemlösa katter i Sverige. Det är således inte något godtyckligt tyckande hemma vid köksbordet från några naiva nybörjare utan grundat på många års erfarenheter, kunskaper och utbyte. Modigt av dig att mena att allt detta mer eller mindre är nonsens och att vi om vi nu ska hårddra "summan av kardemumman" av vad du skrivit hellre borde ägna oss åt att avliva katterna istället för att hjälpa dem. Och att vi som valt att ha innekatter har försoffade katter som lever ett passivt och dåligt liv hemma i våra trånga lägenheter. Well, well du har inte träffat mina katter det hör jag! Alla katthem plågar katterna på trånga ytor….. osv.
Alla har rätt att ha sina åsikter. Men det är bara att konstatera att dina och mina åsikter ligger så långt ifrån varandra som det går att komma.
//Lena
#78 Det är nog inte så konstigt att hon får de reakttioner som hon får. För hon försvara samtidigt att situationen ser ut som den gör och ger katthem och oss som jobbar med hemlösa katter svidande kritik.
Det är en sak att beskriva hur läger ser ut och en annan att legitimera det.
Mvh Lena
Om varje bonde/stallägare skaffade 4 kastrerade 1-åriga katter, så behövde de inte ha fler råttfångare på ca 15 år. Det skulle inte bli så dyrt med mat och omvårdnad. Då fick dessa katter ett bra liv. Det skulle inte bli kattungar som måste avlivas.
Jag har predikat för de bönder jag träffat häromkring i byn om detta. Faktiskt har flera hörsammat denna min åsikt. så det har blir mindre och mindre hemlösa katter här.
Men vi har fritidsstugeägare här som skaffar katt. och som lämnar dem vind för våg. Dessa katter får vi permanentboende försörja under vintern. Hur kommer man tillrätta med det.

#77 typiskt att folk börjar märka ord när dem inte kan komma med innehålsmässigt kommentar….
#78 For your information: Jag är vegan…..
Ponnymule, du skulle trivas utmärkt hos Bernt Ekelund och Djurens Vänner i Göteborg! Bernt är jättestolt över att han har gasat ihjäl hundratusentals hemlösa katter! Han tycker också att katterna ska få dödsstraff för att ägaren har brytat mot djurskyddslagen!
/Miranda
#78 Glömde svara på frågan att vi också är vegetarianer. ;)
//Lena
#79 Visst är det bra jobb som görs, men det behöver förbättras. Tänka på katterna i första hand. Vara noggrannare när katter delas ut, så dom inte hamnar på gatan igen. Angripa problemet på ett annat sätt, genom utbildning av folk istället för lagar och regler. Dom som inte har kunskapen kommer att missköta sina djur oavsett lagar och regler. Se helheten och inte snöa in sig i ett hörn. Framför allt se till djurens bästa. Har man utrymmet för en katt så ok, har man tiden för en katt, så ok, men många katter i en trång lägenhet kan omöjligt vara ett bra liv. Som att stänga in en häst i en liten box, som miranda förklarade förut, omma ninte är så insatt i hästar.
OzzyochJag håller själv på med att te in förvildade katter, fast i hemmet, på frivillig basis, med egna pengar och tid.. Jag har inte tid och möjlighet ännu, men får jag bara ordning på allt här på gården så är katter mer än välkomna.
Katter som inte har en chans eller har svåra skador bör avlivas och inte hållas vid ett plågsamt liv. Har den en chans så ska den ha det. Enl djurskyddslagen så får man inte behålla ett djur i plågor utan ska avlivas.
Jag har inte sagt att det är ok att ha 30 katter och inte ta hand om dom, utan jag förklarar varför folk gör som dom gör och hur det ser ut.. Folk tänker med plånboken, det är där man kan angripa problemet, inte genom lagar och regler.. Jag tror att de flesta bönder hellre har kastrerade djur istället för att avliva kattungar, dom gör det inte för att det är kul. Dom prioriterar inte katten så högt iom att dom bedriver en annan verksamhet. Skulle ex kastreringen vara billigare så är jag säker på att flera skulle göra det, allra helst om distriktveterinärerna kunde komma ut och göra det, det finns inte alltid tid att fånga alla katterna och åka iväg för kastrering och sedan åka och hämta dom.
Vad ska jag göra med grannarna? Mordhota dom?? Dom anser inte att dom gör något fel, och jag som är 30-40 år yngre kan ju inte nåt om det.. Jag har sagt till och har även fått tagit reda på deras djur. Om du läser #71, lite noggrannare..
Ekonomi och smidighet på landsbygden med utbildning och kunskap. Utbildning och kunskap är det stora gisslet i städer.. Sommarstuge folk som tror att det bara är att lämna ett djur vind för våg och åka hem.. Att dom kan sova på nätterna är för mig en gåta!! Det ör inte uppfödarens eller kattens fel att ägarna är hjärtlösa!
Om du läser inläggen nogrannare innan du skriver..
JAG har inte skadat något djur
JAG har inte dödat några kattungar eller friska katter
JAG håller mina djur, gått och väl inom djurskyddsmyndighetens ramar..
JAG vill belysa problematiken runt detta.. Så ni ser en annan vinkel på detta problem. Det går inte att lösa ett problem om man inte ser helheten..
Jag förstår att ni hoppar på mig personligen iom att jag för en gångs skull har en mycket klar insikt i detta. Jag har jobbat inom ladugårdar, hästar osv under så gott som hela mitt liv.
Jag tog bort min älskade ponny som jag haft under 15år pga kärlek till honom. Han ska inte behöva ha ont, behåller jag honom så är det för min skull inte för hans. Jag månade om hans välbefinnande, alltså valde jag att ta bort honom för att ha ninte ska behöva lida och ha ont. Det borde många flera tänka på. Allt hänger inte på att kunna rädda alla djur, utan kunna ge dom ett värdigt liv. Man får inte enl lag spara ett djur som lider.. Det är straffbart!
Så här hjärtlös är jag.. Att jag gjort en film om min älskade ponny.. Så högt värderar jag alla mina djur.. Så kom inte och hacka på mig om att jag inte bryr mig om dom!!
http://s35.photobucket.com/albums/d171/ponnymule/?action=view¤t=Dahlman_0001.flv
#84 Okey i ditt senaste inlägg verkar det ju faktiskt som att vi är mer överens än vad jag kunde tyda av tidigare inlägg. Känns ju skönt trots allt.
Att låta sjuka djur som det ej går att bota vid liv för sakens skulle tror jag nog de flesta av oss tycker är fel. Det vi är kritiska mot är att människor avlivar helt friska djur av bekvämlighetskäl.
När det gäller yta och katt är det viktigt att räkna även på höjden så att man inte stirrar sig blind på kvadratmeterytan. Om man inreder sin hem även på höjden med hyllor, sovplatser, klätterställningar och annat kul ökar ytan för katten som lika mycker rör sig på höjden som horisontellt. Sedan är det aldrig bra att ha för många katter på en liten yta, men ur katters synvinkel ser det lite annorlunda ut.
Håller med dig om att man måste jobba på många olika nivåer för att komma tillrätta med missförhållandena. Det är också vad vi diskuterar ständigt och jämt. Lagstiftning är inte ända vägen även om det vore en god hjälp.
//Lena
#81 Kruxet med dom jag pratat med är att dom måste ha några på tillväxt iom att dom blir påkörda, tagna av räv eller varg här iaf. Dom vill inte heller betala för kastreringen. Jag vet inte vad jag ska säga till dom längre..
Ang sommarkatter så är nog ren information och kunskap enda sättet.. Tror jag. Dom har inte vetskapen omvad dom gör mot djurena. De verkar tro att ett djur är bara ett djur och klarar sig.. Här släpps det även av vuxna katter, som gått i lägenhet förut, dom kommer magra och eländiga, dom vet ju inte hur man ska fånga mat ens..
Sommarkatter är ett stort problem,och det är ofta dom som hamnar hos bönder,och bönderna vill inte gärna betala ytterligare en kastrering för en kat som inte ens är deras.. Så var det iaf i en av ladugårdarna jag jobbat i. Kom nya katter varje höst. Dräktiga honor och okastrerade hanar.. Ladugårdsägaren blev tvungen att skjuta av de flesta iom att det blev kattpest.. Tråkigt men sant.. Jag kunde inte ta hem alla, tog en av mina därifrån då, hon är nu 9 år gammal och enda överlevande av sin kull och släkt.. Min Izz..

Om jag förstår dig rätt Ponnysmule, så tycker du att katthem borde skärpa sig i deras djurhantering medan du har förståelse för hur de bönder i ditt område tänker och "tar hand" om deras djur?
Märkligt resonemang: de som orsakar ett stort del av problemet (okastrerade katter är nämligen orsaken till att de finns för många katter) behöver inte skärpa sig, men de som städar upp efter dessa oansvariga djurägare ska tänka efter????
/Miranda
#86 Det som retar gallfeber på mig är sommarkatterna.. Utan dessa skulle vi ha betydligt mindre problem.. Alla dessa omplaceringskatter.. Att folk inte fattar att man har katten i 15-20 år..
Folk avlivar inte djur på skojskull utan de flesta har en anledning.. En av mina Yamaz, skulle aldrig kunna omplacera eller nåt sånt.. Hon är till och med rädd för mina ökenråttor.. hon gömmer sig när det kommer folk. Det är bara mig hon kommer till, tom min sambo står inte högt i kurs.. Henne skulle jag avliva om jag blev tvungen att göra mig av med katterna. Hon skulle inte må bra av att flytta.
Izz är likadan med nya människor, så henne har jag inte för höga förhoppningar på heller. Medan Mysan är helt oberörd.. Hon skulle trivas hos alla, bara hon slipper andra katter..
Jag har en kompis som fick en dotter som blev allergisk, hon blev tvungen att göra sig avmed sina katter, varav en hade hjärtfel, den andra hade mycket svårt att acceptera andra katter förutom den med hjärtfel. Hon var på gång och skulle avliva båda, men lyckades hitta ett hem hos en kompis som kunde ta hand om båda. Den hjärtsjuka kräver lite kunskap. Hon tänkte i första hand på djurena och det är sunt, tycker jag. Vi har dom för vi tycker om dom inte för att ge dom en dålig framtid.
#88 Nu har du inte läst rätt igen!!
Jag har fortfarande inte förståelse för hanteringen, med förstår hur dom resonerar. Det är inte ett försvarbart sätt att resonera, men jag förstår hur dom tänker.. Det är det viktigaste, det är då man kan göra nåt åt problemet..
En mycket stor del av dessa okastrerade katter kommer från sommarkatter, alltså storstadsgästerna och deras efterlämnande av okastrerade katter.. Se slutet av #87..

Vart tror dessa storstadgästerna får tag på en sommarkatt???? Tror du dem fallar ur luften? Dem åker till den gård som ligger närmast deras sommarställe till att hämta en kattunge, och säg inte att bönderna inte skänker bort kattungar.
/Miranda
Visst skänker dom katter, men det är inte bönderna som överger katten utan familjen! Hos vem ligger ansvaret? Uppfödaren eller den som överger djuret? Det är ägaren som har det strikta djurägaransvaret! (inte uppfödaren)
I min värld överger man inte djur!! Det är där det brottsliga ligger, man lämnar ett djur utan tillsyn. Har för mig att det står på djurskyddsmynighetens sida att man ska titta till djurena och ge dom den omsorgen som behövs mins 2ggr/dag.. Och det gör inte den övergivande familjen!

"uppfödaren" som du kallar de för, har ett stort ansvar för vart katterna tar vägen!!! Innan de skänker bort kattungarna är de dom som ägar kattungen och bär således ansvar för den, vilket innebär att, när de skänker bort katten, de ska se till att katten hamnar hos en seriös ägare. Så hänger det ihop!
Värför tar de inte betalt för kattungarna? Bönderna slipper oseriöst folk som vill ha sommarkatt och de tjänar samtidigt pengar så att de kan kastrera de vuxna katter på gården!
/Miranda
#92 Ansvaret för vad som händer ett sällskapsdjur - katten i detta fallet - ligger både på uppfödaren och den om de "säljer" (skänker) katten till. Uppfödaren har en mycket stor och viktig roll i detta. Genom att vara noga med vem katten kommer till kan de förebygga mycket av de här problemen. Om de istället tar bra betalt undviks den här typen av kattägarskap som uppträder spontant och utan eftertanke. Uppfödaren har även en viktig roll att informera om vad det innebär att ha katt. En ansvarlös kattuppfödare däremot överför ett bristande kattägarskap till den nya kattägaren - det går helt enkelt i arv. Uppfödaren är aldrig utan ansvar. Tvärtom deras ansvar är mycket stort! Han/hon brast redan genom att strunta i att kastrera sin katt.
//Lena

Egentligen har jag inte ork kvar att bemöta alla dessa märkligheter längre och bl.a Miranda1 skriver ungefär det jag menar i alla fall men beträffande sommarkatter så VET ju bönderna tydligen om att det blir problem med sommarkatter så varför ger de då kattungar till sommargäster? Det är väl lika mycket deras ansvar att se till att kattungarna som de "fött upp" (som du så märkligt skriver) kommer till bra hem och blir omhändertagna. Det är väl självklart att man inte ger bort katter till höger och vänster hur som helst. För oss som bryr oss vill säga men tydligen så bryr sig inte bönderna och då förstår jag inte varför de sen gnäller på alla sommarkatter.
Nu ska jag gå ut och berätta för min utefödda katt som bodde 6 månader på 6kvm tillsammans med tre andra katter att han måste inse att han är skadad för livet och borde ha avlivats i stället för att springa här och ställa till bus och klänga och hänga på mattes axel som en bebis. Enligt dig så är han ju djupt deprimerad och borde inte få finnas. Ja vid närmare eftertanke så borde ju ingen av mina katter få finnas enligt dina "kunkskaper". Sorry guys 
#95 Det är inte böndernas katter som kommer tillbaka utan det är nya!!
Har jag sagt att dina katter mår dåligt?? Min mors katt har inte mått bra! Mina katter har inte mått bra av att vara i mindre lägenhet!
Jag förstår inte varför det är så fruktansvärt svårt att förstå vad jag menar!! Hur ska ni kunn alösa alla karrers problem om ni inte lyssnar på dom som varit med och sett hur det är!
Vill ni inte förstå eller kan ni inte??

Inte lyssnar på dem som varit med och sett hur det är????? Vad tror du alla människor här på forumet som jobbar aktivt på katthem är någonstans då? Inte i verkligheten eller? De VET att det finns en massa människor som missköter sina djur (inte minst bönder) men de gör inte som du gör och bara säger att det inte går att göra något åt det utan de är ute varje dag gör något åt problemet. Man kan inte bara sitta med armarna i kors och säga att "det är som det är". Du undrade vad du skulle göra åt dina grannar t.ex. Svaret är enkelt. Amäl dem för vanvård till djurskyddsmyndigheten, eller om det är Jordbruksverket nu för tiden.
Att min katt inte mår bra har du ju själv skrivit i många inlägg. Han är utefödd, har bott på katthem rätt länge och han är innekatt. Han uppfyller alltså alla kriterier du har för att må bättre som död, eller hur?
#93 och #94..
Det brukar låta såå fint när någon vill köpa ett djur och dom ska ta sååå väl hand om den.. Dom berättar hur dom har det och sedan om det blir verklighet eller inte det vet man inte.. Så har jag haft det när jag sålt hästar.. Och kaninungar.. Man kan inte göra mer som uppfödare av något djur. Resten är upp till ägaren.
Nyss så skulle alla katter kastreras och nu ska dom ta bra betalt.. Det tar sig.. Folk som inte vill betala för djur tar inte hans om dom heller..
Alla "fina" djuruppfödare är inte helt ok heller.. Vet inte om ni såg på tv:n häromdagen, om den fejkade bilden som Insider lade ut? Det blev anstorming om folk som ville ha den katten.. Hur seriöst är det då? Ska man ha katter som ser helt absurda? Har inte uppfödaren några förpliktelser då?

Mitt sista inlägg var ett svar på din fråga:
Visst skänker dom katter, men det är inte bönderna som överger katten utan familjen! Hos vem ligger ansvaret?
Jag svarade: uppfödaren" som du kallar de för, har ett stort ansvar för vart katterna tar vägen!!! Innan de skänker bort kattungarna är de dom som ägar kattungen och bär således ansvar för den, vilket innebär att, när de skänker bort katten, de ska se till att katten hamnar hos en seriös ägare. Så hänger det ihop!
Kan inte tänka mig att du, som uppfödare, inte håller med om det?

Nu får du ge dig faktiskt. Ja katter ska kosta OCH de ska kastreras när de går ute. Vad är det som du inte förstår i det? Dra inte in perserkatterna i det här nu för det finns redan en tråd om det här och har ingenting med det vi diskuterar att göra.
Jag skrev att min mors katt inte mått bra och jag tycker inte att det är acceptabelt med dessa ytor och hur många hålls. Inte heller att en katt som länge fått ströva fritt kan trivas på liten yta, katter vill och behöver röra på sig! Jag har inte skrivit att gubbens katter mår dåligt eller?? Du tolkar det som det och det är en jätteskillnad.. Kanske för att du innerst inne vet att det ligger något i det jag säger..
Många lever inte i verkligheten utan sitter i en lägenhet och tycker synd om dom stackars livena..
Ang min kunskap så fick jag precis ett samtal ang ett gäng vanvårdade hästar som jag ska vittna mot, av en djurskyddsinspektör i närliggande kommun. Då antar jag att jag kan endel iaf..
Djurskyddet var hos grannen för ett tag sedan, men så länge vi har den djurskyddsinspektör vi har så kommer det inte att hända nåt..
Jag ska ringa till honom imorgon och fråga om han kollar katterna.. Det tror jag inte och det gjorde inte denna inspektör jag pratade med idag iaf..
Ja, men uppfödaren kan inte göra något åt hur ägaren agerar sen. Det kvittar hur noggrant jag kollar med ägarna och instruerar dom, det är inte säkert att dom följer mina råd ändå! Hade folk gjort det så hade vi inte haft hälften så många misskötta djur som vi har i sverige!

Nej jag tycker inte att det ligger något vettigt i den syn på djur som du verkar acceptera utan vidare. Jo jag vet vad jag pratar om för jag har nog bevistat fler katthem än vad du har misstänker jag och ingenstans har jag sett några katter som mått dåligt där. Katthemmen har ju inte katterna inlåsta i burar hela tiden utan de får komma ut och träffa varandra och vistas på större ytor också i den mån de vill det.
Om djurskyddsinspektören inte sköter sitt jobb så letar man upp djurskyddsinspektörens chef och anmäler att han inte sköter det han ska.
Men perserkatterna har med uppfödningen att göra med.. Uppfödarens ansvar och köparens ansvar..
Men om du läst det jag skrivit några gånger nu så är inte kastrering alltid högsta prioritet hos ex bönder iaf inte av katter som kommer till dom som folk int etar om hand. Vem ska betala för den kastreringen?
Allt går tillbaka till att folk släpper ut ex katter som springer bort eller lämnas för att dö. Vem ska ta om hand en dräktig hona som blivit dräktig under tiden den gått själv efter att blivit dumpad av en familj på väg hem från semestern. Ska den som katten kommer till bli tvungen att lägga ut pengar på den katten fast den inte är deras? Dom har inte köpt katten utan den har bara dykt upp och föder några ungar. Förstår du vad jag menar?
Det är fortfarande strikt djurägaransvar som gäller.
Som det låter på miranda, dicg och Lena så är det helt ok att bara köpa en katt, och dumpa den när man ledsnat. Och den som katten kommer till får ta ansvaret att ta reda på både den och kostnaderna.. Det är ju en klok inställning. Snacka om att försöka göra ryggen fri..
Ehh, ja det är dom på Länsstyrelsen och det är enav dom jag prata med..
De burar jag sett på katthemman har varit sin höjd ca 6kvadrat, det räcker inte till för att katten ska kunna springa ex.
På ett katthem satt det en gammal katta, senil och bara skrek. Dom tänkte inte ta bort den för att hon var ju så pigg förövrigt.. Ja, 20år och mager, raggig i pälsen, döv och senil. Ja, hon levde, men varför inte ta bort den arma kraken och låta en annan katt få chansen?

Vem ska betala för den kastreringen?
SUCK…..som jag sa förut: tar de betalt för dem kattungarna de annars skulle skänka bort har de råd att kastrera de vuxna OCH slipper de i alla fall en del folk som inte är seriösa…..som du själv skriver:_Folk som inte vill betala för djur tar inte hans om dom heller
_
_.. Ang min kunskap så fick jag precis ett samtal ang ett gäng vanvårdade hästar som jag ska vittna mot, av en djurskyddsinspektör i närliggande kommun. Då antar jag att jag kan endel iaf..
_Att vittna om något har inget med kunskap att göra, att vittna är att berätta vad man har sett.
Djurskyddet var hos grannen för ett tag sedan, men så länge vi har den djurskyddsinspektör vi har så kommer det inte att hända nåt..
Då är det bara att gå vidare till nästa instans. Länsstyrelens länsveterinär. Djurskyddsinsektören begår tjänstefel när h*n inte ingriper vid bristande djurhålning.
_Visst är det bra jobb som görs, men det behöver förbättras. Tänka på katterna i första hand. Vara noggrannare när katter delas ut, så dom inte hamnar på gatan igen.
_När katter delas ut????? Hör nu: Vi har inte samma hantering som dina bönder har! Katter på vår katthem kostar minst 500 kronor, kontrakt tecknas, hemmet inspekteras, köper man kattunge skriver man på att man kastrerar den när den är könsmogen, ägaren skickar in ett kastreringsintygg till oss, katterna ska vara försäkrade. Vuxna katter är kastrerade, vaccinerade id märkta, avmaskade, har fått hälsokontroll. Hos äldre katter tas alltid blodprov till att säkerställa hälsan. Sen står alla vuxna katter registrerade på föreningens namn,skulle en katt komma bort går det alltid att hitta ägaren….. Det finns alltså en hel del åtgärder man kan ta till att säkerställa att djuret kommer till ett bra hem. Så skriv inte: Som det låter på miranda, dicg och Lena så är det helt ok att bara köpa en katt, och dumpa den när man ledsnat.
Vi har omplacerad nästan 300 katter och bara en katt hamnade i fel hem, katten hade sprungit bort och ägaren brydde sig inte, en vänlig dam tog hand om katten och kunde kontakta oss genom kattens id märkning.
Ja, men folk vill inte betala för katter.. Det går omöjligt att ta iaf 500 för en bondkatt.
Ja, detta fall gäller misskötel och då gäller det att ha kunskap..
I detta fall får katterna mat, vatten osv, enda grejjen är att dom är många.. Dom är inte vaccinerade, eller kastrerade, men däremot är det nästan bara hankatter, så då kommer dom med stor sannolikhet inte att bli dräktiga.. Dom har inte sagt nåt om något tillstånd. Jag pratade med länsvet och dom brydde sig inte..
Mors katt kostade 900kr, det vara bara att peka ut vilken man skulle ha och sedan betala och åka hem.. Så noggrann var den kollen.. Jag vet inte om just det katthemmet är slarvigt, men det var så det gick till. Och det är en av de största (den enda jag vet om) i regionen..
Att köpa en katt och dumpa den.. Läs hela inlägget en gång till.. Så här står det..
Men om du läst det jag skrivit några gånger nu så är inte kastrering alltid högsta prioritet hos ex bönder iaf inte av katter som kommer till dom som folk int etar om hand. Vem ska betala för den kastreringen?
Allt går tillbaka till att folk släpper ut ex katter som springer bort eller lämnas för att dö. Vem ska ta om hand en dräktig hona som blivit dräktig under tiden den gått själv efter att blivit dumpad av en familj på väg hem från semestern. Ska den som katten kommer till bli tvungen att lägga ut pengar på den katten fast den inte är deras? Dom har inte köpt katten utan den har bara dykt upp och föder några ungar. Förstår du vad jag menar?
Som det låter på miranda, dig och Lena så är det helt ok att bara köpa en katt, och dumpa den när man ledsnat. Och den som katten kommer till får ta ansvaret att ta reda på både den och kostnaderna.. Det är ju en klok inställning. Snacka om att försöka göra ryggen fri..
Det gäller sommarkatter och dom som tröttnat på katten. Katter som dumpas och oftast kommer till ladugårdar. Det är ju den som katten kommer till som får ta reda på kastrering och ansvaret..
En uppfödare kan aldrig stå till svars för hur ett djur behandlas hos den nya ägaren. Det är den nya ägaren som har det juridiska ansvaret. I ett fall där en uppfödares katter far illa så är det den personen som får stå för konsekvenserna. Så med andra ord går det aldrig att skylla på en uppfödare av ett djur som är sålt som missköts eller dumpas som i detta fall.

så du tycker att inte gör nåt skillnad att ställa krav som katthem gör eller att skänka bort katter till vem som helst….du är verkligen ute och cycklar….
Hos oss köper man inte bara en katt, man tar emot en ny familjmedlem. Vi vägrar dagligen folk som inte är lämpligt att ha katt! Hos oss finns det ingen som lyckas skaffa sommarkatt. Däremot får katthem varje höst ta emot sommarkatter som bl a bönder har delat ut.
Katthem bidrar faktiskt inte till att antalet hemlösa katter ökar, dem försöker städa upp efter oansvariga kattägare. så säg inte att katthem är slarviga, det är "ägaren" som dumpade katten som är slarvig!
Jag tar det igen! Du är på rätt väg..
Att köpa en katt och dumpa den.. Läs hela inlägget en gång till.. Så här står det..
Som det låter på miranda, dig och Lena så är det helt ok att bara köpa en katt, och dumpa den när man ledsnat. Och den som katten kommer till får ta ansvaret att ta reda på både den och kostnaderna.. Det är ju en klok inställning. Snacka om att försöka göra ryggen fri..
Det gäller sommarkatter och dom som tröttnat på katten. Katter som dumpas och oftast kommer till ladugårdar. Det är ju den som katten kommer till som får ta reda på kastrering och ansvaret..
En uppfödare kan aldrig stå till svars för hur ett djur behandlas hos den nya ägaren. Det är den nya ägaren som har det juridiska ansvaret. I ett fall där en uppfödares katter far illa så är det den personen som får stå för konsekvenserna. Så med andra ord går det aldrig att skylla på en uppfödare av ett djur som är sålt som missköts eller dumpas som i detta fall.
Det katthemmet som jag var hos gjorde så iaf! Peka ut en katt, betala och åka hem..
Visst är det ägaren som är slarvig, och det kan inte uppfödare elelr bönder göra något åt! Inte ni heller..

vad skönt att jag är på rätt väg!
Resterar mig bara att kalla hästar för tävlingsverktyg, säga att katter ska slås ihjäl och skjutas, friska djur ska avlivas och att bönder som delar ut sommarkatter ställer samma krav som katthem och seriösa uppfödare!
Varför kallar du bönder som delar ut oönskade kattungar för uppfödare? Även om jag inte förespråkar rasavel (framföralt när det handlar om djur med extrema utseenden) ser uppfödare i alla fall till att de kattungarna de föder upp är vaccinerade, chipade avmaskade och försäkrade. Dessutom kostar de några tusenlappar.
Bönder som delar ut öonskade kattungar är inga uppfödare. De är oansvariga djurägare!

Ska den som katten kommer till bli tvungen att lägga ut pengar på den katten fast den inte är deras?
Ehhh…jaaa det är ju inte direkt ovanligt. Själv har jag haft flera sådana katter som "bara har kommit" och för mig är det rätt självklart att lägga ut pengar på en katt som behöver det om ingen ägare finns och då är jag verkligen ingen människa som har gott om pengar. Jag har just nu en katt som "bara kom" och han har bott här i 10 år nu, en annan som "bara kom" till goda vänner till mig som är allergiska, hon har bott här i 12 år snart. Jag kan fortsätta om du vill.
Sen, vad i allsin dar menar du med att det inte ens går att få 500 kr för en bondkatt? Min yngsta kostade 700 kr i inköp och 1000 kr i kastrering, min förra ungkatt, som tyvärr dog kostade 600 kr i inköp och ca 5000 kr i veterinärvård (+ det som försäkringen tog). Mitt lokala katthem tar 1000 kr för sina katter och Stockholms katthem tar också 1000 kr numera och jag tror inte ett ögonblick att någon protesterar mot det priset. Är de inte villiga att betala för katten så får de heller ingen katt.
Ponyymule! Hallo, hallo var sjutton gubbar har du fått det ifrån att vi tycker följande:
"Som det låter på miranda, dig och Lena så är det helt ok att bara köpa en katt, och dumpa den när man ledsnat. Och den som katten kommer till får ta ansvaret att ta reda på både den och kostnaderna.. Det är ju en klok inställning. Snacka om att försöka göra ryggen fri.."
Citatet ovan är hämtat från ditt inlägg #109.
//Lena
Glömde tillägga att denna diskussionstråd nu är uppe i över 100 inlägg och således blivit en av de rekordlånga i Hittekatter i Fokus.
Får grattulera Kajsa08 som startade tråden!
//Lena
Att djurägaren som dumpar slipper allt ansvar och att det är "vi" på landet som får ta reda på dessa katter som kommer till oss.. Det är inte varken mitt fel eller böndernas att oansvarliga semestergäste dumpar sina katter. Det kan handla om omplaceringskatter, raskatter och vanliga bondkatter som kommer..
Dom verkar gå fria enl er utan det är enbart bönderna som har kattungar som ska ha skulden och straffas. De som egentligen gjort fel är dom som dumpar katterna. Iaf enl lag!

Du vägrar helt enkelt bara att förstå vad vi menar va? Du tycker alltså att bönderna som låter katterna para sig fritt (inavel) och ger bort kattungar till sommargäster inte gör något som helst fel? Varför tror du att vi vill ha obligatorisk id-märkning av katter? Om du inte förstår det så ska jag förklara. Om man hittar en katt som är id-märkt så är det enkelt att spåra ägaren och på så sätt kan man alltså ställa ägaren till svars för att de inte skött katten som man ska. Så det är alltså inte så att vi vill att de som dumpar katter ska gå fria men däremot är det många här som ser det som sin moraliska plikt att ta hand om de katter som kommer i ens väg och försöka göra det bästa för dem, något som du inte verkar förstå utan du ser bara det som att vi vill tvinga andra att ta hand om bortkomna katter. "ska man tvingas lägga ut pengar på en katt som man inte äger" typ. Till skillnad från dig så ser vi djur, även katter, som individer med känslor och därför reagerar vi väldigt starkt på ditt krassa synsätt att katter är till för att fånga råttor och har därför inget ekonomiskt värde osv. Det är just det som är felet nämligen. Att dessa bönder bl.a inte ser katten som en levande varelse som behöver omvårdnad likaväl som kor och grisar (fast det förekommer ju rätt mycket vanvård där också). Och när du då tycker att detta är OK för dessa katter är nyttodjur och har enligt dig inget värde så bidrar du till att ytterligare sänka kattens status. Tror du att de katter som lever i hem och har det bra skiljer sig rent känslomässigt från de katter som tvingas leva i misär i ett stall eller en ladugård och som inte blir omskötta när de blir sjuka etc? Vem har i så fall bestämt vilka katter (som för mig är likadana allihop) som ska leva uselt och vilka som ska få det bra? Syns det utanpå katterna eller vad? Och som tidigare sagts så kommer dessa sommarkatter väldigt ofta från den bonde som bor nästgårds med sommargästen och som också tidigare sagts så ska man alltså inte dumpa kattungar till folk som man inte vet något om för eftersom sommargästen ser att bonden utan vidare slänger kattungar efter folk utan att bry sig var de hamnar så kommer sommargästen att ärva den synen på katten, att den ingenting är värd. Så försök inte att fria bönderna från ansvaret är du snäll.
Men varför ska bönderna vara någon som ska ta hand om dessa vildkatter/sommarkatter som kommer och sen när dom inte har råd eller tycker att dom ska betala för en katt som dom inte vill ha?
Säg att det kommer 2katter per höst till en gård, båda dräktiga.. Hur många katter blir det och hur mycket pengar blir det? Enbart pga folk dumpat sina katter.. Varför ska andra ta kostnaden och arbetet för att någon "stadsbo" (oftast)vill ha en katt. Som sagt så är det inte bara bondkatter som kommer utan även raskatter. Siames, perser, norskskogskatt osv. Det är katter som folk betalat dyrt för, men släpper iaf..
Har inte katten stam så betalar inte folk 500kr för en katt. Allra helst inte på landet. Här delas det ut höns, kaniner, katter osv mer eller mindre gratis.
Att katthem tar en högre summa för dom iom att dom ska överleva, det är därför vi ute på landet inte kan bedriva ett katthem på samma sett. Det finns inte marknad för det.. Hur ska vi enl dig kunna få SAMTLIGA bönder eller husavlare att ta minst 500kr/katt? Det räcker inte med att några gör det, utan alla måste göra det. Gör några det så kommer den som sänker priserna bli av med katterna först.
Jag hävdar fortfarande att det stora problemet är alla sommarkatterna som kommer, som oansvarliga och lagbrytande människor lämnar efter sig..
Kan tänka mig att dom katter som föds på bondgårdar och bor kvar där inte hamnar på katthem utan det är dom som fått ett nytt hem en gång ovsett ras..

Jag tror tyvärr att du helt enkelt saknar hjärnkapacitet att förstå vad vi menar…..
_Att katthem tar en högre summa för dom iom att dom ska överleva, det är därför vi ute på landet inte kan bedriva ett katthem på samma sett.
_Ursäkta???? Vårt katthem ligger på landet…..
Jag hävdar fortfarande att det stora problemet är alla sommarkatterna som kommer, som oansvarliga och lagbrytande människor lämnar efter sig..
Ska en sista gång försöka förklara hur dessa sk stadsgäster får tag på en sommarkatt. INTE… från… katthem.. eller…. uppfödare….men …från …oansvariga …djurägare… som …t ex… bönder …som …delar …ut …kattungar…… Därför… ska… de…. kastrera… sinna… katter… så …att… det… inte… finns ….oönskade… kattungar… att …dela …ut… som …sen …far… illa.
Går det in eller ej?
#110 Alla som bedriver avel är uppfödare av ett djur..
Ang tävlingsredskap.. En häst används för människans skull som ett tävlingsredsap för att tjäna pengar åt människan. Utan utnyttjningen av hästen skulle aldrig tävlingen och pengatjänandet kunna vara möjligt.
Tävlingen sker inte för hästens skull utan för människans.. För att tjäna pengar.. NÄr hästen inte klarar med eller kan avla fram bättre avkommor så har den gjort sitt. De flesta bryr sig om sitt djur så länge den kan prestera något, springa fort, hoppa högt, och dra in vinster. När den inte klara det så har den tappat sitt värde.
Ta häst X, X är uppfödd på ett stuteri med duktiga föräldrar. När X är tillräckligt gammal för att ridas eller köras in och börja sin träning så gör den det. X hamnar hos en tränare som fortsätter att träna och sedan börjar att tävla. Härifrån kan X karriär gå åt två håll.
Antingen är X mycket duktig att tävla inom den gren den är avlad för. Då kommer X att tävlas så länge den kan utföra sitt jobb. När den inte klarar det, antingen pga skada eller ålder kommer den att antingen avlivas eller om det är ett sto som kan bära föl, eller om den är hingst, kanske i avelsboxen. X blir då en avelshäst, vars uppgift är att bara gå och avla, för att tjäna in pengar till ägarna på nytt.. Skötseln minskar med stor sannolikhet iom att X bara går och skruttar. X är ett redskap för att människan ska tjäna pengar på den.
Kunde inte X tävla och göra resultat går X med förlust. X kostar mer än vad den tjänar in. Då kommer den att antingen avlivas eller säljas mycket billigt. Säljs en häst billigt som oftast kostar mycket pengar att ha, kan den hamna hos människor som vill ha häst men som inte har kunskapen eller möjlighetan att ta hand om djuret.. X kan då få ett liv som inte är ett riktigt hästliv utan som en misskött och missförstådd häst. Då mår alltså inte X bra.
X kan komma till en person som tycker mycket bra om hästen, men chansen kanske inte är så stor iom att det finns så många hästar. Och massor med småtjejjer som vill ha en egen häst.. Men X kan ha tur..
Kanske hade Xmått bättre av att avlivas istället för att gå och vara misskött och missförstådd. Hade X tur att komma till en person som kan tillräckligt mycket om hästen och inte tröttnar så X får flytta gång på gång så är ju allt frid och fröjd.
Men om den inte har tur. Är X värde så stort att man alltid ska försöka omplacera den, med risk för att utsätta X för lidande eller är det mest humana att avliva X så den inte behöver utsättas för missförstånd, omplaceringar eller kanske till och med misskötsel?
#115 Om det var billigare att kastrera en katt så skulle nog tom bönderna göra det. Många bönder tar bort ev katter för att slippa en ordentlig inavel. Inavel finns även inom rasavel, men då heter det linjeavel. Det gör man för att förstärka ett visst anlag.
Id märkning är en bra ide, men hur ska det utföras på ex vildkatter? Och dom som "får" vildkatter måste fortfarande betala för någon annans slarv/lagbrott. Jag är säker på att oseriösa köpare inte kastrerar eller idmärker en katt iaf.
Id märkta katter är funna här, men klan inte spåras eftersom de inte är registrerade. Tatuerade katter.
Som jag sagt vid flertal tillfällen så har katten ett värde för mig, men inte för många andra!
Ang sommarkatterna så kommer dessa som vi fått inte från oss eller närstående bonde utan någon annanstans ifrån. Vi har försökt att spåra dom men det går inte. VET DU ATT KATTERNA KOMMER FRÅN EN BONDE I NÄRHETEN? HAR NI SPÅRAT DEN? Eller är det något ni tror? De raskatter som kommer är definitivt inte från bönderna här omkring, Inte heller ungkatterna på stället fdär jag jobbade i ladugården, för dom hade bara hankatter..
Varför ska en privatperson behöva kasta ut ett antal kronor på djur som inte är ens egna? Ska vi lämna alla till katthem så dom får kastrera dom då? Jag kan nog framåt hösten när sommargästerna här komma in med ett antal..
#117.. På landet.. Jag har 7 mil till närmsta större stad.. Många är landet där höghusena är slut.. Jag vet inte vart just erat katthem är men jag misstänker att det ligger närmre..
MEN OM MAN INTE HAR OANSVARLIGA DJURÄGARE SOM DUMPAR KATTERNA SÅ HAR MAN INTE PROBLEMET HELLER!
Så bara för att det finns ett överskott på billiga hästar så ska dom som föder upp hästarna göra något åt det, inte dom som köper det och inte tar hand om den?
Åter igen är det kunskap om djuret!
Förresten så pratade jag med grannarna.. Dom har bara hankatter, men det kommer honkatter och flyttar in, dräktiga. Och ingen vill kännas vid dom. Rätt som det är så försvinner dom igen, men inte ungarna. Dom lämnar inte iväg några ungar utan tar bort dom, för att inte beståndet ska öka.. Blir för dyrt att kastrera alla ev honor..
OBS! JAG tar inte bort dom utan dom gör det! Tror inte djurhemmen vill ha dom heller, det är alltid fullt..

Alltså ren dumhet går inte att slåss emot. Hur man ska kastrera vildkatter? Det finns inga vilda katter i Sverige förutom Lo, tamkatterna är förvildade och det är en viss skillnad i det eftersom inga katter överlever utan mat från människan. De förvildade katter som tas omhand på katthem kastreras och id-märks av katthemmet. Ja det finns en mängd privatpersoner (bl.a jag själv) som tar hand om hemlösa katter och kostar på dem ur egen ficka. Det har med moral att göra och vad man har för värderingar. Varför skulle det vara billigare för en bonde att kastrera en katt än för en privatperson? Det är ju valfritt att inte skaffa sig så många katter. Om man kastrerar honan (7-900 kr) så blir det ju inga fler katter att kastrera, eller hur? Är det en hankatt så kostar det ca 4-500 kr. Jättehöga summor verkligen. Alltså en gång till. Om katter måste kastreras så kommer antalet katter att minska, inte idag och inte imorgon men på sikt. Vad är det du inte förstår? Att man ska ha extrapris för bönder för att de vill ha 15 katter? Excuse me, men jag delar inte din åsikt där för ingen klarar av att ha så många utegående katter och samtidigt ge dem allt de behöver.
Jadu, ponnymule, frågorna hänger i luften igen som vanligt!
Dvs varför ska någon öht behöva befatta sig med andras problem?
Varför i hela friden får man aldrig sitta ifred i sin lilla kammare och få blunda för alla sorgliga konsekvenser efter ansvarslösa individer med huvudet under armen?
Tänk tanken att alla, inklusive bönderna, vore kloka människor som tog ett totalansvar för hela sin tillvaro så skulle man ju kanske slippa se så mycket elände omkring sig.
Tänk om alla, inklusive sommargäster och badjävlar, skulle sopa rent först och främst framför sin egen dörr.
Tänk om ingen människa på jorden, aldrig skulle ens komma på tanken att vanvårda sin misse.
Och tänk om alla nu levande människor skulle börja med att medge att här finns ett ständigt problem som kommer kräva samarbete och gemensamma insatser för att få till braiga lösningar… ja, då kanske vi skulle komma en bra bit på väg i vår utveckling till ett mer djur- och människovänligt samhälle.
Drömma en dröm kan man ju alltid - för en kort sekund!
/Pelusa *född och uppväxt på en bondgård där katten hade lägre värde än ett begagnat dasspapper*

djur har inga kariär, det är människan som försöker få en kariär genom att utnyttja djur…
_Utan utnyttjningen av hästen skulle aldrig tävlingen och pengatjänandet kunna vara möjligt.
_Tävling är en sekundär livsbehov, den behövs inte för att kunna leva och må bra. Ska man för människans sekundära behov berova djuren från sin primära livsbehov te x möjligheten att få utlopp för sina instinkter? det är sjukt och egoistiskt att tänka så.
Din hela berättelse om häst X i inlägg 118 handlar om ekonomiskt intresse. Sen avlsutar du med, om man skulle omplcera den: X kan då få ett liv som inte är ett riktigt hästliv
Liksom den har haft ett bra liv innan! Att beröva djur från sina primära livsbehov går inte ihop med att ge ett djur ett bra liv…..
Men visst går tävlingsredskapet sönder då är du ju bara slänga bort den!
_Alla som bedriver avel är uppfödare av ett djur..
_Då blir det nog dags för dessa bönder att ansöka om tillstånd för uppfödning av sällskapsdjur!
_Förresten så pratade jag med grannarna.. Dom har bara hankatte.
_snack ingen skit nu! De har 30 katter och alla är hankatter???Yeah right! Jag är hundra procent säkert på att de inte ens har en aning om vad för kön katterna har. De flesta är säkert så pass skygga att det inte ens går att bedöma vilket kön de har.
En hankatt ställer till med ännu mer kattungar än en honkatt!!! (Det tog lite tid att fattar den va?) Så även om man bara har hankatter bidrar man till "överskottet" av katter om man inte kastrerar de.
_MEN OM MAN INTE HAR OANSVARLIGA DJURÄGARE SOM DUMPAR KATTERNA SÅ HAR MAN INTE PROBLEMET HELLER! _Det kommer alltid att finnas folk som inte tar sitt ansvar, man kan tyvärr inte lägga upp ett avelsförbud på såna. Det gäller alltså att se till att dessa människor inte kan få tag på ett djur genom att STÄLLA KRAV, MINSKA ANTELET KATTER GENOM KASTRERING OCH HÖJA DENNAS STATUS. Oansvariga djurägare har nämligen ingen lust att lägga ut pengar, teckna kontrakt mm

Alla som bedriver avel är uppfödare av ett djur
Men vad säger du för något? Kallar du bönder för uppfödare av katter? De föder ju inte ens de katter de har utan räknar med att de ska leva på bara råttor. Är man uppfödare så vet man både vem mamman och pappan (observera att en uppfödare aldrig har flera pappor till samma kull) är och de ger ordentlig mat både till den blivande mamman och till ungarna, dubbelvaccinerar, id-märker (iaf vissa) och låter dem lämna mamman först vid 12 veckor. Sen finns det en massa blodprover etc som vissa tar för att försäkra sig om att katterna är friska innan parning. Osv osv. Låter man katter para sig hur som helst och struntar i dem så är man förbanne mig ingen uppfödare. Man är bara ignorant och oansvarig. Vad händer med en katt i ett sådant läge som får problem vid förlossningen t.ex. Får hon ligga och självdö då i svåra plågor? Av dem som du kallar uppfödare.
Jag tror inte ponnymule menade att gården som hade 30 katter var grannens utan ponnymule har arbetat på den. Men i slutändan spelar det ingen roll. Man vill inte få nya katter som kommer till gården som dräktiga honkatter. Men hur blev e dräktiga? Dessa okastrerade hankatter var säkert inte delaktiga eller? Nej försök förstå att det kan inte ske på en dag, en månad utan det handlar om tid och jag tror att även de tre T:na stämmer in här för att åtgärda detta problem Stod de inte för tro, tid och tålamod?
att säga att det är bönderna och folket som får fånga in och ta hand om dessa katter är verkligen lågt. Alla desa underbara människor härinne som tar sig tid att fånga in katter fö att ge dem trygghet och kärlek är många stadsbor och då storstadsbor. De ser till att de får den vård de behöver, märks och kastreras.
Jag förtår till viss del hur du resonerar men det var innan jag förstod hur illa och totalt fel det är. Jag har förnuft nog att inse problemet och att något måste göras om det ska bli en ändring. Vissa katter passar inte som innekatter, visst det är sant men att kalla det djurplågeri at låta dem vara innekatter är okunskap. Hela ditt resonemang lyser okunskap. Du ser bara problemen men vill inte se lösningen. Lyssna på de människor härinne som har kunskapen att jobba med sånt här och ta till dig deras kunskap.
Att det kostar vet vi men det är det värt i slutändan. Men att ursäkta sig med att veterinärena inte kommer till gården är bara lathet.
Om det är så stora problem med din grannes katter så varför inte be folk härinne om idéer hur man kan gå tillväga istället för att försvara dem och skylla på OSS stadsbor.
Jag vill bara tillägga att jag och tror nog miranda1, gubben, Lena m.fl inte syftar på alla bönder i allmänhet och att det gäller bara bönder utan vi syftar på de oansvariga, så inga missförstånd görs.
//Pia
Tack puma77! Äntligen en som åtminstone försöker förstå. Det mesta av det jag har skrivit är inte jag som tycker, utan hur folket runt mig resonerar och hur situatinen ser ut för dom.
Hur jag tycker, ska jag inte ta upp här.. Jag tycker om alla katter och har själv tagit hand om sjuka och efterlämnade katter förr. På egen bekostnad.. Några har blivit kvar, medan andra har inte gått att rädda. Det är en annan historia..
Som jag skrev skulle många katter mer än gärna vara välkomna hit, men jag har inte råd just nu, därför tar jag inte mer djur än vad jag har råd med.
Grannarna är mellen 75-90år, så det är svårt att komma som ung, eller yngre iaf, med saker som måste göras. Av de katter jag kommit i närheten av är de hanar, röda sådana. Jag går på dom ang djurena, så fort jag träffar dom och dom går på mig varje gång.. Dom tycker jag klemar med djurena och har bortskämda hästar som går på lösdrift, med täcke vid kyla eller dåligt väder, fri tillgång på foder och en regelbunden hovslagare och avmaskning..
Dom tycker jag är puckad över att ha kastrerade honkatter med reflexhalsband med namn och telenr på.. Jag får väl hoppas att grannarna faller av pinn, snarast möjligt.. Dom får mat och vatten har jag sett, så dom har det bra på så sett, i gott hull. Avmaskade, vet jag inte, vilka eller vilken somär kastrerade, kan jag inte svara på. Den jag sett här är itne det, men den har jag iofs inte sett där heller.. Eller förresten, har jag inte sett den alls sen vargen var bakom huset för ett par veckor sedan.. *shit*
De bönder jag känner, vilket är några stycken, tänker med plånboken och vill inte göra något mer än nödvändigt med ett djur. Allra helst om det kostar pengar.. Så vill man ha många okastreradekatter kastrerade, så gör en deal med ex distriktsvererinärerna ang masskastrering till ett reducerat pris, då hänger dom garanterat på..
Där jag jobbade avled de flesta katter i kattpesten som bröt ut. Vet inte hur situationen ser ut nu. Det var bara ett par stycken som överlevde.
Jag tror att för att komma åt problemet måste man känna sin "fiende".. Här är ett tillfälle att luska hur man ska komma åt de "värsta" fienden.. Mina ideer är slut..
#123 Din hela berättelse om häst X i inlägg 118 handlar om ekonomiskt intresse. Sen avlsutar du med, om man skulle omplcera den: X kan då få ett liv som inte är ett riktigt hästliv Liksom den har haft ett bra liv innan! Att beröva djur från sina primära livsbehov går inte ihop med att ge ett djur ett bra liv….. Men visst går tävlingsredskapet sönder då är du ju bara slänga bort den!
Tyvärr är det många som har den synen på hästar, och även andra sjur, så som hundar, katter och kaniner osv. När djuret inte kan inbringa pengar, utan bara kostar så har den inget värde, det är då vi får dessa överskott på oönskade djur.. Som tyvärr kan vara ganska skadade mentalt efter att ex. ha flyttat några gånger. Vissa klarar det, vissa inte. Bättre att satsa på de djur som klarar det, tycker jag.(nu tycker jag för en gångs skull)
Här är tyvärr ett exempel:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=893033
Nej, jag kommer inte åt alla katter, men de jag har sett är hankatter. Dom kommer åt dom, vad jag förstått iaf.
Läs #127, för resten av svar, så slipper jag skriva allt igen.
Kollade reglerna igen för tillstånd av uppfödning, och det är vid 3kullar eller flera som tillstånd behövs och det verkar dom tyvärr inte komma upp i. I somras hade dom 1 kull och det var den kattmamman som hamnade i slåttern i höstas. Ska kolla närmre med dom när jag möter en av dom..

Tillståndet har inte med antalet kullar att göra utan hur många katter man har. Har man mer än 10 katter ska man ha tillstånd. Det är nya bestämmelser från förra året har jag för mig.
De nya reglerna infördes den 1/1 2005.
Här är en artikel om vilka regler som gäller för verksamhet med katt:
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ThreadId=c88c9401-d756-44a9-9adb-be5a64eeb184
//Lena

§130 Japp där satt den 
Detta är klippt från djuskyddsmyndighetens hemsida.
Här är länken. [http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=232Verksamhet med katter](http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=232Verksamhet med katter "http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=232Verksamhet med katter")
Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
- håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader. T.ex. en som har hand om egna katter eller håller en katt på foder.
- föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare, katteri.
- upplåter 3 eller fler katter per år.
- säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
- säljer 3 eller fler katter per år från annans uppfödning.
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter.
Tillstånd krävs även för yrkesmässig verksamhet med katt.
Hur hanteras avelskatter hos fodervärd?
Om det är en avelskatt som någon annan äger eller har avelsrätten på räknas katten dels till fodervärdens katthållning dels till kattägarens uppfödning. Tillstånd för uppfödning bestäms av antalet kullar (3 eller fler kullar per år hos uppfödaren).
Behövs tillstånd för omplaceringshem?
Ja, om omplaceringsverksamheten samtidigt och regelbundet tar emot 4 eller fler katter i förmedlingssyfte. Om jourhem finns anslutna till verksamheten behöver dessa tillstånd från den 10:e vuxna katten för hållande.
Även de (föreningar m.m.) som placerar ut djur i jourhem på en gång, dvs utan egen lokal, behöver tillstånd om de tar emot fyra eller fler katter. För att kunna bedöma lämpligheten måste kommunen få vetskap om vilka kriterier som omplaceringsverksamheten har när de väljer ut sina jourhem samt vilka jourhem som tar emot dessa katter.
Behöver den som håller ladugårdskatter på landet tillstånd?
Ja, om det handlar om 10 eller fler vuxna katter (dvs äldre än 12 månader).
Ansvarig utgivare: Djurskyddsmyndigheten
Sidan uppdaterades: 2006-05-05 13:58
Sidan ändrades Datum: 2006-05-05 13:58 Redaktör: Charlotta Lidberg E-post: charlotta.lidberg@djurskyddsmyndigheten.se
Sidan skapades Datum: 2005-08-15 16:00 Redaktör: Steria AB E-post:
Alltså har man 10 eller fler katter så ska man ha tillstånd.
Föder upp 3 kullar eller mer/år eller säljer katter från 3kullar eller fler/år..
Eller säljer 3 eller fler katter från någon annans uppfödning.
Då krävs tillstånd.
#132 Ja man gör ingen skillnad på om det är lagårdskatter eller katter som du håller i ditt hem.
//Lena

Det där är ju precis vad vi har försökt förklara för dig hela tiden.

30 katter är mer än 10……..
Du skrev så här..
Tillståndet har inte med antalet kullar att göra utan hur många katter man har. Har man mer än 10 katter ska man ha tillstånd. Det är nya bestämmelser från förra året har jag för mig.
Tillstånd hade med kullar att göra med.. Har man 5katter och dom får varsin kull så krävs tillstånd..
Jag har lagt denna länk några gånger nu, men eftersom ingen verkar läsa den så var det bäst att kopiera texten..
Jag har fortfarande inte pratat med dom som har 30 katter.. Men eftersom dom har fler kor än 4, så krävs tillstånd, så misstänker jag att katterna där har tillstånd också. Jag ska försöka höra med dom så fort jag hinner.. Om ni ursäktar så sk avi ha 1års kalas för våran son här i helgen så jag har inte hunnit. Så kommer det en häst till här inom ett par dagar, så det är lite annat att göra än att jaga 4 gamla gubbar..
Det ni försökt förklara för mig hela tiden är hur elak jag är och hur mina stackars djur har det, när jag inte ens har skrivit vad jag tycker utan vad andra tycker, dom som ni försöker att sätta dit.. Jag föröker att hjälpa er med deras syn på det hela och jag får skiten för det..
Det är lättare att bekämpa det hela om man vet hur fienden tänker..
Ang att deras katter inte får hjälp om de blir sjuka så får nog inte dom hemlösa katterna som kastreras och släpps ut igen det heller.. De enl TNR-metoden.

Ang att deras katter inte får hjälp om de blir sjuka så får nog inte dom hemlösa katterna som kastreras och släpps ut igen det heller.. De enl TNR-metoden.
Hur menar du nu? Jag tror för det första inte att TNR-metoden tillämpas i Sverige ännu öht men om den skulle göra det så är ju själva förutsättningen att man har folk som kollar upp katterna, ger dem mat och har uppsikt på om de blir sjuka osv. Trodde du att man bara skulle kastrera dem och sen släppa ut dem utan andra åtgärder?
Ingen här tror att du direkt har de åsikterna men eftersom du så ihärdigt försvarar dem som har sådana åsikter om djur och säger att det inte går att ändra på det för "det är som det är" så har åtminstone jag fått uppfattningen att du faktiskt till en del tycker att det är OK om man bor på landet. Du har ju också sagt att man inte ska ha katter om man bor i stan för det är synd om innekatter.

Det är klart att du inte har kollat in på länkan jag gav dig till information om TNRmetoden. Ja klistrar in en del av vad som står på denna sida:
Metoden TNR
Mottot för Trap-Neuter-Return (TNR) är att "även förvildade katter har rätt att leva". Metoden minskar beståndet av förvildade katter samtidigt som den förbättrar deras liv. De hemlösa katterna i en koloni fångas in. De blir kastrerade, vaccinerade, avmaskade och får veterinärvård om de behöver det. Kattungar och tama katter går vidare till katthem för omplacering, medan förvildade katter sätts tillbaka i sitt revir där de fortsätter att leva sitt liv. Innan katterna sätts tillbaka blir de öronmärkta för att man ska veta vilka katter som blivit kastrerade. De står sedan under beskydd av volontärer som ser till att de får mat och mår bra.
Volontärer - en viktig del av TNR
Volontärer skriver på ett kontrakt där de förbinder sig att ta hand om katterna. I uppdraget ingår även att skyndsamt anmäla om nya okastrerade katter flyttar in i kolonin. Volontärerna bygger även isolerade hus till katterna. I t ex USA ingår volontärerna i nätverk samt får utbildning för sitt uppdrag där de lär sig att ta hand om en kattkoloni. En utbildad volontär har sedan rätt till bidrag från kommunen för kastreringskostnaden för kattkolonin.
Göteborgs Katthjälp eftersträvar en likadan utveckling i Sverige.
TNR - flera samverkande faktorer
Det som gör TNR så framgångsrik är flera samverkande faktorer. Katterna slutar att föröka sig. De stannar kvar i sitt revir och försvarar det vilket motverkar att nya katter sällar sig till kolonin. Kolonin blir långsamt mindre. Störande effekter som slagsmål, månskenserenader från löpande honkatter och odören från sprayande hankatter upphör. Katterna får vaccin mot sjukdomar samt blir matade och kontrollerade. TNR är en metod där alla är vinnare. Den största vinnaren är dock katterna själva.
TNR världen över
Norge, England, Österrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Canada samt flera stater i USA (bl.a. Alaska) är exempel på länder som har goda erfarenheter av TNR. I vårt grannland Norge har TNR prövats i Drammen, Stavanger och Trondheim. På samtliga platser med ett mycket gott resultat
-----------------------
#136 Det verkar tyvärr som att vi pratar förbi varandra hela tiden. Jag vet inte varför det blir på det sättet. Egentligen tror jag du är mer överens med oss än vad det verkar i inläggen. Men på något underligt sätt går du i "fiendens" försvar. Det behöver du väl inte göra, det räcker med att du förklarar hur de resonerar och tänker. Genom att du försvarar dem blir det lätt att tro att du även företräder deras synsätt.
//Lena

Jag behövde inte läsa länken eftersom det inte precis är första gången jag kommer i kontakt med TNR. **De står sedan under beskydd av volontärer som ser till att de får mat och mår bra.
**Var det inte precis det jag skrev?

Gubben: mitt inlägg var riktat mot Ponnymule! 

Jeeeesus
jag läste det som att det var Ponnymule som skrev till mig. Det är nog dags för mig att nanna kudden nu tror jag. Sorry Ponnymulen 
Bra ponnymulen, det är bara så vi kan ändra på nåt. Alla gör så gott de kan. Kolla upp dina grannar, tror inte att de har tillstånd för katter, bara för de har tillstånd för kor. Reagerar de inte på dina informationer, anmäl de. Ring till djurinspektor i din kommun, gör en polisanmälan. Du kan göra det anonymt. Jag anmälde en gång en gammal granne, som missköte sina djur. Anonymt. Men han anade ändå, att det var jag och hotade mig reellt. Men han blev av med alla sina djur. Häst, ko och grisar. Nu är gubben död. Han var en av "de gamla bönder", för honom var det normalt att man sparkar sina djur.
När vi hade 1års kalaset här så bjöd jag in de närmsta grannarna, gården mellan våran och dom med katterna.. Jag passade på att höra mig för med honom. Han är mycket trött på dessa katter och grannar med som lever kvar på 1800talet..
Dom hade tydligen bara 17st katter. Alla hade kommit till dom under de sista årena, okastrerade.. Det var visst 7 honkatter, så då sa dom fel till mig eller så ljög dom. Dom katterna hade fått flera kulla med ungar så dom hade avlivat samtliga, eller rättare sagt dom som dom fick tag på vilket var 44st..
Jag höll på att tappa hakan.. 44st bara förra sommaren utöver dom som grannen mellan oss fick ta bort efter att honan hamnat i slåttern..
Dom säger att dom har inte råd att kastrera dom. Men dom har tillstånd för katterna iom att dom ha kossor..
För några år sedan hade dom inga katter alls utan det började dyka upp en efter en och dom hade inte råd att kastrera dom och inte hjärta att skjuta dom, men nu har det gått över styr..
*ledsamt*
Inte nog för att dom ljuger utan för katternas skull med.. Vad göra? Iom att katterna får mat och vatten så gör inspektören inget..
Hoppas att gubbarna faller av pinn snart..

Jag har svårt att tro att man automatiskt får tillstånd att ha så många katter bara för att man har kor. I så fall är det något fel på systemet. Om de inte har råd att kastrera katterna hur i fridens dar har de råd att ge dem mat då? Och hur kan de hålla reda på att inte inavel försiggår? För det är ju knappast att betrakta som god katthållning precis. Får katterna öht vara inomhus eller hur lever dom? Var bor du någonstans? Det kan ju underlätta att veta det så man kan tipsa dig på något sätt.

jag har svårt att tro att de har tillstånd för katterna. När man har tillstånd att ha kor betyder inte att man automatikst har tillstånd för en annan typ av djurhålning. Kan inte tänka mig att inspektören går med på att 17 katter springer vind för våg, okastrerade och att avkomman slåss ihjäl på löpande band.
Du kan börja med att kontakta miljöförvaltningen i din kommun och anmäla din grannes katthålning.
/Miranda
Ja, försök nånting iaf. Djurskyddsinspekrörer är inte alltid så "konfliktbered" som deras titel låter. Men nån måste lyssna på dig. Finns det inget djurhem där som du kan kontakta? De har ofta bättre möjligheter eller kan ge dig tips. Sedan är det också frågan vad som ska händer med katterna sedan? Jag tycker det är jättebra att du engarera dig och inte bara "skiter" i det! 
#144 Ingen vidare situation med denna granne. Tänk om han istället hade låtit kastrera de första katterna som kom till gården, då hade det inte sett ut som det gör idag. Det skulle behövas TNR projekt på bondgårdarna där bönderna fick hjälpa att hålla kattbeståndet i schack. Det är naturligtvis knepigt också om det kommer en massa katter dit som vederbörade inte själva har skaffat sig.
//Lena
Jag var inne på detta förut och kommer till det igen, skulle vi här inne inte kunna köra någon sorts " Om du kliar mig på ryggen, så kliar jag dig på ryggen?" Många gånger så kan det vara rentav farligt att anmäla om man står för nära eller så tappar man möjligheten att snoka om man anmäler. det är därför jag tänkte att om t ex jag fick alla fakta om någon i Norrbotten, så skulle jag kunna anmäla. Så kunde ni hjälpa mig här i Strömstad, t ex. Fattar ni?

nej det fattar jag inte. Far ett djur illa ska de anmälas oavsett om det är din granne, kungen eller vem som helst. Vem skulle annars anmäla? Det är ju oftast grannen som har mest koll på läget, någon som bor längre bort ser ju inte vad som pågår.
/Miranda
Miranda, om jag säger, att tändstickor är billigt, då behöver jag inte förtydliga mig? Vi skulle kunna ge varandra mycket och grundlig information som inte gick att ta miste på. Jag har tex ett fall här, jag vågar inte anmäla, då personen i fråga är i stånd till vad som helst och jag inte har lust att få mig själv, mina katter och mitt hem nerbränt.

ta nu det med hundarna som var uppe i hitta hem i går kväll. Om inte grannerna hade anmält det hade hundarna suttit där fortfarande.
Ja, men där var det flera grannar som anmälde!
´#153 Vi får inte sticka under stolen med att det ibland kan vara mycket knepiga och komplexa situationer som råder, inte "bara" ifråga om djurhållningen utan även när det gäller andra aspekter också. Saker som kan göra det till en fara för den som anmäler. Allt är inte så lätt att hantera helt enkelt.
I normalfallet bör vi naturligtvis anmäla alla former av djurskyddsbrott, men om vi sitter i en situation där vi blev hotade och kanske inte kan bo kvar på platsen om vi gör det blir det en helt annan femma av det hela.
//Lena

Jag förstår hur du menar Gunilla men kommer det inte att bli så att dels kommer djurplågaren att först och främst misstänka närmsta grannen i alla fall och dels att djurskyddsinspektionen inte tar det på allvar om man anmäler ett brott som begås 60 mil ifrån anmälaren?
#155 Nej, det tror jag inte. En anmälan är en anmälan. Och bor man långt borta, kan man anmäla under sitt namn och förklarar anledningen. Bara man har tillräklig med information. Jag tycker det är en bra idé. Jag ställer gärna upp. När jag anmälde då min granne, var det inte kul. Han jagade mig över ett potatisfält och jag var rädd om mitt hus och familj. Vi var de enda "nya" i den byn och de andra visste om djurvanvården, men skulle aldrig har gjort nåt. Sedan blev vi opolurär hos alla. Många slutade hälsa.

Jag tycker att grannar har den morala plikten att anmäla när det handlar om djurplågeri. Oftast är de bara dom som kan anmäla fallet för att andra helt enkelt inte vet om det. Om den anmälda hotar går det bra att anmäla det hos polisen.
Ska man låta bli för att man är rädd att den anmälde ska bli otrevligt? Då är man på fel väg tycker jag. Jag s**ter i om att vara populär eller ej om det handlar om djur som far illa!
/Miranda
#156 Det är annorlunda när man bor på ett mindre ställe, allt blir mera påtagligt och känsligt då. Det är mycket lättare att anmäla en granne om man bor i en storstad.
Måste varit tufft för er om ni fick alla emot er. Har det lugnat ned sig nu?
//Lena

jag bor själv på ett mindre ställe, skulle inte tveka en sekund att anmäla. En av bönderna blev faktiskt av med kossarna pga vanvård. Det var inte jag som anmälde, jag bodde inte där vid den tiden, men det var grannarna som gjorde det.
/Miranda
#159 Modigt gjort! Kan dock förstå att man drar sig för det om man blir hotad och får problem i sitt dagliga liv.
//Lena
Om jag säger så här, vi har fått smällare i vår brevlåda redan och vi vet att personen i fråga är skyldig. Och det har inget med katthållning att göra utan andra orsaker.Inga bevis finns dock. Vad blir nästa steg? Vågar vi åka bort och hälsa på folk ett par timmar och lämna huset? Personen i fråga är inte speciellt social, har inget jobb utan har hela dagarna fria att åka runt och snoka. Vad händer om han bara helt sonika slänger in en sten genom ett fönster, så våra katter kommer ut? Dessutom så har min sambo ett år kvar av jordbruksarrendet på det stället, som inte ägs av personen, men där personen bor och har katterna. Alla kan väl föreställa sig, vad sönderskurna traktordäck och socker i tankarna kan kosta. Det andra fallet är den gamla tanten som är 85 år och som bor inne i samhället. Anmälan har blivit gjord mot henne av en perosn plus mig och det första fallet har en annan person också gjort anmälan om, inget har hänt. Kommer det fram att det är jag som anmält tanten, så tappar jag möjligheten att ha koll på det hela, jag sponsrar hennes katter med en påse kattmat i veckan.
Låter enkelt att bara anmäla nån. När jag gjorde det, var jag lite naiv. Inte att jag ångrar det, men det är ett stort steg. Vi har varit med om lösskruvade bildäck, inbrott (bara skadegörelse) och sånt. Vet ej som gjorde det. Men detvar inte lätt, när man är beroende av grannar. Lånar grejer ect. Länge var jag den konstiga tyskan. Sedan anmälde jag en annan granne, som sköt rådjur i vår skog och släppade den efter sig genom snön till sitt hus. Polisen kom och gjorde ingenting. Jag har flyttad därifrån, men min f.d. man är kvar och han är akcepterat. Här är det skönt med grannarna, de hjälper och är trevliga. Men jag skulle nog göra om det ändå, när jag blir förbannat.

I denna tråd har jag fått klart för mig att det gäller helt andra lagar när man bor på landet än i stan i Sverige…. bonderna o.d. behöver ingen tillstånd för deras katter som springer vind för våg, avkomman slåss ihjäl på löpande band. jo, men det är bara så på landet….Sen ska man också vara rädd att anmäla någon om man bor i en by.
Ni gör som det bara bor förståndshandikappade på landet och att dem för göra som dom vill!
/Miranda

Ungefär så ja, i ett nötskal
. Det är inte helt ovanligt att folk tror att på landet är folk lite bakom och dem går det ju inte att lära något och så rycker man på axlarna i stället. Det är därför uttrycket "nollåttor" myntades på 50-60 talet när stockholmarna kom ut till landet och trodde att det gällde andra regler där än hemma i stan 
Landfreak59, var inte polisen intresserad? Olaga jakt, eller misstanke om något sådant brukar få dem på plats i rödaste rappet.Kommer ihåg för några år sedan, när styvsonen var på purchjakt i augusti på vår egen mark, (den tiden på året får man bara skjuta hornbärande djur) så var de på plats och inspekterade viltet tio minuter efter skottet. Då fick de bråttom! Men även lång näsa……Fallviltet var fullt lagligt, rejäla horn i pannan….Ok, jag är från början 08, men har bott på landet i 30 år. Men jag vet, att just här, är folk så himla knepiga. De säger aldrig något. De knyter bara näven i fickan och säger att det inte är någon ide att protestera. Jag vet, för vi har slagits om en flygplats här i snart tre år. Ingen backar upp oss och protesterar. Som lustighet i det hela, vet ni nya namnet på 08-or? Jo, 99:or. Vi är inte fullt hundra……
Lite kuriosa:
Kan nu tala om att denna tråden är den överlägset längsta i Hittekatter i Fokus historia. Ingen annan tråd har nått över 150 inlägg tidigare.
//Lena
Hej #165. Polisen? De tog inte ens upp det. Vi hade bara en liten skog, men varje kväll kom 2 rådjur fram. Jag älskade de. Men en kväll hörde jag ett skott och kollade. Blodspår raka vägen i snön från skogen till hans skjul. Jag ringde polisen, det kom en, de pratade. Det var nåt om gammal jagdrätt, jag förstod bara hälften. Mer blev det inte. Rådjuret var död och det andra kom inte tillbaka. Men som sagt, jag var den konstiga tyskan i byn, jag tror de skrattade gott över mig och att jag ville ha en fristad för rådjur i skogen.
Nu är det länge sedan jag skrev, har varit mycket.. Har blivit lite sjuk.. Stress.. *suck* igen..
Sist jag red förbi så var det bara en katt ute.. Och jag har inte fått tag på gubbarna ännu. Tyvärr sitter jag i det dilemmat som Gunilla.H och Landfreak59 pratar om.. Dom vet vem som anmäler.. Och tyvärr är mentaliteten lite annorlunda iom att det är gamla människor jag har med att göra.. Får försöka få fram pengar så jag kan börja mata dom här så jag har mera koll på katterna och hoppas att gubbgänget dör..
Jag bor i nordvästra östergötland, på närke gränsen..

Är det långt till Norrköping eller Örebro? I Norrköping finns ju Fiahemmet och i Örebro finns Örebro katthem och Spinnhuset och det kanske vore en idé att ta kontakt med dem och höra om de kan komma på något sätt att hantera detta på för det måste ju nästan klassas som vanvårdsfall och de vet ju i så fall vilken gång man ska ta för att få ingripa. Det är det bästa jag kan komma på just nu.
#168 Man kan ju även ta kontakt med kommunens djuskyddsinspektörer och fråga om råd, helt enkelt berätta om situationen och varför man finner det svårt att göra en ordentlig anmälan.
//Lena
#169. Jag har 7mil till båda ställena, likaså till Linköping.. Bor tyvärr mittimellan.
Fiahemmet har jag varit i kontakt medförut. När det gällde kattungar. Dom var inte intresserad. Jag skulle få betala 600kr för att lämna in kattungarna där. Det var dom kattungarna jag berättade om tidigare, som dog sen..
Jag ska försöka få tag på örebro isf.
#170. Våran djurskyddsinspektör är mycket speciell, jag hoppas att han kunde gå i pension snart så vi kunde få en "riktig" inspektör" en som inte är livrädd för djur bla.. Men däremot så ligger jag på plus hos honom eftersom han ringer till mig och rådfrågar ang hästar.. Ska se om jag kan prata sans med honom..

Fast tyvärr så brukar ju kommunens djurskyddsinspektörer inte vara så snabba vändningen och tydligen ber de om lov att få titta på djuren också (enligt TV4 s fall om hundarna) så om djurägaren nekar så får det bli som det var. Katthemmen har ju lite mer bakom sig sas och kan ta tag i detta på ett helt annat sätt än en vanlig privatperson. Jag vet inte om det skulle funka men det kan ju vara värt att prova att gå den vägen kanske.
Precis, inspektörerna har tyvärr inte samma befogenheter som i USA ex.
Oftast måste djurena vara i så pass dåligt skick att de antingenär döda eller måste avlivas.. Jag ska ju som sagt på en rättegång ang vanvård på häst.. Och det måste gå långt..
Det är detta som visats i tv ang denna sak:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=766506
Nog om det.. Kan ringa katthemmen och höra..
Gubbarna hade visst en enda katt för några år sedan, en stor röd kastrerad hankatt.. Men så satt dom på lur för att skjuta en räv som gick här. Och då råkade det vara katten som blev sjkuten istället, när dom lagt ut strömming till räven. Han var så stor att han såg ut som en räv.. Sedan hade dom inga katter fram till sommarkatterna flyttade in..
Grejjen är att vi köpte denna gård i höstas, så vi är relativt nyinflyttade.. Och altså mindre vetande, tycker bönnerna här.. (På ren öschötska)
#171 Trisst att så många djurskyddsinspektörer är av den mer speciella sorten. Vi har det inget vidare beställt i Göteborg heller. Dock är vissa okey att resonerna med, fast sedan händer det inte mycket om ett ärende väl blir anmält. Men du ska annars kunna ringa och fråga.
//Lena

problemet är inte att det inte har samma befogenheter som i USA. Problemet är att en hel del inspektörer är FLATA.
Anser de att det finns skäl enligt djurskyddslagen till t ex omhändertagende av djur eller till att ställa krav på djurägaren att ordnar visa saker angående djurhållningen, KAN de göra det. Oftast är problemet att de inte verka bry sig så mycket.
/Miranda

#175 Jag instämme, de måste få stöd i lagen att de direkt kan plocka ett djur som inte har det bra.
Ett typ exempel är smådjuren som de fick anmälan om här i skåne, polisen var i lägenheten av någon anledning och såg att marsvin inte hade det bra. De kontaktar djurskyddsmyndigheten som efter ett par veckor åker dit och tittar. Konstaterar att djuren inte har det bra, säger åt ägarna att skärpa sig.
Kommer tillbaka igen efter ett par veckor, då är marsvinen i så dåligt skick att flera av dom dött.
Polisen borde bara rakt av ha fått tagit med djuren när de var där.
#175 & #176 Visst är det så stor flathet och handfallenhet som råder. Det är ju mer regel än undantag att de agerar först när djuren är mer döda än levande trots att de vetat om missförhållandena både länge och väl. Här måste det bli ändrig till stånd.
//Lena