Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3112 ggr
jenmjao
0

upphittad kattunge

Hej är väl lika bra att jag skriver ut det här. Jag bor i västerås och den 8:e september hittade jag en undernärd kattunge. Vi tror att den varit ute ensam i flera dagar eller i kanske en vecka, och den ser ut att vara mellan 8-12 veckor gammal. Jag vet inte hur den klarat sig, men jag matar den med blötfoder som vi ska byta fort då det var ett billigt tillfälligt märke. Vi ger den tillbaks emot beskrivning.

Ska snart sätta ut lappar i området jag hittade den.
(hittade den vid en bilväg i ett par buskar och den var påväg emot bilvägen, så jag bad snabbt min kompis att springa och köpa en burk kattman vilket märke och vilken sort som helst för att vi skulle få fram den.. vi lyckades och just nu har "den" det bra här :) Vill gärna behålla "den" men om rätta ägaren saknar sin gos så får hon/han tillbaks den.)

P.S. Antagligen människovan ifrån början då den är så otroligt gosig! Dock livrädd för människor när den är nere på golvet då den kanske blivit sparkad på utomhus eller liknande.
Vi vet inte om den kommer att överleva eller om den behöver veterinärvård. Vi avvaktar och ser.

Jag vill också gärna ha tips på kattmat märken, hur man gör med en undernärd katt, ja alla tips på allt jagkan få. Har aldrig haft en katt förut, men förstår deras "språk" om man säger så. Men hjälp mig gärna det är jag tacksam för!

Alexej
0

Jättebra!!!

Kolla den här artikeln: har du hittat en katt?

Det finns speciell kattfoder för kattungar. Och ingen mjölk, bara laktosfri.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jenmjao
0

Okej tack :)

tuska
0

Väg kattungen då ser du dennes viktupp gång. 

Vätska är det viktigaste att få i ungen i detta läge. Om du tar grepp runt huden kring nacken-skulderblad ska inte huden fastna i den nypan du gjort utan jämna ur sej, hoppas du förstår vad jag menar, Skulle den se uttorkad  ut så skulle ja be om hjälp hos veterinär att få den uppvätskad  ( en dos sätter dom innan för huden i nacken)  jag rekomenderar dej ett besök hos veterinären som oxå har till försäljning bra kattunge mat.

Berätta hur det går

jenmjao
0

Har ingen våg, man har tänkt att köpa (matvåg såklart) för att också kunna väga min iller. Får se om jag hittar någon bra snart! (vi har letat ett tag, vart kan man köpa en matvåg egentligen?)
Den dricker väldigt mycket så jag tror inte det är någon risk :)
Min pojkväns moster ska idag ringa och rådgiva med en veterinär. Katten har uppsvullen mage, nästan som en hård ballong. Och det är anledningen till att vi inte vet om den kanske överlever eller inte.
Men katten busar just nu med små saker som ligger på golvet och går balansgång på en träskiva och kollar spänt in i illerns balja fylld med vatten haha :) "Den" har börjat komma fram till mig nu för första gången och stryker sig emot mig jätte gulligt. Helt underbar katt.

Alexej
0

Hård mage är ofta ett tecken på mask. Använd Milbemax.

Massera magen lätt om det är förstoppning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VeronicaS
0

Ta den till veterinär för undersökning!

jenmjao
0

#5 förstoppning är det nog inte den går på lådan så fint :) Tänkte avmaska men tänkte höra här först vilken avmaskning man kan använda för en kattunge som kanske är yngre än vad den borde vara ):

jenmjao
0

grejen är nog den att vi just nu inte har råd att åka till veterinären hur som helst för vi var inte direkt beredda på att ta hand om en katt.. Men vi ska såfort vi rådgivit med veterinären om allt som skett och hur det ser ut vilket sker idag..

tuska
0

Den lilla ungen skulle jag inte tordas ge annat än Bandminth 12 % En digitalvåg har jag köpt på en el-affär,  inte dyr.

Jourhemmet
0

Banminth är jättebra för småkissar, och billigt.

ChanelBM
0

Clas Ohlsson har bar o billiga vågar, ÖB likadant o de större varuhusen som COOP o elvaruhus.

Katten kan ju vara lite svullen av en kombination av ätit för mycket o en del mask. Var försiktig med mängderna i början. Många små mål är bättre än få stora. Kör med huvudsakligen blötfoder fram tills magen verkar bra.

Banminth eller Milbemax är bra för kattungar

Mison
0

Vart i Västerås hittades katten? Ni behöver nog ut och kika runt i närheten så det inte finns fler stackare dumpade där..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

jenmjao
0

#12 stenby vid mcdonalds/coop forum.. bredvid bilvägen. Hon verkade vara ensam. Men funderar på att gå dit och kolla igen.

EvaSe
0

#4 Vi köpte en bagagevåg för 99:- Kjell&Company. Man håller den i handen, hänger upp transportburen i mätkroken, nollställer och stoppar in katten eller illern i buren. Busenkelt.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Mison
0

skulle du kunna specifiera lite mer exakt i vilka buskar.. det finns ju rätt många där i området. vet jag bara exakt vart, kan jag skicka dit folk i morgon och kika, men då måste dom veta vart dom ska leta

Mison
0

var det precis vid mcdonald´s? för isåfall kan man ju också be personalen där hålla utkik efter fler katter

Sidentass
0

Vad fint att ni tagit er an den lille tillsvidare..man vågar inte tänka på vad som kunnat hänt annars i den farliga miljön..kokt fisk brukar vara bra för små kattungemagar..

Mison
0

om det är där jag tror, vid mcdonald´s.. i buskagen (finns jättemånga utmed vägen), så är det en katastrof för katter över huvud taget..

mcdonald´s ligger i utkanten på Västerås, jämte vägen som nyttjas av hela norrlandstrafiken eller hur man säger..

många fordon, både bilar och tyngre, passerar där hela tiden, på väg till sala eller vidare uppöver… och även tillbaka såklart.. det är en katastrof… en riktig KATTastrof!!

jenmjao
0

#18 jo jag vet det är hemskt! Det var precis vid rondellen där, finns en gångtunnel vid cykelbanan den närmast mcdonalds den busken var det.. Jag låg bara 3meter ifrån bilvägen och lockade på katten i en halvtimme-timme! Sen köpte vi mat för att fåf ram den. Men jag har aldrig sett en katt där innan, jag misstänker att den rymt ifrån sin mamma antingen vid pallarna vid coop eller vid en av villorna på andra sidan vägen, Eller kanske ännu längre ifrån. Den är så mager.. kan inte bara ha varit ute i få dagar då hade den haft hull lite åtminstonde… man känner alla benen när man klappar den ): Vi har "döpt" den till Kim. Min iller pussar henne i öronen då och då. Vi måste rengöra dom, misstänker starkt öronskabb.. Vilket vår iller också har kvar efter två stronghold behandlingar *GRR* :/
Buskarna är inte precis vid mcdonalds de är lite mer mot cykelvägen precis vid bilvägen..

#17 vet exakt vad som skulle skett den var ju påväg emot bilvägen! Jag skrämde in den längre in i buskarna och klängde själv bland fästingar, spindlar och getingar urs.. Har fobi för getingar så var inte direkt det roligaste. Sen när vi fick fram maten så kom den springandes direkt när den kände lukten och då var det ett fast grepp om dens revben (inte hårt såklart, ville inte släppa eller hålla för hårt..). Den rev mig på armen, tur är ju att jag haft iller valp i några veckor och är ganska så van vid att bli misshandlad på både armar händer och fötter haha. Så kände ingenting i stortsätt.

Jag tar nog en promenad dit imorgon med lappar och kollar efter fler kattungar också. Fast de lär vara döda vid det här laget… Utan mat och vatten. Speciellt om de är syskon med katten jag hittade.. så mager.

jenmjao
0

#17 funkar kokt lax föresten?

tuska
0

Kokt lax tycker den säkert om som godis  det är inget en katt blir i gott hull av.   Mata katten lite och ofta så du inte får diarre på den.

Mjau kattmat i tetrapack eller om det finns speciell Mjau för kattungar.  Det skulle jag till en början mata katten med.

Du har också Apotekets mjölkersättning för kattungar (den är dyr)

Mison
0

Kanske kan du be personalen h?lla lite koll. Ska se om jag kan hitta n?n som kan ?ka dit o titta

Mison
0

Nu har jag kommit hem efter en lång resa, men jag avslutade med ett par timmar i Västerås

Tillsammans med 5 tjejer och 2 hundar har vi letat i alla buskar runt donken, även bland pallarna på coop. Vi har inte hittat några katter, men det är verkligen som att leta efter en nål i en höstack

jenmjao
0

#23 oj! Det var bra gjort utav er. Synd att ni inte hittade fler.. Men som sagt de hade varit döda vid det här laget. Jag tror Kim som katten nu heter rymt ifrån villorna eller ifrån något ställe längre bort.. Och kanske därför kim var så mager, för hon hade gått så långt. Jag har ingen aning, kan hitta på tusen historier.. Men jag kommer aldrig få veta vad som verkligen skett.. :( jag hoppas att det inte var fler katter och att Kim var ett "olycksfall" som fick sin tur iallafall.

Hon ser mig som sin "mamma" hon vill snutta på fingrarna, följer efter mig när hon är vaken, jätte kelig. Sen tar hon efter min iller, med busandet och att ställa sig på bakbenen med framtassarna på spisen när jag lagar mat haha!