Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4582 ggr
pia-app
0

Kattmamma nära väg

I dag blev vi uppringda av en kvinna som berättade att de i bostadsområdet hade en kattmamma med två ungar och de hade matat och gett vatten men var oroliga då hon och ungarna var så nära vägen.

Vi åkte dit och träffade då fler grannar som kunde berätta att katten gått där ända sen förra sommaren och då fått tre ungar som man ordant hem åt. Sen hade hon klarat vintern och nu fått två ungar till i sommar. Dom hade t o m sett när hon fick den ena. Men först nu ringde dom och ungarna är nu 10 veckor gamla. men alla var oroliga för katten och var så glada att vi ville hjälpa till så det kändes bra i alla fall.. Sen hade dom faktiskt ring katthemmet här i stan  tidigare och fått till svar att nä en sådan katt tog dom inte in som varit ute så länge för den kunde man inte få social så då gick ju ytterligar veckor. Bra av katthemmet som säger att de hjälper katter i nöd att inte ens åka ut och kolla katterna.

Katthonan har hittat en bra boplats (tycker nog hon)I en träddunge där det är som ett djupt gryt under ett par stenar där ungarna sprang ner så fort vi närmade oss men mamman höll sig bara några meter ifrån oss när vi lade upp mat och vi kunde sitta en bit ifrån när hon åt. En starkt trafikerad väg är dock bara ca 10 meter från boet.

Hur är nu bästa sättet att få tag i dom här katterna`? Ska vi försöka mata ett tag så att dom kanske vänjer sig mer vid oss och sen ta till fällan. Tror att det är lättast att få in mamman men är så orolig att ungarna far ut i vägen i ren panik och hur ska vi få ut dom om dom trycker i hålan i marken. Dom är ju mycket skyggare än mamman.

Går dit igen i morgon bitti innan vi ska till Åtvidaberg för att jaga kattmamma och ungar där.

Har ni några idéer så tar vi tacksamt emot dom.

Pia

9Liv

Alexej
0

Jag skulle fånga de direkt. Risken att de bli påkörda är alldeles för stort. Mata inte innan så att de är hungriga. Har ni flera fällor? Annars tar mamman först och ställ undan henne sedan. Kan ni tar i ungarna?

Jag fick för några dagar sedan hämta 3 kattungar som sprang på E 20. deras mamma låg där och var påkörd - många gånger. Som tur såg folk de och fångade in ungarna innan de också blev påkörda.

Blir så förbannat när jag läser sånt. Boende där hittade nya hem för ungarna förra året!! men kom inte på idén att kastrera mamman. Var väl klart att hon skulle få nya ungar.Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nilshult
0

Vi har gjort på liknande sätt när vi fångat. Ställt undan maten dagen innan, då släpper oftast rädslan att gå in i fällan, hungern tar överhanden. Det gäller att ha koll så inte katten drar iväg för långt för att leta mat.

brutt
0

Det bästa äratt även ta hjälp av de som redan har matat katterna och som känner till mammans matställen och vanor som hon nu förstås även visat sina ungar.Otäckt om ungarna skulle springa iväg i panik när vägen ligger så nära så det gäller att gå försiktigt fram kanske gallerbur modell större med snöre som den goda maten står i och övertäckt fälla.Det måste få ta lite tid med att tryggt få in dem.

Jaha ja det lokala katthemmet tar inte in en kattmamma med ungar därför att mamman varit ute i ett år frågan blir ju då vad man gör när kattmamman varit ute i två år och ungarna i ett år och också har fått ungar. Det blir många hemlösa katter det en hel koloni med okastrerade förvildade katter som far illa.Rynkar på näsan

pia-app
0

Var där i morse och matade och då kom mamman direkt och åt bara jag sitter en bit ifrån. Sen kom det ut inte två utan tre små svarta troll ur "grytet" och spanade nyfiket på mig och sen ner igen.

Var där nu igen men då var inte mamman där och ungarna låg väl nere i boet.

har tänkt som dig Brutt på gallerbur med snöre så det ska jag försöka sent i kväll när trafiken lugnat sig och sen i morgon bitti igen.

FInns det någon som har en fälla att låna ut. Vi beställer en på måndag men vill ju ha en till hands nu.

brutt
0

4. Nils Hult tar kontakt med dej angående fällan ,vet att den är utlånad just nu men vet inte när den ska användas.Nils Hult kollar upp det.

pia-app
0

Tack för hjälpen. Hämtar fällan i morgon förmiddag och sen försöker vi sent i morgon kväll, då är det minst trafik och vi har natten på oss att få in alla om vi har tur.

Hawknestgrove
0

lycka till…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Danielssonsgarden
0

Önskar er lycka till!

destiny
0
pia-app
0

jag blir alldeles nojig på det här. Var där i morse igen och då var två av katungarna ute och lekte men försvann ner i hålet direkt när jag kom. Hålet är så djupt med liten ingång så det finns inte en chans att ens se dom där. Jag lade upp lite mat till kattmammaoch satte mig sen lite närmre den här gången. Efter ett tag kom hon nerifrån diket och åt. Sen flyttade hon sig en bit och började tvätta sig. Men så fort jag reste mig så försvann hon undan. Jag tror som sagt att det inte är några problem att få in mamman i fällan men däremot ungarna. Om jag nu fångar mamman i kväll så är ju frågan om ungarna verkligen kommer upp ur hålan, men dom bör väl bli hungriga. Men sen är det ju den eländiga vägen så dom får ju inte gripas av panik. Får väl helt enkelt sätta någon där som hoppar ut och stoppar trafiken om dom skulle springa däråt.

Problemet är ju också att dom börjar bli så stora nu så dom kan börja traska i väg längre bort.

Men jag sätter igång i kväll så får vi se hur det avlöper.

destiny
0

Är inte det minsta avundsjuk på uppdraget du tagit på dig! Jag vet ju hur nojjig jag har varit över mina två familjer som ändå bosatte sig i mitt pannrum. Och det underlättade ju utan tvekan att ha dom i pannrummet vid infångning. Dom var ju i princip redan i säkerhet även om jag inte såg det så just då!

Håller verkligen tummarna att allt går bra och hela familjen snart är inne i trygghet.

Ankie
0

ojoj, hoppas att det går bra

russin
0

Pia - om ni fångar in mamman först. Kan inget sen ta på sin handske (en lång en) och helt enkelt stoppa in  hela armen i hålet. Kan ju var så att hålan inte är större än en armslängd. Då går det ju kanske få ett grepp om en unge på så vis.

lillmymlan
0

Har hört att en del tar bebisarna först och ställer dem i en transport bakom fällan, då lockar de på sin mamma och förhoppningsvis går mamman in för att komma åt sina bebisar?

Beror precis på hur gömman ser ut såklart, hoppas att det ordnar sig så både bebisar och mamman kommer in i trygghet!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

destiny
0

#14 Det funkade här den ena gången. Mamma nr 2 tyckte friheten var viktigare än bebisarna. Men hon föll för tonfisk i olja. Var den enda tonfisken jag hade hemma. Tog inte många minuter efter det jag laddat fällan med det tills hon satt i den.

Alexej
0

Går det inte att sätta fällan direkt framför fällan?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Tänker lite som Alexej här..om man på nåt sätt kan sätta nån slags fälla i direkt anknytning till hålet..hur man skulle rent praktiskt gå till väga vet jag inte..men kanske ´skulle det gå att ordna något sådant samt anlita någon boendes i närheten att vakta "fällan".

Håller så hårt i tummarna…missarna lever ju farligt där de är nu..

brutt
0

10.Det är väldigt synd att grannarna inte kontaktade 9Liv i första hand när ungarna ännu var väldigt små och inte sprang så fort som nu.

Vi har en  gallerbur också som ni kan låna om det behövs den finns på samma ställe som där ni hämtade fällan.

Åska i luften i dag över Norrköping och kvalmigt som attan både för djur och människor.Behövs fler människor på platsen där familjen finns så hör av er.

pia-app
0

Brutt jag har skickat pm till dig och skulle vara tacksam om du kan ringa mig så snart som möjligt..

Pia

sagan
0

När man ska fånga fler katter o helst samtidigt brukar droptrapen vara det bästa. Men det kan ta sin tid innan alla är inne o äter så man bör vara utrustad med tid och tålamod.

Hoppas det går bra att fånga in familjen. Lycka till!

brutt
0

!9.Söt och fin liten kattmamma som vaktade området och en vacker unge som kom upp ur underjorden och försvann ner igenom ett hål i marken dit igen fick vi se i kväll. Fantastiskt vad kattmammor kan hitta på för att skydda sina ungar.

20.Hoppas någon händig kan fixa en droptrap inom sin tid vet att det finns ritningar.Förstår också att helst ska alla in samtidigt för att inte riskera någon.Mamman håller vakt över sina ungar.

pia-app
0

Finns det någon i närheten som kan ordna en droptrap eller kan skicka ritningar så låter det so men bra idé.

Känns i alla fall skönt att få lite hjälp och stöd i kattjagandet av Brutt och i morgon kväll gör vi ett seriöst försök att få in katterna om vi nu inte ska bygga en droptrap först.

brutt
0

22. Besvärlig terräng och boplats  ingen vet ännu hur många förgreningar gångarna har under jorden där katterna bor och de är supersnabba kattungar som tvärvänder vid okända ljud det syntes och inte gjort i en handvändning med drop trap heller. Så vad vi pratade om i kväll är en bra början

pia-app
0

kattmamma kom upp ur hålet så fort jag lagt upp på faten nu i morse. Hon älskar kattmjölk och tar det först. Inga kattungar framme.

Hawknestgrove
0

Håller tummarna för er för fullt!

russin
0

Ledsen att jag inte kan hjälpa er Pia, men du vet hur läget är just nu:(

pia-app
0

Vi var där i går kväll och i morse. Mammakatt kommer inte att bli några problem men ungarna trycker i sin håla nä vi är där. Nu har vi lite nya idéer till i kväll så får vi se om vi lyckas.

Lo-katt ,jag vet hur det är nu och det kommer ju med 100% säkerhet att bli fler kattärenden så du ska nog få göra ditt varefter ,ta det lugnt.

brutt
0

Det mest troliga verkar vara att det är ett grävlingsgryt de bor i på sluttningen.

Ett grävlingsgryts bohåla är belägen flera meter under marknivån där det är frostfritt under jord med gångsystem och kan ha flera våningsplan.Ha en diameter på 60 meter och bestå av 300 meter tunnlar.Allt enligt Wijkpedia som jag sökte grävlingsgryt på.

Tydligen sticker grävlingar på semester sommartid och har då ett annat sommarbo men återvänder till hösten.

Fasen också att folk släpper ut sina okastrerade katter och utsätter dem för faror av alla de slag det här är bara en av alla finns dessutom en livligt trafikerad väg några meter från boplatsen.

Hoppas grävlingarna är i semesterbostaden och att kattungarna inte går bort sej i tunnlarna om det stämmer med grävlingsgryt.

Läste att djurhjälpen hade en katt i sin kattkalender för år 2007 som räddats från att ha bott i ett grävlingsgryt.Vi får hoppas ungarna kommer ovanför marken mer och mer för att äta och dricka.

brutt
0

27. mailade över två bilder på katterna från i går kväll till föreningen syns på vilket sätt mamman lockar fram ungarna ur boet.

Blir visst inget ösregn trots allt i kväll.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för detta…..

pia-app
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattmmamma fortsätter att gäcka oss. Häromkvällen var hon och två av ungarna inne i buren samtidigt men vi kunde inte lämna en kattunge kvar.

Nu har vi fått in en rutin så på morgonen springer hon ner i sin håla när jag kommer. När jag lägger upp mat kan jag se ögonen lysa därnere. Sen flyttar jag mig lite och då kommer hon upp och äter. Sen sitter hon utanför burne och tvättar sig . På kvällen när vi är där både jag min man brutt och Nils Hult så är det samma sak och då ligger hon nästan och myser nedanför oss. I förrgår lockade hon sedan upp ungarna som kom upp och åt och lekte men som sagt inte gik in i buren allihop. Svårt att lämna någon då det inte finns en chans att nå dom i hålan och dom är väldigt skygga. Men vi envisas och ska dit i kväll igen.

En lite kul grej. I går lade vi upp Whiskas som hon åt av . Sen gick hon iväg och kom sen hemspringande med en mus i munnen som hon tog ner till ungarna.

Bilden är lite otydlig men den visar när hon lockar på sina ungar

destiny
0

Attans katter! Gå in i fällan hela familjen! Tänk om man kunde prata med katter och förklara att man bara vill deras bästa.

Hawknestgrove
0

jo, men det är väl nästan som högsta vinsten på Lotto att få in alla på en gång……Man kanske får ta det man får och sen vänta ut den sista?

brutt
0

Kattmamman måste i vart fall vara den sista som lämnar platsen hon håller ungarna från den starkt trafikerade vägen bara några meter bort genom att hämta tillbaks dem.Sedan så är det så att det är omöjligt att få tag i ungarna om inte mamman själv lockar upp dem ur grytet som kan vara hur stort som helst.Ungarna är uppe från grytet korta stunder och enbart med mammans godkännande verkar det som. dessutom vaktar hon dem noga de stunderna.Det är olika hur många av ungarna som kommer upp ur underjorden.Tålamod var det ja.

Märks tydligt att kattmamman ännu inte hunnit bli helt förvildad hon verkar tycka att vi gott kan hålla henne sällskap vid grävlingsgrytet där hon tvingats bosätta sej med sina ungar i ett försökr att skydda dem från alla faror utomhus..

Gullimat
0

Förstår precis hur ni tänker. På sådana platser kan man inte ta Mamman först, det är precis som i stenarna i Hamnen i Malmö. Upptäckte också där, att om inte Mamman känner sig trygg kallar hon inte på sina ungar. Och kan man inte se alla ungarna samtidigt är det också svårt. Ibland får det ta lite tid.

Lycka till, med ert tålamod kommer det att lyckas till slut

pia-app
0

I morse var jag där och då var två kattungar uppe precis som i går kväll,blir lite bekymrad över var den tredje håller hus. Mamma åt med god aptit som vanligt och lade sig sen vid fångstburen men tog inte upp ungarna.

Pia

brutt
0

36.Vi får se i kväll hur många som kommer upp ur de underjordiska gångarna av ungarna hoppas alla tre.

Grannarna hade tydligen hört och sett 2 rävar i området som förde ett fasligt liv och verkade osams en natt iveckan.Rävar och grävlingar delar bon men nu bor ju kattfamiljen i det här boet.Rävar kan ta  kattungar och skadade katter mamman skyddar ungarna så gott hon klarar av.

destiny
0

Hjälp! Känns som att det blir värre och värre! Gråter

Håller tummarna så hårt jag kan att hela familjen kommer fram i kväll och att dom går i fällan.

pia-app
0

I går fick jag besked att det stödhem som vi trodde att vi hade i beredskap till mamma och ungarna inte kan ta emot katterna. Nu har vi ju inte fått in dom än men den dag vi får det så står vi där.

Finns det någon som kan vara eller som vet någon som kan vara stödhem. Måste ju vara någon som är van vid skygga kattungar som inte haft någon kontakt med männisor under sin uppväxt och som nu är tre månader. Mammakatt tror jag inte att det blir några problem med.

Alltid ska det vara något !

brutt
0

39.Det var verkligen ledsamna nyheter för det stödhemmet på landet verkade vara perfekt för dem.

I går kväll sent efter regnet satt mamman i fångstburen och letade efter mat när faten var tomma.Den ungen som är mest framåt kom upp och satte sej bredvid mamman vid en sten bara ca 1-2 meter från oss och tittade väldigt nyfiket på oss människor.. kattungen kunde inte låta bli att leka med grässtrån.Några foton togs men har inte fått dem ännu.Katterna närmar sej människor mer och mer tycker jag.

Hawknestgrove
0

Åh…. putt för nytt stödhem då…….

Alexej
0

Hoppas!

lillmymlan
0

Håller tummarna!

Man kan håva in småkissarna också, men det är bra om man övar innan man ger sig på det :)

*Nalle Puh*

pia-app
0

Har faktiskt tänkt på om vi skulle göra det. Vi lyckades med det hos farbrorn i Åtvidaberg där vi fick tag i två ungar på det sättet.

Vet att du har massor att göra men har du möjlighet kanske du kunde komma upp till kattmamman någon kväll och titta och kanske hjälpa oss att tänka. Vi är där från ca 21.00 varje kväll.

Du kan kontakte Nils Hult så får du adressen.

Pia

lillmymlan
0

#44. Kontaktar honom direkt!

*Nalle Puh*

brutt
0

Lillmymlan är en duktig fotograf vet jag så jag är säker på att bra bilder kommer snart.De här bilderna är med mobilkamera så inte bra.

På denna bilden mamman och en av ungarna framför fångstburen (gallerburen) som alla går in och äter i utom en när vi är varit där en liten med vitt ansikte den umgen som är skyggast.Den springer bara upp en vända och sedan snabbt ner i underjorden igen hittills.

En granne hade emellertid sett att alla fyra stod därinne och åt när den gick förbi och den situationen vill vi ha för då stänger man bara försiktigt buren med hjälp av ett snöre och en lång påk på lite håll utan att skrämmas.

brutt
0

En av ungarna tittar upp på oss från böplatsen en annan syns bara lite av.

brutt
0

Kvällstid vid boet.

brutt
0

En av ungarna inne i gallerburen.

Hawknestgrove
0

Så frustrerande det måste vara för er, att hela tiden bara behöva släppa ut igen…

brutt
0

Nja de går ju fritt in och ur buren och de reagerade inte när de stod och åt och vi testade med att försiktigt fälla ned luckan sedan är det bara att hålla emot med trädpåken vi tillverkat för ändamålet gå fram och låsa buren.En unge tyckte det var kul att sitta ovanpå på buren i dag och klättrade upp på burens galler och satte sej där på taket.Kattmamman har stenkoll på var ungarna är och det gäller att inte förlora hennes förtroende eller ungarnas samtidigt som de alla måste därifrån snarast på grund av stora vägen och fler faror rävar tex.

Ungen sitter på fångstburens tak lite vit päls skymtar svårt fotografera med mobilkamera men bakdelen syns av mamman som är inne i buren och dricker kattmjölk bredvid iglon.Iglon ska vi ta bort för annars får knappt 3 ungar med mamma plats samtidigt även om en unge tyckte den var bra att leka i idag när vi kom förbi.

lillmymlan
0

Snyggismamman som kom upp och kollade läget Kyss

*Nalle Puh*

lillmymlan
0

En av bebbarna Kyss

*Nalle Puh*

lillmymlan
0

Fy fanken, vilket ställe att bo på alltså och inte helt lätt att fånga in dem heller. Vore himla bra om de kunde gå in i buren alla 4 på en gång Flört men då gäller tålamod!

Att håva i den terrängen är inte helt lätt heller Foten i munnen attans så himla svårt, men inget är omöjligt säger ju folk Flört så vi hoppas att enträget matande med godsaker gör att ni snart får in alla bebbarna och mamman, vilken ljuvlig mamma! Kyss

Om ni vill att jag fotar mer så säg till så kommer jag med kameran under armen :)

*Nalle Puh*

destiny
0

En sån vacker familj. Kyss Håller tummarna så hårt jag kan att dom snart är i säkerhet allesammans.

brutt
0

54.Jättebra att du hade  kameran med dej nu ser man ju att det är katter och inte mest en bur som med mobilen.

Ja boläget är komplicerat till max men nu kommer de ju upp ur underjorden mer och mer när det vankas godsaker i buren åtminstonde. De kan ju inte leva under jorden för jämnan annat lockar också som lek däruppe tex.

Kom igen nu katter alla ska in på en gång med mamma i buren.Omöjligt så får taktiken ändras till några i taget mamma sist med tanke på ungen Vitnos som springer tillbaks hela tiden.

lillmymlan
0

#56. Det är en fördel med långt tele, då kan man komma nära fastän man är långt ifrån :).

Ja, eller två ungar och sedan mamma och den blygaste? Det är inte lätt det där.

Har det ordnat sig med stödhem för missarna nu, annars puttar vi för stödhem också!?

*Nalle Puh*

brutt
0

57.Tänkte också så.

pia-app
0

Inga bäbisar i kväll. Mammakatt drack sin kattmjölk och åt några räkor men fisken jag kokat dög inte. Hon vära väldigt orolig i kväll och bytte liggplats och spanade hela tiden. Gjorde ingen ansats till att släppa upp ungarna. Vi fick nog förklaringen här vi åkte hem för då såg vi en svartvit katt bara en bit från boet och alla boende säger att det är han som är pappakatt och har gått där i flera år han med.

Nytt försök i morgon.

Tack Lillmymlan för de fina bilderna. En unge till ser likadan ut som den på bilden och den sista är mer vit på nosen.

Vi har diskuterat med det stödhem som vi tänkte oss från början och det verkar ordna sig. Vill ha det hemmet då jag vet att hon är duktig med skyggisar.

lillmymlan
0

Skönt att det ordnar sig med stödhem :) underbart!

Hojta om det är något jag kan göra för att hjälpa till :)

*Nalle Puh*

Nilshult
0

Ca. 50 m från katt boet dök den här svartvita upp i tisdags. Inte helt olik ungarna. Är det möjligen pappan kanske?

Oliwer
0

Vad händer med kattmamman och de tre ungarna. Har ni lyckats fånga in dem?

pia-app
0

Vi har inte lyckats få in dom än men det vi har lyckats med är att dom visar mycket större förtroende nu. Ungarna leker bara några meter ifrån oss och sover där också och mamman ligger lugnt bredvid. Men reser vi oss så springer dom ner i sitt hål. Jag tror att vi snart får in de två kattungar som är mest framåt men sen gäller det den skygga och det blir nog krångligare men vi kämpar på.

lillmymlan
0

Håller tummarna för er!

*Nalle Puh*

pia-app
0

Denna kattmamma kan göra en tokig. Var som vanligt och matade i torsdags morse och då var mamma och alla tre ungarna där. Sen var ingen där i torsdags kväll men det var inte så oroande då de inte alltid visar sig men när vi kom på morgonen hade ingen ätit maten och inte heller såg vi någon på kvällen. Vi letade och letade ,pratade med folk som bor där men ingen hade sett henne. Hon har alltså äit punktligt morgon och kväll i över en månad. Massor med tankar kom,har hon flyttat,är mammnan påkörd, har någon gjort något med katterna.

Men så i morse så är dom bara där igen som om ingenting hänt,vilken lycka! Så nu blir det fångstförsök igen i kväll.

Pia

annebeate
0

Håller tummarna för kvällen!

brutt
0

Troligtvis visar hon nu ungarna sitt revir och alla gömställen hon har haft som hemlös.Tur för henne och ungarna att grannarna där också bryr sej om henne och meddelar var familjen senast setts.Den lilla kattfamiljen har tydligt lyckats engagera många i området.

Nu i kväll regnar det och vi kollade efter familjen på första stället "grytet"men de var inte hemma i kväll.Vi letade också på andra ställen som någon granne sett  kattfamiljen på men ingen katt syntes till i regnet som råder.Det blir detektivarbete framöver för det är klart att ungarna med sin okastrerade mamma måste in.

Skönt i vart fall att familjen setts tidigare i dag.

lillmymlan
0

Vet precis hur det där är, ena dagen är de där och visar sig, nästa så är de inte där… alltid sitter man med hjärtat i halsgropen, man blir så lycklig när man ser dem igen :)

Håller tummarna stenhårt härifrån nygatan :)

*Nalle Puh*

brutt
0

68. Ja samma erfarenheter har jag fått genom årens lopp och arbetet med Slottshagenkolonin. Ibland är katter som uppslukade av jorden och ens hjärna går på högvarv men så glad man blir när de plötsligt står där igen som om inget hänt.Hur ska då inte en duktig kattmamma känna sej om en unge skulle kommer bort innan hon lärt den färdigt.Beundrar verkligen dessa kattmammor som lyckas hålla reda på sina ungar under  svåra omständigheter som hemlöshet.

pia-app
0

I går kväll gick mamma och en unge in i fällan och i morse nästa unge. Nu är dom i sitt stödhem och är inte alltför rädda.

Vi vet inte om den tredje ungen finns kvar,den var ju mycket skyggare och vi har inte sett den på flera veckor men vi fortsätter med fälla och mat för är den där så ska den också in.

Känns skönt  att tre är inne i alla fall särskilt som vi var och tog hand om en överkörd katt häromdagen precis vid vägen där dom bodde.

Lena
0

#70 Så bra att de är i säkerhet nu kissarna! Hoppas även ni får tag i den tredje ungen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
0

70.Kattmamman och ungen hade gömt sej bakom dataskärmen hos stödhemmet morse när vi kom med kattunge nr. 2 De hörde förstås att någon var på väg in i rummet. Katterna vill nog ha en liten flyttlåda eller liknande som de kan gömma sej i och bakom till att börja med mörkt och lågt i tak som de är vana vid.De är ju födda under jorden och har bott under jorden så länge nu att de fattar inte varför det är så högt till taket inomhus.

Unge nr 2 märktes detta speciellt på den var så förundrad över takhöjden och kollade hela tiden uppåt och runt vad nu detta kunde vara,den hade aldrig sett något liknande i grävlingshålorna förstås eller under bar himmel.Katterna hade bajsat på lådan och ätit upp all mat under natten druckit av vattnet med får vi hoppas.

Jourhemmet
0

Hurra vad duktiga ni är. Nu slipper dom kylan som kommer Skrattande

anebit
0

Härligt att läsa! Nu håller vi tummarna att den tredje lilla ungen också kommer in.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ankie
0

underbar läsning, hoppas sista kattungen går in i fällan med

lillmymlan
0

Hurra, så skönt att de är inne ! Glad

*Nalle Puh*

pia-app
0

Nu har vi varit där i kväll och flyttat kattmamma till ett hörn i rummet som är skyddat. Jag har fått klia henne bakom öronen och under hakan och det verkade helt ok. Ungarna gick också att klappa utan att de var allt för rädda.

Dom känner väl igen våra röster efter att v isuttit hos dom om kvällarna i två månader.

Vi har inte sett till den tredje men fortsätter i morgon bitti

russin
0

Underbart att mammakatt är inne med två av sina små:))

Nilshult
0

Ja tack vare Brutts och min långa erfarenhet av att fånga skyggisar gick det här projektet att genomföra. Mycket blod, svett, tid och tårar ligger bakom det. Eftersom maten försvinner i buren finns det hop om att den sista ungen också sitter i fällan. Lycka till att få in den.

lillmymlan
0

#79. Kyss ni är guld värda!

*Nalle Puh*

brutt
0

79.Hade inte föreningen 9Liv åtagit sej ärendet som de fick vetskap om så kattmamman med ungar uppmärksammades och ordnat med stödhem så de fick,får komma in så hade  kattmamman med ungar gått kvar ute även i höst och vinter om de överlevt alla faror.Stort tack till stödhemmet som upplät ett rum till familjen och till de grannar som förstod katternas situation och sökte hjälp för dem.Här kunde det lätt ha blivit en kattkoloni med okastrerade hemlösa katter och tyvärr brukar det då sluta med avskjutning ingen human bra lösning för nödlidande katter.

pia-app
0

Jag tycker att det här visar att det är bra med samarbete mellan oss som arbetar med att rädda hittekatter och att vi använder oss av all den samlade kompetensen som finns hos oss som kämpat med det här ärendet.

En liten solskenshistoria till. I  dag hade vi satt ut fällan för att försöka fånga in den tredje ungen och en av männen som bor i höghuset hjälpte oss att vakta fällan. Han ringde och sa att katten gått i fällan. När vi kom dit så var det inte ungen utna en annan katt. Den katten har det suttit uppe lappar om sen 10 juli då den trillade ut genom ett fönster.Så nu fick den komma hem till husse och matte igen.

Vi fortsätter spana efter ungen. Var hos mammakatt och ungarna i morse och det är ganska tydligt att vi haft nytta av de två månader vi suttit och pratat med katterna för det märks att hon känner igen min röst. Hon fick kyckling som hon är van vid oc hdet åt hon upp ordentligt. Ungarna vill inte äta men dom kan man hålla i så jag sprutade i dom lite a/d och det gick jättebra. Dom har fått en fin flyttkartong att bo i men vill helst sitta bakom en dataskärm.

Nu ska jag försöka ägna mig åt våra egna katter en stund som tyvärr har fått för lite uppmärksamhet, åt alla andra uppgifter i föreningen och åt de andra katter som står på tur att få hjälp samt att försöka röja härhemma för här blir ju ingen städning gjord direkt.

Pia

9Liv

brutt
0

82.Men det är ju fantastiskt att katten som ramlat ut genom fönstret precis när vi kom till platsen någon av de första gångerna gick i fällan i dag så underbart att även den är räddad nu.Skrattande

Ägarna till katten hade väl mer eller mindre gett upp hoppet om att få återse den.

anebit
0

#82  En sån underbar tur att kissen gick i fällan och kom hem till matte igen.  Skrattande   Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

pia-app
0

HURRA! I morse kl 8 gick den tredje kattungen i fällan och nu har den fått återförenas med mamma och syskonen.

Så skönt för katterna och även för oss som nu har ett projekt avslutat och får ett ställe mindre att åka till om kvällarna. Nu ska vi ägna tiden åt att socialisera mamma och ungarna.

Det är lustigt med ungarna att fast dom är födda ute och den enda mänskliga kontakt dom har haft är när vi suttit och pratat med dom utanför grytet så har dom redan visat att det är trevligt när man blir kliad och det går att lyfta dom och dom slickar mat från handen.

Mammakatt muttrar och vill inte bli klappad men hon äter bredvid mig och i går låg jag på golvet och pratade med henne och då lade hon sig tillrätta och sov. Känns bra

Nu ska vi bara hitta ett hem åt Emil också som vi skriver om i en annan tråd.

Pia

9Liv

Jourhemmet
0

Å lillplutten vad glad den måste vara nu när den fått komma till mamsen Glad

Alexej
0

Super!!

brutt
0

Gud så skönt nu slipper den skyggaste spendera hösten vintern i ett grävlingsgryt vid en hårt trafikerad väg, är så glad förde här katternas skull idag, strunt detsamma att det tog tid med den ensamma skyggaste alla är nu iaf i trygghet, supersköntSkrattandeGlad

Fick besöka mamman och de två först intagna i stödhemmet i går kväll och det är så söta och pigga en liten hane och en liten hona är det.Fick ha dem en för en i knät och klappa och klia under de små hakorna utan att de blev livrädda en himmelsk känsla,så gulliga de ärKyss

Hoppas den skyggaste nu finner tryggheten inomhus med de andra också.Får nog följa med i kväll och se den på närmre håll är så nyfiken hur det går för den inne nu till att börja med!

destiny
0
brutt
0

89.Bättre nyheter kan man inte få på en tidig torsdagsmorgon och tänk så glada de snälla grannarna måste vara i dag som var så bekymrade över katternas situation och boplats.

Hurra!!!! för dem också som tog tag i detta och visade ansvarSkrattande

lillmymlan
0

HURRA va ni är bra Kyss

*Nalle Puh*

Ankie
0

men va underbart härligt att höra, grattis till vinsten

men nu vill vi se lite kort :):)

Hawknestgrove
0

jättetoppen och vilken tur ni har som har fått så tama kissebarn….Grattis!

pia-app
0

Ja den sista är inte lika tam som syskonen utan bet mig rejält i fingret när jag skulle ta den till syskonen men det är ju inte så underligt när den har varit räddast hela tiden.

Ska åka och kolla på vårdcentralen nu då det tog lite lustigt runt knogen på ett finger men det löser sig bara ungarna är inne.

brutt
0

Var nyss där med Pia och Mikael och den lille Sorken nyikommen från i morse sprang fel så han mötte oss redan i hallen men kutade kvickt in i det lilla rummet där syskonen fanns.

Så roligt att få se den skyggaste som man väntat så på ovan marken där h.n fort som blixten nästan flög ned i grytet när någon kom.

Syskonen käkade med förtjusning kyckling vid elementet och blinkade betryggande mot oss när vi pratade med dem också.

Mamma katt hade placerat sej i köket vid matskålarna stora förändringar för henne allt detta att få tillbaks en unge i taget i en främmande miljö dessutom men hon verkade ta det lugnt.

Kan i alla fall lägga ut en bild på den i morse infångade skyggaste.

Men stackars Pias ena finger andra gången hon skulle lyfta upp kissen. Sköt om fingret Pia.

lillmymlan
0

Åhhhh… vilken liten raring Kyss ljuvligt att den lille ville komma in till slut, envishet lönar sig alltid! Flört

*Nalle Puh*

pia-app
0

Svullen hand och finger samt penicillin men vad gör det när dom är inne. De två första blir mer och mer avspända men lille tredje är så skrajsen och söker sig inte till mamma och syskonen,han var ju mycket för sig själv vid grytet också. Har kontaktat en av våra stödmattar som är jätteduktig med skyggisar och hoppas att hon kanske kan ta den

annebeate
0

Underbart att den lille till slut kom in. Glad Så söt lilla kissen ärKyss

Tack för er envishet och krypa på dig pia-app!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.