Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 420 ggr
OzzyochJag
0

Vad gör vi med Svartling?

Nu har jag skrivit att vi kämpar för att hittekissen Amigo ska bli frisk och få ett gott liv.

Värre är det med en av de andra hemlösa kissarna, vi kallar honom för Svartling. Sist jag fick komma nära honom när jag gav honom mat så såg jag att han har ett stort fult sår bakom örat, det ser ut att börja bli riktigt infekterat.
Han är skygg och får panik inomhus.

Jag försökte fånga honom igår när vi skulle till veterinären med Amigo, men han sprang till skogs.
Vi har inte råd att försöka hjälpa en katt till, dessutom är han i sämre skick och mycket mer förvildad.

Jag vill helst låta honom somna in och låta honom slippa lida mera.
Men det är så svårt att ta det beslutet.

I första hand vill jag självklart få komma nära honom igen, för att titta noga på honom. Jag har kontaktat ett nybildat katthem, men har inte fått något svar.Självklat skulle jag kunna bidra med de pengar det skulle kosta att få honom avlivad hos veterinär om någon ville ge honom chansen, men själva har vi har varken plats eller råd att behandla en katt till.

Vet inte vad vi ska göra. Ledsen

Tezza
0

Men ett sår behöver ju inte betyda att katten måste avlivas, det låter ju lite väl drastiskt. Men hjälp måste han ju få! Vart bor ni någonstans? Finns det inget mer katthem ni katt höra med? Det kanske går att starta en insamling, bara man får in missen?

OzzyochJag
0

Nej, det är inte bara såret… han känns som att han är i sämre skick än Amigo är. Och det största problemet är att han får panik inomhus…

Men som jag skrev, först och främst skulle jag vilja fånga in honom igen och ta en ordentlig titt på honom.

gubben
0

Många förvildade katter får ju panik när de kommer inomhus så man måste dra för alla fönster så att de inte kan se ut t.ex för en katt som aldrig har varit inne vet inte vad ett fönster är och försöker ta sig ut. Man ska också ge dem ett litet utrymme bara så det inte finns något hot som "kan gömma sig" och ett krypin där katten kan gömma sig och sen måste man lämna den ifred ett tag så att den värsta paniken hinner lägga sig. Med lite god mat (och en låda förstås) så brukar det inte ta så lång tid för den att inse att den får hjälp.

Du har alltså lyckats fånga den en gång? Det gör det naturligtvis svårare att göra det igen eftersom han nu vet vad som händer. Var bor du någonstans? Finns det något katthem i närheten som kan hjälpa till med infångandet? Ibland kan de ju ställa upp med veterinärvård mot att man ställer upp som jourhem åt katten och på så sätt skulle du ju inte få några utgifter för kissen förutom maten då.

OzzyochJag
0

Det är nog inga problem med att fånga honom, sitter han bara på gården och jag kommer med mat så kan jag ta honom utan problem. Det är väl snarare det att jag ser honom allt för sällan.
Jag lägger ut mat under en balkong åt katterna och en annan granne på deras trapp, så kan gå lång tid mellan gångerna jag ser honom. Sist jag såg honom och såg såret så var jag stressad till jobbet så gav honom bara mat och rusade vidare.

Jag kan fortfarande inte ta in honom, vi har redan 5 katter, 2 hundar och 1 kanin i lägenheten. Det finns inget utrymme jag kan ge honom som skulle vara rättvist.
Har ju redan en hittekatt instängd på mitt rum i karantän.

Jag bor i Kävlinge, i skåne.

gubben
0

Har du kontaktat KKS? Gå annars in på deras hemsida www.kks.nu så hittar du alla deras kontakter som  du kan ringa. Du kan ev också göra ett upprop i deras gästbok. De kanske kan hitta ett akuthem till kissen åt dig, de brukar i alla fall göra sitt bästa för att försöka lösa sådant här även om de är fullbokade med fall. Det är ju bättre att en veterinär tittar på honom först i alla fall i stället för att bara avliva som första alternativ.

Lena
0

Om du bor i Skåne så är det en god idé att kontakta KKS som Gubben föreslår. Det ska även finnas några andra katthem i södra Sverige, fast vi har inte länkarna till dessa ännu. Man kan även gå in på den lokala djurskyddsföreningen som ibland kan hjälpa till med pengar för kastrering.

Även om katthemmen inte kan ta in honom just nu kan de ge dig goda råd, samt eventuellt erbjuda dig möjligheter att söka efter ett hem åt honom via ett omplaceringsforum som de flesta katthem brukar ha på sin hemsida.

Stackars kissen! Hoppas det löser sig!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"