Jä--la avlivningsfacister!
Fick just ett samtal angående kattungar. De hade fångad in mamman och avlivad för hon var skygg…
Kvar finns några små kattungar, om jag kunde ta de…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det finns idioter till allt. Fy f*n
!!! Sa de hur gamla ungarna är?
Gud så hemskt! Var det här privatpersoner som begick illdådet mot mamman och ungarna?
Sa de eller den hur gamla ungarna är?

Ja, privatpersoner. Hade fått låna fällan från DV. Fast inte för en avlivning, tror jag. Katterna bor under deras balkon och mamman var "vild" och så har de redan en innekatt. Ingen plats för fler. Tydligen hade de fångad mamman och satt henne i badrummet tills en veterinär kom och avlivade mamman. Ungarna, visste de inte. Kanske 5- 6 veckor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Å andra sidan gjorde de faktiskt något. Betydligt bättre än att bara blunda.

Så gör de hela tiden på Dyrebeskyttelsen här i Fredrikstad/Sarpsborg i Norge :(
Alla katter (även 12v kattungar) bedöms som tama eller skygga redan direkt efter infångandet. Är de skygga anses de som ej människovana och bättre att avliva. Jag är helt förtvivlad, och försöker få dem att fatta att ALLA katter kan bli tama!! Men de säger att de inte har resurser för det, att de skygga katterna bara skulle bli kvar och uppta plats. HUR kan man bedömma det efter att bara ha träffat katten en gång, precis när den är fruktansvärt stressad och rädd efter att ha blivit "attackerad" och fångats in?!?!!
Även den mest kärvänliga katt kan ju vara skygg för främlingar och bli dörädd i en sådan situation - men då är dess liv inte värt mer än avlivning, trots att det kanske till och med var någons försvunna kelgris de dömt ut!
#6 Då får du berätta för de att när en jourkatt rymde här ställde jag ut en fälla. Alla mina tama katter gick ju in-fanns gött mat i- och alla regerade olika. Värst reagerade en av mina tamaste katter. Bajsade på sig och blev helt galen.
5.Att ta ungarna från sin mamma vid 5-6 veckors ålder och avliva henne med enbart motiveringen skygg och platsbrist för att sedan söka hjälp för enbart de ensamma (alldeles för små för att tas från mamman) ungarna är knappast något att rekommendera för kattungarna eller kattmamman.
Bodde katterna under deras egna balkong kunde de väl inte blunda

#7 Det verkar spela lite roll, för de "har inte resurser", vilket tyvärr även innefattar att de "inte har resurser" till att låta katten landa och se hur den artar sig, utan den döms ut på en gång. Det är säkert hundratals katter som de dömt ut pga detta…
Visst, de minskar antalet hemlösa katter, det gör de, men på detta vis minskar de kattens status ännu mer, snart till botten med sitt "är inte katten människokär så är det bättre att den avlivas". PYTTSAN!!!
De tittar bara häpet på mig när jag pratar om alla döskygga katter som blivit så tama och goa familjekatter, verkar inte fatta att Örebro Katthem aldrig avlivar (utom pga obotlig sjukdom såklart) trots att katterna över huvud taget inte går att ta i, knappt titta på, utan att de får vild panik. För det har vi bevisat såååå många gånger att även den mest panikslaget skygga katt kan bli en otroligt go familjekatt med rätt förutsättningar! Men det kan de knappt förstå, verkar bara tycka att det är helkonstigt att vi inte avlivar några katter pga skygghet.
Gud vad gräsligt! Tycker inte den sortens insatser är någon hjälp alls om jag ska säga min mening. Avliva mamman och lämna ungarna kvar. Hur tänker folk?
Synd att inte veterinären gav bättre råd. Han borde ju känna till vad som står i djurskyddslagen. Och som ni skriver vet man ju inte hur pass skygg honkatten verkligen var? Klart hon reagerar med panik att bli infångad i fälla, satt i främmande miljö och skild från sina ungar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det finns faktiskt föreningar som gör detsamma

#11 Det finns alltför många :( De minskar antalet katter, men sänker bara dess redan dåliga status ännu mer genom att döma ut de som "inte är värda att leva" 
Det är ju till att börja med olagligt och även veterinären begick ett brott. Stackars misslingar
#13 Brott? Det är helt legalt i Sverige att avlivar katter. Men jag ska ta reda på namnet av veterinären.
Bra rutet! Så j***a vidrigt. Och så onödigt. Finns goda alternativ.
#10 Exakt!
#9 Är Örebro Katthem detsamma som Spinnhuset? Var medlem där för, ok, en del år sedan. Såg liten randig tjej där som sökte hem - blev mystiskt störtförälskad. Sades i beskrivningen att go och social katt etc (inte för att det var viktigt för mig). Nästa gång jag sökte var katten avlivad - den var då "osocial", ville inte bli "tam", trots katthemmets ihärdiga ansträngningar, angavs på sidan. Minns fortfarande, och har fortsatt skämts för att jag inte "slog till" genast. Vill inte starta polemik om detta, mest min egen sorg kanske, och respekt för katten. Men så var det. Då.
Så, ja #11, visst finns föreningar som gör detsamma.
Hur som, Alexej … om du kunde ta dom? Satans utpressare. Vad händer?
Nej, det är verkligen inte optimalt agerat men för tillfället har de förhindrat vidare reproduktion. Sedan tycker jag inte heller att vi kan kräva att "vanligt folk" (läs, de som inte är kattnördar) ska veta hur man agerar optimalt. Antagligen hade de även stöd av veterinären i sitt agerande. De flesta människor í Sverige har ingen som helst erfarenhet av hemlösa katter, än mindre förvildade sådana och att folk öht bryr sig om att göra någonting tycker jag att man ska se som något positivt. Ge dem en käftsmäll för det de har gjort så kommer de aldrig göra någonting igen. Hjälp efter bästa förmåga och säg "om ni råkar ut för det här igen kan ni göra såhär istället" så kanske vi hjälper fler katter i framtiden.
13.Precis man blir ju vansinnig hur de kan ha mage till sådana illdåd!Förstår att du även tänker på att kattungar har rätt till sin mamma och inte ska skiljas från henne före tolv veckors ålder.
fy vad onda mäniskor är hur ska det någonsin kunna bli fredligt på jorden när mäniskan kan plåga vår kära hus djur det blir ingen lugn natt nu heller när jag läser om det ledsamma med katt mamman med sina små bebisar även har jag prins-emil ock tänka på då kan jag bara anna att han kanske hamnat i klorna på elaka mäniskor .från eva -lina
Så vidrigt, stackars lilla kattmamma 
Undrar om veterinären kände till att det fanns kattungar i så fall för jäkligt!
#15 Klart jag tar in ungarna. Men fångar in får de själva göra och komma hit sedan. Lite mer eget arbetet. Det går inte att bara ringa och jag åker dit…Gav de en massa tips.
Får se att hitta en amma här.

#15 Nej det är inte samma. Örebro Katthem är en helt egen förening sedan 2003. Föreningen är utmynnad ifrån Spinnhuset, men pga starka olika åsikter så bröt Örebro Katthem av och blev en egen förening som istället prioriterar de katter som "ingen vill ha", som har ett svårt liv - och många av dem är skygga.
Som sagt, en katt avlivas ALDRIG pga annat än obotlig sjukdom/skada/sånt som katten inte blir frisk ifrån.
Skygghet är INTE en sjukdom, ALLA katter är lika värda, det är Örebro Katthems åsikt och motto.
Fram för fler föreningar som Örebro Katthem. Och bort med alla korkade veterinärer som tror att de utan någon som helst erfarenhet tror att man kan bedömma om en nyss infångad katt är tam eller skygg 
Medarbetare Hittekatter iFokus
#20 Fantastiskt!!!
#21. OK. Jo detta var före år 2003. Spinnhuset gjorde förstås också ett gott arbete, säger inte annat. Men den (av en slump) upptäckta dubbelheten var/är otäck. Åtminstone ärlighet.
Så yes #22 - bort med… samt heja Örebro Katthem, och fram för fler! 
När jag skrev brott tänkte jag på att man inte får skilja kattungar från sin mamma förrän de är 12 veckor. Veterinären borde ju ha märkt att mamman hade mjölk.
Det finns saker som kan ligga Örebro katthem i fatet när de snart nog ska ansöka om nytt § 16-tillstånd. Det var ju inte så bra där när det var inspektion där i vintras.

Egentligen behövs väl båda slags föreningar, både de som tar omplaceringar och de som tar "gatukatter"… (självklart utom de som avlivar pga skygghet och andra orimligheter!)
Privata omplaceringar är i många fall mycket mer akuta än katter som lever ett hårt liv ute, eftersom katter som har ägare alltför ofta blir avlivade på ägarens inrådan. Har katten en ägare så är det dens eviga ansvar att se till att katten har det bra (därför prioriterar många katthem ned dessa katter, eftersom en ägare har ansvaret). Men det liv en kattägare håller i sina händer är inte alltid värt mycket nog. Pga brist på ansvar, tid, intresse, kunskap och ork att göra ALLT för att omplacera sin älskade familjemedlem, så blir det uppenbarligen enklare att bara avsluta det liv som hade så mycket mer att ge.
De katthem som tar emot dessa avlivningshotade katter behövs lika mycket som de som prioriterar andra katter.
De som inga ägare har behöver få en bra tillvaro, och de som inte var tillräckligt mycket värda för sina ägare behöver en ny familj som håller kisse högt.

fy fabian;((((( stackars ungar, 5 veckor o de dödar deras mamma, ;(((( ja stackars mamma katt med, men hur fxxx tänmker de,,, o vetten,, undrar om han visste att han gjorde så små ungar modderslösa,,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Å andra sidan är det inte ett brott om veterinären ansåg att det bästa för kattmamman var att avlivas. Dock vet vi inte hur mycket veterinären visste eller varför veterinären gjorde den bedömning h*n gjorde.
#12 Håller med dig! Genom den här typen av agerande kommer det aldrig blir någon förbättring för katters status och situation. Det skadar mera än det det hjälper.
#18 Usch vad jobbigt att Emil inte har kommit tillrätta. Förstår din oro. Fruktansvårt det där ett inte veta vad som hänt ens katt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#24 Örebro Katthem har fått tillstådet.
Jag reagerade också över att en veterinär avlivade en katthona med 5-6 veckor gamla ungar. Hur kommer det sig att veterinären bedömde avlivning som den enda möjligheten när det gäller en digivande frisk katthona? Hade verkligen veterinären tillräckliga kunskaper för att kunna bedöma situationen? Om veterinären inte hade det kan det kanske vara så att det föreligger ett brott mot de etiska reglerna som Svenska Veterinärförbundets medlemmar ska följa. De flesta svenska veterinärer är väl medlemmar i det förbundet?
Lägger in en länk till de etiska reglerna:
Icejossan, då är vi ju nästan grannar….. JAg bor ju i Strömstad/Näsinge ÄR de likadana i HAlden också på Dyrebeskyttelsen?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#31 Hehe jajust det är vi ju ;D
Det har jag faktiskt ingen aning om, jag har bara bott här i 3 månader och har ingen koll på nåt som händer i Halden :P Men jag HOPPAS att Dyrebeskyttelsen här är den enda som tänker på detta sätt :(
Hör med dem i HAlden och tipsa dem i så fall!

hur går det med ungarna?är de inne? vilket skick`?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#33 Hur menar du?
Detta har i alla fall mattilsynet uttalat, kopierat ifrån hemsidan för Dyrebeskyttelsen i Halden:
I noen tilfeller tar det for enkelte personer overhånd med katter, disse kattene blir vanligvis dårlig stelt og er nesten ville. De er oftest umulig å omplassere, ingen vil ha en halv-vill katt, og eier er ikke i stand til å stelle de bra. I sånne tilfeller blir det akseptert å avlive kattene. Men det er selvsagt nødvendig å sikre at ikke andres katter som hører til et annet sted også blir avlivet.

Fyyy fasiken säger jag bara..man blir både ledsen och riktigt riktigt ilsken! usch…
Icejossan. jag håller med dej mycket som du skriver men när du skriver att Privata omplaceringar är i många fall mycket mer akuta än katter som lever ett hårt liv ute, eftersom katter som har ägare alltför ofta blir avlivade på ägarens inrådan. Har katten en ägare så är det dens eviga ansvar att se till att katten har det bra (därför prioriterar många katthem ned dessa katter, eftersom en ägare har ansvaret). Men det liv en kattägare håller i sina händer är inte alltid värt mycket nog. Pga brist på ansvar, tid, intresse, kunskap och ork att göra ALLT för att omplacera sin älskade familjemedlem, så blir det uppenbarligen enklare att bara avsluta det liv som hade så mycket mer att ge.
jag förstår jag inte vad du menar. är det inte ägarens ansvar, är det djurhemmets?Djurhemmen samlar ju in pengar till katter som inte har hem, jag skulle inte bli glad om jag skänkte pengar om jag insåg att katterna på djurhemmet kommer från någon som äger domoch som borde ta ansvar. Inte bekostar du väl grannes bil när den inte startar?
jag menar att du ska maila dem och höra manuellt, så att säga. Maila till Heidi Bernholt. Vi vill inte ha så mycket med dem att göra, då de inte accepterar att placera katter som innekatter. Vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Jag dansar av lycka, när jag får höra att en katt blir innekatt. OCh likadant är det med Trollhättans KAttsluss, vad jag fått höra. De placerar bara ut katter som får gå ut. Vilket jag tycker är snett. OCh när man talar med Dyrebeskyttelsen i Halden, så säger de, att de förespråkar TNR och att inga katter ska avlivbas…. Knepigt om de itne har samma åsikter jämt?