Hur ger jag en skyggis medicin?
Jag har en liten kattfröken som ska äta penicillin i en vecka, och jag har ingen aning om hur jag ska få i henne den? Veterinären tyckte jag kunde lösa upp medicinen (Ampivet) i lite vätska, men jag tvivlar på att hon sitter kvar tillräckligt länge för att jag ska kunna ge henne den i munnen, och det går inte att hålla fast henne någon längre stund.
Kan man blanda medicinen med smör istället, och stryka på tassen kanske? Man ska inte ge den ihop med mat stod det, men lite smör borde väl inte störa fullt så mycket? Jag vet att jag borde ha frågat veterinären, men jag insåg inte att man inte kunde ge ihop med mat förrän jag kom hem, och nu har han stängt.
Hur gör ni andra?
oj… ja det verkar ju vara det enda sättet. elelr om du ger det med något som hon får slikca i sig självmant. Verkar underligt att ge ett sånt råd av en vet, när det gäller en skygg katt…den ska man ju inte skrämma…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Blanda medicinen i köttfärs, det brukar jag göra här hemma.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det finns en slags "godis" som man kan köpa på apoteket som är som en slags mjuk ihålig kattgodiskula som man lägger medicinen inutti. Kan ju vara värt att pröva kanske.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
blanda i leverpastej och smeta i ljumsken på henne? vad jag fick höra av min veterinär tycker katter det är obehagligt att gå med klet i ljumsken och slickar bort allt. har inte testat själv dock för mina katter tar allt med ro :)
#6 DEt var ett jättebra tips, det är inte bara skygga katter som kan vara svåra att medicinera =)
Avmaskningsmedel är inte det roligaste det heller..
Räkost gillar alla mina katter och då tar de sin medicin, man får lura dem lite
Ett stort tack för alla goda råd!
Köttfärsen ratade hon givetvis, och när jag blandade medicinen i gelén från kattmatsburken åt hon hälften, max. Smör i ljumsken däremot funkade väldigt bra. 
Ska kika på apoteket efter godisskal med, det lät praktiskt och enklare än att stå och mosa tabletter.
#1 Hon har fått metacam sen i fredags, enligt samma veterinärs ordination, så han utgick nog bara från att hon var så tam att det gick att ge henne vätska i munnen.
Fast metacamen sprutade jag bara ut över hennes vanliga mat, men det sa jag nog aldrig till veterinären.
Smör har jag använt mycket, med bra resultat.
Kolla ordentligt vad som inte ska ges till katten i samband med medicinering på Djurfass för det vore ju dumt om du och katten först kämpar med medicinen och sedan är det ändå ogjort om medicinen inte går ihop med t ex smör.
Har du mer än en katt? I så fall går det spela ut en riktigt tam katt mot den skygga. Jag lyckades med det i två veckor med en katta som jag inte fick ta i över huvud taget. Det hela går ut på att katter normalt inte unnar en annan katt att äta något gott så det är bäst att skynda sig att själv äta fort.
Har du vana att ge sprutor? Det finns antibiotika som man ska ge katter subkutant en gång per dag och då går det rätt lätt i nackskinnet.
#9 Metacam brukar vara jättegott, min tjej slickar det direkt från sprutan - hön älskar det! =)
…..