Försök till infångande..
åh men lilla missen
tänk att de inte vet sitt eget bästa……
Fälla använder ni säkert redan?
Matar henne på samma plats, ställ fällan brevid så att den inte stängs. Lägg in maten efter några dagar i fällan. En fälla ska alltid stå "inbyggd", helst något på båda sidor. Blad och gräs i botten för att dölja gallret. En filt över men öppet back-tunnel. Gärna ljust bakom…
Alltid mat som luktar mycket. Jag brukar köra tonfisk i olja och droppa ett spår 1-2 m framför fällan och sedan rakt in fram till maten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Prova med Serene UM, finns i zooaffärer. Finns en sort med samma effekt hos veterinären men glömt namnet. Lite lugnande som brukar ges till stressade katter och hundar vid tex bilfärd eller fyrverkerier. Skall ges under flera dagar innan effekt märks.
Kopierar in det som jag brukar skicka till jourhem, hoppas du har någon nytta av det.
Att få in en skygg katt i en transportbur kan anses som problematiskt men det behöver det inte alls vara!
Smartast är att ha en transportbur som gömställe till varje katt. Klä in buren med goa filtar och mata i buren minst en gång om dagen och/eller lägg in godis som katterna tycker om så att de förknippar buren med positiva upplevelser. Chansen är då stor att burarna utses som sov och mysställen. Den dagen man behöver ta katten till veterinär lägger man som vanligt lite godis eller mat i buren och stänger man dörren så fort katten är inne. Börja i god tid så att du inte känner dig stressad då katterna onekligen kommer att känna av detta.
Känner katten att något inte stor rätt till och har den inte tänkt gå in i buren, försök då absolut inte att ta tag i katten för att stoppa den i buren. Det resulterar oftast i en högstressad katt och sönderrivna händer. Det man istället gör är att se till att buren är den enda gömställe som finns kvar, man blockerar helt enkelt alla andra krypin. Har katten redan gömt sig i ett annat krypin, försök då att täppa till krypinet på så sätt att den enda vägen ut är in i transportburen. Med andra ord ska man manövrera katten in i buren utan att ta i den med händerna. Behåll lugnet och tänk strategiskt, då löser det sig.
Det är ett naturligt kosttillskott som innehåller en speciell blandning av vitaminer, mineraler och aminosyror som har en lugnande effekt. Ska ges två ggr om dagen i ca: 3-4 dgr innan. Blanda med något gott som tonfisk så går det nog ner. Värt att prova iaf 
Zylkene heter kapslarna hos veterinär mot oro.
Jag har ju en del katter som inte gå att lyfter.
Jag använder alltid fällan också inne. Om du har katten i ett rum ställ nån skåp eller nåt i dörröppningen och kläm in fällan bredvis. Täck ovanpå fällan med en draperi eller nåt så att enda utvägen är fällan. Sedan får man "jaga" katten mot fällan.
Funkar varje gång hos mig. Ibland har jag fällan bakom kattluckan och försöker jaga ut rätt katt.
Jag stressar aldrig mer mina skygga katter för att få in de i en transportbur.
På katter finns en tråd om det: Får inte in katten i transportburen! Hjälp!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack alla…..Men denna katt sitter uppe på några rör vid taket, å springer på dom när man försöker få fatt henne…Hon är högt upp så att säga…
Har försökt taktiken med bur som bo…men verkar inte vara nån lösning i detta fall…Hon är smart, helt enkelt..Jag tror på lugnande, för att lugna ner henne å få ner henne på golvet…För så länge hon lever där högt ovanför, så är hon svår att fånga in..Himla svårt å man liver med kissen..Va stressad hon ska vara
jag har själv aldrig behövt använda varken fälla eller lugnande medel för att få en skygg/förvildad katt in i transportburen och då har jag haft hand om en hel del "vildisar" 
Vet inte när hon måste flytta men jag skulle låte henne lunga ner ett par dagar och täcka av varenda litet kryphåll med transportburen (gärna av större sort) som enda gömstäle eller försöka få henne att flyta till ett mindre rum med så få gömställen som möjligt, typ badrum e.d.
Man kan flytta på en katt utan att man behöver ta tag i den. T ex genom att hålla upp en stor handduk (som katten ser som en vägg) kan man manipulera den att ta en vis väg. Det är dock bra om man är fler om katten befinner sig i en större rum så att man kan skapa tre "väggar" och bara en väg att gå, nämligen mot transportburen ;)
Bra då om transportburen står fast i ett hörn så att katten inte kan pressa sig förbi den.

Håv kanske? Har ingen erfarenhet alls av det men det ser lätt ut på djurpolisen
Eller hundfångare…
ja, tänkte på det också. En del är ju väldigt duktiga med dem, men det gäller att vara skicklig…Men om hon är inne, varför inte nozinan?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
det är klart, det är ju klart bättre om man kan använda sig av Djurhemskampanjs metoder.
Jag har också tänkt på en håv, det ser så enkelt och rätt smidigt ut på djurpolisen. Även om de blir stressade så går det väl snabbt?
Jag tror även på att inte mata henne på ett halv dygn och sedan sätta in fällan med något oemotståndligt gott där i, tillslut borde hon väl gå in? Eller kan de svälta sig själv bara för att de vägrar gå in?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
ja vår ena vet här i stan är väldigt skicklig med håv. HAn föredrar det framför klämbur också. Men något mumsmums i fällan och hungrig kisse är nog värt att prova först….

En katt kan ju svälta sig för att den inte gillar maten…så den kan garanterat svälta sig för att den inte vill gå in i en bur…som den förmodligen tror är förenat med direkt livsfara…
Men…det är absolut värt ett försök för fungerar det så måste det vara det minst stressande!
Jag köpte en håv en gång och tränade. Ingen chans. Vet inte hur de lyckas men jag skulle nog inte ens träffa en sovande katt.

Oj då…så svårt
Jaja…man vet ju inte hur många försök de gör som klipps bort innan det visas på tv, ser ju superenkelt ut.
319 Det gäller ju att inte slå ihjäl katten;)

Nä just det…det får man inte heller göra…det har du rätt i att det måste vara den svåraste biten…tänkte inte på det
Och jag kan tänka mig att det är svårt som attans så länge katten sitter i taket.
Men en sån "hundfångare" då, eller fångstpåle eller vad 17 de heter…då kan man ta det lite lugnare. Borde gå att fixa en hembyggd.
Eller byggar en droptrap.
Behöver ju inte vara så avancerad.

Funkar nog också dåligt om katten sitter i taket
men annars verkar det vara en verkligt bra uppfinning!
#23 katten kommer väl ner nångång? Svårt att kissa där uppe?
Jag är en hejare på att håva :) övade i morse här hemma på Spökis, görlätt och smidigt!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
HURRA! Så himla bra! 
*Nalle Puh*
#26 Så skönt att höra, nu sover jag gott i natt!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Toppen att det löst sig!
#25 Lillmymlan…ska anteckna det där och ringa dig när du behövs
Vad har du för håv?
#24 Sant
#29. Har en större håv, triangelformad, inköpt på Coop tror jag :) den fungerar bra :)
*Nalle Puh*

Kattfångarhåv på Coop…vilket sortiment de har

Härligt catfoot att det löst sig med kissen. Hoppas nu att kissen får lugn och ro och kan ta ett steg i taget till att bli en liten spinnmaskin.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Vad fick du utsrkivet för lugnande? Vi kanske , förhoppningsvis behöver till Dante och Divina, när de ska flytta…. OK Håv på Coop, vi har funderat vi med….
Ok…. måste väl även funka med Nozinan då. Ska höra med Riese på måndag….