Vad ska jag göra?
Igår när jag var hemma hos min pojkvän så var det en liten katt utanför lägneheten. En jättefin sköldpadda. Och tro mig när jag säger att jag aldrig i hela mitt liv stött på en katt som var så kelen som hon, hon hoppade upp i knät och ställde sig med framtassarna mot benen och fick aldrig nog av mys!
Grejen är att hon är fruktansvärt smal! man känner höfterna och ryggraden jätteväl och det är ingenting att ta i bakom revbenen, inget hull över huvudtaget. Min kattunge på ca 5 månader har nästan tre gånger så mycket hull som denna lilla damen som jag inte tror är över 1 år. Fast jag har inte så bra koll på sånt.
Jag och min pojkvän sitter ute och gosar med katten ett tag och en granne kommer ut och börjar prata. (har haft lite kontakt med denna tjejen innan då hon kom med sin katt och våldgästade mig o mina vänner när vi hade tjejkväll för ett par månader sedan)
Jag frågar om det är hennes katt, men det är det inte, utan hon säger att det är några längre bort som har katten.
Jag påpekar att hon är väldigt smal, varpå hon svarar att ägarna har lite problem med depression m.m och nästan aldrig är hemma. "så hon är ute hela tiden då?" frågar jag.
Nej, det var hon ju inte då ägarna var hemma så katten får komma in men går helst ute. (?) Redan där glappar historien.
Påpekar ännu en gång att katten är för smal. Och då svarar hon att det är lite siames i katten. (Visst att siameser är taniga, men inte är dom undernärda och beniga!)
Den här tjejen som jag pratade med hade somsagt en katt sen tidigare som hon lyfter i, hör och häpna, svansen! (inte hela tiden såklart, men lite som ett partytrick med tanke på att katten inte protesterar)
Hon säger sedan att hon har en kattunge på 15 veckor och frågar om hon ska hämta ut den, vilket jag säger att hon gärna får göra. Kattungen som hon kom ut med var omöjligt äldre än 10 veckor. För min katt var 9-10 veckor när jag hämtade hem henne och Diesel, som hennes kattunge hette var nästan mindre än min katt när jag hämtade hem henne.
Jag frågade hur länge hon hade haft katten och hon sa att hon haft den i ca 4 veckor. Den här människan har ju ingen koll!
Jag blir så arg!
För att återgå till den smala katten, jag behöver lite tips.
Jag funderar på att sätta på katten ett halsband och något meddelande av något slag att ägarna ska ringa mig. Sen ska jag fråga om jag kan få ta över katten, har ett par vänner (3 tjejer som bor ihop) som kan tänka sig att ta hand om Lexi, som katten heter. Skulle det funka eller kan jag lösa det på annat sätt?
Vill så gärna hjälpa henne!
(Visste inte vilken grupp jag skulle välja, så vänligen flytta den om det finns någon som passar bättre)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Ber om ursäkt för långt och sluddrigt inlägg
/Frida
Jag hade tjuvmatat katten iaf.. om den sen väljer att flytta in och dom inte vill ha tillbaka katten så hade jag gett henne till mina kompisa.
Bryr mig inte om att det räknas som stöld, katter väljer ägare och matar dom itne henne tycker jag nästan dom får skylla sig själv..
Kattens välbehag före lag! 
Då gäller det att vara rabiat! Hota henne att anmäla henne för misshandel. En svans kan gå av hur lätt som helst och är väldigt smärtsamt för en katt. Ta reda på varifrån kattungen kommer, kanske det går att anmäla där också. En kattunge får inte omplaceras innan den är 12 veckor…
En anmälan är lätt gjort. Kolla på länsstyrelsen-djurskyddsinspektör. Ring och kolla med de…
Ta in den andra katten och sök ett nytt hem-kastrerad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tillägger också att den lilla kattungen låter hon gå ute! Men i övrigt är båda hennes katter i fint hull och ser friska och krya ut och med tanke på att katten som hon lyfte i svansen är äldre nu och MYCKET tyngre så tror jag inte att hon gör det längre, får se om jag träffar på henne ikväll så kan jag prata med henne om ett och annat.
Jag anser att den smala sköldpaddan är prio ett iaf, fast jag är helt klart sugen på att ta in den lilla grå själv. så att jag vet hur den har det. Den var utanför dörren när jag skulle till skolan idag. :( Usch och fy! (sov hos pojkvännen)
Med tanke på att jag inte bor i det området utan att det är min pojkvän som bor där med en killkompis och hans lillasyster (studenter) och två av tre är allergiska så vill jag inte ställa ut mat där. Hade jag kunnat hade hon fått litervis med mat varje dag.
Jag kan tyvärr inte ta in katten själv mer än i ett par dagar då jag har en kattunge själv somsagt och jag vet ju inte alls om sköldpaddan har någonting som kan smitta. Plus att hon bevisligen är utekatt och jag bor på tredje våningen i en 1,5:a så det kanske inte är det ultimata hemmet. Men ska se om jag får tag på henne ikväll så kan jag sätta på ett halsband så får vi se om ägarna hör av sig.
/Frida

Putt! Fler tips v?lkomnas
/Frida
Fridolin…. lyssna till ditt hjärta……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Håller fullständigt med #6:
Lyssna till ditt hjärta… Då blir det rätt…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Jo, Men hade jag gjort det s? hade jag g?tt dit och tagit b?de kattungen och den smala katten nu p? en g?ng, Men jag kan ju inte g? o stj?la tv? katter bara s?d?r :( gaah! Jag blir galen
/Frida
Problemet sedan är ju att kvinnan skaffar sig nya katter. Därför är det det bästa att anmäla henne. Då får hon besök av en djursjudsinspekör och kanske får en varning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja, sant, ska se vad jag kan göra. :)
Men hur hade ni gjort då? Ställt ut mat ändå eller bara tagit katterna?
/Frida

Hade det varit mitt hjärta hade jag nog tagit hem dom

Ja med….

Vi får se vad spontanreaktionen blir när jag ser dom nästa gång. Ska dit idag och kolla runt. :)
/Frida

putt, fler tips/åsikter önskas
/Frida
ja och ta bilder!!!! OCh anmäl och ta hand om dem så länge

Blir nog så. Idag hade Pojkvännen sett ett "kattparty" (som han så vackert kallade det) Då hade han sett den lilla kattungen + ÄNNU en kattunge i samma storlek.
Åhh
Håller utkik efter katterna och kikar ut igenom fönstret med jämna mellanrum :)
/Frida
Heja dig, Fridolin!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Snackade med "granntjejen" idag. Sa då till henne att katter helst inte ska släppas ut förrän dom är runt året gamla. Varpå hon svarar att Jo, det får man när dom är 12 veckor gamla.
Fast hennes katt är ju inte 12 veckor, men mådde jättedåligt idag på morgonen (influensa på gång) så jag tog ingen diskussion med henne. Men hon sa iaf att hon inte lät Diesel gå ut längre, vilket är positivt.
Fast nu har jag inte sett någon av dom katterna jag håller lite koll på på ett par dagar, men jag håller mig i området så får vi hoppas att dom dyker upp :)
/Frida
Du kan anmäla anonymt…..
går du in här och väljer län, så kommer du till en sida där du kan anmäla direkt på sidan….

Ska se vad jag kan göra. Tack för länken!
/Frida
Skicka INTE med e-post för då är du inte anonym! Det är offentliga handlingar. Har själv gjort den tabben med några vanvårdade katter här. Ring, för då är du garanterad att du är anonym.

Okej, tack för att du sa det :)
/Frida
jourhemmet, du har rätt. Du kan även skicka vanlig post om du har bilder….Det går ju bra….Då är du anonym

Tack för tipsen, ska se vad jag kan få ihop :)
/Frida