Vissa borde inte få ha katt!!!!
Jag har en kompis som inte borde ha katt. Hon har ett väldigt dåligt synsätt på katter. Hon har skaffat en honkatt som hon inte tänker kastrera för att hon inte tänker lägga pengar på en katt som kan försvinna när som helst. Honkatten är en utekatt. Och hon tänker ge katten ppiller istället. Nu har katten löpt och hon har inte hållt katten inne eller gett ppiller. Så nu tror hon att katten är dräktig. Så skrev jag till henne att hon ska göra abort om dem inte vill ha kattungar. Mitt svar jag får då är att dem tar bort dem istället när dem fötts, det är billigare. Alltså tänker hon döda dem. Jag blir så upprörd över sånt. Så dåligt synsätt på katter hon har. Vad gör man åt dessa människor och deras synsätt??
Vilken j¤vla idiot. Hon är väl inte din kompis längre?
Så gjorde de förr i värden, men inte i dag.
Hon är dåligt upplyst hur man idag ska ta hand om de djur man skaffat sej och har ansvar över. Jättesynd om katten som hamnat hos en ägare som hon.
Hade aldrig klarat av att forsätta vara kompis med en sån person.
Än är inte den sista idioten född!
Medarbetare Hittekatter iFokus
usch
Är katten id-märkt eller chippad? annars kanske du kan ta hem den…?
Fast då skaffar hon väl bara en ny…:/
Man hoppas ju på ngt vis att dessa oupplysta människor på ngt vis ska lära sig när det händer sånt här. Att när hon väl står och ska avliva kattungarna inser att det inte är så lätt, utan väljer att kastrera katten sedan så det inte blir mer kattungar. men om det blir så vete sjutton…vissa människor bryr sig helt enkelt inte mer om djur än så…
Ja du vad säger men och hur agerar man när en av ens kompisar ger uttryck för en sådan krass syn på katter.
Jag hade för det första sagt upp bekantskapen med vederbörande. Det kanske kan ge en klar signal om att hon gått över gränsen.
Om hon tänker döda kattungarna så får det inte göras hur som helst. (Skam att det överhuvudtaget är tillåtet kan man tycka). Om det görs felaktigt kan man anmäla henne för detta.
Risken är stor att katthonan får mjölkstockning om alla ungarna tas bort hux flux = dyra veterinärräkningar. Om hon undenlåter att behandla katten är det ett brott mot djurskyddslagen som hon kan bli anmäld för.
Det är dessutom alltid en hälsorisk för en honkatt att genomgå en dräktighet och förlossning. Här finns risk för olika typer av komplikationer som också smakar i plånboken.
Frågan är varför hon skaffar sig en katt överhuvudtaget? Har man den syn hon ger prov på är man ingen djurvän alls och det är för mig en gåta att man då tar sterget att bli kattägare. Går det möjligen att få henne att lämna ifrån sig katten?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vi är inte kompisar så. Det är min sambos gammla kompis flickvän. Dem bor inte här jag bor. Men ser hennes inlägg på Facebook om katten. Och jag har också skrivit om mjölkstockningen och hur hon kan döda en kattunge. Och att katten kan få könssjukdomar om hon parar sig med vem som helst. Och vad ska hon göra om katten blir sjuk någon gång ska hon då inte behandla den för att det kostar pengar. Min sambo sa att dem skaffat katten för att den ska ta död på möss och råttor. Jag blir så ledsen över sånt.
Hon sa att dem får avliva katten om den blir sjuk. Och jag har sagt att en födsel är väldigt stor risk för katten och den kan dö i värsta fall och att hon borde sälja katten och skaffa musfällor istället och en katt ska man ha om man kan ge den kärlek och omvårdnad och att det är klart att en katt kostar pengar. Men jag kan förmodligen inte ändra hennes synsätt och det är synd om katten.
Man kan hoppas att hon lär sig ngt av detta iallafall, ifall det händer ngt, att det får konsekvenser när man inte tar sitt ansvar… och aldrig behandlar en katt så igen.
förövrigt är det väldigt märkligt att det inte är förbjudet att ha okastrerade utekatter 
Ja man önskar det fanns bättre lagar om katter.
Var på facebook hittar man diskussionen om katterna?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Ja det hade varit intressant att veta!
Pälsbollarna i Höganäs
Det är på hennes egna sida på Facebook som hon skrivit om sin katt.
Hur kan man vara så känslo lös för andra levande varelser? 
Verkligen hemskt :(
Jag har inte läst alla kommentarerna här inne, men om jag hade varit i ditt ställe så hade jag sagt ifrån på mitt eget lilla vis… Jag hade sagt följande ord:
"Det finns lagar och regler för hur man får behandla en människa. Vissa lever inte efter de reglerna och blir straffade enligt Sveriges Rikes Lag. Liknande lagar finns även gällande djur. De som inte lever efter DE lagarna blir också straffade enligt Sveriges Rikes Lag. Var rädd om ditt djur, annars blir du straffad, det ska jag se till."
Det är ju inget hot precis, det är bara "ren fakta" som du är så snäll och upplyser "din vän" om…
Sedan om det är sann fakta, kan kanske diskuteras… Men, det skrämmer henne kanske till att du får köpa katten och dess leksaker mm för 20 kronor (exempelsumma)? Då är inte katten mycket värd i hennes ögon, och det ska du i så fall kommentera… "Är inte katten värd mer än en glasstrut? Då är du inte värd något i mina ögon heller." Sedan ska du bara gå därifrån och aldrig prata med henne igen.
…så hade jag gjort…
Förresten, har du länken till hennes sida på fb? Man kan alltid gå in i loggen och läsa…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
TS du bör tänka på att kanske inte göra dig ovän med henne, det är ju bra om ni kan vara "vänner" så du kan hålla ett öga på djuren och när hon bryter mot lagen kan du anonymt anmäla henne. Elr ja hon behöver iaf inte veta om att det var du som anmälde henne.
För blir ni ovänner vet man ju aldrig hur det går för djuren :(

åhhhh!! Blir så ledsen när jag läser detta….du kanske kan be din kompis att gå in är o läsa..samt ta del av lita fakta också på andra internetsidor…