Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2913 ggr
Kattis999
0

Stödhem för första gången!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I eftermiddag kommer den här lilla kattfamiljen hem till mig.

Har ni experter några speciella tips, saker man ska tänka på? Jag har redan två tvååriga kastrerade utekatter - hur ska jag bäst introducera dom för mamman?

Har gjort i ordning en myshörna i ett av rummen med lite olika krypin.

Mina egna katter är ute mycket så är inte rädd för att dom ska börja bråka med dom små, snarare för att dom ska hålla sig borta en längre period… Vad tror ni?

Tack på förhand!

ChanelBM
0

Herrejisses så mysigt. Ställ en fläkt framför så kommer jag över o lägger mig där, skit i kissarna…  Glad

När jag har introducerat hittisar hos mina "odjur" har jag varit noga med att ge dem (odjuren alltså) mycket uppmärksamhet så att de ej blir sotis. Sen fick jag tips om att kasta ut kattgodis på golvet så att de tvingas äta det i närheten av varandra (efter några dagar) o det skall hjälpa till att få dem orädda för varandra o acceptera varandra. Väninnan som gav mig rådet (hon har skyggis) sa att det funkat o jag har själv sett att hennes skyggis kommer fram med de andra. Godiset vi kör är Purina One Indoor formula. 800 gram ligger på 50-55 kr. Av nån anledning så älskar hennes, mina o kollegornas katter denna kattmat. Så vi kör alla med den som kattgodis istället. Betydligt billigare än att köpa kattgodis, men kör man det som käk så försvinner effekten. Jag har det även i "godisboll/aktivitetsboll" då min ena hittis är lite rund om magen… O jädrar vad den far runt på golvet… Övriga kissar deltar med största möjliga fascination o glädje. (Bör dock konfiskeras då man har övernattande gäster, den låter o stör eller skrämmer skiten ur gästerna nattetid) Dessa bollar kan man numera hitta ganska billigt i en del större mataffärer typ Ica Maxi (Ullared etc).

Lycka till med pälsbollarna!

Hawknestgrove
0

Det allra viktigaste är nog rymningsrisken, att du eliminerar den. KAn ju vara öätt att bli hemmablind, när man har utegående katter. Säkra fönster ordentligt och se till att ingen smiter mellan fötterna, när man öppnar dörrar.Vädringsglipa i fönstret inte mer än 2 cm…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kattis999
0

Tack!

Ska testa det där med godiset! Och absolut hålla koll på fönster och dörrar. Ska sätta upp kompostgaller bl.a. Mina egna kommer inte kunna gå in och ut som dom vill längre, utan får säga till.

Ska bli jättemysigt detta!

Hawknestgrove
0

Du verkar vara mönsterstödhemmet….Lycka till!

gulliver
0

Våra erfarenheter av mammakatter är att många är oerhört beskyddande gentemot sina små. Kommer farande som ett skott om de lyckas smita ut och överfaller alla katter i närheten, ylar, fräser, morrar och spottar.

Vi har därför alltid mammorna med ungar åtskilda från de övriga katterna åtminstone tills ungarna är minst 12 veckor.

Kan förstås vara olika mellan olika mammakatter.

Kattis999
0

Hej!

Det går jättebra detta, mamman (som vi numera kallar Alice) är väldigt trygg och kelig.

En av mina egna hanar har hälsat nos mot nos med Alice, men sen fräste hon lite och då gick han. Den andra är även han lite smårädd för de okända inkräktarna. Men är säker på att det kommer ge sig.

Görfina är dom iaf!

Kattis999
0

Ena minisen

Kattis999
0

Fler minisar

Kattis999
0

Hoho, strax efter jag skrivit det sista så kommer ena kastraten in i mammans rum och sätter sig på ett bord och tittar ner (vill ut genom fönstret)

Då flyger mamman på honom och jagar runt honom i lägenheten. Hon hinner aldrig ifatt han, hinner släppa ut honom innan dess. Tror ni att hon hade kunnat skada honom på riktigt där?

destiny
0

Jag tror det. Kattmammor kan vara väldigt beskyddande. Jag fick hem en stödis för några år sedan som hade fyra ungar. Det var nätdörr till familjens rum. Hade mamman kommit åt dom andra katterna tror jag hon hade mördat dom! Hon betedde sig så i alla fall. Nu är hon en i gänget här.

Jättesöt liten familj. Kyss

Kattis999
0

Ok. Jo, jag har satt upp nät till rummet där familjen är nu. Iaf så länge de är så här små.

Alexej
0

Hej kattis, vilken otur. Jag hade aldrig problem med nya kattmammor och hanar. Hoppas de vänjer sig snart och lugnar ner sig.

Min dator är paj igen, vet inte vad jag gjorde fel nu;(

Sitter på biblan. Ring gärna om det är nåt, fast telefonen fungerar också bara ibland…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gulliver
0

Vi har nyligen haft en kattmamma som var mycket beskyddande mot kvarvarande unge som var 14 veckor. Ungen själv var väldigt tuff den morrade nästan konstant mot de andra katterna Skrattande. Lille Ibra flyttade lite senare till permanent hem med något äldre kattkompis.

Jisses vilka söta små pluttenosar, även mamman.

Hawknestgrove
0

ja men det blir nog bra, när de har fått kika på varandra  med nätdörr. OCh det är klart, att hon är rädd om sina små. Först de små, sen infångande ,sen omplacering, så mycket nytt………

Kattis999
0

Dom andra två har flyttat ut för tillfället, trots nätdörren. Ska leta strax och ta in dem iaf. Hoppas hoppas de kommer lugna ner sig!

Kattis999
0

Nu fick jag in den ena (han som blev attackerad), men han ligger blickstilla och är ganska rädd.

Kan feliway funka tro?

Alexej
0

nu är jag tillbaka…

Feliway är nog ganska bra. Synd att det blev så. Ge de lite tid. Dina katter hade nog inte räcknad med tillväxt i huset.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattis999
0

Japp, jag ger inte upp. Hade den ena katten inne några timmar nu för att vänja honom. Testade att introducera en av ungarna till honom, men då fräste han. hur kan man vara rädd för en sån liten? Jag tror det ger sig, speciellt när feliway kommit!

Kattis999
0

Update: Har haft min ena katt inne hela natten och från att ha legat under soffan låg han nu soffan i morse, spann och kändes inte alls lika stel som tidigare.

Jag tror att felet han gjorde var att ställa sig på fönsterbrädet ovanför kattungarnas korg, då kände mamman sig hotad direkt. Men så länge han inte går in i deras rum så tror jag inte att det kommer bli något problem. Och han skulle aldrig våga göra det igen heller…

Nu var hon framme och morrade lite på honom i andra rummet här, och pep sen tillbaks in till ungarna. Hoppas hon lär om på nytt nu att han verkligen inte följer efter henne och inte är något hot mot ungarna.

Vad tror ni, kommer hon acceptera honom så småningom?

Alexej
0

Katter behöver sin tid. Och det har varit mycket för henne. Hur går det med din andra katt?

destiny
0

#19 Så småningom kommer det säkert att gå bra. Jag trodde aldrig  stödisen jag skrev om ovan skulle komma överens med mina katter men som sagt nu är hon en i gänget här. Med tid och tålamod tror jag det kommer att funka. Precis som Alexej skriver  har det hänt jättemycket i kattmammans liv senaste tiden, hon behöver tid för att landa. Och alla katterna behöver tid för att lära känna varandra. Det har ju bara gått några dagar än så länge. Flört

Kattis999
0

Japp, det ordnar sig säkert! Den andra (fegaste) har inte varit inne sen dom kom… Har varit ute och ropat. Antar att han hänger i skogen och surar. Har ställt ut mat och han är här och äter upp allt (om det inte är grannkatten, men tror inte det)

Men med den andra går det bättre och bättre.

Kattis999
0

Inte fått hem feliway som jag beställt än, men idag när den min ena egna katt låg under sängen så låg mamman en bit bort och kikade. Verkade lite nyfiken ändå, inte bara arg. Hon fräste när hon gick närmare sen, men flög inte på.

Verkar som att det är ganska lugnt så länge inte de andra katterna går in i hennes rum/kommer nära bebisarna.

Hoppas de ger sig och dom blir accepterade även där sen iaf…

Alexej, dom växer förresten grymt fort ja! Har precis börjat busa lite smått, iaf de tuffaste av dom :)

Kattis999
0

Uppdatering och fråga!

Hej igen!

Vad tror ni om detta?

Min ena katt är nu inne då och då (om man bär in honom från trädgården). Men den andra har varit borta i 6 dagar nu. Varit ute och letat och ropat varje dag. Han brukar alltid komma springande när man gör detta.

Orolig att han verkligen har flyttat ut. Vad tror ni? Hur länge ska han visa sitt missnöje mot de nya inneboende, eller har han dratt för gott?

Gråter

Lena
0

#24 Det händer ibland att katter drar iväg när det blir förändringar hemma med nya katter eller andra djur. Det ligger lite i kattens natur det där att söka sig nytt revir om det gamla blir för trångt. Kan finnas även hos kastrater även om det inte brukar bli så uttalat. Det som är viktigt är att inte ge upp sökandet. Sätt upp lappar även i ett lite större område. Ring polisen, annonsera i pressen. Ge dig ut och leta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattis999
0

#24 tack! Jag är bara rädd att det enda som skulle få honom att komma hem igen är om dom andra flyttar ut.

Så himla typiskt! Någon som vet något annat stödhem i Borås?

IceJossan
0

Har du varit ute nattetid och försökt få honom med dig som sällskap på promenaden? Alltså inte bara ropat oroligt och desperat, utan mer vänligt och inbjudande?

Sätt upp lappar även långt bort, på lyktstolpar, i mataffärer, på skolor (barn brukar ha koll!), på busshållplatser, på sopstationen, samt att starta telefonskvaller! Ring till grannar och bekanta och be dem ringa vidare till sina bekanta så att så många som möjligt kan hålla uppsikt ifall din misse syns till! Se till så att barnen i området vet att han är försvunnen och att de vet vart de ska vända sig om de får syn på en liknande katt.

Om han är kvar hemkring: Kanske kan du fixa en slags bostad åt honom på tomten, ett varmt och skönt ställe där det alltid finns mat och där ingen skräckinjagande och arg kattmamma når honom? Då ser du om han finns i närheten iaf, och bjuder in honom till att stanna där omkring.

Hawknestgrove
0

ja, nu nätr han är ute, så kan ju inte han förstå, ifall de andra flyttar, så det kvittar ju. se till att det finns mat hemma ute och om du får hem honm, se till att han kanske får hålla sig inne ett tag.

Alexej
0

Det är ju absolut inte bra.

häng upp en massa lappar överallt. Kanske han har bosatt sig hos andra som tror att han är hemlös?

Om det är problem kan jag helt klart hämta tillbaka katterna.

Kattis999
0

hej!

I morse stod han i trädgården bredvid och skrek, lyckades bära in honom, så nu är de i varsitt rum med kompostgaller emellan.

Alexej; jag har ev. en tjejkompis som alltid haft djur men nu bor ensam utan något. Hon kanske kan ha dom resterande veckor. Det känns inte helt shyst när mina egna är rädda.. Men vi får se hur det utvecklar sig.

Hawknestgrove
0

Skönt!!!!!!!! Släpp inte ut kissen nu i brådrasket. OCh de kanske kommer överens om de får kika på varandra säkert!

Alexej
0

Vad bra. Ja, låt dina herrar stanna inne och ge de en extrakram så att de märker att matte inte har glömt de.

IceJossan
0

Och glöm inte all favoritmat och allt bus de måste få för att få dem att vilja komma hem igen, framförallt herrn som hållt sig borta!

Om han lider av att vara instängd så ta med honom ut på bevakade promenader, och bär hem/ha honom i sele sista biten.

Kattis999
0

Båda mina katter är inne nu och får stanna inne tills lilla familjen flyttar till min kompis nästa vecka. Hon är i Grekland nu, därför blir det inte av direkt.

Kunde inte hittat något bättre nytt stödhem, så det känns jättebra! Alexej, vi fortsätter hålla kontakten, du ska även få hennes kontaktuppgifter.

Lena
0

Skönt att höra att det har löst sig med nytt stödhem samt att din egen kisse har återkommit.

Det blir nästan alltid en del protester hos de gamla katterna när det kommer in nya katter. Särskilt när det är en kattfamilj. En okastrerad honkatt med ungar har nämligen hög status och det brukar kastraterna reagera emot då de hamnar längre ned på rangskalan än tidigare. Det brukar dock ordna till sig efter ett tag. Men helt smärtfritt går det i regel inte.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattis999
0

Nej hon har verkligen övertaget hehe.

Men jag adopterar eventuellt en av ungarna sen när de är 12 veckor :)

Alexej
0

Kattis, har du kollat billiga veterinärer i Borås?

Lena
0

#36 Det gör du rätt i. Det är särskilt trevligt när man har möjlighet att följa en kisse från det den var liten.

Kattis999
0

#Alexej - Borås Veterinärspraktik på Göta var det billigaste när vi kastrerade våra. Sen finns det även fyrfota vänner, men tror att den första är billigast ändå.

Alexej
0

Ok, kolla när du kan kastrera henne. Vi satt nu hela eftermiddagen och planerade lite omkring stödhem. Kan du skicka mig din adress, då skicka jag lite information sedan.

Kattis999
0

Uppdatering!

I morse flyttade kattfamiljen in till min kompis som bor nära, och som inte har några andra djur. Skönt för Alice att slippa vara på sin vakt hela tiden och tro att kastraterna ska ta ungarna ifrån henne. Och mina katter kan flytta ut från golvet under soffan och börja leva normalt igen.

Familjen är dessutom utökad till 5 ungar nu istället, då en annan kompis hittade en kattunge mitt i Borås centrum igår. (Förjävligt) Den är nog ca 8 veckor, dom andra är 5. Tog med den till mamman och hon tog åt sig den direkt. Så nu snuttar fyra st + 1 i modell större.

IceJossan
0

#42 Hääärligt! :D Det verkar bli bra för alla parter nu :)

Alexej
0

vad bra:) kan du pma mig hennes uppgifter?

SMMM
0

#41 Vart i centrum hittades den lilla kattungen ?

Och hur ser den ut ?

Hawknestgrove
0

solsken, alltså….

SMMM
0

Kattis999:

Anledningen att jag frågar om den upphittade är för att vi har fått påringning angående katt med ungar i centrum av Borås. Och det saknas för tillfället 2 stycken.. Så det skulle vara bra att få veta mer om denna kattunge för att jämföra ifall det kan vara en av dessa..

Du får gärna maila mig om du vill  drelak@hotmail.com

Mvh Kim

SMMM
0

putt upp för svar…

Kattis999
0

@ SMMM -

Vet inte exakt var den hittades, men kan absolut skicka bilder så fort min kompis skickar. Den är mest vit, men spräcklig, orange, svart och lite lite brun (jag är inte jättebra på färger som ni hör). Tippas vara ca 8-9 veckor.

SMMM
0

Bild skulle vara kalas..

Låter som en av de vi letar efter typ.. har inte själv sett dem men låter så iaf..

Tack för svar

Kattis999
0

SMMM: Jag ska ta reda på exakt var den hittades. Hoppas det är samma, för isf fattas bara en då?

Vet ni var dom kommer ifrån? Och var är dom andra nu?
Den här hittades i torsdags (5 aug).

Den leker som en tok och det är inga problem att hålla den när man väl lyft upp den, men den fräser åt en om man kommer nära för snabbt. Bits eller rivs dock inte.

SMMM
0

Kattis999: Tyvärr saknas den sista nu med… Förmodligen vart mamman lite stressad och har flyttat på dem… :(

Men vi ska leta reda på de igen..

Detta är väldigt centralt.. Grand typ..

Kattis999
0

Detta är ungen.

Min kompis bor mittemot gamla Liquid, vilket är jättenära Grand, så det måste vara samma kull då.

SMMM
0

Ok.

Jo det verkar juh faktiskt som om det skulle kunna vara samma…

brollan86
0

Hej!

Det är jag som har hand om katterna nu, Evelina heter jag!

Vill ni ha fler bilder lägger jagt upp det!

brollan86
0

Här är andra bilder på Vilda

brollan86
0

Vilda ihop med adoptivsyskonen=)

Kattis999
0

SMMM: Var är dom andra nu, är dom tillbaks hos mamman?

Kattis999
0

Alexej: Här kommer första bilden på en av dina ungar.

SMMM
0

Kattis999: Det e det vi inte vet med 100% eftersom vi fått veta att de inte är kvar där de var från början.. Men vi ska leta reda på dem..

SMMM
0

Inga nyheter om exakt vart kattungen hittades ?

Kattis999
0

Jo! Vid Borås Kebab, och det är ju precis jämte Grand.

Lena
0

Jättekul att se bilder på katterna. Underbart söta är de!

Oj har ni hittat kattungar mitt i centrum av Borås!

Kattis999
0

@SMMM - Har du några nyheter om de andra kattungarna? En kompis skrev i sin blogg igår om ett liknande fall, kan vara ett annat syskon (om ni inte fått in alla?)

http://michelacastellari.blogg.se/2010/august/utkast-aug-16-2010.html#comment

SMMM
0

Kattis999: Tyvärr inget nytt om kattungarna och mamma.. Vi har varit och smygit och suttit i timmar därnere för att se om hon skulle dyka upp så vi kanske skulle kunnat följa efter henne eller så.

I söndags dök det upp en katt Svart-vit som nästan lät mig komma hela vägen fram till honom. Så det finns andra katter där med tyvärr.. Men vi har inte sett till varken mamma eller bebisar..

Det känns som det kan vara lite långt ifrån på sandgärdsgatan. Men jag tror att det kan finnas en hemlösing däruppe med i ett garage som vi hört talas om innan..

Om man bara hade mer stödhem i området……………………

brollan86
0

Hej!!

Det har uppstått ett problem! Katterna kan tyvärr inte bo kvar här hos oss! Eftersom vi inte har något rum över här i vår trea och katterna får vara i köket och hallen, är det lite jobbigt för barnen som inte längre kan gå fritt här i lägenheten! Därför undrar jag om någon kan ha katterna boende hos sig de resterande 4 veckorna tills de är redo att flytta hemifrån! Vore väldigt tacksam för hjälp, då situationen börjar bli ohållbar!

Alexej
0

Finns det någon i Borås eller omgivning som kan ta en mamma med 5 ungar? Några ungar är redan tingade och kanske mamman. Det är 4 veckor kvar tills de kan flyttar till egna hem.

Jourhemmet
0

Varför får inte katterna vara i hela lägenheten?

brollan86
0

Jag vill inte ha dem i våra sovrum då jag är allergisk. första nätterna när de sov i vårt sovrum sov jag ingenting, för det kliar så. Men det går fint om de inte är just i våra sängar och så…

Jourhemmet
0

Okej då förstår jag.

brollan86
0

Jag frågar igen! Finns det någon som kan hjälpa mig??? JAg kan inte ta hand om katterna mer, de måste flytta!! Det går ut över min familj och det håller inte längre=(((

Alexej
0

Jag mailade med Katrine idag och vi hoppas att kunna lösa det.