Fonzies låga på väg att slockna
Minns ni store röde hankatten Fonzie från Hörby som blev frånflyttad och hade ett illa skadat öga? Han har bott i ett permanent stödhem i Malmö i flera år och haft det mycket bra. Stödmatte och stödhusse älskar sin Fonzie högt.
Men nu är tappre kämpen Fonzies låga på väg att slockna
.
Han är nu mycket mager, har svårt att stå på benen, stora utspädda urinmängder, vattniga diarréer, kissar och bajsar på sig, sover för det mesta och drar sig undan. Det har gått snabbt utför den senaste tiden.
Stödmatte gråter förtvivlat, liksom jag och alla andra som träffat denne godmodige och otroligt tacksamma katt.
Det humanaste nu är att låta honom somna in hemma i stödmattes knä. Vi skulle vilja att han fick enskild kremering och den vackraste blåa keramikurnan att vila i. Tyvärr så har varken stödhemmet eller KKS råd med detta.
Ja visst minns jag Fonzie. Det gör nog de flesta av oss som varit med på sajten ett tag. Så ledsamt att han blivit så sjuk. Det låter ju onekligen som det bästa man kan göra för honom är att hjälpa honom vidare till regnbågslandet. Usch ja så sorgligt det är när de kära vännerna inte kan vara med oss längre. Men vi får trösta oss med att han fick flera god år hos sin matte.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Åh, Fonzie, mitt gullebarn! Måste de kremera Fonzie? Kan de inte ta hem honom och begrava honom på en hemlig plats för sig själva? Om inte, så har jag ju i alla fall märkligt nog, skickat in en hundring till KKS och jag har tom för mig, att jag märkte den Fonzie….jajamen!!!! Så där är ju en början!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mina föräldrars katt (fick somna in när hennes cancer gått förlångt o hon började må dåligt) tog vi med till sommarstugan o begravde henne på en plats där hon älskade att ligga. Ingen kremering eller annat behövdes. Vi fick ta med henne efter besöket hos vetten o göra med henne som vi ville ha det.
Han är ju så fin Fonzie!
En gång begravde vi en katt i skogen i en vacker glänta. Brukade gå dit ibland och sitta och fundera.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja det är ju faktiskt det altenativet jag hade valt om jag inte haft ekonomi till enskild kremering.Det kan ske i allra största tysthet. Det finns små spadar som man kan smussla med sig om man vill begrava något tex i skogen. OCh en litne ksse tar ju inte så stor plats och nu är det ju bär och svamptider, så om man går i skogen med ryggsäck så är det ju ingen som undrar. MEn jag HOPPAS att jag fattat det rätt, att det bara är den enskilda kremeringen, som det saknas pengar för? För finns det inte slantar hos KKS för ett värdigt slut hos en kisse, då går skam på torra land….

#6 Varför misstänka en sådan sak? Självklart så finns det pengar för att en sjuk katt ska få sluta sitt liv på ett värdigt sätt.
Ok. då är den saken ur världen

#8 Bra!
Förlåt….det ska jag kanske säga. 
vill gärna veta hur det går….

Har aldrig träffat Fonzie…men detta berör mej så djupt..en misse som många av oss kommit att fästa oss vid är på sajten. På avstånd. Så sorgligt att den fina katten blivit såpass dålig…så nog är det det enda rätta att hjälpa honom över bron nu…
Under den senaste tiden har han fått känna sig så högt älskad i sitt hem…
*tårögd*….hoppas det går att finna en veterinär som kan komma hem till bostaden…

Vad går en enskild kremering och en fin urna på i runda slängar?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Det var nog innan min tid på sajten men önskar fine Fonzie ett lugnt slut i mattes famn.
Kramisar till hans matte
När vi skulle avliva vår gamla hund så kom distriktsveterinären hem till dem. Sen fick han själv åka och lämna hunden på veterinärstationen och de skickade henne till krematoriet. Sen var det bara att hämta resterna när det var klart igen. Hoppas att det går att lösa för Fonzie.
//Pia
ja, vi fick betala 800 kr för hembesök inklusive vaccinering av Dante och Divina. Sen brukar enskild kremering gå på ca 800 kr bara det.
Fruktansvärd tuff att ta avsked av en katt 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
det har alltså gått 4 år sedan han kom in…..

#18 Ja det är jag som tagit det fotot. Fonzie bodde hos mig både före och efter sin ögonoperation under konvalescensen. Så tacksam över att ha fått komma in, få så mycket god mat han ville och bli älskad och ompysslad.
När jag ser bilden så skvalar tårarna igen
.
har sparat alla bilder jag hittat på Fonzie
men lilla lilla Fonzie som den katten tog tag i en från början och gick rakt in i hjärtat på en, va ledsen jag blir 
jag vet att jag tänkte när jag såg honom men lilla lilla vännen så oönskad å han såg ju så luggsliten ut men man såg att han hade en gnista av hopp kvar som ropade, hjälp mig. och det fick han den ärrade gamle mannen
. Så sorgligt så sorgligt men ingen lever för evigt heller men han hade väl kunnat fått levt något år till
Vart är den gamla tråden om honom, var det inte han som ingen hjälpte eller hur var det? Hur gammal är han, vet man det?
Fonzie glömmer jag aldrig….
Underbare Fonzie, honom glömmer jag aldrig. Han gick direkt till mitt hjärta. Så underbart att han fick komma till ett hem där han är så högt älskad. Tittade precis på den gamla tråden och tårarna rinner ner för kinderna, älskade Fonzie

Frågvisa jag undrar hur mycket det kan vara till summa…om jag kan skicka en alldeles så liten hundring så kan säkert någon annan skicka en annan slant till Fonzie! Kommer ihåg mannen med den vackra röda pälsen!
Jag har fortfarande min Simson på nattygsbordet! Vi fick ett mycket fint slut tillsammans. Vetten satt med och höll om mig. Så fruktansvärt att mista sina bebbar!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
ja jag har ju börjat…..en liten bit i alla fall i så fall

Jo jag undrade också över vad vi talar om för peng som behövs för att Fonzie skall få en separat kremering och urna hemma hos stödhemmet. Det kan man väl isåfall peta in till KKS med adress: "Fonzies begravning" eller nåt?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ja min slant är ju märkt till Fonzie, så vad den blir till, det vet jag ju inte…
Jag är också villig att hjälpa till. Fonzie är värd det allra bästa.

Visst minns jag Fonzie, en av många katter som gick direkt in i hjärtat.
Så underbart att han haft det bra i 4 år men så sorgligt att han är sjuk nu. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

LIlla fina fonzie

Om man tittar på priserna på Djursjukhuset i Malmö så kostar separat kremering plus urna 1220:-. OBS! Att vi inte kommer att anlita dem bara få en uppfattning om vad det kostar!
Jag kan under dagen även försöka ta reda på hur mycket det kostar hos vår kattveterinär som jag tänker vädja till att åka hem till Fonzie.
Att öronmärka ev gåvor till KKS PG med t ex "Fonzies begravning" tycker jag är en utmärkt idé. Ni som så generöst och med stort hjärta kan tänka er att skänka en slant kan väl PM:a mig så jag kan hålla koll på summan och därefter lägga ut räkningen här.

Tänker på Fonzie igen..o tårarna tränger fram…en speciell kisse som fått kämpa så mycket..snart är den svåra kampen slut..o änglamissar kommer att möta upp på en plats där inga sjukdomar existerar..lille Fonzie-vännen..allt är så vackert, och så fint där för missar som har stretat färdigt på denna jord…
Varm kram till din matte - vet att du kommer att hjälpa henne i allt det svåra….

Alltså ärligt: Kommer katten att ligga och vänta på avlivning tills det kommer in pengar?
Det känns som han borde fått somna in för längesen.
KAttmatten har rätt i sin undran. Han ligger väl inte och plågas i onödan? Och för att vara riktigt ärlig, en vanlig jordbegravning i stillhet är väl inte fel det heller…..

#35 Du är väl inte insatt i de verkliga förhållandena? Och det har ALDRIG varit fråga om att han inte ska få somna in snarast. Det är kostnaderna för separat kremering och en urna som det saknas pengar för. Den mycket kunniga kattveterinär som Fonzie varit hos de senaste gångerna har inte rekommenderat avlivning.
#36 Och nu börjar du med dina misstankar igen. Stödhemmet är två svårt sjuka pensionärer som inte har möjlighet att ta sig ut i skogen och gräva en grav. Södra Skåne är inte direkt överfullt av skog heller.
Men vi glömmer pensionärsparets önskan om att få ha Fonzie kvar hos sig även efter hans död.
Jag meddelar när Fonzie fått somna in.
Tråden kan låsas nu. Jag startar en ny när Fonzie inte finns längre.
Ok, hur ska jag kunna veta att de är så pass sjuka att de inte kan komma ut? OCh finns det verkligen ingen som skulle kunna hjälpa dem med en sån sak? Dålig uppslutning i så fall av friska folk som skulle kunna göra en fin sak för en fin katt och dess stödhem.Ordet skog kan ju faktiskt i detta sammanhang faktiskt tolkas som vilket ensligt öde landskap som helst. OCh jag har bott i Södra Skåne. Lövestad, närmare betämt, så jag vet hur SKåne ser ut. OCh att den lille inte ännu har fått gå över bron med tanke på, hur han verkar må i beskrivningen, så är det inte snällt. Ok i går var det söndag, det kan jag förstå, att man drar sig för att åka in i det längsta då. OCh om det är någon som haft Fonzie i första rummet när det gäller KKSkatter, så är det väl jag i så fall…Bara att kolla…..
Nämen nu får ni sluta tjafsa… var och varannan tråd man tittar in i så är det tjafs!

sluta bråka med gunilla som är en av dom snällaste av alla snälla
gulliga siberlina, tack…..och jag tänker tyvärr på Fonzie i allra första hand. Han lider och vill släppa taget om detta jordeliv. Han har haft en underbar tid de sista fyra åren. Så låt honom få somna in snabbt! Jag värnar om levande katter och det är de katterna, som måste få hjälp först och är de så pass sjuka, att de måste avlivas, så måste pengar finnas till det så att djuret slipper lida. Vad som sker sen, är ju något som han inte vet och känner. OCh vill man ha den lille för sig, så får man väl i lönndom begrava den lille själv om det inte finns medel till separat kremering. KAn bli precis lika stämningsfullt, som tex LEna beskriver. När vi bodde i Heinge i Lövestad så hade vi ett litet ställe som inte tillhörde oss, men som låg vackert…. Vi kallade det för Friheten. Det låg vid en bäck i en hage. Där vilar de djur som dött för oss där. Jag tänker aldrig avslöja var det var för någon. Men ett vackrare ställe får man leta efter.
Tydligen har inte veterinären rekommenderat avlivning.
Jag är övertygad om att hos dem Fonzie är har hans allra bästa för ögonen och när det är dags så får Fonzie gå vidare till det vackra Regnbågslandet. Jag känner ingen som helst oro för att inte Fonzie är omgiven av mycket kärlek och omtanke. Jag hoppas denna tråd kan fortsätta i vänlig ton.
Låser tråden på TS begäran!
Vädjar samtidigt till husfriden!

det är svårt när dom små är på väg till rengnbågslandet , jag avlivade min sotis i juni 07 och det var s¨å jobbigt ,jag trodde mitthjärta skulle gå sönder , veterinären kom hit hem , så han fick somna in i sängen på kudden, där han brukade sova..fonzie är en tuff kille trots allt..
saxat ur TS förta inlägg..
Han är nu mycket mager, har svårt att stå på benen, stora utspädda urinmängder, vattniga diarréer, kissar och bajsar på sig, sover för det mesta och drar sig undan. Det har gått snabbt utför den senaste tiden.
Snälla goa människor, låt vackra Fonzie få ett värdigt slut nu!