borde jag göra något?
hejsan!
under dom senaste kvällarna när jag går ut på min kvällspromenad så har jag sett en katt på exakt samma ställe. katten är mager och har tuffsig svans. mer kan jag inte se för att det är mörkt. jag har försökt att "locka" på den för att se om den har någon id-märkning. men när jag närmat mig 4 m så springer den iväg, inte långt. den håller sig på samma ställe så man kan se vart den är någonstans.
"stället" där jag ser den varje kväll är en lekpark, jag går förbi där 4 gånger om dagen minst och jag har inte sett en skymt utav den då på dagtiden.
det känns jobbigt att se den varje kväll, men jag vet ju inte om någon faktiskt äger katten. jag kan ändå inte ta hem den till mig. men det känns ändå som att man vill göra något om det kommer att fortsätta så hära. det kan ju hända att den är inne på dagen och ute på kvällar/nätter. men jag vet inget. jag vill ju inte "sno" någons katt om nu någon faktiskt äger den smala katten.
så frågan är: borde jag göra något? ska jag avakta? eller inte göra något alls?
Till att börja mmed kan du ju till exempel kolla om en katt som stämmer på beskrivningen är efterlyst i området. Du kan kolla olika hemsidor, Blocket, lokala butiken, och även kolla med polisen om någon har anmält en katt bortsprungen. I så fall kan du ju tipsa ägaren om var katten håller till.
Jag tycker du ska fortsätta att ha katten under bevakning. Låter ju inget vidare om den är så mager och ser ut att ha rufsig päls. Den kan ju vara bortsprungen eller ha någon typ av sjukdom som gör den mager. Svårt att veta förståss. Du skulle även kunna sätta upp lappar i området om att du söker kontakt med ägaren till katten eller andra som kan ge information om katten ifråga.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#1 har börjat redan nu att kolla efter efterlysningar på internet. det är som sagt så mörkt men jag har sett att det är en "tabby-någonting" har tyvärr inte sett om det har några tecken ännu. svårt sådant där.. hmm
Sätt ett halsband på katten med ett medelnade i där du ber ägarna kontakta dig så de vet om den har en ägare.
//Pia
#4 hur ska jag sätta ett halsband på den? får bara komma 4 m, sen springer den
Oj då, ja då är det inte lätt.
//Pia
såg den ikväll igen… den såg så ensam ut…
Du kan ju sätta upp lappar kring lekparken kanske? Om den har en ägare så bor den säkert i närheten och då borde de ju höra av sig.
#8 jo, precis, det är ju ett radhus område precis brevid + väldigt mycket skog. så det bor mycket människor där, sen så är det en skola i närheten. så det är mycket rimligt att ägaren bor i nått av dom husen. men samtidigt kan den katten lika gärna vara en "hoppsan-katt" född ute i skogen. så jag gör så att jag provar att sätta ut lappar.
Men börjar matar den under en buske eller nåt. Sedan kan du säkert snart komma närmare katten för att fånga in den.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men hon kan ju inte börja mata den, då är den ju hennes ansvar..