Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 4517 ggr
[LucyInTheSky]
0

Hjälp, nytt stödhem eller permanent hem!

Som de flesta vet har jag katter från varnvårdsärendet från KKS.. Allt har gått bra i min kattflock och katterna har gjort stora framsteg.. Men nu =( ALLT är kaos här hemma och jag har verkligen försökt och tänkt igenom vad jag skulle kunna göra för att få allt bra igen men det går inte.. =( Ni ska bara veta vad jag gråtit över detta.. Jätte jobbigt är det..

Ruu min äldsta han katt har börjat protestera våldsamt.. =( Han markerar/kissar på vägarna i vartenda rum. Han slår och jagar stackars Mamma Katt Morgaine (en av stödisarna) så hon vågar knappt gå till mat skålen.. Och när hon väl kommer till maten slänger hon i sig den så fort att den kommer upp med en gång.. Känns så hemskt att se detta!! Hon behöver verkligen ett nytt stödhem/permanent hem där hon slipper mobbingen och terrorn Ruu utsätter henne för.

Lilla Ebony mår inte heller särskilt bra i allt detta inte heller min katt Nemo.. Dom är ganska nervösa hela tiden och flyr och gömmer sig hellre än "råka" hamna i bråken.. Nemo hamnade dock mitt i ett bråk mellan Ruu och Morgaine.. =( Han hoppade då ner från bokhyllan och stödde sig inte alls på höger framtass så det blev djursjukhuset med honom.. =(

Gråter Mår verkligen jätte dåligt över detta.. Men något måste göras för katterna mår inte heller bra! =( Och då måste jag prioritera mina egna katter först.. Måste se till att Ruu och pojkarna får tillbaka sin lägenhet..

De enda två katterna som inte reagerar särskilt mycket över allt detta är Melvin och Sigge.. Dom ignorera liksom Ruu och hans dumheter..

Så snälla om ni kan hjälpa mig.. Med vad som.. Råd, stödhem, permanenthem, what ever! Så blir jag vansinigt tacksam för så här kan jag och katterna inte ha det.. Saker blir förstörda och katterna mår dåligt..

Känner mig som världens dåligaste matte.. =(

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söta, söta Ebony..

[LucyInTheSky]
0

Morgaine, är en sån lugn och nyfiken katt.. Jag tror inte det skulle bli några problem att få henne helt tam om hon fick känna sig trygg..

martdat
0

en massiv anonskampanj efter permamenthem är väll det bässta,  förstår du har det jobbigt, att en katt kissar sönder en lägenhet är absolut inte kul, o dyrt,, hoppas att de får egna hem fort,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[LucyInTheSky]
0

Känns så hopplöst just nu..

Sidentass
0

Så tråkigt när det blir på detta vis…förstår att du gör och har gjort allt du kunnat…håller tummarna för ett stödhem för missarna..i vissa fall finns inget annat att göra när man provat allt…

Hawknestgrove
0

HUr är det med det där med att ge en hankatt som håller på så P-piller? Är inte det en lösning? Nu måste Lucy få hjälp med stödfamiljen! Jag förstår egentligen så gott att det inte funkar, För det är ju sex tämligen stora katter i en trerummare..OCh Ruu har ju varit lite känslig. Ok, han var hur lugn och fin som helst hemma hos Sanna och där var det han och en katt till och en jättehund i en liten tvåa och då menar jag liten…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Jag hoppas på en snabb lösning vilket inte är lätt när de flesta stödhemmen redan har fullt och fler och fler kattungar rullar in till kks.. =(

Och jag har haft annons om permanent hem ute sen början, då jag fick dom.. Men alla köpare bakar så fort dom inser att katterna är skyggisar..

Känns som sagt hopplöst..

Hawknestgrove
0

Nej,det är klart, men vi får hoppas att det ska gå bra nu. du måste ju prioriteras lite just nu.Går det inte, så går det inte,  och då måste något göras. Vad säger experterna om ppillervarianten? för Feliway har du väl redan testat och det ska man ju inte ha för länge heller.

kattassen
0

Detta känns verkligen akut. Att din flock inte trivs tillsammans är helt klart. Ruu har ju varit en trygg och välanpassad katt när det bara var pojkarna vilket tyder på att damsällskapet inte är poppis - jag tycker det visat sig med önskvärd tydlighet.

Jag vet att det är en förmögenhet men hade man vågat att placera mammakatt och dottern på ett pensionat ex. en vecka eller två för att se om det lugnar sig hemma? Naturligtvis vet jag också vad sådant kostar och tillgången så här års på lediga pang är ju nästan 0… Usch ja - vad göra?

Massor av annonser  - Blocket antar jag att du har annonserat på. SKS Forum är väl ett annat bra ställe. Alla katthemmen brukar ju ha omplaceringsannonser, kks, göteborgs katthjälp, djurskyddet etc.

Du kan inte få in en flört hos lokala pressen som kanske kan göra ett reportage - ja jag menar naturligtvis inte att visa en nerkissad lägenhet utan förklara ditt engagemang med hemlösa katter och i samma veva göra reklam för "pumorna".

Allt är tillåtet i krig och kärlek - kom ihåg detFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, stackars dig och jag antar, att emma jobbar som en liten blå för att hjälpa dig….. Har du hört dig för inne på KKS forum också?

Naquita
0

ja jag kämpar på att hitta något annat och har även postat en feliwayadapter till Lucyinthesky

Inte lätt att hitta något annat under kattungesäsongenGråter

Sidentass
0

#11 Toppen att en sån grej är skickad..hoppas nu att det kommer att ge resultat..så puttar jag igen för stödhem!

Hawknestgrove
0

Men det där om ppiller till hankatt…. Har ju nåt i bakhuvudet om det….. KAn det vara nåt?

[LucyInTheSky]
0

Ingen adapter i postlådan än.. kommer kanske i morgon.

[LucyInTheSky]
0

Vet någon vart man köper plastad frotte till sängen? dubbel säng.. Så madrassen inte tar skada av fler olyckor..

kattassen
0

#15 Tygaffärer brukar sälja i metervara. Där har jag köpt i alla fall. Brukar ha med några "lakan" när vi hyr stuga för att lägga som underlag i soffan. Där vill man inte ha några "olyckor".

Tizzla
0

Ikea har en del, och även Jysk, kolla på deras hemsidor!

Hawknestgrove
0

Fortfarande ingen som vet om det funkar att lugna ner en hankatt med ppiller? tÄNKTE ATT DET KUNDE VARA EN LITEN LÄTTNAD FÖR ER….. Jag har hört talas om det nånstans…..

[LucyInTheSky]
0

Jag har ingen anning om det där med p-piller.. Men jag skulle kunna ringa min veterinär och höra.

Hawknestgrove
0

ja gör det. Tänkte om någon visste här inne, för då kunde jag skicka dig en karta

vilda-hilda
0

Våran lille Taliban fick först P-spruta och sedan P-piller när han terroreiserade flickorna här hemma och det blev faktiskt mycket lugnare det är ju i alla fall inte farligt att testa eftersom det var Vet som föreslog detta för oss.

Vi kallade den snällsprutan.

Nalle

Tizzla
0

Promontabletter är även mot "nymfomani"…om det hjälper mot stress och kissproblem är väl däremot inte säkert.

Jag hade nog hellre använt Feliway och Zylkéne i första hand, snällare och mer riktat mot det som är problemet. Hormoner har ju biverkningar oavsett om det är en hona eller hane som får dem, tex juvertumörer kan ju även en hane få.

Hoppas för alla inblandade att det snart går att hitta ett nytt hem till stödisarna!

Naquita
0

jag har p-piller hemma, har också hört av folk och min vet har också nämnt att det kan lugna ner kissande hanar.

[LucyInTheSky]
0

Ebony kan kanske hittat ett permanent hem i stockholm.. Någon som ska åka Kalmar-Stockholm.. Eller någon kunna möta mig på vägen? Så jag kör en bit/halva vägen och sedan tar någon annan över?

Hade varit härligt om kisse fick ett eget hem.

Icna
0

ikeas "skydda högt", kostar 349 kr för 180x200. Perfekt för "kissekatter".

Kan dock tillägga att den ofta vart slutsåld när jag försökt köpa, har man långt till ikea kan det vara värt att kontrollera att de verkligen har den inne för stunden

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[LucyInTheSky]
0

# 25, Tack! Dom hade detta i Kalmar och det är inte långt.. Ska köpa nästa gång jag ska till stan.

Nu har jag köpt hem feliway till adaptern jag fick låna av Emma. Hoppas på att det kan hjälpa stämningen lite.. Vet dock inte riktigt vilket rum jag ska ha den i.. Min lägenhet är liksom hästsko formad..

Sovrummet är adptern i nu för att jag verkligen inte vill att dom ska kissa i min säng. Men fy fasen vad dyra de där produkterna är!! Hoppas verkligen de funkar.

Tjejen som kanske ville ha Ebony har nog backat ur med.. Har ringt, mailat osv.. Men fick bara tag i henne en gång i förr går och då sa hon att hon skulle ringa senare på kvällen då hon hade tid att prata. Har skickat mina telefon nummer så vi får se.. Kan ju hänt något hon behövde ta tag i.. Men min magkänsla säger att Ebony inte kommer få flytta till stockholm. =(

Skulle ta en fin bild på Ebony igår och lägga ut.. ha ha, men hon var inte hjälpsam.. =) Se så "söt" hon blev..

[LucyInTheSky]
0

Sen ställde hon upp på ett par sådana här bilder med =)

Inte fotomodel material.. Tror inte hon blir antagen till top model i allafall.. hi hi..

Hawknestgrove
0

Åh……. ja du, men som sagt, feliway är svindyrt, det vet jag. jag använde en sån här hemma när Mee kom in. Vet inte om det funkade eller ej. Men hur som helst, man ska ju inte hålla på med det längre tid heller. OCh Ruu är ju så pass till åren, så jag tror inte han hinner utveckla någon juvercancer, ärligt talat.  Så prova du! Jag kan också skicka dig en karta om du vill ha. För nu är det ju inte frågan om, att dt är något som ska vara för evig tid, det jobbas ju på, att stödkissarna får flytta också.

martdat
0

ska ju finnas nån tablett med zookie elr vad de nu hetrr, minns inte exakt, nått på z, oxå nått man kan ge för att lugna,,,  vetten vet säkert vad jag menar om du frågar,,

Hawknestgrove
0

ja ok, men som sagt, Lucy hör av dig, för du får gärna en karta av mig att prova med. har ju liksom lite samvete för Ruu…..

kattassen
0

#29 Zylkene är det nog du far efter.

martdat
0

#31 haha, tack, det låter normalare!!

Hawknestgrove
0

Men stackars Lucy, det är ju inte gratis….. Ta du ett snack med din vet och hör vad hon säger om p-ppiler. Han är ju som sagt så pass till åren kommen så han kan ju ta en kort period med hormoner. Tycker inte man ska lahormoner för mycket heller. Vet ju själv, hur mycket jag fick strida för mina östrogenpiller i fem år.  Ibland måste man  väga för- och nackdelar och se vad som är bäst.

[LucyInTheSky]
0

Förbannat varmt i dag.. Gick in till katt-damerna i morse och fick värsta värme chocken.. Minst 35 grader där inne =( Stackarna och då var fönstret fullt öppet med hönsnät i.Blåser inte idag! =/ Uscha, tempen utanför fönstret är 32,5 grader.. YIEKS.

Såå nu hoppas jag att feliwayen gör sin magi.. Kan ju inte ha stackarna där inne i bastun. Så nu är dom tillsammans igen allihop i lägenheten. Har plastat in min säng och hoppas nu dom kan uppföra sig allihop medans jag är borta hos mor och far en runda.

Har hällt upp 4 skålar vatten utsprida i lägenheten och även spolat upp lite kallt vatten i badkaret då Melvin gillar att leka där i =) Det kan ge lite svalka.

Alexej
0

Har du ingen fläkt?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Icna
0

jag tycker bild #27 är väldigt  tilltalande :) den utstrålar lugn och avslappning, harmoni så som en katt ska vara.

Klart de inte tar in henne till topmodel, de andra skulle inte ha nån chans ;P

[LucyInTheSky]
0

#35 Nej, äger ingen fläkt..

#36 hi hi, så är det nog de andra hade inte haft en chans =) Söta Ebony Bebony

Alexej
0

Köp en billig fläkt. Gör stor skillnad!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Svarta katter är kanske duktiga på att göra fula miner. Behövde snabbt närbilder på svarta Bianca som Debattia skulle ha. Så fin blev hon

Josefa
0

Nähä, får försöka igen.

Josefa
0

Nä det gick inte den här gången. Fast det är kanske fotografen det är fel på.

Alexej
0

Vilka bilder:)

Naquita
0
Gullimat
0

Det är inte de bästa bilder du tagit

Hawknestgrove
0

ja hur går det?hade du haft möjlighet till tvärdarg, så hade det ghjälpt mycket. Funkar feliwayen? Som sagt, ppiller finns åt dig om det kan hjälpa tills du  och emma hittat nytt stödhem!

[LucyInTheSky]
0

Tvärdrag funkar ok, fast de senaste dagarna har det varit mellan 25-30 grader här inne. Äckligt varmt.. Urka.. Rasmus har fixat nätfönster med hönsnät i tre fönster så vi kan ha helt öppet.

Har haft feliwayen i 2 dar så jag vet inte så noga än.. Men inga kiss-olyckor i allafall.. Men mamma katt mår inge vidare i Ruu´s sällskap..

Hawknestgrove
0

Nä, de har väl egentligen inte gillat varandra nån gång så där hundra? Mitt erbjudande kvarstår, om det finns flera som kan bejaka det. Tänk så  skönt det skulle vara om det funkade även permanent! OCh i och med att han är lite till åren kommen, så hinner han väl inte utveckal cancer….MEn  som sagt, stödhem önskas till den lilla söta stödfamiljen!!!!!

[LucyInTheSky]
0

Tack, så jätte mycket.. Vill bara dubbel checka med min veterinär som sagt.. Om hon tror det kan bli bättre med p-piller så testar jag gärna.

Hawknestgrove
0

Jättebra. kolla du. För är det ok, så skickar jag gärna en karta.

[LucyInTheSky]
0

Nu verkar saker löst sig =)

Morgaine ska få ett nytt stödhem i ronneby och det känns så skönt, har tyckt så synd om henne! Rasmus och jag ska köra ner henne om allt blir enligt planen, ska prata med tjejen i morgon tänkte jag.

Har oroat mig så för kissen, då hon stressar i sig maten och flyr upp på hyllan igen.. sen kommer ju maten upp såklart. =(

chigak
0

Så skönt att det verkar lösa sig. Håller tummarna att lugnet lägrar sig bland era katter sen!

Sagolika
0

Är Ruu kastrat? Om han är det och markerar ändå, så finns det en tablett som heter Androcur som veterinären kan skriva ut och som har hjälpt flera med liknande problem. I dom fallen användes antingen en kvarts eller halv tablett vid behov, ungefär en gång i halvåret i början och sen mer sällan. Kanske något att prova?

Hawknestgrove
0

JA Ruu är jättekastrat….Skrattande Androcur? Låter ju väldans bra….Ska googla på det, undrar om det innehåller samma hormoner som ppiller?

OCh så skönt om lilla Morgaine! Men bebbarna då? De behöver väl också flytta för att det ska bli lung och ro?

Får jag putta för dem?

Hawknestgrove
0

Hihi, Androcur är ett preparat, sk kemisk kastering av män och motverkande kraftig hårväxt hos kvinnor….

[LucyInTheSky]
0

Blir en resa till ronneby på lördag..

Är så fånigt rädd för att prata i telefon bara.. Men jag övar mig sakta. Har iallafall pratat lite med tjejen idag som ska ta Morgaine.. Men jag vet inte om jag fick något vettigt sagt.. =/ Phuu varför är telefoner så läskiga?

Men bestämt att det blir på lördag i allafall.

Naquita
0

Tro det eller ej….Jag är likadan och HATAR att prata i telefon..jag har alltid varit livrädd för det men nu kan jag t.o.m ringa doktorn själv..

ironiskt va;)

[LucyInTheSky]
0

Skönt att veta att man inte är ensam =) Läskigt läskigt med nya människor och telefoner..

Hoppas allt löser sig med Morgaine där nere.. Som sagt oroar mig för henne och usch och fy vad jobbigt det kommer bli att lämna henne där.. Men det är för både hennes och mitt bästa. =/

Naquita
0

hon kommer få det jättebra. Sandra är en mycket seriös tjej som haft skyggisar från mig innan och jag finns 10 minuter bort:)

Hawknestgrove
0

Så under bart… hur går det med ungarna? Nån ljusning där? Ingen som vet nåt hur Ppiller funkar för att lugna ner kastrerade hankatter?

Sagolika
0

Man kan ge p-piller också för att lugna ner kastrerade hankatter, men det är ju inget man rekommenderar direkt i och med att det finns risk för oönskade biverkningar med det. Men visst kan man prova och se om det funkar.

Hawknestgrove
0

ja, vi är både Lucy och jag  intresserade av att veta vad för slags biverkningar man får. ibland så hade även sånt behövts på Arne här och han är 11 år. Han kan få för sig, att strila på hundmatssäcken, tex. om den står rätt upp och ned på golvet. och han  glömmer ibland att hanär kastrerad och försöker våldföra sig på stackars lilla tjocka Esther.

Sagolika
0

Hm, har för mig att det är juvertumörer som är den största risken med det. Men ni skulle ju kunna rådgöra med veterinär om p-piller eller Androcur kan vara en lämplig lösning för era katter. Om man är säker på att det inte är UVI, utan mer en form av protest eller kissmarkering på hanligt vis trots kastrering, så hade jag rådfrågat vetten om det är ok att göra ett försök med antingen det ena eller det andra.

Vid protester får man förstås också försöka komma tillrätta med vad det nu är katten protesterar emot: för många katter i hemmet, fel sand, för få lådor, fel sand etc. samt bort med allt av dun i sängar och att inget ligger framme som kan locka dem att kissa fel. Givetvis också noga få bort gammal kisslukt där de kissat fel t.ex. med Dax ytdesinfektion, fast allt det där har ni ju redan koll på :)

Hoppas ni får rätt på det. Det är jättejobbigt när de kissar fel.

Sagolika
0

P-spruta skulle jag avråda ifrån. Det är större risk för biverkningar än med p-piller.

Hawknestgrove
0

ja inga problem med att kissa, här i alla fall. Han sitter snällt i lådan och kissar så det skvalar. det är bara den där typen av papperspåse som tydligen är poppis…..

Sagolika
0

Har du ingen fodertunna du kan hälla över maten i? Den kanske inte är lika frestande.

Hawknestgrove
0

hih har gjort det i allafall häften.. Skojar med sambon, för hunden är liksom hans problem. OCh jag har sagt, att snälla, skaffa en fodertunna för maten, för en av katterna  tycker dessutom det är så kul att knapra hål på påsen inne i skrubben och dra ut maten och leka med den.Det är Access hundfoder han köper och den är i 10kgs påse. Så jag hittad en 10liters hink som jag fick över  hälften i. Sen i går, när han gjort slut på påsen, så ställde han den utanför skrubben. OCh då ville Arne markera.Så nåt med just påsen är det som är skumt….

Naquita
0

gunilla jag vet inte riktigt vilka ungar du pratar om. Kvar i stödhem hos Lucy blir en 11månaders kastrerad katthona som fungerar bra ihop med lucys egna katter.

Hawknestgrove
0

Ok, då trodde jag det var fler ungar…. jag hade för mig att det var två ungar….

[LucyInTheSky]
0

Stödhemskatterna jag tog in från början var Mamma katt + två ungar.. Ebony och Enya. Enya överlevde ju inte =(

Sen tog vi in lilla deprimerade och skygga Siggelito som Rasmus förälskade sig i och jag köpte då Sigge som present till Rasmus =) Sigge och Melvin är dem som tar allt lugnt här hemma. Inte mycket som rubbar dom två..

Så när Morgaine flyttar är det bara Ebony kvar som ska ha ett hem. Men jag hoppas att det räcker att flytta på Morgaine så kanske Ruu lugnar ner sig.. Då kan jag vänta in ett permanent hem. Vi får se vad som händer.

Men feliwayen hjälper.. Inga kisseri-olyckor sen den pluggades in *ta i trä* Men Morgaine är som sagt fortfarande stressad och stressäter och kräks upp maten. Och Ruu är en stor tjock mobbare. Men men, han är ju mammas Ruu endå. =) Söt och tjock.. (även om tanken på att kasta ut honom genom fönstret har varit lockande ett par gånger)

Hawknestgrove
0

Ok då klarnade det!!!! MEn tänk om du fick lunga gatan helt med ppiller eller Androcur.För Feliwayen är ju inte billig i längden precis…..

[LucyInTheSky]
0

Nu är Morgaine i sitt nya stödhem i ronneby.. Känns ganska tomt. Var jobbigt att lämna av henne även om det kändes bra med nya hemmet. Phuu.. Min mamma säger att jag inte ens ska försöka mig på damråtts avel för jag har så svårt att sälja dem sen =)

Men om någon hade velat köpa en dammråtta så fine med mig XD

Det har blivit lugnare här hemma på det viset att jag slipper rädda Morgaine från Ruu. Lite grinigt är det fortfarande och både Nemo och Ebony håller sig på sin kant. Men bara 1 kiss/markerings-olycka.. Sen felliwayen och det var på andra sidan lägenheten så jag tror inte ens feliwayen når dit.

Hawknestgrove
0

ja den har väl en räckvidd på 60kvm? och så måste den sitta luftigt, så att den kan sprida sin doft fritt

[LucyInTheSky]
0

=( =(

Suck, nu precis sätter sig Ebony mitt på golvet och kissar.. EN meter från kattlådan och en halvmeter från uttaget med feliway. =( Blir så trött och ledsen..

Hawknestgrove
0

Åh……. så då är inte Ruu den enda kissboven då? Ja helt klart är att Feliwayen inte har exakt den verkan som den borde ha….

[LucyInTheSky]
0

Orkar inte med mer kaos.. Och förstörda saker.. Känns ju så hopplöst liksom.

Hawknestgrove
0

Då måste vi hjälpas åt att hitta et nyt hem åt den lilla….

[LucyInTheSky]
0

Ja, hon behöver ett nytt hem så både hon och mina grabbar kan få lite ro..

Hawknestgrove
0

Putt……… Lilla söta  svarta Ebony behöver flytta!!!!!

vildkatta
0

Har inte läst igenom allt å ville bara komma med ett litet tips, om han kissar på mattor å tyger å sånt så när man tvättar kan man hälla i en kork ättika i samma fack tillsammans med tvättmedlet - det tar bort urinlukten - jag har använt detta massor med gånger å det verkar som det tar bort det helt för katterna har inte gått där flera ggr (som dom kan göra när deras nosar fortfarande känner lukten men inte våra näsor..)

Det är viktigt å få bort lukten HELT så det inte triggar ( men det vet du säkert som är så kattvan ) å nu kommer jag inte ihåg men det var nått vanligt rengöringsmedel man inte skulle använda för det triggade, amoniak eller nån som vet exakt??

ALL lyckatill!!!!!!!

Hawknestgrove
0

just det. Det som lockar till mera kiss, är ju Klorin och allt rengöringsmedel med ammoniak i typ Ajax. OCh såpa är inte bra heller. det ska man ju tvätta lådorna i, så lockar man kissanra att kissa i lådorna, alla de tre medlen funkar perfekt till det. MEn golven får du köra med nåt som doftar citron, eller Dettol elelr Dax.

[LucyInTheSky]
0

Vad hittar man detta då? Jag har bara såpa och ajax hemma? Men det är inte så att hon kissar på samma ställen hela tiden.. Ebony har kissat i sängen, golvet, handukar och inne vid datorn.

Ruu han kissar mot saker.. och han har sina speciella ställen.

Alexej
0

Fan Lucy, vad jobbigt. Det är inte bra med för många katter samtidigt. Väntar tills de har lugnad ner sig igen.

Jag har haft besök här några dagar och nån katt har kissat i min säng 2 nätter i rad. ingen aning vem. Nu har de åkt och sedan des ingen kattkiss i sängen. Ta ättika på alla kisspölar och klorin i kattlådan. Och försök att hela familjen lugnar ner sig.

Camillhe
0

Jag är ingen kattexpert och mitt råd kanske är jättedåligt men jag hade en katt för många år sedan som inte gillade att kissa på lådan, jag testade det mesta och inget fungerade. Hon ville kissa på tyger och helst i säng, soffor, allt med bra uppsugningsförmåga. En av mina kuddar hade hamnar på golvet och det blev plötsligt hennes favorit kissplats. Så jag köpte ett gäng billiga kuddar på Ikea och hade i en kattlåda och bytte ut dom efterhand. Inte jättefräscht men vi slapp iallafall kiss på mattor och möbler.

Det kanske kan funka som en tillfällig lösning? Även om den är ganska ovetenskaplig och kanske grundlägger en dålig vana.

Sagolika
0

Fast när de vill kissa på mjuka tyger och sådant är det ofta ett tecken på UVI. Eller om man t.ex. har en fertil hane eller hona, så kan de också dras till att kissa på sådant.

Sen dun bör man ta bort helt för det kan tyvärr locka alla katter att kissa fel om man har otur.

Camillhe
0

Ja, det kanske var ett dåligt råd, förlåt. Jag gjorde en jättestor utredning på min katt hos veterinären för att se om det var ngt fysiskt fel på henne samt kastrerade när hon var ca 1 år. Men dom hittade ingenting.

Dock dog hon när hon var 9 år av en tumör på/i njuren så det kan ju ha orsakat hennes kissande överallt. Ang kuddgrejen så var jag desperat, hade försökt allt, feliway, p piller, kastrering, ättika citron grejs, "fyspray" etc och det var bra mkt enklare med en kudde som jag köpte storpack av och kastade än att alla mina tyger och möbler blev fördärvade.

Alexej
0

#85 jag tycker det var ett väldigt bra råd. varför göra det svårare när det finns en enkel lösning. Ibland måste man tänka i nya banor.

jag har en katt som skulle avlivas för han kissade i duschen. Herregud, hur farligt är det??? han gör det fortfarande om jag glömmer stänga dörren men det är ju bara att spola bort.

Icna
0

hehe och jag är tacksam när min katt faktiskt kissar i dushen, för som du säger det är mkt lättare att spola bort det än att göra rent i sängen eller på golvet, olika vad man ser som ett problem eller lösning

[LucyInTheSky]
0

Kan ha löst sig nu.. Tjejen som tog i mot Morgaine kan ta Ebony oxå och om det funkar bra kommer båda damerna få stanna för alltid hos henne.

Så det blir nog en resa till till Ronneby med Ebony oxå.

Sen hoppas jag verkligen saker lugnar ner sig här hemma. Nemo ser jag knappt om dagarna =( Uscha, förstår inte varför allt blev så fel helt plötsligt.. Har ju gått bra innan och sen bara pang blev Ruu grinig på allvar och sen har det gått utför.

Hawknestgrove
0

ja han är ju störst och äldst och har ju liksom tagit ledarrrollen och såg ju att allt blev omkullvänt med både stödisar och en nykomling. Lucy, köp vanligt citrondiskmedel att tvätta golven med i så fall!Alltså läs på baksidan, inget medel med ammoniak.och spara ajaxen och såpan till kattlådorna. Kniper det, så använd vanlig duchkräm i golvvattnet tillsammans med ättika!MEn som sagt, att använda Ajax och såpa på golven är att trigga fram kiss.

[LucyInTheSky]
0

Jag tror dock Melvin har ledarrollen här hemma.. Även fast Ruu är störst och äldst.. Ruu försökte sig på att bråka med Melvin i går kväll.. Stort misstag av Ruu. Så idag har Ruu mest tagit omvägar runt Mel. =/ Sucka.. Och Ruu har ett sår till att visa upp bland alla sina andra ärr. Fick tvätta och göra rent hans öra i går när det bråkat klart. Blodig och fin.. =( sucka..

Ser ganska fint ut i dag, men det är ett öppet sår så det är att tvätta och se till att det är fint.

Kan saker och ting inte lugna ner sig snart..

Hawknestgrove
0

hoppsan! MEn du ska nog se, att när det bara blir de fyra som är era egna, så blir det nog skillnad.

[LucyInTheSky]
0

Ja, jag hoppas på detta..

[LucyInTheSky]
0

Ruu är skitjobbig idag.. =( Skriker, kissar och bråkar..

Ebony hjälpte snällt till att kissa i min nya soffa =(

Blir så ledsen, trött och orkeslös..

Nemo gömmer sig och jag får inte ens titta på honom efter bråket med Ruu.

Ska ringa veterinären igen nu så får dom fasen ta in Ruu och kolla igenom honom. Jag blir galen! Han måste ju ha något fel? Varför annars bråkar han hella tiden och kissar.. Feliway funkar inte.

Mamma Katt har flyttat, Ebony flyttar på torsdag då har kattflocken blivit från 6 stycken till 4.. Men jag tror inte det kommer hjälpa. Känns så hopplöst och jobbigt just.

Men att gråta och städa är ju förbannat roligt så jag fortsätter väl med det och hoppas att jag kan rädda min nya soffa.. 1 vecka gammal!! =( =(

martdat
0

#93 jag har lagt plastad frote i min soffa med ett fint påslagan över, tror ingen kissar nu men ice har kissat sönder den, kanske nått att tänka på när soffan är ny så den inte blir förstörd.

[LucyInTheSky]
0

Har köpt mig en IKEA Eketorp soffa så det är upp till bevis nu.. Dom sa att allt gick och tvätta, en idealisk soffa för små barn och husdjur då klädseln är avtagbar och kuddarna är tvättbara. Hoppas att den är det med nu så inte allt krymper till dockskåps storlek då fasen ska jag aldelles själv bära in den i varuhuset och kasta skiten i huvudet på den människan som sålde den till mig.

( Ja, Lucy är ganska lättretlig och irriterad idag)

Sen kanske man ska satsa på ett par meter plastad frotte och lägga inne i klädseln så det inte går in i kuddarna i allafall.. =( Usch, vill bara att alla ska sammsas och må bra. Orkar inte med denna förstörelse och kaos.

martdat
0

#95 stoppningen kan du ju ändå inte tvätta, fy för soffkisseri, jag har inte råd med ny soffa Rynkar på näsanså försker så inte stanken ska spri sig ,hahah

[LucyInTheSky]
0

Det är en skumgummi bit och över den en avtagbar kudde så det mesta går faktiskt att tvätta, kisset hade inte kommit ända ner till skummgummi kudden så det är bara klädseln och "kudde" biten som har blivit instoppat i maskinen..

Har haft dem i maskinen nu och det verkar inte krympt och det luktar just nu för tillfället inget mer än tvättmedel.

Jag håller tummarna för att allt passar sen igen.. Stod 60 grader på klädslen men det vågade jag inte tvätta i.. Blev 40.

Och Ruu sitter på Balkongen och har innegångs förbud ett tag och Ebony är på toaletten och har utegångs förbud.  *suck*

Alexej
0

Ta ättika som sköjmedel. Tvätten blir finare och katter tycker inte om lukten.

[LucyInTheSky]
0

Ska köpa ättika.. Men det funkar till alla sorters färger? Så inget bleks menar jag?

Hawknestgrove
0

ja ättika förändrar ingen färg och d ska inte ha så mycket i  om du köper den lilla flaskan med 24%-IG ÄTTIKA, SÅ har du i lika mycket som sköljmedel i det facket. OCh Ok, ta Ruu till vet för en koll. OCh Ebony vill väl revirmarkera soffan. det är bara så. KAnske det vore lönt att ge Ruu ppiller i allafall?

Alexej
0

Bättre att ha ättika istället för sköljmedel. Sköljmedel är ändå skit, bara kemi. Och lägger sig som såpa på kläderna. Jag har använd ättika i många år istället för sköjlmedel. Luktar frisk ändå. I tyskland finns det 5 l -dunkar, blev billigare så.

Tror också att just doften av sköljmedel gör att katter kissar gärna i soffan eller sängen.

Hawknestgrove
0

ja ättika är ju inget som är dyrt. Den lilla flaskan från Falu ättika kostar runt tian. OCh ättika har man bruk för till så mycket……pressgurka tex!

[LucyInTheSky]
0

Jag har ju aldrig ättika hem då jag tycker det luktar äckligt och jag äter inget som är inlagt så det blir att köpa en flaska och stå ut =) Funkar det kan jag nog lära mig leva med ättika lukt..

Ska testa p-piller eller vad som helst egentligen.. Får se vad vet säger. Ska dit på fredag. Det värsta är att jag lär inte kunna lösa ut mig där ifrån sen =/ Uscha.. Kollade igenom kisse själv förut och hans tänder är inte fina.. Dom måste ses till.. Kanske har han till och med ont i dem.

Hawknestgrove
0

ja för se det så här…. ppiller kanske ger skador på njurarna Ok. Men han är 8-9 år nu va? Alternativet är ju att han är oharmonisk, eller kanske till och med måste avlivas. Jag vet att det låter hemskt, men tar till det värsta alternativet. OCh då är ju i så fall ppiller om det förkortar hans liv med 2-3 år en baggis……

kattassen
0

Jag har kollat lite på det där kosttillskottet Zylkene nu under sommaren. Det är visst bra på oroliga själar som kissar fel och inte riktigt är tillfreds. Jag köpte 10 kapslar hos vetten när Ludde skulle åka bil för några veckor sedan. Han gillade inte första resan och kissade ner buren, ylade och bar sig åt. 5 dagar med Zylkene före avresan hem gjorde susen. Lugn-o-fin-kapslar kallar vi dem.

Kanske vore värt att pröva en vecka för och se om lugnet kan infinna sig hos gubben Ruu?

1 kapsel = 6 kronor så det är inte jättebilligt. Men de går att få tag i styckvis om man inte vill ha en 30-burk på en gång.

Hawknestgrove
0

ja prova…..

Gunki
0

Zylkene har vi också testat i sommar. Simba min 14-åring har alltid ylat sig igenom bilresorna. Vi har tidigare prövat åksjukemedicin och feliway utan resultat, men med Zylkene blev det en avsevärd skillnad. Nu hörde vi bara av honom någon gång ibland och han kunde ligga helt tyst halvtimmesvis (resan tar ca två timmar). Tidigare kunde det bli så att han tillslut hyperventilerade och dreglade, men nu mådde han bra när vi kom fram. 

Simba hade ätit Zylkene i ungefär en vecka innan resan och det gjorde faktiskt en avsevärd skillnad.

Funkar det lugnande på Ruu kan du kanske köra en månad och sen är han som vanligt igen. Zylkene skulle tydligen vara helt ofarligt - innehöll visst nåt ämne som finns i modersmjölken. Det beror på kattens vikt om det rekommenderas en eller två kapslar (man kan tömma dem och blanda i maten) per dag.

Gunki

Hawknestgrove
0

ja det är ju ett ofarligare alternativ att prova först. HElt klart.

kattassen
0

Har satt ihop foldern jag fick till ett A4-format om någon vill läsa lite mer om Zylkène

Alexej
0

När jag googlade lite på det såg jag att Royal canin har hakad på och säljer nu foder med samma innehåll som Zylkene. CalmCC36

Hawknestgrove
0

OJ!!!! Det hade ju varit änn enklare att prova!

[LucyInTheSky]
0

Ja maten låter ju kanon att pröva då dom äter RC redan, men det stod att den skulle ätas i ca. 2-3månader för effekt och det fanns som mest 4 kgs påsar.. =( Kommer kosta idiotiskt mycket.. Uscha. Och att bara mata Ruu med den är näst intill omöjligt då dom har kattfodret frame hela tiden. Plus Nemo och Sigge hade mått bra av lite anti-stress oxå.. Men köpa 4 kgs påsar till 4 katter i 3 månader.. uj uj uj..

Ska kolla om de där kapslarna med.. se vad som låter bäst.

Hawknestgrove
0

ja då är ju det bättre. alternativt att du testar med ppiller det skulle ju ge resultat med en gång----

Hawknestgrove
0

och ppiller kan faktiskt jag sponsra dig med…..

[LucyInTheSky]
0

Ebony Bebony trivs inte i sitt nya stödhem.. Är jätte stressad och rädd.. =( Stressar även deras egen katt sådant att hon gömmer sig hela tiden.. =( Så nu ser det ut som om Ebony måste flytta igen.. Lilla stumpan

Känns jätte jobbigt att veta att hon inte har det bra då hon fortfarande känns som min.. Här var hon ju pigg, frame och ganska sällskaplig även om man inte fick klappa.

Men Ruu vill inte och protesterade, Ebony kissade på alltind, Ruu kissade på allt.. =( Så det känns inte som om det är så smart att ta hem henne igen.

Men alternativet är att hon bor i Emmas kattrum ett tag och där lär hon inte heller lugna ner sig..Även om hon kommer ha allt hon behöver.. Emma har inga stödhem, så kanske måste stumpan bo där länge. Känns jobbigt som sagt och jag har ibland sån ångest över att jag lämnade bort henne överhuvudtaget.

Och inget ont om stödhemet hon är i nu! Dom är underbara.. Mamma Katt är redan frame och Sandra har redan fått klappa henne =) Men som sagt.. Lilla Stumpan är mycket mycket stressad..

Mitt hjärta säger hämta hem min lilla stödis kisse och min hjärna säger tänk på Ruu och hoppas på en annan bättre lösning för henne.

martdat
0

#115 inte ska du ha ångest, du har verkligen lagt en massa tid o energi på både dina egna o stödisarna, och kissande katter som mår dåligt det kan du inte ha ijen, hoppas att Ruuär harmonisk och glad nu,

Hawknestgrove
0

ja du kan inte tänka att det är ditt fel. Man måste alltid tänka i de banorna, att man måste prioritera sina egna katter först. Det alldeles bästa vore nog att ebony hamnade på ett ställe, där det inte fanns katt alls. MEn som sagt, bättre att hon kommer hem till Naquita i så fall

Naquita
0

Ebony är här nu och här får hon den bästa vården och omsorgen tills vi hittar hennes perfekta hem. Hon kommer få landa här och bli trygg och tam igen, och ev. ett veteriärbesök beroende på hur hon mår.

När jag tog ut henne ur transportburen bar jag henne en stund utan problem.

Hawknestgrove
0

lilla hjärtat…. Bäst som skedde tror jag.

[LucyInTheSky]
0

#118, Vad skönt, Emma.. Jag vet att hon är i det bästa av händer när hon är hos dig. <3 <3 Massa kärlek till dig och allt du gör för katterna!!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.