Tant har antingen flyttat eller dött, katt är kvar
Hm ja jag undrar ja, det bodde en gammal tant här på vägen ovanför oss lite längre upp. Förut så såg jag en katt i hennes fönster sittande att titta ut. Idag när jag åkte förbi så var det helt tomt i huset, men jag såg hennes katt komma till huset och såg lite förundrar ut, missen såg väldigt spattig ut. Kan ju tänka mig hur bedrövad kissen måste vara när ingen matte är där för att öppna dörren. Men de kan väl inte ha glömt kissen eller?! Tänk om missen inte får mat av nån, men hur gör jag?!?Kan ju var nån som matar missen med, men jag kan väl inte gå in på gården för att snoka heller….
Vet ju inte om hon har dött eller bara sålt huset heller men har hpn sålt huset så vet man ju att katter inte är välkomna på de flesta servicehus heller så…

Ring kommunen och fråga eller fråga grannarna, synd om kisen

försök att prata med grannarna elr få fatt i nr te tanten elr annhöriga o ring o fråga,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Se om du kan sätta på ett halsband med en liten fråga på. Vem tar hand om mig? eller något sådant.
Grannarna kanske vet något
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ja jag har tänkt att jag ska fråga, detta hus står ju lite för sig själv men det finns ju grannar mittemot. Men kommun, vad ska jag säga till de?
Ring polisen och gör en anmälan. Kolla med grannarna om de vet vad som hänt med damen och om du har möjlighet, mata katten.
Ringer du kommunen, säg som det är: du har sett katten där länge men nu finns ingen ägare där längre men väl katten.
Kan du inte kolla via t ex Eniro vem som bott på adressen? Kolla sedan via Skattemyndigheten var den personen idag finns. Sedan får du sätta polisen på det spåret också. Det är vanvård att lämna en katt vind för våg.
Medarbetare Hittekatter iFokus
ja nu fick du veta allt. Jättebra.!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Glömde en viktigt sak i mitt förra inlägg: Tack för att du bryr dig!! Jag håller tummarna för att du kan se till att katten får ett hem.
Medarbetare Hittekatter iFokus
men hur gör jag för att se på eniro?
Du kollar supersök och skriver in adressen….
Men va bra det där va då, nu har fått lära mig nå nytt. Super ju!! Tror mig veta vem hon är nu, men går jag vägen genom polisen så vet jag att den får stanna vissa dagar bara för att forslas vidare till ett pensionat och har inte djurhemmet plats sedan den tiden tagit slut så avlivas katten. Men jag ska kolla upp lite innnan jag går vidare med saken. Kan ju vara nån som har tagit hand om missen med men katten går tillbaka, ja du….

Om man kan få reda på vad tanten heter kan man kanske söka på eniro - samma efternamn. Har damen blivit sjuk så tycker man att släkten borde ta sitt ansvar för katten och göra vad de kan. Om det nu finns nån släkt..
Så fint att du tänker på missen..jag hade heller inte fått riktig ro innan man vet att den har omsorg…

Ankie, vet du hur länge sen det kan ha varit som tanten försvann från bostaden?
Vet du någonting om gatunamn, eller vad adresserna runt omkring heter, eller vad någon granne heter?? Får jag bara lite info, brukar jag vara ganska effektiv på att snoka reda på folk. Kan inte lova något, men jag kan försöka om du vill
Självklart ska du inte hänga ut info här, du kan pm:a mig om du vill…
Det finns massor med vägar att gå…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Om tanten flyttat in på ett äldreboende kanske kommunen inte får ge ut detta av sekretesskäl. En bra sida att söka på tycker jag är: www.ratsit.se Söker man på sitt eget namn kan man få reda på hur många dagar man levat och på vilken veckodag man var född med!
jag har pratat med en vän till mig som jobbar på djurskyddet som ska hjälpa mig. Hon ringde till en kille hon känner som bor alldeles vid damen och han hade oxå sett kissen och att det var tomt i huset. Han skulle gå dit han å kolla kissen samt kolla runt lite vad som hänt…
Mison du får gärna göra lite eftersök och jag har ingen aning men det måste ju vara rätt nyligt för annars skulle jag ha uppmärksammat det för jag brukar alltid titta lite extra där när jag kör förbi är så himla rädd att köra över nån misse, för som sagt så vet jag att hon har haft en misse. Jag pm:ar dig Mison
#13 nu har jag blivit medlem där men hur gör jag för att söka, står ju bara 0 ju. Fattar inget ja

gör det Ankie, och som sagt… jag har lite olika sätt att söka på… nu ska jag diska och laga lite mat, magen kurrar, men jag återkommer om en stund…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
#15 Man behöver inte ens bli medlem för att söka där. Tryck på Sök person och prova med ditt eget namn och ort, ska du se.
jag får ju inte upp nåt ja, antal träffar 0 står det… mäh 
#18 Konstigt? Skrev du i ditt namn då inna du sökte?
jajamen, ja jag blev medlem å
Har de bott där länge? Katten kanske var en sommarkatt??
Finns det någon lag om att det är förbjudet med sommarkatter, så att ägarna får straff/böter???
ja de har bott där länge, gammalt folk
så det är ingen sommarkatt, jag har sett missen där i fönstret förut så men undersökningarna är nu igång på två håll så vi får hoppas att det ger resultat.
nu har jag fått veta lite mer, damen ska ha haft 3 katter och hon har flyttat hennes make ska ha flyttat tidigare och katterna skulle ha varit hennes allt. Det var mat, vatten och bäddat åt katterna i ett öppet garage och jag har ett mobilnummer som jag ska ringa i em å höra hur det är tänkt med missarna.
Nu får vi hoppas på det bästa..
har nu ringt 2 ggr men det enda de säger är att numret inte kan nås för närvarande så nu ska jag sätta lapp på dörren på huset å be de ringa djurskyddet om de vet nåt om missarna
oj…… fy så hemskt!!!
ja jag var dit å skulle sätta upp en lapp, då sitter det en lapp på dörren att " katterna är inte övergivna, om det är nåt ni undrar över så ring åsså stod det ett telnummer där. Tanten var dit å matade kissarna varje dag, men djurskyddsinspektören är inkopplad å han skulle ringa å prata med tanten för att höra hur hon hade tänkt sig. Jag ska ringa telenumret imorrn som stod där, ringde nyss men ingen som svarade..
Jag så 2 jättefina kissar å det fanns mat där och vatten och bädd, men det var 4 katter, 2 som var lite äldre och 2 yngre…
hoppas det löser sig…….
Oj det verkar lite snurrigt med dessa katter. Hoppas det finns en bättre lösning för dem än vad det här ger sken av.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja du jag ringde numret som stod där och det var en kvinna som jag pratade med. Hon var på väg för att hämta katterna för att åka in med de för att avlivas. En katt hade hon varit iväg med igår. Jag grina å hon grina. Tanten, som är 85 år, hade blivit så upprörd över samtalet från djurskyddsinspektören och tagit mycket illa vid sig för djurskyddsinspektören hade sagt att det var humanast att avliva de varvid tanten bara kunde se det som en lösning till sist. Jag kan inte förstå varför man har ringt till djurskyddsinspektören för, hade man väl inte behövt. Bättre att ta reda på fakta istället först å sen ringa.
Ja hur de nu var så åkte jag dit å pratade med damen idag som var så ledsen så ledsen för att hon måste dels måste lämna sitt hem, sina katter, varav en blev avlivad då igår och hennes make som är sjuk. De hade tänkt mata dessa katter tills det var någon som hade köpt huset och sedan fråga de som köpte huset om de ville ta hand om de kvarvarande katterna. Vi grinade allihop… jag hade dåligt samvete för att jag hade dragit igång detta, å kvinnan hade dåligt samvete för att hon hade åkt till vet för avlivning…
Men nu har jag lovat att jag ska mata katterna varje kväll tills huset har blivit sålt. Visning nästa vecka och det är ett fint hus med bra läge så det kommer säkert att gå fort. Så nu har jag kontakt med den gamla ledsna damen så får vi se hur ska göra om det inte blir så att katterna får vara kvar. Det är 3 kvar nu.
Usch vilken dag det har varit idag.

Men lilla vännen *och nu avser jag tanten*… En äldre människa blir ju jätterädd när "myndigheterna" knackar på och vågar ju inte hävda sig alls. Det är så lätt att tro att det är lag det som en INSPEKTÖR talar om är bäst. Och jag (som då råkar vara just myndighetsperson) vet ju att det krävs nästan övermänsklig fingertoppskänsla för att inse att det svar jag får av en gammal människa ibland inte riktigt är som jag tror - utan bara ett sätt att "vara myndighetsdamen till lags". Tänk om djurskyddsinspektören fattat att damen hade en plan, att hon ville ett annat liv för sina katter. Då hade de ju kunnat vänta på att huset blev sålt. Eller på att annonser kunde ge resultat. De sitter ju inte i sjön katterna, även om det inte är som man skulle önska.
*gråter också över damens tårar*
Jag kan tänka mig att sponsra damen med blocketannonser och hjälpa henne att skriva så att katterna får en bättre chans att få nya familjer så att hon slipper att avliva sina små.
ja du jag lider oxå med henne å hennes tårar över hennes situation och katterna å allt, ibland så tänker jag om jag inte hade lagt mig i så hade det inte blivit så här. Då hade inte min vän ringt till sin vän som i sin tur ringde djurskyddsinspektören, ja du vilken soppa….. Jag håller på å ringer till djurskyddsinspektören nu men ingen som svarar så jag ringer imorrn igen. Jag vill ge min syn på saken och jag ska tala om att jag har varit å pratat med henne å att jag ska hjälpa denna dam å hennes katter. Men damen säger att det är två katter som är skygga varav den ena är okastrerad oh den katten hade inte heller fått ppiller på ett tag sa hon….. Hoppas det inte är kattungar å nu då. Den tredje skulle kvinnan som var där prova att ta hem å ge den ett hem.

Åhhh vilken sorglig historia…så ledsamt och bedrövligt för alla inblandade med den misse som fått somna in…
Vilken oerhörd tur att du finns där för katterna..vore ju toppen om de nya ägarna till huset skulle vilja välkomna dom..samtidigt som det ju kan vara ett osäkert kort..men nog måste man kunna försöka komma till en lösning för katterna hur det än blir när nya inneboende kommer..
ja jag har nu pratat med djurskyddsinspektören och han sa att han hade inte sagt något om avlivning utan det hade tant själv sagt så han skulle nu ringa upp till kvinnan som oxå hjälpte tant och berätta vad han hade sagt. Han hade själv blivit förvånad för hon hade betett sig konstigt sa han. Det verka vara en symptisk man som ville det bästa både för tant å för katterna. Men det han fundera på är om den man som min vän ringde hade rekomenderat avlivning för han får inte utge sig att vara som en myndighetsperson sa han. Han kände igen han som hade ringt och visste att han brukade var så. Han sa själv vilken soppa det har blivit av detta, ja här vill jag det bästa sa jag åsså blir det så här
. Jag sa jag fattar inte varför han ringde dig överhuvudtaget..
Nu hoppas jag att jag kan hjälpa dessa 2 lite halvskygga kissarna. Undra hur de skulle trivas på djurskyddet, kan det bli svårt tror ni när de kommer från ett vant och tryggt hemmaliv??

Vart hade tanten flyttat
till ett äldreboende, gubben som är demens bodde där tidigare.
Så hemskt att de han avliva den ena katten…….
Tänk om jag inte hade ringt den där dagen då hade nog 2 till varit död, hemska tanke… Jag var dit igår och träffade 2 fina katter
De vänjer sig……. kan bli lite omtumlande i början….
ja du vet hon är väldigt orolig att de ska vara innekatter för det får de inte vara
har nyss varit där och den som tanten sa skulle vara skygg är hur go som helst, myskisse. Men det var den enda jag såg. Blir lite orolig över den som jag bara har sett en gång, den som inte är kastrerad och heller inte hade fått några ppiller….. Hon visste inte heller hur länge sen det var hon hade fått ppiller…
såg den lilla missen idag när tanten var där för att ge de mat, sötnosen är så liten, jag bad henne komma ihåg å ta med ppiller å ge henne nästa gång. Men hon vill att kan jag så vill hon att jag letar nya hem åt alla hennes katter, för hon tror inte själv på att de som kommer att köpa huset vill ta över katterna. Så nu har jag lagt ut detta på face, ska även knäppa kort på de när tillfällle ges. Men jag hoppas innerligt att de nya husägarna är villig att ta över en katt då…..
Djurkskyddet har ju fullt för tillfället och när de har plats vet hon ju inte säkert men de får komma dit om inget annat kommer ivägen, men som sagt det kan ju ta tid det….

Det låter ändå bra, att tanten är så frisk, att trots att hon bor på ett äldreboende kan gå och mata sina kisar

Det låter mysko att man skulle kunna sälja ett hus och att köparen skulle få 3 katter på köpet. Ingen mäklare skulle nog gå med på detta. Det låter föööör naivt !
Men sätt ut annonser som sagt lite var stanns, Samt kontakta katthem i hela sverige och se om du hittar några lediga platser, Transport går alltid att ordna !

# 41#
Vi köpte vårt hus för ca 25 år sedan. I huset bodde 2 st utekatter visst kunde vi ta över dom för att flytta till Stockholm var väl ingen hit för en katt(Hrmmmmm) Samma dag som vi flyttade in gjorde de det oxå.
Vi fick sängkompisar dag 1.
Honan hade fått P-piller, men ingen mat ????????????
Hon blev ju bara tjockare o tjockare.
På Nobeldagen föddes vår enda kattunge som vuxit upp här.
Vi älskar katter och har sex st just nu men alla är kastrerade eller steriliserade.
Hoppas att någon vill ta hand om dessa sackars kissar som det skrivs om här. Kommer att sätta in mer pengar på Fonden som hjälper privatpersoner att transportera katter till deras nya hem i morron eller på tisdag. (50- öringsinsamlingen ( Daisys Reskassa)
Nalle
#40 Jo du hon tar färdtjänst varje dag även fast jag tittar till de morron å kväll, hon åker upp på dagen hon. Vi ska dit nu igen å se om jag kan få nåt mer bra kort på de andra missarna.
#41 ja hon vill fråga de som köper huset om de vill ta över missarna annars så står de på kö till djurskyddet här i Bollnäs som tar in de när plats finnes. Sen hoppas jag att mammas kompis ska hjälpa den lilla Lisa,
. Det kommer att ordna sig på något vis.
#42 men det låter lovande och skulle jag flytta till ett hus där katterna ingick skulle jag absolut låta katterna vara kvar, inga problem och där ser vi ju ett levande exempel på i ditt fall att de kan funka. Jag håller tummarna att det blir så, hade ju varit bra för Missan och Emil som är äldst och har bott där längst.
Putt för de fina kissarna!!!!
ja du verkar som det blir svårt att få äldre katter såld på djurskyddet. Men vad gör vi om inte djurskyddet kan ta emot, de som köper huset inte vill ta över de?? Hemska tanke, usch blir ju orolig ju… Tänker på de där katterna så hualigen. Lisa som är yngst ska djurskyddet ta in så snart de får plats eftersom hon är okastrerad.

Har inte tanten barn som kan hjälpa henne, eller iallafall hjälp med kastreringskostnaden?
#48 näe hon har inga barn, kastrering av Lisa betalar tanten. Men i nuläget finns det ingenstans att göra av henne eftersom de måste vara inne efter en sån op så därför vore ju det ultimata att fånga in samma dag som hon ska kastreras å sen vidare till djurskyddet.. Så hoppet står till djurskyddet, å sen ber jag att de som köper huset vill hjälpa gammelkatterna å kan behålla de. Visning idag du halv fem

Ladymon: Jag jobbar som mäklare och skulle inte säga att mäklaren inte skulle acceptera det. Det är upp till köparna att ge sin syn på saken. Så länge tanten äger huset är det ju hennes. Inget illa ment, men ville bara ge min syn på saken 
#50 nämen precis, men som jag fattade damen så hade mäklaren sagt att det vore önskvärt om inga katter var där, ja inte vet jag varför. Blir huset mindre attraktivt eller vaddå?? Men jag vet inte om hon hör fel ibland damen….. tolkar det på sitt eget sätt lixom…. Ja jag ska dit nu ivarjefall å vi ska ta bort kattmaten å bäddarna damen gjort iordning, sen är det bara å hålla tummarna att de som köper huset vill ha katter med på köpet :). Och som sagt huset är ju hennes än så….

Ja, det är många som tycker att djur och barn inte ska synas vid visningar. Sen är det detta med att djuren "förorenar" husen, okastrerad hankatt luktar ju inte så gott…
Men det är nog även skillnad på var man jobbar. Jag är landsortsmäklare, så det är kanske mer naturligt att man inte plockar bort djuren då.