Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2390 ggr
Lena
0

Cornelius fått Fel Vaccin! :(

Vi har varit med en av våra katter - Cornelius - till distriktsveterinären för den årliga vaccinationen. Veterinären verkade väldigt osäker vilket gjorde oss lite förbryllade. När vi kom hem kontrollerade jag vaccinationskortet och ser då att hon gett honom fel vaccin. Istället för Trippelvaccin mot Kattpest och Kattsnuva har han bara fått mor kattsnuva.

Håller nu på och söker veterinären. Inte vidare kul då det även är en bit att åka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

Med reservation för ändringar men kattpestvaccinet behöver egentligen katten inte ta varje år, det skyddet ska räcka i flera år.Däremot räcker skyddet för kattsnuva bara i ett år.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Gisele]
0

Men så dåligt av veterinären! Det blir ju jobbigt för din kisse med extra tur till vet igen!

Lena
0

#1 Det stämmer Majvi! Det är nya direktiv nu som jag inte kände till. Har pratat med veterinären samt läst på Agrias hemsida. Det räcker att vaccinera vart tredje år mot kattpest medan kattsnuva ska ges varje år. Så det var inte så fel som det verkade. Fast hon borde ha berättat det när vi var där kan man tycka. Det var första gången som någon av våra katter vaccinerades enligt de nya rutinerna.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Gisele]
0

Ah ok! Det lät som om hon gjort ett misstag! Sorry!

Lena
0

#4 Ja vi trodde det då hon verkade så himla osäker samtidigt. Skenet bedrar ibland. Nu fick man lära sig något nytt.

Hawknestgrove
0

ja jag fick höra detta när jag vaccinerade Mee i våras. men fick då höra att det gällde i tre år allt som allt. Man bör kanske kolla med kattpensionaten, vad de kräver? För det är ju oftast då man blir satt på pottan om katten inte är tillräckligt vaccinerad. Likaså om man ställer ut….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Oj det verkar lite osäkert vad som gäller egentligen. Mina katter får något som kallas Tri-Cat varje år. Låter ju onekligen som en trippelvaccinering (kattpest, kattsnuva och ?) Borde väl innebära 3 vaccin eller?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

ja….Arne, Esther och pipis får juFel-O- Vax i Norge varje år. Lilla Mee fick ju Nobivac tricat vet i Sverige….

gulliver
0

#7 Kattsnuvedelen består av två olika virus. Kattens Herpesvirus och kattens Calicivirus. Så man vaccinerar alltså mot tre olika virus därav tri.

Hawknestgrove
0

jo, men är katten helt skyddad i tre år ,eller bara delvis?

Lena
0

Så här är det enligt de nya rönen jag fått lära mig idag:

Tri-Cat var tredje år. Duo-Cat de två åren däremellen. Kattpesten behövs bara vaccin emot var tredje år. Tri-cat innehåller vaccin mot kattpest och Herpes & Calicivirus. Duo-Cat innehåller vaccin mot Herpes och Calicivirus som man måste vaccinera varje år emot.

Sidentass
0

Men vilken tur då att det var på det viset..men jag tycker nog att veterinären borde ha upplyst om det så man slipper obehagliga överraskningar i onödan..

Lena
0

#12 Ja det var bristen på information som gjorde att vi trodde det var fel. Men hon trodde nog att vi redan visste det här. De nyutbildade veterinärerna får naturligtvis lära sig de nyaste rönen. Hon var nog ganska nyutbildad misstänker jag.

Hawknestgrove
0

Så omständigt…..Ok, då ser ju veten vad som ska ges och man får ju lik förbaskat in varje år.