Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1692 ggr
Martina747
0

Besöka äldreboende

Jag har tänkt lite fram och tillbaka på att besöka äldreboende i Växjö kommun tillsammans med Isolde och Sia, två av mina katter som ÄLSKAR att gosa, att blir klappade, sitta i knät, och blir borstade.

Detta är ju två hitterkatter som skulle kunna ge så mycket till äldre personer som inte längre få ha kvar sitt djur när det flyttar.

Vet någon här hur det fungerar? hur man gör när man ska kontakta kommunen?

Jag läste om det om någon skånes kattsida om att de gör det..

Mer än så vet jag inte, vad tror ni?

Tiana
0

Men vilken bra idé! Det skulle nog bli uppskattat av många!

tuska
0

Tala med föreståndaren på äldreboendet.

Det finns många äldreboenden som får besök av hund en viss dag i veckan.  De som inte tål katt för allergi kan säkert hålla sej ifrån besöksrummet.

Lena
0

Din idé är jättebra! Hade jag varit ansvarig för äldreboendet ifråga skulle du varit vamt välkommen med dina katter. Kontakt med djur har en undergörande effekt på många äldre.

Tyvärr är det lite trögt i Sverige när det kommer till djur på äldreboenden. Det är inte alla ställen som är lika positiva. Det fokuseras ofta mycket på allergi som görs till ett oöverstigligt problem. Äldre har dock sällan problem med allergi, utan det är hos personalen det problemet kan finnas.

Ring direkt till äldreboende och fråga enhetschefen om du är välkommen. Går det inte på det ena stället ring då vidare till nästa. Det är oftast respektive enhetschefs inställning som avgör.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Martina747
0

Ja många äldreboende bruka ju har ett stort sällskapsrum där kanske man skulle kunna vara..

>Jag jobbade själv inom äldreomsorgen för 3 årsedan och det var bland annat en tant som gick runt och letade förtvivlat efter hennes hund som hon inte hade fått med sig,det var fruktansvärt att se.

OCh jag har aldrig hört om äldre som är allergiska utan det är alltid personalen som är det isåfall..

Sidentass
0

Vilken toppenidé! Som bekant är djuren rena hälsokuren för många gamla..tror att ni kommer att bli varmt mottagna bara du får tillstånd att komma.

Håller tummarna för att det ska gå vägen..och vi ser med glädje fram emot att höra hur det gick sen:-)

Martina747
0

ja jag tror många gamla skulle uppskatta det, och mina fina katter skulle nog älska det, det älskar att få uppmärksamhet och bara gosa..

Jag tänkte börja ringa runt så snart som möjligt och så om det finns några möjligheter att börja..

På så sätt kan äldre må bättre och mina små hitterkatter kan få ännu mer kel och gos

Lena
0

Hoppas att du får napp! Det vore som sagt en tillgång för de äldre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"