Stockholms katthem om semesterkatter
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jättebra att Stockholms Katthem synliggör problemet med semesterkatter - att folk istället för att ordna kattvakt dumpar katten inför sin semesterresa. Ofattbart att de bara kan med och att de har någon behållning av sin semster efter ett sådan handlande. De har förmodligen ingen aning om att de ufört en brottslig handling.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag undrar om den som dumpar katten har nåt samvete alls.
Stockholms katthem har varit med förr i media och pratat om hemlösa katter och katter/kattungar som övergetts.Om bara folk ville lyssna.Det var många som reagerade förra året på artikeln om att det var så många övergivna kattungar och ville hjälpa.Men man kan undra om de som hade övergivit kattungarna kommer göra likadant i år
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Problemet är att nå fram till dem som man bäst behöver nå fram till. De slår oftast dövörat till. Ja de blir både döva och blinda för den här typen av information.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tyvärr är det ganska svårt att rubba en inrotad pseudo-kunskap hos människor - de tror sig VETA säkert att katter klarar sig av naturen och i naturen, likaväl som de tror att det är ok att kasta skräp i naturen som "nån annan" städar upp.
Jag hade just petat ihop ett inlägg om semesterkatter på Wikki-bloggen så jag lägger en länk där till Stockholms katthems artikel om samma ämne.
Bra att vi är fler som ser samma saker!
Mew2
#4 Har just läst och kommenterat ditt inlägg på Wikkibloggen. Väldigt starkt och balanserat inlägg!
Medarbetare Hittekatter iFokus
5# Tack så innerligt för de vänliga orden!
Tyvärr är det ju den bistra katt-verklighet som vi hittekattsfolk lever med…

Jättebra skrivet, och ju mer man ser och ju mer man tänker på allt elände, ju sämre sover, iallafall jag, om natten.

Artikeln har väckt en del känslor och tre dagar efterv publiceringen debatteras det fortfarande flitigt om ute/innekatter, curlingföräldrar, djurplågare mm på Aftonbladet. Kul att man kan röra runt lite i grytan. Kolla gärna och ge er in i debatten om ni vill.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se