Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6116 ggr
Ankie
0

Kiss som luktar illa hos kastrat.

Är det någon som har någon aning om varför Rödis kiss luktar så mycket? Han är kastrerad och ca 5-6 år. Trodde att det inte skulle lukta så mycket om pinket när de var kastrerade.

Alwyn
0

dricker han för lite? Då blir ju kisset koncentrerat…

Tigerkakans
0

Är han nyligen kasterarad? Luktar det som okasterad hankatt eller luktar det illa om urinen.

Det kan ta ett tag innan lukt och beteende försvinner.

Hur dricker och äter han? Jag skulle nog i alla fall prata med en veterinär om problemen. Om katten har problem med njurarna så brukar de äta och dricka dåligt men det kan också vara urinvägsinfektion t ex. Urinen kan lukta väldigt illa då. 

/Linnea

Lena
0

Har han börjat lukta så här nu helt plötsligt? Är det några andra förändringar som du märkt har inträffat samtidigt?

Som #1 & #2 skriver kan det vara att han dricker för lite och får koncentrerad urin, urinvägsinfektion eller några andra urinvägsproblem. Om förändringar uppträder från det som varit tidigare bör man alltid vara på sin vakt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

Ja du det är svårt att säga om problemen har uppkommit nu för Rödis har ju varit utekatt och då vi flyttade så fick han vara inne ett tag och då blev det kattlådan. Det var då vi kände att hans urin luktar men inte Simons. Rödis dricker som vanligt och äter normalt. Vi känner ju inte honom sedan tidigare eftersom han är en hittekatt men jag vet att han inte är kastrerad nyligt. Jag brukar oxå ha i lite vatten i blötmaten och det lapar han i sig och sörplar gott. Jag ska hålla lite koll nu eftersom det inte är normalt då eller???

Lena
0

#4 Det är svårt att säga så här på rak arm. Det kan finnas individuella variationer också mellan katter. Om det handlar om urinvägsinfektion brukar de även gå på lådan oftare och kissa små mängder plus ha svårigheter när de ska kissa. De krystar liksom.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Fast våran stödis Mikro pinkar floder och sällan och han har svår UVI. Skulle nog be vette ta urinprov och blodprov för att utesluta njur och leverproblem. Mikro har ju förhöjda levervärden och troligen en inflammation. Vet fortfarande inte varför han pinkar så mycket efter att halva penicillinkuren är klar. Borde det inte börja minska snart?

Förlåt att jag snodde lite tråd…

Helen

Lena
0

#6 Frågan är varför han kissar mycket? Just uvi brukar vara att de känner sig kissnödiga hela tiden pga irritationer i blåsan och urinvägarna. Däremot kommer det inte så stora mängder. Precis som för oss människor. När de kissar mycket kan det vara njurarna som spökar eller diabetes. Men sedan varierar det också mellan olika katter det där med hur mycket det kissar och hur ofta. Om det är UVI är det inte ovanligt att det även är uringrus med i spelet. Då är det bara bra om de dricker mycket.

Ja det var ett snåigt svar som säkert inte gjorde dig ett dugg klokare.

//Lena

Ankie
0

Det kan kanske ha varit om Rödis druckit dåligt några dagar för nu luktar det inte längre. Men jag ska ändå hålla näsan öppen för kisslukten.

Lena
0

#8 Känner igen det där lite från våran Saga som kan vara dålig på att dricka ibland. Det kan säkert vara på det sättet.

//Lena