Nyintagen 4- månaders kattunge
Hej!
Har idag tagit in den första av Stenungsundsungarna. Han är den äldste av dem ca 4 1/2 månad och bor inledningsvis i en stor hundbur. Han har efter ca 12 timmar vad jag sett varken ätit, druckit eller gått på toa. Jag tycker detta var jobbigt med en vuxen skygg katt, men med denna lilla känns det än mer oroligt. Hur länge vågar man vänta? Tänker på värmen och hur viktigt det är med vätska. Har lockat med godsaker som kokt torsk, tonfisk, räkor, skinka, men ingen reaktion.
Undrar också hur många dagar han kan bo på så begränsad yta?
Tacksam för råd.
Mvh Anette.
Skyggisar brukar sällan äta första dagen. De äter på natten när allt är tyst.
Stackarn. Kan du inte släppa ut honom i ngt rum?
Hej!
Naturligtvis ska han få komma ut i ett rum. Dessvärre måste han ju vara i karantän innan . ( Ledigt rum troligtvis imorgon.
Mvh Anette
Nöden har väl ingen lag och en hundbur i några dygn är bättre än att vara ute. Äta och dricka kommer han att göra när det är lugnt och tyst. Ofta kan det dröja upp till nästan ett dygn innan det dricker eller äter så att det märks.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Brukar ofta ta sin tid innan en skygg kisse börjar att äta o dricka när den kommit in…skulle tro att han snart kommer igång..först när det är helt tyst i huset…
Så fint att du tagit dej an den lille…
Hej igen!
Nu har han ätit = ) Har varit och köpt extraenergimat på Blå Stjärnan och var beredd till tvångsmatning, men skönt att vi slapp det. Har vad jag sett ännu ej gått på lådan. Har kanske kissat i sin igloo. Ska titta lite försiktigt. En liten halvsyster kommer nog i slutet av veckan. Jag vill inte blanda ungar från olika kolonier därav platsbristen.
Mvh Anette.
Just skygga katter gillar inte stora utrymme. Han behöver ha översikt över andra och samtidigt ha chansen att dra sig undan. Bara bra att ha honom i hundburen ett tag.
Försök med en låda med lock. När skygga katterkissar/bajsar behöver de känna sig säker (gömd). Säkert kissade han också därför i igloon.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus