Hur ska godkänd karantän fungera?
Jag satt och pratade med en kompis häromdagen om hur viktigt det är med karantän när man driver katthem. Hon hade varit på ett katthem där man bara satte vissa katter i karantän. Så jag blir lite nyfiken och skulle vilja veta hur karantän fungerar? Hur länge ska katter sitta i karantän, hur sköter man hygienen så att man inte tar med sig smitta ut till de andra katterna osv? Tänkte att det kunde vara bra att veta också i fall jag själv tar hem en katt jag hittat ute någon gång (har en katt själv hemma som jag fann ute som var hemlös, och som nu är min).
På vårt katthem där jag arbetar så är det ca 10-14 dagars karantän och bara vi som arbetar får gå in i en speciell byggnad. Katterna sitter i mindre utrymmen som städas rigoröst efter vistelsen. Vi tvättar händerna mellan vi besöker olika katter i karantänen och vi bär specielle skyddskläder som finns i kärantänen ( och skoskydd) Skålarna är i rostfritt.
Tack för svaret! Jag tyckte väl att det var underligt att bara ha vissa katter i karantän. Det måste ju vara konsekvent. Och vattentätt mellan karantänkatterna och de andra katterna på katthemmet.
Javisst det är ju jätteviktigt! Tyvärr finns det exempel på visst som misskött detta och fått tagit bort alla katterna i ett katthem då alla blev smittade med en sjukdom! *usch*
En väl fungerande karantän är A & O för ett katthem. Det är också en förutsättning för att man ska få tillstånd för att driva katthem. Som #1 skriver ska det vara lätt att göra rent, och islolerat från övriga avdelningen i Katthemmet. Det måste även ha ett eget ventilationssystem.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"