skaffa stödhemskatt - valet och kvalet
hej!
tänkte be om lite råd av er som varit med förr :D
vi har tänkt ta in en stödhemskatt och är i kontakt med stödpersoner på kks. vi hade tänkt oss en skygg katt men däremot en som i övrigt ska vara så problemfri som möjligt (det skulle vara vår första stödhemskatt och vi vill gärna att allt ska gå så bra som möjligt så att vi vill fortsätta med det). nu har vi blivit föreslagna en katt som går ute med allt vad det innebär. egentligen är det ju inte det vi hade tänkt oss, men när man tänker på hur kallt och eländigt det är ute så…
ni som har mer erfarenhet av det här, hur mycket problem kan det tänkas bli att ta in en katt direkt utifrån? jag vet inte mycket mer om katten än att det är en skygg hona. vi har inte de bästa förutsättningarna för att isolera den här, den skulle i så fall få vara i ett litet badrum, för det är det enda rummet vi kan stänga till och som är lätt att rengöra om det skulle ske olyckor…
jag skulle bli jätteglad för all möjlig feedback. vi lutar lite mot att köra på det om det skulle fortsätta vara aktuellt, men jag vill veta vad det är jag ger mig in i….
tack på förhand!
Hej nu vet inte jag hurvida din katt e född ute eller inte. Men ja har nu en katt som heter Mei-Ling och hon kommer ifrån ett sommarstuge område utanför huddinge och har ju levt ute som hemlös katt. Och det är klart att det är ett litet projekt att ta sig an, men det är alla ggr värt det.
Kolla in tråden där jag skrivit om min skyggis och att vara akutmatte.
sen har jag & Mojje en blogg där vi bloggar om våra akutkatter och andra oxå förstås *L* finns under kategorier Mojje & hans kattpolare
Lycka till och jag lovar att det är väldigt givande och kul att vara stödhem.
Tassar från Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Om det är rumsrenhet di funderar på så är dessa kissar väldigt rumsrena. Ställ fram en eller två lådor som hon kan upptäcka. Hon kommer att lägga sig under din soffa, säng eller liknande utrymme först. Kommer att komma fram på kvällen när ni lagt er. Jag brukar rekommendera, fast en del är inte med mig där, att täppa till de utrymmena och ställa fram en låda eller liknande där kisse har viss uppsikt över er men känner sig trygg. Låt det gå en tid för henne att lära känna lukter, ljud och annat. Sedan så börjar ni muta henne med godsaker. Först på avstånd, sedan närmare och närmare. Allr för att hon ska förstå att händer är snälla. Med godsaker menar jag verkligen godsaker. Allt från färsk strömming, räkor, skinka och annat mumsigt. Ännu längre tid framöver så kan du börja beröra henne kort. Men bara som kort smekning. Och så fortsätter du så. Skygga katter är ofta enkla att ha att göra med. Se sedan till att hon blir vaccinerad och kastrerad så att hon är färdig för ett nytt hem och dessutom inte smittar.
Isolera henne gärna ett tag ifall du har en egen katt. Så att du har koll på hennes hälsa, Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
tack för svaren! :)
ja, det är väl just det där med rumsrenhet och isolering (vi har två katter) jag funderar mest över… enda bra isoleringsrummet är eg badrummet, och det är väldigt litet, så det är ju lite fråga om hur länge man skulle behöva ha den där… om det fungerar bra med rumsrenhet och den inte verkar ha ohyra så skulle ju iofs köket kunna funka (ett av de få tillfällen man önskar att man hade plastmatta inomhus istället :D ). hur länge kan man tänkas behöva ha den isolerad?
är det något annat vi bör ta i beaktande när vi bestämmer oss?
alla katter som kommer till stödhem kollas innan för om man har egna katter så kan man ju inte ta emot katter med ohyra eller sjukdomar som smittar. Sen är dom oftast extremt duktiga med att gå på lådan.
Sen så kan det ju faktiskt vara så att du inte behöver hålla den isolerad utan bara se till att den har en egen vrå där du släpper ut den som är lite avskärmad så den känner att den kan gå undan. Men som sagt det beror ju lite på om det är en väldigt skygg katt med minimal vana av människor eller en katt som haft ett hem m.m
Men dom på KKS skulle nog inte fråga om det vore en väldigt svår katt tror jag, eftersom detta är er första.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Minst två veckor brukar man rekomendera att hålla katten isolerad från de andra katterna. Det är viktigt att dina andra katter har fullgott vaccinationskydd mot kattinfluensa och kattpest. Om kissen kommer direkt utifrån är risken för att den är smittad med öronskabb ganska stor, vilket smittar vidare väldigt lätt. Så det är en del praktiska frågor att tänka på om kissen i fråga kommr direkt utifrån. Allra bäst är det alltid om en katt kan vistas i en karantänavdelning på katthem första veckorna och bli vaccinerad och behandlad mot ev. öronskabb innan den kommer, men det är naturligtvis inte alltid som det går att ordna när nöden är som störts.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
o, vad ni är bra… är så bra att veta lite mer om vad man ska kolla :)
vet inget alls mer om katten än så länge, men har bett att få veta lite mer - då kommer jag säkert tillbaka med fler frågor :D
sov gott!
när jag säger alla stödhems katter så utgår jag från katthemmet som jag e volontär och akuthem åt dvs Stockholms Katthem. det finns ju olika regler för olika katthem *L*
#7 Ja det är ju så man önskar att det alltid fungerade. För då blir det ju mera hanterbart att ställa upp som stödhem.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Innan man tar in en katt om man har katt innan. Som sagt öronskabb är vanligt. Finns bra medel: Advocate ett spot on i nacken. Det tar även spolmask,hakmask,hjärtmask,loppor och kvalster. Jag har använt det på mina stödhemskatter. Dessutom ett måste, vaccinerad katt, Alltid karantän. Man blandar inte katter hur som helst. Det finns andra virussjukdomar.
Om inte katten är undersökt, titta i öronen och i pälsen.
Se till att få ordentlig information från den som skall lämna katten. Om katten gått ute länge utan mat. Det bästa är att göda upp med kött i olika former. Även då att ge mat ofta.
Sugar
#7och8 om det vore så då skulle det vara roligt att vara stödhem. Men så år det inte. Som sagt olika regler. Är man oerfaren och blir tillräckligt informerad då behöver man inte fråga runt.
Sugar