Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3400 ggr
Hawknestgrove
0

p-piller till Arne?

har beskrivit problemet här. Arne är ju 11 år, har inga problem med kisseriet för övrigt. frågan är, kommar han att naturligt lägga av med att strila på denna soffa när han anser, att den är hans? eller  kan jag ge honom ppiller och i så fall hur ofta?? Feliway sitter i väggen nyinköpt. Han kissar alltså i lådan som vanligt, men strilar  på den nya soffan….2 ggr har det skett!

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bced5d6c-d922-4e90-9af1-45f9ef6638b9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

Jag har testat piller på min kattkille som idag är 13 år, han blev inget bättre med sin markering. Han markerar "bara" vintertid då han ogillar vädret och blir rastlös.

Blev ordinerad 1 tabl i 3 dagar sedan en i veckan. Jag höll på så i ca 2 månader

Delfinen
0

#0 Såg i din förra tråd att du testat att tvätta soffan med citronrengöringsmedel. Fråga om rengöringsmedlet innehåller amoniak behöver jag nog inte göra. Tror du vet vad det har för effekt Tungan ute Har du testat att gnugga in med ren citron? Båda mina hannar markerade  överallt innan dom kastrerades. Var kiss både i sängar, golv, på kläder, posten etc.  Måttet var rågat när min mobiltelefon strök med. Fick tippset att först tvätta av med acolsprit och sen gnugga in med ren citron och det funkade jättebra.

Hawknestgrove
0

Ok, nu har det inte hänt något sen i förrgår kväll. OCh det är ju fint väder och han är ute och stojar i rastgården. Kan i alla fall göra testet med alsolsprit och vanlig citron.Citronrengöringsmedlet jag använt är utan ammoniak.Grr…. Vi får se, hur länge jag står ut med denna soffgrupp…. Vi fick den ju gratis, men tänkte ju inte på att de som har haft den är rökare…….Så går inte röklukten bort inom en månad, så åker f*nskapen ut i alla fall. Synd, för den är väldans go att sitta i. MEn som före detta rökare blir man ju extra känslig.

Delfinen
0

#3 Hoppas att det funkar med acolsprit och ren citron. Citron skall ha en anti effekt på katten att vilja kissa där. Men sen finns ju alltid undantag Tungan ute

Bra att Cintronrengöringsmedlet inte innehöll amoniak. Då hade du säkert fått ännu mer kissande.

Hawknestgrove
0

JA jag kollar alltid, att jag inte köper sånt. Det är det jag annars har till golven här.MEn peppar, peppar, nu kanske Feliwayen har gjort verkan, eller så tycker han, att Ok, nu är den  min……..OCh som sagt, han sätter sig inte och kissar i soffan. HAn ställer sig på armstödet och strilar LÅÅÅÅÅÅÅÅNgt upp på ryggstödet och till och med på väggen hamnar det. Sen gick han en timme senare och kissade normalt och länge i lådan……

Lena
0

Skulle tippa på att det är hans njurvikt* som är bakgrunden till kissandet. Katter med urinsvikt kan börja kissa på olämpliga platser när de har en försämring i sitt tillstånd. Det brukar gå lite upp och ned nämligen. Har du varit med honom hos veterinären för kontroll nyligen? Vad äter han för foder?  

*rättelse - skrev lite galet först njursvikt skulle det vara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

HAn är i toppenform. Mullig och fin rundare än på länge och som sagt, han kissar inte liksom på riktigt, utna det är regelrätt strilande. 1 meter rätt ut horisontellt.Skrattande….MEn nu har det peppar, peppar inte hänt något på två dagar. KAn Feliwayen  ha haft sån dunderverkan? OCh det var bara den ena soffan som var värd att strila på. HAn har gjort samma sak mot en hundmatssäck också. och mot en plastpåse jag hade stående. Men detta var för länge sen. OCh det är klart, sofforna kom ju från ett hem med två kastrerade hankatter, förstås. HAn käkar ju Hill´s K/D, så det är ju den korrekta maten för honom. och vi var hos vet för två veckor sen för koll och vaccinering. Men lille killen mår bra, det lovar jag.

Delfinen
0

Tror det har med att göra att soffan har stått i ett annat hem där det har funnits katter förut. Han vill nog markera och visa att det är HANS soffa nu. Inte DERAS. Kan kanske vara så att dom andra katterna har " skvätt " någon gång i soffan och det finns dofter kvar som bara han känner.

Eller så tycker han inte den nya soffan är snygg nog Tungan ute

Lena
0

#7 Annars är det vanligt att katter som har njusvikt får perioder när de blir mer besvärade av sitt tillstånd. Det är inte alltid man märker det på allmäntillståndet. Just det här med kissandet kan var ett tecken. Bra att ha det i bakhuvudet i alla fall.

Låter ju bra att han är fin i hullet.

Tog veterinären urin eller blodprov vid besöket? Kände han på njurarna hur de var? En riktigt duktig veterinär kan avgöra njurarnas tillstånd genom att känna utanpå kroppen.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja han kände över honom.Så där var allt ok. MEn jag kollar alltid, hur det ser ut i lådan när han kissat om jag får chansen och kollar hur han kissar. Nu satte jag ut en liten låda i kattgården också, så nu kan de ju kissa där med…..

OCh nu är det inte något duschande mera. Inget sedan i söndags morse. JA faktiskt, han är så fin i konditionen nu, som han inte varit på länge. Pigg och leklysten och glänser i pälsen. Han ska väl göra sig till för den lilla nyaste flicksnärtan förstås…Mee. De gillar verkligen varandra….

Lena
0

#10 Det kan ju vara reaktioner på de andra katternas lukt också. Katter har ju ett enormt luktsinne och känner lukten av allt som varit i soffan tidigare. I så fall funkar nog Feliway.

Kul att höra att Arne är i så fin form. k/d är ett kanonbra foder för katter med dåliga njurar. Det gör underverk och kan förlänga livet med flera år när en katt har blivit drabbad.

Hawknestgrove
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja inget mera har hänt….  Kolla filmen här, så får du se hur poppis K/D är  lilla tjyvaktiga tjejen…..