Kvinnan i Helsingborg som tar hand om kattungar?
Hej,
Jag fick av Föreningen för förvildade katter höra talas om en kvinna i Helsingborg vid namn Jolanta el likn. som tar hand om kattungar. Är det någon som vet vem hon är och hur vi kan kontakta henne? Eller finns det någon annan som vill ta hand om två små kattungar?
Vi hittade igår två hemlösa föräldralösa kattungar (mycket små, åtminstone enligt oss, som aldrig haft katter) och valde att ta med dem hem, trots att vi visste att vi inte skulle ha möjlighet att ta hand om dem mer än ett par dagar. De behöver modersmjölksersättning 5-6 gånger per dygn. De är pigga och nyfikna i våra ögon.
Vill verkligen slippa avliva dem, så finns det någon som har möjlighet att hjälpa oss, hör av er SÅ SNART SOM BARA MÖJLIGT (helst idag - senast imorgon).
Med vänlig hälsning
Christina
0410-45211/0739-469942
Josefa heter hon. Tittade ni ordentligt så att inte mammakatt fanns i närheten?
Tack för ett snabbt svar!
Ja, vi tittade vid två tillfällen (med ca tre timmars mellanrum) och vid båda tillfällena var de ensamma. En kattägande man som passerade sa att han tyckte de såg lite klena ut (vilket talar ytterligare för att de var föräldralösa).

En skygg kattmamma håller sig ju undan om människor kommer nära. Ni skulle behövt sitta gömda och spanat under en tid för att en skygg mamma skulle vågat sig fram. Har ni möjlighet att gå tillbaka, låna en fälla och sätta ut där ni tog ungarna?
mammakatt kan ju mycket väl ha varit i närheten men inte vågat sig fram.
Vi sitter för närvarande vakt för att få in en kattmamma och hennes ungar och i går kunde jag ha svurit på att mamman försvunnit. Såg henne inte på flera timmar och sen satt hon bara där plötsligt. Så dét vore nog bra med god mat och en fälla.
Jag pratade med Josefa och hon frågade mig om de verkade vana vid människor. Det gör de - vilket väl borde tyda på att de dumpats?
Jag vet i princip ingenting om katter. Är det normalt att man på kattungar med föräldrar kan känna varje litet ben på kroppen?
Kommer en eventuell mamma att finnas kvar på samma plats som ungarna försvann eller är det troligt att hon har lämnat platsen? Vilken typ av fälla behövs?

Mamman kommer nog leta en tid efter dem. De kan ju vara dumpade, men tycker nog att det först måste uteslutas att en mamma finns! Kanske föreningen du talade med har en fälla för utlåning?
Hur stora är de? Är ögonen öppna? Låg de i ett "bo"? Såklart kan små hemlösa kissar med en vild mamma vara både meddtagna och magra…
De är ca 20 cm exl svans. Ögonen är öppna. Nej, de låg inte i ett bo, utan satt mitt ute på en gångstig första gången vi såg dem. Andra gången vi såg dem satt de intill några kastade ölburkar.
Fel. Inte 20 cm, utan snarare 15.
Ta och väg kattungarna om du har någon våg hemma så kan vi kanske hjälpa dig med ungefär hur gamla de är.

Eller ta bilder och lägg ut här.
370 resp 360 gram. Vill inte ta bilder just nu eftersom den ena är lättskrämd.
Tack för er hjälp!

Viktmässigt ca tre veckor gamla men de är ju magra så de kan vara äldre. Hur stabila är de när de rör sig? Går de utan problem eller tultar de?
Hur har det gått med matandet då ,vill dom ta nappflaska? Kom ihåg att massera dom på magen så att dom kissar och bajsar när dom har ätit. Mammakatten brukar ju tvätta dom där så att det hålls igång.
ett bra riktmedle på ålder är ögonfärgen. Vid fyra veckors ålder börjar ögonen gå över från blått till den ordinära
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hur går det?
Är det en amma som behövs eller bara stödmatning??