Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: media
Läst 468 ggr
miranda1
0

föreståndaren djurhem dömt för djurplågeri

KUNGSBACKA: Föreståndaren till ideella Åsa djurhemsförening har dömts för brott mot djurskyddslagen. Domen gäller det uppmärksammade fallet med katten Smulan, som blev påkörd av en bil och dog, därför att hon inte fick i vård i tid.

Föreståndaren hade själv undersökt Smulan då hon, svårt skadad, kom in till föreningen, men sedan lämnat henne i sex timmar utan vård. Själv förklarade han att han försökt ringa de veterinärer föreningen brukade ha kontakt med, att han sedan tömt kattens urinblåsa och därefter lagt den varmt.

Ägaren till den påkörda katten vittnade, under rättegången vid Varbergs tingsrätt, om hur hon fått veta av en granne att Smulan var omhändertagen. Då hon kom till föreningen vägrades hon dock att få se sin katt, om hon inte först betalade 300 kronor för "omkostnader". Till sist, efter att ha ringt polis, fick ägaren ut sin katt. Vid ankomsten till Blå Stjärnan i Göteborg kunde veterinär konstatera att kattens rygg var bruten och urinblåsan på väg att spricka. Smulan avlivades.

Varbergs tingsrätt konstaterar i sin dom att föreståndaren, genom att ta hand om katten, åtagit sig ett ansvar för vård av den. Genom att inte se till att den svårt skadade katten kom till veterinär begick mannen, enligt tingsrätten, brott mot djurslyddslagen. Han dömdes till 60 dagsböter.

2007-02-21

0300-702 87 ingalill.lofgren@gp.se

Misan
0

Tårarna rinner, jag kan inte förstå att man kan vara så känslolös jag blir stum. Stackars katt.

miranda1
0

känner inte ens till denna förening, fast de finns i en kranskommun intill göteborg…..

Lena
0

#2 Nej jag har inte heller hört talas om att Åsa Djurhemsförening existerar. Mycket tråkigt fall! Det rä helt klart inte alla som är lämpliga att driva djurhem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
0

Mina tårar rinner också och jag kan inte för mitt liv förstå hur en föreståndare för ett djurhem kan handla på detta sätt. Om en katt blir påkörd är det väl självklart att åka in akut med katten.

Gud vad ledsen jag blir när sådant här händerGråter

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

SmillasMatte
0

Stackars katt…..Gråter

storAnnette
0

Stackars katt Gråter.

Förstår inte varför man tar in en katt utan att ta fullt ansvar för den.Som det står i domen alltså att "den som tar hand om katten åtar sig ansvaret för den" det gäller all slags vård även veterinärvård.

Det något knepiga i en sån här situation är att den som tagit in katten i och med det tagit på sig vårdansvaret fullt ut.ÄVEN om ägaren sedan dyker upp så har man ingen laglig rätt att kräva betalning däremot har ägaren rätt att omedelbart få tillbaka sin katt.

Alltså ansvaret för att vårda katten (och betala för det) är lika stort som ägarens men man får ändå ingen äganderätt.Det är ju så att säga ett frivilligt åtagande man gör.

evamojje
0

blir otroligt ledsen av att läsa sådant här. Och tycker att detta är ytterligare ett bevis för att vi behöver djurpoliser.

Tänk vad Smulan måste ha lidit innan hennes ägare fick ta henne till veterinären.

Mojje och jag skänker en tanke till Smulan.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

miranda1
0

de är medlem i Djurskyddet Sverige.

på deras hemsida står att de placerar ut katter till en "symbolisk summa"Fundersam
http://www.djurskyddetnorrahalland.org.uk/

/Miranda

MariannE11
0

hmmm… jag har en kompis som bor i Åsa….ska kolla lite med henne…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
0

Åhhh vilken fruktansvärd tragisk händelse..denna misse skulle förstås ha fått hjälp att få sluta sitt lidande på en gång…arma lilla misse..tänker också på missens ägare..

vanessa
0

Usch, vad hemskt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Vill bara säga att alla föreningar som hör till Djurskyddet Sveriges är anslutna och styrs inte mer än att de ska uppfylla lagar och ha styrelse med mera. Denna person har nu brutit mot lagen. Usch och fy. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Mycket trisst fall som sagt! / Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

RolfH
0

Tydligen händer det mycket olustigt på diverse katthem. Nu var det ju nummer 2 i ordningen på kort tid.

Lena
0

#15 Ja det förekommer missförhållanden inom alla typer av verksamheter. Katthemmen inget undantag tyvärr.

//Lena

Pelusa
0

Jo precis, Rolf, jag håller med dig om att så'na här saker är verkligen olustiga. Himla bra dock att olustigheterna kommer ut i öppen dager.

Öppenheten kan i förlängningen fungera som en blås- och varningslampa och förebygga att olämpliga personer blandas in i katthemsverksamheten.

/Pelusa

Lena
0

#17 Ja öppenhet är viktigt, det kan förebygga mycket tråkigheter. Särskilt viktigt när det handlar om oskydliga djur.

//Lena

miranda1
0

Ja Rolf, jag/vi/……  blundar inte för de faktum att de finns missförhållanden i hittekattensvärlden också.
Därför har bl a jag (och många med mig) jobbat för att få ut sanningen (igen) om Djurens Vänner i Göteborg.

CarolaC
0

#8  Vill bara tala om att Åsa Djurhemsförening inte är ansluten till Djurskyddet Sverige och inte har ett dugg att göra med Djurskyddet Norra Halland och deras djurhem att göra.

Det är olyckligt att dessa båda organisationer finns på samma lilla ort, det är inte första gången det blivit sammanblandningar.

/Carola(sekreterare i Falkenbergsortens Djurskyddsförening, ansluten till Djurskyddet Sverige.

miranda1
0

Ojdå…..GeneradGeneradGenerad skäms som  ***"!

Blandade tydligen ihop de, Åsa djurhemsförening och djurhemmet Åsa trodde jag var en och detsamma…..visste inte ens att det fanns ett djurhem överhuvudtaget i Halland innan jag kollada Djurskyddet Sveriges djurhemslista.

SORRYYYY!

CarolaC: Vet du kanske något om den andra organisationen?

/Miranda

Alexej
0

Hela historien är bara sorgligt. Ofattbart..

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#20 Jättebra Carola att du reder ut missförståndet. Alltid så olyckligt när det blir den här typen av sammanblandningar. Visste inte heller hur det förhöll sig.

//Lena