Vi måste bli bättre!
Jag skriver ogärna på katter.ifokus för deras otrevliga trådar och inlägg. Där känns det som kattfolk mot hittekattfolk mot uppfödare mot okunniga huskattavlare.
Men här är stämningen inte så mycket bättre.
Okay, vi har nog sett och läst det mesta och har mindre tålamod men vi skulle ju hjälpa katter, eller?
När någon ny skriver här och får direkt en massa anklagande svar är det inte bra. Vi kan inte anklaga folk- trådskrivare för vad som helst utan att veta mer. Här skriver folk iaf för att få hjälp istället för att bara kasta ut sina katter. Och vad gör vi? Hoppar som idioter på trådskrivaren istället för att hjälpa.
Så hjälper man inte katten bakom historien!!!!
Skärp er allihopa, vi vill inte jaga bort nya medlemmar här!
Alexandra
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bra skrivet Alexej! Kunde inte ha sagt det bättre själv! 
Har pga enskilda angelägenheter inte kunnat vara så mycket på sajten sista tiden. Men det här är dock en av mina hjärtefrågor.
När jag startade Hittekatter iFokus var det utifrån följande syften:
"Hittekatter iFokus är sajten som sätter fokus på de hemlösa och utsatta katterna, vilket är en så vanlig företeelse i Sverige att det blivit landets största djurskyddsproblem. Runt 100.000 hittekatter räknar man med att det finns i Sverige.
På Hittekatter iFokus träffar du andra kattälskare som vill försöka förändra situationen samt höja huskattens status. Allt under mottot "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".
En annan viktigt fråga är att stödja varandra när det gäller god katthållning, ju bättre vi blir att ta hand om våra katter desto bättre blir situationen för katterna i Sverige".
Så här skriver vi bland annat i våra Trivselregler:
"Hittekatter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".
"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"
"Behandlar andra medlemmar med samma respekt som du förväntar dig själv av andra".
Länk till trivselreglerna.
Ber alla våra medlemmar att respektera dessa regler!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Håller med… tänk när jag var ny här och läste allt på sajten! Alla kunde så mycket och jag hade inte en aning om att det var så många hemlösingar därute
men jag lärde mig och nu har jag kommit en bit på väg och lär mig mer för varje dag som går.
Alla kattöden och alla solskenshistorier som jag har läst om och kunnat följa här inne, de berör mitt hjärta för alltid och får mig alltid att sträva vidare i tron att vi alla gör skillnad!
Att få ett bra mottagande gör att man stannar kvar, kanske för alltid?! 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Ja, då förstår jag att jag inte har något här inne att göra. För jag kan definitivt inte hålla truten när jag tycker att någon gör något som i mitt tycke är helt fel. Att bara yttra sig när något man tycker är bra och annart tiga tycker jag bara är falskt, falskt, falskt.
Jag tycker det är fruktansvärt hur en del verkligen tror på att de är bättre än andra, kan allt och har rätt att sätta sig över dom som kan "mindre" 
Hur är man då i verkligheten mot egna vänner och arbetskamrater?? Tragiskt..

Håller med. Alla vet inte allt och att trycka ner "nybörjarna" är inte okej. De kommer hit för att få hjälp och att läsa i en tråd att 10 st skriver samma sak, varför kastrerade du inte katten osv.. På det sättet skräms bara folk bort. Många tror ju på seglivade myter, katter klarar sig själv, de måste ha en kull osv.
Klart man får säga sina åsikter men att anta en massa saker bara för att andra kanske gör så och så är helt fel.
Jag tror att om man är trevlig och snäll och har bra argument för varför man ska kastrera osv så leder det nog till gott, personen som frågar kan ju tala om vidare för kompisar och vänner hur det ligger till.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#4 Det handlar inte om att "hålla truten" utan istället att tänka på hur man uttrycker sig. Som du säkert vet kan man framföra samma budskap på flera olika sätt. Går du för hårt fram är risken stor att budskapet inte når fram. Inte har någon effekt alls. Om du istället använder en vänlig ton brukar det gå bra mycket bättre.
Det handlar om det jag skriver i #2:
Hittekatter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Alexej har helt rätt liksom ni andra som är inne på samma linje. Jag har reagerat många gånger på hur tonen är på forumet. Det leder bara till att de som kan behöva hjälp och stöd lämnar forumet eller aldrig blir medlemmar. Naturligtvis ska man kunna uttrycka sin uppfattning i olika frågor, det behövs självfallet, men då inte genom attacker på andra som har annan uppfattning eller fara ut i svordomar eller liknande. Att agera så gagnar på inget sätt katternas väl och katternas väl är ju det vi alla arbetar för.

#8 Håller med! Och ja, katter i fokus har ofta väldigt otrevlig stämning.
Nej det blir helt galet om vi har en sådan hetsk ton att vi skrämmer iväg dem som söker vår hjälp och vårt stöd. Vad finns det för mening i det?
Håller fullkomligt med. Man får tänka "alla barn i början, ingen mästare född". Som mångårig intagningsansvarig har man fått lärt sig att alltid svara i vänlig ton och försöka ge goda råd hur illa man än blir bemött. Visst, ibland kan det vara svårt men då får man "hoppa jämfota över golvet" när man lagt på luren! Man får alltid ha katternas bästa för ögonen och man kan enbart förvärra det genom att svara i ovänlig ton.
Vanmakt, kan det vara orsaken? Man ser för mycket sk*t helt enkelt? Många av oss blir ju dessutom bemötta som knäppgökar även rent personligt på hemmaplan och får höra det ena och det andra, är det då inte lätt, att man kanske har svårt att hålla trevlig attityd alltid? Jag är varken den som vare sig tiger eller jamsar med, tycker att jag kan se i grundinlägget ibland om det är en som verkligen vill något gott, eller om det bara är någon som söker en lätt väg ut. Däremot är jag som sagt långt ifrån felfri.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#12 det där känner jag igen..Har dagligen kontakt med olika människor och ibland får man verkligen bita sig i tungan och låta vänlig i tonen.
Har inte varit medlem så länge här….och har även låtit bli att ibland skriva men oftast låtit bli när det gäller att ställa frågor med risk för att drabbas av lynchstämning. Jag kan ta skit, jag kan försvara mig, alla kan inte det. Men att jag låtit bli är mest för att påhopp leder inte till några svar som man lär sig av. Jag har fattat beslut tidigare som visat sig blivit katastrofal resultat av. Men lär mig hela tiden. Även jag har gått i tron tidigare att en hona måste få en kull ungar för att må bra, att pepiller är 100% säkert för att inte få ungar. Visste inte att en unge måste vara minst 12 veckor innan den lämnar mamman etc.etc. Tack vare detta forum har jag lärt mig detta. Men det hade lika gärna kunnat bli så att jag försvunnit vilket var nära i början.
Jag kan ta och vill ha kritik om jag gör fel. Men vill då ha konstruktiv kritik och en förklaring på varför jag gör fel och hur jag skall göra i stället.
Lite vänlighet mot nya medlemmar kostar inget!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Jag håller helt med #7: det handlar om hur man framför saker.
Och så borde vi alla inse att, om uttrycket ursäktas, det finns mer än ett sätt att flå en katt. Dvs, vi kan nå samma resultat med olika metoder. Men som relativt ny medlem här inne så uppfattar jag det ofta som att det bara får finnas ett sätt att hantera hemlösingar. Och det kan jag, som inneboende hos 1 utefödd, 1 vanvårdsärende och en som bara hade en ägare som gillade spel och dobbel lika mycket som sina katter och därför förlorade sitt hem, intyga. Det finns många sätt att stödja verksamheter runt våra mest behövande - de utefödda/utslängda. Ett är att ständigt och i alla lägen tjata på kattägare att de ska id-märka och inte glömma att registrera märkningen samt kastrera sina katter!!
Medarbetare Hittekatter iFokus

Tack Alexej!
Håller med till hundra procent. Man vinner inget på att "angripa" nya medlemmar, eller gamla med för den delen.
Nu ska jag sticka ut hakan lite, men såhär tänker jag.
Vi har alla ett ansvar för att höja kattens status. Av någon outgrundlig anledning verkar det alltid bli tjafs och bråk när "katt-tanter" är inblandade. Det är inte så konstigt att kattfolk får dåligt rykte och anses som lite knäppa av de som inte är lika engagerade. Jag tror att detta ständiga tjafsande gör att kattfolket inte blir tagna på allvar. Istället stämplas vi som lite excentriska, grälsjuka eller halvknäppa. Och det hjälper inga katter. Tvärtom underminerar vi hela tiden kattens status.
Jag tycker absolut att man ska påpeka om man anser att någon gör fel , men kan man hålla sig till en saklig,vänlig och hjälpsam ton, så är jag säker på att vi kommer mycket längre. Och ju fler som tycker att de där katt-tanterna, de är ju riktigt vettiga och trevliga, ju fler kommer att lyssna på vad vi har att säga. Och det mina vänner, det kommer att på sikt höja kattens status.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Jättebra skrivet Alexej! Håller helt med. Det är så tråkigt att det alltid ska tjafsas om samma saker hela tiden.
Klart att vi måste upplysa om kastrering och skötsel av katter men utan påhopp, det leder ingenstans, kanske bara att den nya medlemmen lämnar forumet utan att ta till sig nå råd.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#4 Josefa, du är en underbar hetsporre och ibland behövs kanske någon som säger ifrån också.
#13 Gunilla, du har också en skön förmåga att "explodera" och det gör du ofta med all rätt…
(Men båda har ni en annan fin sida, och det är att ni kan både kan "BACKA" och BE OM URSÄKT och det är också värdefullt. Jag högaktar människor som kan göra och GÖR detta!)
Men vad jag tror detta mest syftar på är INTE att neka någon att "säga ifrån" om man får se något som är åt pipsvängen FEL - för det är något som vi alla måste göra. Ibland kan det ju gälla livet!
Det handlar mer om HUR vi gör det!
Vi är alla superviktiga som förebilder, rådgivare och modeller för hur man SKA göra för att på bästa sätt rädda utsatta katter!
Att börja med ett "påhopp" och grovskälla först innan man kollat läget, är kanske en av fallgroparna man ska undvika.
Så vi kanske får, inte bara mot nya medlemmar - vi gamla uvar kan nog behöva lära oss något nytt ibland och saker förändras sannerligen emellanåt - utan även befintliga, se till att hålla en god ton och ett respektfullt språk! Det är ju trots allt så att vi för katters talan och de vill nog att det görs med positiv syn?!
När någon vänder sig hit med ett problem eller bön om hjälp, så väntar de sig nog i första hand stöd, inte skäll. Visst kan de ha ett frågeformulering som kanske indikerar att allt inte står rätt till, men alla kan heller inte utrrycka sig och och formulera sig adekvat. Då är det bättre att ställa frågor och ge råd än att skälla, anklaga och hota.
Den som t ex vill ha hjälp att "bli av med 6 veckors kattungar" (OBS ett fiktivt exempel!) kanske inte menar att avliva dem eller att ge bort/sälja dem vid denna ålder utan helt enkelt marknadsför dem nu för att leverera vid 12 veckor, eller sitter kanske i katastrofsitsen att kattmamman dött och det behövs en amma. Det är bättre då att fråga "Vad menar du med bli av med - är det redan nu? Vad har hänt?" istället för att yxa till "Fy dej det är förbjudet att sälja före 12 veckor! *skäll skäll*"
Vi ska vara oerhört rädda om detta forum som har en guldskatt av kunskap, rådgivning och stöd i de mest skiftande kritiska hittekattsituationer! Alla ni som osjälviskt och generöst hjälper, skänker, kämpar, matar och räddar - det finns inte ord för hur värdefulla ni är! Kom ihåg det!
Och låt oss fortsätta hålla ihop och hjälpa!
Sommarkram Mew2 (På första semesterdagen!)

jättebra skrivet , dom flesta gör något bra och det ska vi va vara glada för,

Jag var aktiv här nyligen pga en situation med utslängda katter, och jag måste säga att bemötandet överlag var jättebra. Det var några få personer som betedde sig illa, speciellt en som var riktigt otrevlig och klagade både i tråden samt i pm, men när jag konfronterade personen i pm och gav henne den infon jag hade och sa att hon kunde vidta de åtgärder hon ansåg att jag missat då backade hon och slutade kritisera i min tråd.
Den typen av människor finns alltid, på alla forum och jag tror det är svårt att komma tillrätta med sådana. Men det jag vill ha fram egentligen är att de flesta på denna sajten har varit underbart stödjande och hjälpsamma och jag tror att de flesta vill väldigt väl. På alla djurforum värnar man oftast mer om djuren än om människorna och det är lätt att man reagerar starkt för att man vill djuren väl. Jag tycker det är bra med en påminnelse som den här tråden, men jag vill också ge ett stort beröm till merparten av människorna på sajten som är engagerade med hjärtat på rätta stället.
När man ser misär efter misär och katter som slängs ut, blir vanvårdade, får kull på kull osv är det inte alltid enkelt att hålla humöret i styr. Men om nya medlemmar försöker sätta sig in i hur eldsjälarna på sajten ofta hållt på med detta i flera år, och många ggr känner en stor förtvivlan över sveriges katters situationer så kanske nya medlemmar kan försöka att ha lite överseende med att det blir lite hett ibland. Ett tips är att pma den man tycker är otrevlig och försöka föra en sansad diskussion med personen så brukar det mesta lösa sig.
Trots allt är alla här för att man vill hjälpa katterna till ett bättre liv:)
håller med allt Alexej och övriga skriver, hur vi ska bemöta nya och även gamla medlemmar, förstår att humöret rinner på ibland, när man står mitt i smeten, med nya kattungar utslängda av någon anledning, och massor av dräktiga honor runt benen, inte lätt då att hålla tonen. Vi är ju inte mer än människor, men då kan man kanske förklara vänligt ändå, bita sig i tungan, gör jag dagligen, så inte grodorna hoppar, jobbar med psyk, men gör mer nytta, än råskäll, vi ska vara räddo om Hittekatters sajt, så inte medlemmar försvinner, alla behövs
Maggan47