Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3212 ggr
bymaruska
0

Tacksam för kloka råd!

I morgon flyttar hela familjen till landet.

Till Kruxet:

Min hittekatt Wille ska självklart följa med men hur gör jag för att vänja för utevistelse.

Landstället är i skärgården finns några andra hus intill, nästan ingen biltrafik osv. Wille är säker med trafiken "levde själv centralt i Norrköping 6 månader".

Hur går jag tillväga? vänjer jag in inomhus några dagar och sedan i sele utomhus eller? släpper jag honom direkt.

Han är otroligt präglad på mig följer mig överallt här hemma är jag i köket då är Wille där, är jag i sängen då är Wille där osv

Tacksam för goda goda råd.

//M-H

Gunki
0

Släpp inte ut honom direkt. Du är inne på rätt tankegång. Han måste bli säker på vad som är "hemma" först.

MewTwo
0

Låt Wille göra sig ordentligt hemmastadd i nya huset först i ett par dagar - hitta sina saker, kolla alla nya ställen, få spana från fönstren. Veta var toa och mat finns, var husse och matte finns.

Börja sedan med lugna koppelpromenader och upptäcktsfärder. Ja om Wille är selevan sedan förut så vet ni ju hur det är att gå ut med en katt - det är väldigt mycket följa med bara. Utforska närmiljön och gå in, gå ut igen och gå in - säkra att han vet olika vägar "hem igen" från alla riktningar.

Ibland kan det ju finnas kattrevir som måste tas över, och då är det bra om Wille på ett säkert sätt får "pinka in" sitt närmaste område och får hjälp att erövra det. Annars finns risk att någon dominant katt som redan bor där i närheten ställer till bråk…

Lyckliga Wille, vad bra han får det på Landet!

Sidentass
0

Alltid när vi flyttat har vi haft katterna inne i ca två veckor tills dom har nosat in reviret och är helt säkra på var dom hör hemma…sen när dom fått börja gå ut under våran uppsikt har dom varit väldigt försiktiga, och undersökt omnejden steg för steg så att säga..vad härligt för er att komma på landet, hoppas ni alla kommer att trivas!

bymaruska
0

Tusen Tack!

Då var mitt tänk att vänja in långsamt helt rätt.

Jo det kommer att bli helt underbart för Wille, men jag är ju så sjukt orolig att det ska hända min plutt något.

Men någonting säger att jag måste övervinna oroligheten och ge Wille den här möjligheten när den nu finns.

Inne nästan hela tiden i våningen hela året han måste får lite sommar han med.

Vårt landställe är safe men väldigt lite trafik och ganska enskilt så det kan inte bli bättre för Wille.

MewTwo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mjau, och en vuxen frisk hankatt har inget att frukta från räv eller grävling heller, de brukar kunna samexistera utan konflikter.

Har han klarat city-trafik så klarar han landet-trafik. Fast det skadar ju inte att sätta ut en "Varning för katten"skylt ändå och be ev förbipasserande grannar att hålla ögonen öppna.

Här på mitt permanenta boende på Landet går min Ville ute precis när han vill och kom just in med pälsen full av snärjmårafrön, så han ser alldeles grönprickig ut!

Önskar er en lycklig härlig sommar!

bymaruska
0

Det går jätte bra med Wille, tror han är en liten fegis……

Han går ut än så länge bara runt huset matte är lite nojig och har super koll.

I dag så gick han lite lite längre tills jag inte såg honom när jag då ropade kom han direkt. "duktig kisse"

Det är klart han kommer bli modigare men som det känns nu är det en försiktig lite herre på grönbete.

Fråga: vad anväder jag för fästing medel jag använder Frontline till hundarna funkar det även för katt?

chigak
0

Ja det finns Frontline till katt med. det använder jag på mina mot fästingar. Viktigt bara att det är den som är avsedd för katt.

Hawknestgrove
0

ja ta inte den starkare dosen. köp den som är till för katt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bymaruska
0

Det blev så bra! Wille älskar livet i skärgården.

Lite bilder kommer här!

Wille sover gott i utegruppen.

Hawknestgrove
0

härlig bild!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bymaruska
0

Visst är han söt

maggan47
0

toppen, att det gick så bra, och vad skönt det ser ut, när han sover ute

Maggan47

Alexej
0

Önskar er den allra finaste sommaren. Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus