Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattberättelser
Läst 1933 ggr
Sagolika
0

Min gamling Sorken (min sista huskatt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För snart 17 år sedan köpte jag loss en kattunge som inte hade haft en bra uppväxt. Han hade bl.a fått alldeles för lite och felaktig mat. Var inte vaccinerad eller någonting samt på den tiden bytte de hem redan vid 8 veckors ålder. Veterinärbesiktning, vaccinering, avmaskning, kastrering, idmärkning och försäkring ordnades snarast av oss.

Jag hade en huskatt redan som hette Bagheera. Därför skulle kattungen heta Baloo. Men han liknade en tunn, ynklig liten sorkunge, så därför kom han att kallas Sorken. Han visade sig vara en rolig, liten pajas som hade roliga knirpande ljud för sig, slog kullerbyttor och låg i de mest fantastiska ställningar, som lockade fram många glada skratt. Men han hade tyvärr det felet att han bet folk. Både jag och pappa har ärr efter att ha blivit huggna i näsan och hakan av honom så att det blödde. Tur att han inte hamnade i någon barnfamilj eller hos några som inte haft katt förut. De hade troligen avlivat honom. Själva valde vi att behålla honom, men att hantera honom försiktigt samt att alltid varna besökare för honom. Det är såklart inte alltid han bits. Han kan kela och spinna och vara hur go som helst. Det gäller bara att se upp då han inte vill mer och kvickt dra sig utom räckhåll. Han har kollats hos veterinär så att han inte hade ont och bet pga det, men inga fel hittades. Kanske berodde det på hans tråkiga uppväxt. Vem vet.

Han kom aldrig över att han fick för lite mat som kattunge och med tiden blev han en riktig liten tjockis, som trotsade alla våra bantningsförsök då han blev helt ifrån sig då maten minskade. Som tur är har han inte fått några större problem av sin övervikt och nu när han är gammal är problemet det motsatta. Han är för mager.

Nästa månad fyller han 17 år. Jag är glad att han får uppleva en sista sommar. Men det känns tråkigt att hans tid nu börjar rinna ut. Jag trodde att han skulle bli minst lika gammal som Bagheera, som blev hela 20 år, men tyvärr har det gått snabbt utför på slutet. Nu får vi ta vara på tiden och njuta av honom den korta tid (några månader kanske) som vi har kvar tillsammans. Sen ska han få somna in.

Utav alla de underbara huskatter (vanliga korthåriga bondkatter) vi har haft, så är han den siste. Vi har hjälpt katt efter katt till nytt gott hem. Ibland hos oss, ibland hos någon annan. Men då både jag och pappa är allergiska, så kommer vi inte att skaffa någon mer korthårig huskatt, utan vi får hålla oss till skogisarna vars päls vi tål mycket bättre. Ibland gör vi små insatser här och där för de hemlösa, men det känns verkligen tröstlöst att det aldrig någonsin tar slut.

Ibland kan en katt få leva ett långt, lyckligt liv även om han har ett "lynnesfel". Han har varit lycklig ändå hos oss och har kunnat njuta av friheten ute på landet, men med tillgång till alla bekvämligheter inomhus. Sorken är inte en katt som passar alla, men han fann sin plats i livet ändå hos en förstående familj. Ibland kan det lösa sig ändå för en problemkatt och han är en högt älskad familjemedlem Kyss

Hawknestgrove
0

Så vackert skrivet. och visst är det svårt att släppa taget, men ibland så är det bäst och du gör dig redo, vilket är en stor hjälp för dig.Försöker ge dig styrka i detta svåra kommande beslut….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sagolika
0

Tack Gunilla! :)

Sidentass
0

Vilken fin berättelse om så många år tillsammans med en så kär vän…jag hoppas att ni ska få många fler dagar med varandra…tror du kommer att känna när det är dags att ta steget att hjälpa misse över regnbågsbron..

Sagolika
0

Tack Sidentass! Ja, det tror jag med. Det enda jag tycker är jobbigt är att jag varit med om en avlivning som gick fel och det får bara inte hända! Men vi ska se till att välja rätt veterinär och jag säger bestämt ifrån exakt hur jag vill att de ska gå tillväga innan vi ens har kommit dit. Så gjorde jag sist med Bagheera, ringde och pratade med dem före och så åkte mina föräldrar iväg med honom och allt gick bra då.

Hawknestgrove
0

Du har inte möjlighet att ta hem veten?

Sagolika
0

Nej, Sorken bor på landet hos pappa. Han gillar inte att åka bil heller, så vi får fara till en veterinär som det inte är så långt till och som är bra. Väljer troligen samma som tog bort Gheera.

Hawknestgrove
0

Oj……..

annebeate
0

Så rörande och innerligt du skriver om er älskade Sorken. Ni har gett  honom ett lyckligt liv med kärlek och omtanke och med stor känsla för just hans behov. Jag önskar att alla katter kunde fått ha det som han, ett långt lyckligt liv som en mycket älskad familjemedlem.

Sagolika
0

Tack! :)

Jag var och hälsade på honom igår och passade på att klippa hans klor och rensa hans öron (allt annat sköter pappa, men just de sakerna hjälper jag till med). Sorken mår relativt bra fortfarande. Han ska få något mer för sina leder bara (inte Metacam). Men som det ser ut nu, tror jag han klarar 2-3 månader till om han inte försämras.

Min skogis Hera bor ju också där hos pappa och även hon fick lite skönhetsvård. Hon är mycket yngre och fullt frisk, så det är en tröst att mina föräldrar åtminstone kommer att ha henne kvar när Sorken är borta. Själv har jag ju 4 skogisar här hemma, men det kommer att kännas tomt att åka till stugan när inte Sorken finns kvar där längre.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, regn och sol, dag och natt, liv och död. Men det är så sorgligt att ta avsked. Och att planera någons död är väl ännu värre. Allting blir sista gång.

Jag skulle nog ha väldigt svårt med det men jag vet också att det är den sista kärleksgåvan vi kan ge.

Men så sorgligt.

Stor kram till dig och dina katter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
0

Tack Alexej!

catfoot
0

Vet vad du genomgår…Min vän Tössen 17 år, har oxå tacklat av det, men för tillfället är han lite piggare. Men vi tar en dag i sänder, å njuter för tillfället av sommaren, både Tössen å jag…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....