Nybörjare + sjuk katt = akut problem!
Katthemmen är överfulla och desperata. Det finns alldeles för få hem och alldeles för många katter. Om man då i sin desperation sätter en sjuk katt som är svår att medicinera (och inte sköter lådan) hos en nybörjare, blir ofta resultatet att jourhemmet ger upp, katten måste omplaceras igen NU och inga hem finns det (fortfarande). Resultat: alla blir stressade och olyckliga.
I en perfekt värld hade katten inte placerats hos någon ovan, men de som är vana har ju oftast redan fullt i sina hem. Läs gärna om ett exempel här:
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=192857
Hur anser ni att en sådan situation skall lösas, dels nu och även innan en sån här situation uppstår?

som jag fattade det så finns det ett annat jour hem egentligen, och det bässta är väll att se om de kan ta tillbaka henne tidigare,,
innan en sådan situation uppstår, jag tycker att det borde finnas några akutplatser på katthemmen så att de akut kan ta de katter som de har i sin vård i juorhem och sk returkatter, tror att de tkänar på det i längden även om det kortsiktigt blir tomma platser när det finns kö, men om man vet att de kan ta katten om det helt enkelt inte går så tror jag att många fler skulle våga vara stödhem,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det verkar som det brister mest i katthemmets vägledning av jourhemmet…
Här handlar det om Samvetet-Uppsala Katthem som har ett väldigt bra rykte och tar hand om skyggisar. De jobbar med många jourhem.
Läste tjejens inlägg, hon har gjort och jobbat mycket för katten. Katten är en chronisk sjuk ca 10 år hittekatt. Inte lätt då.
Jag hoppas att det ordnar upp sig för tjejen och katten. Det är sommartid och säkert är den ordinäre jourhem bortrest och katthemmet har många katter att ta hand om.
Tror det är otur. Det är otroligt svårt att jobba med jourhem. Ofta blir inget som planerad. Och vi alla jobbar ideellt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#3 Håller med dej att det kan vara mycket svårt att jobba med jourhem. Många gånger kan det bli platt fall trots info och ibland kan någon som verkar väldigt tveksam i början bli ett riktigt guldägg när h*n blir varma i kläderna. Man får försöka gå på magkänslan och lösa problem om de uppkommer och i möjligast mån anpassa kisse efter vad man känner kan funka.