Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3758 ggr
Camillhe
0

AKUT 3 utslängda katter på innergård i Malmö

För ca 3 veckor sedan dök det upp 3 katter på vår innergård. Först trodde vi att det var ngn i husen runt gårdarna som ägde dom. Men nu har de varit ute dygnet runt i 3 veckor. Katterna har inga halsband och är otroligt hungriga. Eller var, för nu matar jag dom varje dag.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har satt upp lappar och frågat runt men de flesta grannarna tror att ngn slängt ut dom bara, framförallt för att de alltid är ute, oavsett tid på dygnet.

Dock har de nog haft det bra tidigare då alla 3 är gudasnälla och otroligt tama. De har ganska speciella teckningar, och jag är rätt övertygad om att de är släkt, troligtvis en pappa och 2 söner.

Iallafall så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga nu. Ev kan jag hitta hem till dom, eller iallafall ngn av dom, men tänk om de trots allt faktiskt tillhör ngn?

Nu under sommaren är det ju acceptabelt för dom att vara ute och mat får dom av mig, men sen blir det ju höst och vinter.

Vad hade ni gjort?

Tänkt ringa polisen och kolla om de är anmälda som saknade, men det känns inte troligt. Om ingen hör av sig efter lapparna jag satt upp, kan jag då se det som att de är hemlösa?

Sen en fråga ang maten, haft katter själv tidigare men mina katter ville bara äta torrfoder, dessa får både torrfoder och blötmat, hur mycket ska dom ha per dag? Torrfoder försöker jag se till att de alltid har, och hitills har jag gett dom en stor burk blötmat om dagen, men den är alltid slut nästa dag så det kanske är för lite?

2 av dom är ganska smala, och jag funderar på om dom kanske har mask, hur avmaskar man katter enklast?

Dessa katterna är otroligt milda och vänliga i sitt sätt, och otroligt sociala med mig, trots att jag alltid har hunden med mig. Och det gör mig så ledsen att ngn människa bara häver ut dom på en innergård mitt i stan.

Jag tror att det är 3 hanar, en är vit och svart med ganska speciell teckning samt blå ögon.

De andra två är vita och grårandiga på ryggen men även de har ganska ovanlig teckning på ryggen och de två har gröna ögon.

Om jag får lov rent lagligt att försöka omplacera dom och ngn vill ta emot dom så hör gärna av er.

ANM: Det här ärendet har blivit mera akut sista dagarna. De hem som TS trodde sig ha har backat ur. // Lena - sajtvärd

Djurhemskampanj
0

Ta kontakt med länsstyrelsens djurskyddsinspektörer

Misan
0

Kontrollera även med värden om det är någon som nyligen flyttat från huset, låter ju nästan så.

Underbart att du tar hand om de små liven, utan dig hade de fått en plågsam tid framför sig.

Prova med att sätta halsband på dem någon dag där du ber eventuell ägare höra av sig, är det ingen som gör det så om du har möjlighet kan du ta in dem. Det låter ju som om de är övergivna.

Om de har fri tillgång på torrfoder så är det inte för lite med blötmaten de får, se bara till att det finns vatten åt dem.

Alexej
0

Som Misan skriver sätt på de ett halsand med en liten hylsa där du skriver typ: Finns det en ägare till katten? Ring mig….

Kolla alla katthem i närheten. Lappar satt du redan upp. Kollar med polisen om de är efterlysta av en ägare.

Men är det en (halv) familj då är de troligtvisst hemlösa. Då försök att hitta bra hem för de. Ser till att de bli kastrerade.

Kan du ta i de? Då kan du köpa Drontal på apoteket -avmaskning. Annars får du ringa en vet och be om recept för Profender-ett spot-on medel som du applicerar mellan öronen på huden.

Lycka till:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Camillhe
0

#2 Det är tyvärr minst 4 olika värdar och jag vet inte vilka som äger de andra husen, det är 4 innergårdar katterna rör sig på och det är plank/mur mellan de 4 men katterna går i mellan. Jag misstänker också att det är ngn som flyttat som slängt ut dom. Men det är ganska stor omsättning på människor här, över hundra lägenheter runt innegården.

Är lite rädd för att sätta på dom halsband, tänk om de fastnar med halsbandet?

#3 Jag ska ringa katthem, kastrering för dom har jag ingen möjlighet att bekosta. Lever själv på en väldigt liten inkomst och bara maten för dom är ganska tufft att ha råd med.

Jag kan absolut ta i dom, de är otroligt snälla. Har lyft upp dom alla 3 och kollat könen. Tror de har ngt annat med, för iallafall den ena har svart gegga i öronen.

Är drontal en tablett? För det vet jag inte om jag kan få i dom. Känns tragiskt att skriva det, men jag har faktiskt inte riktigt råd att ta dom till vet och få avmaskningsmedel utskrivet. Finns det ngt medel runt en hundralapp klarar jag det.

Alexej
0

Var bor du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nordann
0

Ring djurskyddsinspektören direkt.De ska då ta över ansvaret för katterna,placera dem på pensionat och så söker de efter ägaren.

Det låter absolut som katter med ägare men det behöver inte vara någon som flyttat,det är inte ovanligt att folk lämnar sina katter när de åker på semester heller tyvärr och i båda fallen är det en solklart djurskyddsfråga.

Camillhe
0

malmö

pratat med djurens vänner och sitter i telefon med polisen nu.

ChanelBM
0

Avmaskningsmedel är receptfritt på apoteket o det är ganska billigt

Mjau torrfoder är billigt o håller bra kvalitet

Hoppas du kan lösa kastreringsfrågan!

Camillhe
0

åh vad trött jag blir!!!

Djurens vänner var jättetrevliga men hade självklart fullt. Men hon sa att jag skulle ringa polisen, och att polisen då skulle ta emot en anmälan om upphittade katter, och att de hade en skyldighet att komma och hämta katterna (fast det vill jag ju inte, försöker hellre omplacera dom själv) men att 10 dagar efter anmälan kunde jag omplacera katterna om ingen ägare hört av sig.

Polisen var det segaste jag varit med om. Hon visste ingenting, kunde inte ge mig ngn information och var allmänt velig.

Dock skulle hon prata med sin cef och återkomma.

Däremot så kan djurens vänner ev hjälpa till med kostnad för veterinärbesök inklusive kastrering, vilket jag blev otroligt tacksam över.

ChanelBM
0

Är superstressad eftersom jag skall iväg men är åter den 30 juni. Har du inte löst avmaskningen då pga din ekonomi så skickar jag dig tillräckligt med Milbemax för 3 kissar om du skickar ett meddelande med din adress den 30 juni.

Just nu det enda jag kan hjälpa dig med

Camillhe
0

Jättesnällt, ska se om jag inte kan fixa det innan dock. Och förhoppningsvis hjälper djurens vänner mig med vet. kostnad.

Polisen ringde nyss tillbaka och sa att jag får lov att omplacera dom, de är inte anmälda som saknade och att det jämställs med att en hund är lös på innergården i 3 veckor. De kunde komma och hämta dom men då får katterna bo 7 dagar i deras katthem, sen avlivas dom. Och då försöker jag hellre omplacera dom själv.

Jag är allergisk, annars hade jag tagit in dom. Men nu får det vara så att jag fortsätter mata dom och att de får bo på gården och så hoppas jag på att kunna hitta nya hem till dom snarast.

gulliver
0

Lämna dem för guds skull inte till polisen! De får sitta fem dagar på uppstallningshem sedan är risken mycket stor att de avlivas.

Bra om Djurens Vänner Malmö (har hört från säker källa att de har många miljoner i sin kassa) kan hjälpa dig med kostnaden för kastrering/ID-märkning och helst också vaccination mot kattpest och kattsnuva.

De borde både avmaskas och få Stronghold i nacken för sin troliga öronskabb.

Hur gamla tror du att de är på ett ungefär? Vet att det kan vara svårt att uppskatta men försök.

Har du eller har du möjlighet att ta digitala bilder på dem?

Nordann
0

Det är mycket bättre att anmäla och prata med djurskyddsinspektören på länsstyrelsen än polisen.Till polisen anmäler du ju bara "upphittad katt" till länsstyrelsen anmäler du ägaren för brott mot djurskyddslagen.

Camillhe
0

#12 nej precis som jag skrev i mitt inlagg vill jag hellre forsoka omplacera dom an att dom lamnas till polisen och sedan avlivas. Dock var jag tvungen att kontakta polisen for att kunna omplacera dom. Det ar ju inte alltid enkelt att hitta nya hem till vuxna katter men jag kommer att gora mitt basta. Jag kanner ocksa att jag anda har sommaren pa mig i o m att de klarar sig ute over sommaren, aven om det kanske inte ar basta alternativet. Jag kommer att fortsatta mata dom och hoppas pa hjalp fran Djurens vanner med de veterinara bitarna. Jag har tagit nagra foton pa dom men ska fota dom ordentligt nar jag ska forsoka omplacera dom. Det ar valdigt vackra, lugna och sociala katter sa jag tror verkligen att dom skulle sprida mycket gladje hos en ny familj.

#13 Djurskyddet ar tyvarr ganska upptagna har och de finns inte ens i Malmo utan i Kristianstad. Och katter pa en innergard ar inte direkt ngn prioritet for dom. Dessutom finns det ingen att anmala da vi inte vet vem som slangt ut katterna. Jag har gjort en anmalan till polisen och de har tittat igenom sitt register over forsvunna katter och gett mig tillatelse att omplacera dom om jag kan.

Alexej
0

Kolla under länkar på kattpolisen.

Där finns alla katthem i Skåne. Kanske du får hjälp från någon annan förening.

gulliver
0

#14 Jag såg det men ville gärna poängtera Skrattande.  Orsaken till att jag frågade efter bilder är att katterna kan läggas upp som upphittade på www.kks.nu.

Om jag får lov av sambon så kan de också läggas ut på min förmedlarsida för adoption.

Camillhe
0

Tack men jag ringde runt till alla på listan idag, fick bara tag på Djurens vänner, men de var jättetrevliga och hjälpsamma. Jag tror att jag  kan omplacera katterna privat men går inte det, blir jag jättetacksam om de får komma upp på hemsidorna:)

martdat
0

#17 men sätta upp dem på upphittade hoss kks är ju för att ge ev ägare en chans att se dem, elr om någon känner ijen de o kan namnge dumparen.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Camillhe
0

#17 ok det missförstod jag. Ta inte illa upp men jag tycker nog det vore hemskt om en eventuell ägare får tillbaks dom. För den ägaren har isåfall medvetet vanvårdat dom enormt genom att slänga ut dom utan mat och vatten. Och att 3 katter rymt hemifrån känns långsökt. Och man kan tydligt se att katterna hör ihop, dels på att de är så lika varandra och dels att de uppför sig som en "flock". Väldigt samspelta.

Att försöka hitta personen som gjort det, känns ganska lågprioriterat, även om man fick reda på vem det var så tror jag inte att handlingen är ngt dom kommer att dömmas för.

martdat
0

#19 men allting är inte alltid som det ser ut att vara, Minns när det stod i tidnigarna om en ´katt som hittades fastkedjan vid  en parkbänk vid nån badplats elr dyl, alla komentarer både i tidnigen o här gick ut  på att alla trodde att katten  var utsatt för djurplågeri /dumpning av sin ägare. men det visade sig sedan att katten var stulen och ägarna var jätteglada att se sin älskling ijen, -

Camillhe
0

ja men vore det här stulna katter så borde det finnas en anmälan inte sant? Och polisen gick igenom alla anmälningar av bortsprugna katter med mig och det fanns ingen beskrivning som stämde in på ngn av dom.

Jag tycker jag har gått genom de kanaler man ska gå genom. Har ringt polisen och gjort en anmälan, fått löfte om hjälp ekonomiskt med vetgrejer från djurens vänner och ska nu försöka hitta hem till dom.

Jag gör mitt bästa för att allt ska gå rätt till.

TamlinsMatte
0

#21 Jag skulle inte lita ett ögonblick på att polisen kollat igenom _alla_ bortsprungna katter. Det kan de ha gjort, men jag har varit med om att polisen upprepeade gånger talat om för olika upphittare av _samma_ katt att den inte fanns anmäld. Först när katten vacklade fram och därmed lät sig plockas upp kom den till djursjukhus som hittade mig genom öronmärkningen. Katten var anmäld försvunnen. Det hade jag till och med papper på att den var. Fast först uppgav polisen att jag inte ens FICK anmäla katten försvunnen. Men trots att de som sett den uppgivit att den var öronmärkt (men inte kunnat läsa tatueringen eftersom katten inte ville prata) matchades inte anmälningarna. Jag kan inte tro annat än att de bara talat om att den inte saknades, jag tror inte att de gjort någon sökning. Tyvärr var min älskade katt i för dåligt skick när hon hittades och fick somna in tre veckor efter att hon tagits till djursjukhuset. Jag är tacksam att det var i mina armar och inte ensam under en stentrappa till en pizzeria. Men fruktansvärt onödigt.

OM katterna har en ägare som dumpat dem kommer denne inte att leta igenom annonserna på KKS sida. Denne kommer inte att svara. Risken för att en dålig ägare skulle vilja ha dem tillbaka är minimal. Har ni förresten skannat katterna för chip? Bara för att utesluta det liksom… Jag tror som du att dessa katter är hemlösa, men det bör ändå kollas på bästa sätt. KKS är ett bra ställe att annonsera dem på. Och om du sedan får möjlighet att lägga dem som adopterbara där är det ju också bra - om du hittar hem till dem är det ju inget som hindrar dem från att adoptera men möjligheten att nå ut till fler goda potentiella ägare är större.

Nordann
0

Varför inte anmäla?Ska ännu en ägare bara kunna lämna över allt till andra?

Polisens koll litar jag inte på för en sekund tyvärr.De har missat hur många gånger som helst t o m märkta katter!Och koll efter märkning är också en självklarhet.Det är faktiskt inte tillåtet att bara ta in katter och omplacera dom.Även om katterna varit utomhus nån vecka kan ju t ex ägaren blivit sjuk,förstår inte att man är så snabb att döma.

Det här gillar jag INTE.Jag har hjälpt flera katter ur   s k "katträddares" klor när dessa s k "katträddare" tagit dem.Kan nämna att en av de ägarna både efterlyst hos polis och den katten var även märkt.

martdat
0

o det räcker inte alltid att ringe en polisstation, man får riniga flera. de har offtast ingen fungeradnde komunikation, det sa polisen själva till mig när jag efterlyste min stulna hund för mnga år sedan,

verkar katterna ägda så tycker jag det är självklart att anstränga sig att låta dem får en ärlig chans, alla vet inte att man överhuvudtaget kan rinag till polisen, det kan ju även vara en sk kattvakt som glömt ett fönnster öppet elr hafft balkongen öppen, o trion har rymt, ägaren kan va bortrest o kattvakten korkad, märklgarae saker har hänt,

Camillhe
0

Men nu blir jag faktiskt lite ledsen över ert beteende. Katterna på gården är vanvårdade, dvs de har skabb i öronen (eller iallafall svart kletig goja), en av katternas ögon rinner och katterna är väldigt hungriga. Dvs de äter upp all mat jag lägger i skålarna.

Polisen jag pratade med gick igenom alla anmälningar om försvunna katter högt med mig i telefonen, hon tog god tid på sig och vi ansåg båda att ingen av beskrivningarna på de anmälda katterna passade in på dessa.

Katterna har inte tatuering i örat, det har jag självklart redan kollat, men visst skulle de kunna vara chippade och det hoppas jag veterinären kan kontrollera när jag tar dit dom.

Självklart anser jag inte att man bara kan bestämma sig för att "rädda katter" som man hittar utan att aktivt försöka hitta deras ägare först. Och jag anser att jag har gjort vad jag kunnat. Jag har satt upp lappar i alla portuppgångarna (14 st), ingen har svarat. Jag har kollat med polisen, de är inte anmälda som försvunna. Vilka andra polisstationer anser du att jag ska ringa? Det är en avdelning i Malmö som har hand om dessa ärenden, och de har jag pratat med, lämnat beskrivning av katterna till och uppgett mitt namn och telefonnummer.

Jag tycker inte att er kritik är befogad, utan tycker att ni istället borde stödja mig då jag vill det som är bäst för katterna. Jag har inte försökt att stjäla dom eller smuggla bort dom från sin ägare, det enda jag har gjort är att mata dom varje dag och se till att de har vatten i 3 veckor. Och det jag kommer att göra de närmsta 2 veckorna är att försöka ordna veterinärbesök så att de kan bli avmaskade, få undersökt om det är öronskabb och överlag kontrollera deras hälsa samt se om de är chippade.

Efter ett sånt veterinärbesök och om katternas situation är likadan, dvs att de är ute dygnet runt, ingen svarar på mina lappar eller kontaktar polisen, DÅ kommer jag att försöka omplacera dom. En seriös ägare till 3 katter borde vid det laget ha antingen kontaktat mig via lapparna eller polisen. Hör ingen av sig på så lång tid kan man nog ta för givet att de är oönskade.

TamlinsMatte
0

Och jag känner mig istället påhoppad av dig eftersom jag ingen gång sagt att du gjort något dumt. Tvärtom ansåg också jag det troligt att katterna är hemlösa.

Men jag vidhåller fortfarande att du även bör annonsera på KKS och gärna också på Blocket. Om de som hittade min katt nöjt sig med att sätta upp lappar (om man nu bortser från att hon alltså var märkt) hade jag inte haft en chans eftersom hon vandrat iväg många kilometer och befann sig i en helt annan del av stan, som jag aldrig kunnat föreställa mig.

Lena
0

#0 Jättebra att du har förbarmat dig över dessa katter. :)

Tror bestämt att det har blivit några missförstånd i tråden. Våra medlemmar vill bara dela med sig av sina erfarenheter och ge dig goda råd. Se det inte som några påhopp.

Om du redan har lämpliga personer som är intresserade är det naturligtvis kanonbra. Annars skadar det inte att ha flera tentakler ute. Ibland hoppar presumtiva kattägare av.

I sådana här fall, när man inte vet om det finns en ägare, kan man ändå jobba parallellt med att söka nya hem samtidigt som man söker efter ägaren. Man får då berätta hur landet ligger till det nya hemmet. Att en ägare kan finnas. Verkar dock inte så troligt att alla tre katterna har smitit samtidigt och att ingen reagerat på lapparna som du har satt upp. Om det vore en kattvakt som släppt ut dem av misstag borde ju även denne reagera, samt själv vara ute och söka efter katterna. Fattade jag det rätt att det var en inbyggd innergård som katterna inte kan komma in och ut ifrån?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
0

Jag tycker bl.a. det här var väldigt otrevligt skrivet:

Det här gillar jag INTE.Jag har hjälpt flera katter ur   s k "katträddares" klor när dessa s k "katträddare" tagit dem.Kan nämna att en av de ägarna både efterlyst hos polis och den katten var även märkt.

Att det skulle vara en kattvakt och alla tre katterna rymde samtidigt in på just vår innergård, finner jag väldigt osannolikt. Och att ägaren inte skött om dom på minst 3 veckor och inte heller hört av sig finner jag lika otroligt. Att katterna skulle vara stulna och sen inslängda på vår innergård är lika långsökt.

Är det en ägare som bryr sig om sina katter skulle polisen ha fått in ngn anmälan, katterna borde ha halsband, inte vara vanvårdade och inte vara ute dygnet runt. Letar ägaren aktivt efter sina katter tror jag nog att ägaren hinner få tag på mig innan jag ev omplacerar dom.

Är katterna chippade så är det väl självklart att jag kommer att försöka kontakta ägaren (samt polisanmäla för vanvård).

Det är en helt inbyggd innergård och det finns inte en möjlighet att tre katter skulle smitit in utifrån. De är absolut utsläppta på innergården och tack och lov kommer de inte heller ut därifrån om inte ngn släpper ut dom med flit. Eftersom detta är mitt inne i centrum så är det väldigt mkt trafik utanför.

Skulle ägaren bo i ngn av portarna runt innegården bör de se mina lappar.

Både jag, kontaktpersonen på Djurens Vänner och polisen är ganska säkra på att dessa katter är utslängda. Och vad är alternativet? Att jag skiter i katterna och hoppas på att de har en ägare som kommer att låta dom få komma in till vintern?

Varför är ni missnöjda med min handlingsplan? Jag har avvaktat i 3 veckor för att försöka lokalisera ägaren, och nu ska jag på semester om en månad och vill gärna vara säker på att katterna har blivit omhändertagna då.

Jag skrev här för att dels få råd och tips, och dels för stöttning då jag verkligen blir otroligt ledsen för katternas skull. Jag gör mitt bästa men har precis börjat ta tag i det. Jag kan inte göra allt på en gång.

Varför du, Tamlinsmat tar åt dig, förstår jag inte, det var inte ditt inlägg som gjorde mig ledsen.

Dock är jag inte intresserad av att försöka omplacera genom ngn av katthjälpsorganisationerna eftersom jag troligtvis redan har vänner som kan och vill ta hand om dom.

En seriös kattägare märker väl sina katter? Sätter halsband på dom, samt låter dom komma in då och då och ger dom mat, även om de får gå lösa på gården ibland? Och det kanske visar sig att de är chippade och då löser sig situationen smidigt och bra inte sant?

Och skulle inte ni kattägare ringa polisen och anmäla era katter som försvunna om dom varit spårlöst borta i 3 veckor?

soso
0

Jag tycker du är jätteduktig och det är snällt av dig att bry dig om katterna! En seriös ägare skulle självklart anmält sina bortsprungna katter till polisen. Hoppas det går bra för dig att hitta hem till dem.

Tizzla
0

Håller med #29. Tur att du "ser" dessa katter och bryr dig!

Camillhe
0

Tack för era ord, det värmde:)

Om nu ingen ägare dyker upp, tror ni det blir traumatiskt för katterna att säras på?

Jag har en person som kanske kan ta en (som redan har katt sedan innan) och sen en familj som kan ta två av dom. Det känns elakt att sära på dom men samtidigt tror jag det blir svårt att hitta ngn som vill adoptera alla 3. Och jag vet att katterna kommer att få det riktigt bra hos dessa familjer. (Och självklart tänker jag inte omplacera dom ännu, utan  jag ger det ett par veckor till och hoppas på att en ägare dyker upp, och att det finns en bra förklaring på varför dessa katter blivit behandlade så här, jag vill inte "stjäla" ngns katter).

Djurhemskampanj
0

Har du tagit kontakt med djurskyddsinpektörer på länsstyrelsen?

Josefa
0

Om nu Djurens Vänner betalar veterinärsvården, så hoppas jag att de även skriver kontrakt och tar betalt för det  veterinären har åtgärdat, av de nya ägarna du hittar.

Ankie
0

Bra att du hjälper dessa katter som alltför många väljer att inte se. De tror att det är väl alltid någon som bryr sig eller att katten klarar sig själv. Stor eloge till dig som har ett hjärta av guld. En tanke jag får är om du tänker anmäla detta?

ja svårt å sära på missarna…. det skylle jag tycka å… jag har ingen råd att ge dig där, tycker att det är toppen att du redan har hittat nya hem åt de för det är ju det som kan vara det svåra

destiny
0

Håller med bl a #29. Du är jätteduktig som tar hand om katterna och försöker spåra ägaren. En seriös ägare hade satt upp lappar, ringt polisen, annonserat både i tidning och på nätet.

Det är semestertider, dom katterna är inte dom enda som blir utslängda i sommar. Skrikandes För det är vad dom verkar vara, utslängda.

Sära på missarna när dom verkar känna varandra och trivas tilsammans är så klart inte roligt men det är bättre det än att dom fortsätter gå ute. Hitta ett hem som tar alla tre kan inte vara lätt.

Lena
0

#28 Du har gjort det här kanonbra! Vad jag kan se delar de flesta medlemmarna i tråden min uppfattning.

Det är det här med anmälan och att söka på andra sajter som vissa tycker att du skulle lägga mera tid på. I just den här situationen där katterna finns på en helt inhängnad gård som de varken kan komma in eller ut ifrån på egen hand, är det dock osannolikt att katterna kommer från annat håll än från någon som bor på gården. Sett ur det perspektivet blir sökradien begränsad och då har du gjort allt man kan begära genom att anmäla till polisen samt satt upp dessa lappar över allt på gården.

Bra att du har människor i din bekantskapskrets som kan ställa upp för katterna. Det blir säkert jättebra. Även om katterna inte all tre katterna kan vara tillsammans kommer de inte att vara ensamkatter.

Det som kunde vara bra är att anmäla till Djurskyddsinspektören (Länstyrelsen). Då kommer det in i statistiken som går till Jordbruksverket vilket är bra för vårt arbete med att höja kattens status och förändra lagstiftningen. Om inte vanvårdsärenden blir kända tas inte våra krav på allvar.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
0

Applåder för att du bryr dig om dessa 3 katter som säker är dumpade. 

Toppen om du får hjälp med kastreringen.

Nya hem verkar du också ha fixat!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Nordann
0

Det jag vänder mig emot är inte att katterna tas omhand utan att det låter som att de ska omplaceras dvs få nya ägare alltför snabbt.Vidare tycker jag det är galet att inte anmäla till länsstyrelsen så de kan göra sitt jobb dvs fatta beslut om omhändertagande.Och till sist så ogillar jag att så många härinne genast ondgör sig över oseriösa ägare.Ägaren kan vara sjuk,ha dött eller kanske ligger död i sin lägenhet…tre veckor är en kort tid i sammanhanget.Jag har en gång tagit hand om en katt som hamnade ute då en flyktingfamilj blev avvisad,vid sådana tillfällen hinner de avvisade knappast ordna för sin katt..jag har all förståelse för en sån situation faktiskt.

Att jag reagerar på denna (och andra) snabba "upphittanden" och snabba omplaceringar beror på det jag skrivit - att jag flera gånger hjälpt kattägare att få tillbaka sina katter från s k "katträddare" som varit alltför snabba med att plocka in katter.

Jag tycker som alla andra här att det är jättebra att du tar hand om katterna,anser dock att mer kan och bör göras (anmälan och söka efter ägaren samt veterinärbesök).

Camillhe
0

#38 ok Nordann men pma mig då så ger jag dig all info så kan DU få göra allt det där du anser att jag brister i.

Tack ni andra för att ni är vänliga och stöttande.

Jag har kollat igenom alla sidor jag hittade på internet på annonser om försvunna katter, men det fanns inga som stämde in på ngn av dessa.

Jag kan inte ringa djurskyddet igen förrän på måndag. Men den jag pratade med i onsdags var inte intresserad. Dock var det nog inte en djurskyddsinspektör men hon hänvisade till katthem och polis.

Som jag tidigare skrivit är katterna fortfarande på gården och kommer att få vara ett par veckor till, jag tycker inte det kan kallas "en snabb räddning". Men jag skulle ha svårt att åka iväg på semester och veta att katterna fortfarande går här ute och inte vara säker på att ngn granne matar dom även om jag ber dom.

Jag ska försöka ta foto och lägga in i tråden, har dock bara mobilen och det blir in te så bra bilder.

Lena
0

#38 Men det går ju inte att vänta heller. Då kan ju katterna hinna duka under eller råka ut för något. Därför anser jag det bästa är att söka nytt hem samtidigt som man letar efter ägaren. Vi kan naturligtvis inte veta exakt vad som är orsaken bakom att katterna går på den här inhängnade gården. I och med att gården är just inhängnad kan de ju knappast bara ha gått in där av sig själva. Nej katterna måste omhändertas temporärt. Om sedan ägaren mot all förmodan skulle dyka upp och vilja ha sina katter tillbaka får man lösa det då.  

Du skriver att du flera ggr hjälpt kattägare att få tillbaka katter från katträddare som inte velat släppa dem ifrån sig. Det har hänt 2 ggr här på sajten (under 4 år) att en bortsprungen katt tagits om hand av någon som sedan inte velat lämna tillbaka katten när ägaren dyker upp. Ställt mot alla fall av hemlösa katter vi haft är det inte särskilt ofta eller särskilt mycket och inte där problemet ligger.

Alexej
0

Det är jättesvårt att sätta en gräns när en katt kan omplaceras med gott samvetet.

De flesta katthem har inga eller nästan inga resurser för att leta aktiv efter en ägare. Katten sitter 2 veckor på karatänen och blir sedan omplacerad. Punkt slut.

Samtidigt kan man läsa jättetragiska trådar på kattpolisen av kattägare som förtvivlad söker sin katt somibland genom okunnskap eller åldern på kattern inte har blivit id-märkta.

Att anmäla en försvunnen/upphittat katt känns ofta meningslöst för polistationer jobbar väldigt olika. en del har katter på datorn, andra skriver på nån lapp.

Här i lilla Skara anmälde jag en upphittat katt. De sa det fanns ingen efterlysning på en katt öht. Av en slump hittade jag den förtvivlade ägaren -katten hade rymt från kattvakten. Och hon hade katten anmält hos polisen!!

Men det är viktigt ändå, så att polisen börjar tar problemet på allvar. Jag skickar alltid ett mail och ber om bekräftelse.

Ankie
0

ja det var ju lika med Aslan som vi tog hand om. Där var det ingen som tog reda på om han hade en ägare utan han skulle de skjuta helt sonika för att den familj i vars trädgård han befannn sig i inte tyckte han skulle vara där och för att djurskyddet hade fullt då å ej plats för han. Men vi fångade in han och jag anmälde direkt till polisen om en upphittad katt och la ut han på blocket om det skulle vara så att någon saknade han. Vi var till vet med han å fick han kastrerad med bidrag från snälla vänner på denna sajt, han vaccinderades och gick igenom. Fullt frisk! Han bor nu här hos oss tillsammans med 4 andra katter ;).

Du kan ju anmäla de som upphittade hos polisen och knäpp kort å sätt ut de på blocket, det kan du ju göra nu sen efter nån månad så är de ju dina enligt lag. Men även fast dessa familjer tar hand om de så kan ju annonserna ligga ute, men jag ser inte varför de inte skulle få komma till dessa nu. De får ju nånstans att bo då…

Nordann
0

#39 Du kan PM:a uppgifterna till mig då om du inte vill anmäla själv.Har du lust att tala om varför du inte vill göra det vore det fint.Du skriver nämligen "djurskyddet" men då verkar det inte vara länsstyrelsen du kontaktat utan en förening som heter Djurskyddet.Man anmäler till länsstyrelsen om man tror att en ägare vanvårdar eller slängt ut sin katt.

Vidare tycker jag gott att man kan annonsera efter ägare på Blocket,det är just den vägen flera ägare fått tillbaka sina katter via mig.Det har inget med sajten att göra,Lena förutom att flera av dessa s k "katträddare" varit aktiva här tidigare.Det här är vanligare än man vill tro och som ägare är man chanslös om fel person får tag i ens katt.Och det stör mig faktiskt för att varje ägd katt som får hjälp fastän den bara är bortsprungen tar resurser från en hemlös katt.

Att ta hand om katterna betyder inte att man skaffar nya ägare till dem direkt,det är iaf mig främmande för jag brukar allt vänta minst några månader innan jag ger upp hoppet om att hitta ägaren.

#40 Tyvärr,jag anser fortfarande att det är länsstyrelsen som ska fatta beslut om omhändertagande i ett sånt här fall när man misstänker att ägda katter ev blivit dumpade.Jag anser alltså fortfarande inte att det är rätt av flera skäl och ett av dem är att OM ägaren dumpat katterna blir det GARANTERAT ingen påföljd.Om man anmäler finns iaf en chans till det.

Blir lite trött av sånt här.

Lena
0

#43 Jag vet inte hur du menar att man ska göra i det här fallet? Problemet är, som du ser i tråden, att TS inte kan ta in katterna själv pga allergi. Därför måste andra hem sökas om inte katterna ska fortsätta att gå där ute. Viktigt är dock att upplysa de som tar katterna att det kan finnas en ägare där ute.

Självklart ska vi inte ta hand om katter permanent om det sedan visar sig att de har en ägare. Som jag skrev tidigare verkar det dock inte så troligt med tanke på omständigheterna (den inhängnade gården) att katterna har sprungit bort. I så fall borde ägaren har gett sig till känna.

Vad jag menar med att referera till Hittekatter iFokus är att det trots allt passerar många ärenden med bortsprunga och upphittade katter här. I bara två fall har upphittare vägrat lämna tillbaka katten när en ägare har hört av sig. I båda dessa fall rådde vi upphittaren mycket bestämt att återlämna katten. Men visst det finns förståss massor av ärenden som inte vi vet något om.

Camillhe
0

#42 De är redan anmälda och registrerade som "upphittade" till polisen och jag planerar att försöka ta foton i veckan.

#43 Jag förstår verkligen inte varför du har en sådan attityd, bara negativ och riktigt taskig. Självklart har jag ringt Länsstyrelsen, och bett att få tala med djurskyddet, har dock väldigt svårt att tro att dom då skulle kopplat mig till en förening. Men jag ska pma dig de få uppgifter som finns om katterna så kanske du kan sysselsätta dig med att fixa med det istället för att hela tiden gå på mig.

Jag har ingen plan att kidnappa katterna, jag blir jättelycklig om en seriös ägare dyker upp och ger en bra förklaring till varför katterna behandlats så här. Men faktum är att dom KAN inte gå ute resten av livet. Dels är det djurplågeri, dels är en del grannar väldigt irriterade på katterna och eftersom de saknar halsband och idmärkning har jag en känsla av att de kan avlivas lagligt om för många klagar.

I bästa fall har jag en månad på mig att hitta ägaren (förutom de 3 veckor som redan gått) men sen måste jag lösa situationen. Om du Nordann och kanske fler anser att det är ett stort problem att jag omplacerar dom efter att de gått ute i 7-8 veckor så kanske ni vill ta in dom som jourkatter och ha dom under tiden ni fortsätter leta efter ägaren. Det skulle vara helt ok för mig.

TamlinsMatte
0

För att ge en liten liten kommentar om detta med inhängnade gårdar. Det handlar fortfarande inte om att jag direkt tror att det är så i detta fall eller att katterna inte är hemlösa. Men för bara en vecka sedan kunde jag återbörda en ägd och högt älskad katt från min stängda gård. Gården har portar ut mot gatan, som sällan står öppna men ibland händer det förstås. I ungefär en vecka sågs denna herre inne på vår gård och vi pratade lite om att vi inte visste vem som flyttat in med denna katt - det finns en del lösa katter här på gården så att han inte hörde hit var liksom aldrig en tanke. Vid något tillfälle träffade en granne honom precis utanför gården på gatan och ställde då vänligt in katten igen och stängde till för att katten inte skulle rymma hemifrån…

Det var en rätt stilig katt och jag tänkte på att han  såg ut som en brittisk korthår. Döm om min förvåning när jag såg en lapp på affären om att en brittisk korthår kommit bort. Nog var det vår nya "grannkatt" alltid. Han hade vandrat över en ordentligt trafikerad led och smitit in på vår innergård någon gång samma dygn som han försvann. Sedan har vi grannar vänligt fortsatt att stänga in gubben på gården… Ägarna bodde inte alls här utan en bra bit bort (men största affären i närheten av båda områdena är densamma)

Självklart behöver katterna få ett hem så snart som möjligt. Kanske kan de tilltänkta ta emot sina katter med en liten reservation för att det finns en minimal chans att den ursprungliga ägaren hittas?

Anledningen till att jag tog åt mig av TS inlägg var förstås att du skrev att du blev ledsen över ert beteende, inget speciellt inlägg angivet. Dessutom svarade du på min kommentar om att polisen inte alltid går igenom alla anmälningar.

Gullimat
0

Nordann

Djurskyddsinspektören tar över ansvaret, hur länge gör dom det, och var hamnar dom sen?

Kan inte heller tänka mig att någon ägare finns kvar till dessa tre katter, dom är säkert dumpade Jag hade lämnat dom till de familjer som vill ta hand om dom nu.

Du har gjort en fin insats för dessa katter. Var i Malmö bor du?

Camillhe
0

#46 Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att hoppa på dig. Jag blev ledsen och frustrerad över ett par saker i några inlägg men det var främst en person som jag tycker betett sig väldigt otrevligt. Och ang polisen var jag var ju med via telefon när polisen gick igenom alla katter som anmälts saknade, hon läste även upp honor så jag är ganska säker på att hon inte struntade i en del anmälningar.

Hade det handlat om en enda katt, hade jag hållt med dig, då hade en sådan situation som du beskriver kunnat vara trolig. Men just att de är 3 gör ju att det dels vore enkelt att se om det kommit in en anmälning någonstans, eller lappar om bortsprugna katter. Och att 3 katter skulle smitit in känns inte riktigt troligt.

Jag bor nära en icabutik och där är nog det främsta stället en orolig ägare skulle annonsera på, och jag kollar varje dag på lappar jag ser om bortsprugna katter samt pratar med människor i området om katterna. Hitills inget napp. Dock var det en granne som misstänkte en familj som jag faktiskt frågat redan och som sa att det inte var deras katter, men grannen misstänker att det är det i allafall. De är lite speciella och sköter inte sina djur speciellt väl. Hundarna rastas bara på gården etc. Så kanske det är deras men när dom nekar kan jag ju inte göra mer.

De ev familjerna bor inte i Malmö och det är också en orsak till att jag vill vänta så länge som möjligt för att en ev ägare ska hittas innan de flyttas från Malmö.

Jag bor på Möllevången.

Alexej
0

Camillhe, tycker det är jättebra att du bryr dig.

Ser bara till att katterna kommer till bra hem där de kastreras, vaccineras och id-märks. Flört

Camillhe
0

Ska kontakta djurens vänner imorgon och se vad de kan hjälpa till med, just nu är första prioritet mask, skabb och varför ögonen rinner ibland. Hoppades på hjälp med kastrering från dom med, men frågan är om det kan göras innan de omplaceras, efter en sådan operation behöver de väl tillsyn?

Men självklart kommer de att kastreras i de nya hemmen annars. Det är familjer jag känner väldigt väl som ev kan ta hand om dom, så jag vet att de får det bra OM de nu får komma dit.

Camillhe
0
Camillhe
0
Camillhe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Alexej
0

Vad söta de är! Cool

Gullimat
0

Jättefina

Hawknestgrove
0

urfina. OCh som sagt, att dessa katter, tre stycken  är ägda älskade och saknade, med öronskabb, utan mat och utan kastrerering, finner jag lika osannolikt som  att månen är en ost. KRam på dig tjejen som försökar hjälpa!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gulliver
0

Jättefina katter. Lycka till och hoppas att det ordnar sig till det bästa.

gargamel
0
Camillhe
0

Tack, jag håller med , de är helt underbara. Framförallt har de ett fantastiskt temperament och visar inga tendenser till att rivas eller bitas när jag håller på med dom eller lyfter dom.

Hanterar dom inte så mkt pga min allergi, men brukar klia dom en stund när jag matar dom.

Nu har de blivit väldigt smutsiga, pälsen ser fin ut men man blir verkligen skitig när man klappar dom och de känns feta i pälsen. Brukar inte katter vara ganska bra på att hålla sig rena?

Och sen undrar jag om ngn av er som kan katter bättre än jag, har ngn gissning på ålder? De är de 2 som jag uppfattar "som unga" som är på fotona ovan, den tredje fick jag inget foto på i går men ska försöka igen.

Tror ni att katterna kommer att klara ett liv inomhus efter att ha varit ute så här?

Det ena ev hemmet kan dom nog få vara ute på men det andra blir det nog bara inhägnad balkong.

kattassen
0

#59 Att det är smutsiga är inte konstigt när de bara vistas ute på en stadsgård. En katt behöver ha en ren miljö runt sig för att hinna med att hålla pälsen i ordning. En tillfällig nedsmutsning kan de hålla stången men utsätts de hela tiden för en massa skit blir pälsen aldrig riktigt ren. De har säkert inte heller tid (för att de är ute och på sin vakt hela tiden) att hålla pälsvården intakt. Sedan kan det ju bero på hälsan också, men det är inte säkert.

En katt som varit ute behöver inte alls förbli en utekatt. Det finns många fina exempel där katten varit mycket nöjd med att få komma in och nöjer sig med att finnas på en innätad balkong etc. Vi har två hittekatter som vandrat ute ett tag, båda är inomhus med tillgång till utevistelse i koppel. Det funkar bra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Djurhemskampanj
0

Länsstyrelsen får INTE hänvisa till katthem. Det är länsstyrelsen som har det lagliga ansvaret att omhänderta djur som uppenbarligen har kommit utanför ägarens besittning. Katthem har ingen som helst lagligt ansvar att göra något sådant. Dessutom finns det väldigt få katthem som ffa denna årstid, omgående har plats i karantän eller jourhem.

I djurskyddslagen står ganska tydligt att djur vems ägare är okänd eller inte går att nå, ska omhändertas OMEDELBART. Det är länsstyrelsen som fattar beslut och polisen som utför beslutet. Polisen har själv också möjlighet att fatta beslut.

Det gäller att stå på dig vid kontakt med länsstyrelsen eller polis och upplysa de om deras skyldigheter.

Alexej
0

#61 Jag anmälar aldrig till länstyrelsen - om det inte handlar om vanvård.

Helt enkelt för att länsstyrelsen-djurskyddsinspektörer inte har något katthem, jourhem eller andra möjligheter att sätta en katt in.

Har inte katthemmet plats avlivas katterna direkt.

Djurhemskampanj
0

# 62 Det går ju inte riktigt ihop att klaga på dålig tillämpning av djurskyddslagen och samtidigt själv skita i att anmäla och applådera på djurpolisinitiativet i Stockholm. Hur tror du det initiativet har vuxit fram? Inte på grund av att de aldrig får in nån anmälan om hemlösa katter.

Alexej
0

Jaha, och under tiden ska katterna som länsstyrelsen ta hand om här avlivas för att alla katthem är fullbelagda?

Att anmäla till länsstyrelsen här är ett dödsdom för katterna! Aldrig i livet!!! i Stockholm finns det ett fungerande samarbete mellan katthem, polisen och länssyrelsen sedan längre tid. Och nu finns det 2 djurpoliser i Stockholm. Jättebra.

Men det fungerar inte likadant på andra ställe.

Jag anmäler till polisen men tar själv hand om ärendet. Skulle jag överlåta katterna till djurskyddsinspektörerna på länsstyrelsen kommer katterna troligtvist att avlivas.

Och Malmö är väl känd för polisens avlivningskattpensionater….

Camillhe
0

#61 Ja, polisen kunde ha kommit och hämtat katterna, det upplyste Länsstyrelsen mig om, men då hade de fått bo i ett katthem i 7 dagar och sen blivit avlivade.

Det vill jag verkligen INTE. Och det sa jag också till dom. Varför tycker du att dessa katter ska gå ett sånt öde till mötes? Är det inte bättre om jag kan hitta ett nytt hem till dom?

Så här står det på Malmö kommuns hemsida:

Djurskydd och polishjälp

Länsstyrelsens djurskyddsinspektörer kontroller (sedan 1 januari 2009) att djurskyddslagen följs. Kontakta Länsstyrelsens djur- och veterinärenhet om du misstänker att ett djur far illa eller om du har frågor om djurhållning.

Om din katt sprungit bort ska du anmäla det hos polisen. Om du hittar en övergiven katt ska du ringa polisen och meddela att du har hittat en katt. Beskriv katten och uppge om den har någon form av id-märkning.

Om polisen tar hand om katten sätts den på ett pensionat i fem dagar. Därefter lämnas ärendet till länsstyrelsen som fattar beslut om katten och eventuell avlivning.

Jag har gjort som det står men inte bett de hämta katterna då jag inte vill att de avlivas, så snälla kan vi skippa diskussionen om det nu?

Det enda jag vill är att katterna ska få det bra och ni som inte kan acceptera det kan väl låta bli att skriva i tråden. Gör en egen tråd om det där ni som är intresserade kan diskutera.

Tack Katttassen för dina svar!

gulliver
0

#64 Det stämmer Alexej. Har själv haft några trådar här om katter som vi räddat från polisens uppstallningshem efter att deras "tid varit ute". Har totalt blivit 17 katter därifrån varav en hade en tydlig örontatuering och är återbördad till sin ägare av oss och två finns i annat stödhem. Så 14 av dem finns hemma hos oss (fyra är kattungar och fem är under ett år gamla).

Det var därför jag skrev #12.

[GunillaR]
0

Har du varit i kontakt med dessa

http://www.katthjalpen.nu/

kanske de kan hjälpa med omplacering!

En stor eloge till dig som bryr dig. Kisarna ser jättefina ut! Lycka till!

Camillhe
0

Har fått bekräftat av Djurens Vänner att de betalar veterinärkostnader, så tacksam!

De tipsade också om "hemveterinären" som då kan komma hit till gården, vilket vore bra då jag inte har transportburar till dom. Så henne ska jag ringa i morgon och bestämma tid.

Jag är förvånad och otroligt tacksam över den hjälpen från Djurens vänner. De erbjöd sig också att betala för kastrering när katterna hamnar i sina nya hem, men det tyckte jag ägarna kunde stå för.

En stor eloge till Ann Karlsson på Djurens Vänner!

Hawknestgrove
0

Åh det måste jag säga är helt fenomenalt! OCh du skulle resa bort sen. Sen kanske du kunde få kontakt med någon, som matade katterna på gården när du är borta och såg till att de kastreras och får nya hem? Jag menar, du har ju faktiskt din rättighet att åka bort som du planerat. Blir så glad att höra om BRA Djurens Vänner……

Camillhe
0

#69 Som det ser ut nu kommer en vän att bo hos mig och ta hand om min hund och mina råttor under tiden jag är på semester och då självklart mata katterna också under tiden.

Dock känner jag att det börjar bli lite akut med hem nu så jag hoppas kunna lösa det redan denna veckan. Akut för att katterna blir i sämre och sämre skick, för att grannar klagat till sina hyresvärdar och jag tror inte de kommer att få vara kvar så mkt längre.

Men jag känner att jag vill att veterinär tittat på dom och vaccinerat, börjat skabb/ohyrebehandling etc innan jag aktivt kan planera en flytt. Då de ev hemmen redan har egna katter.

Så jag ska försöka få det mesta ordnat i veckan nu.

Katthemsmatten
0

#70 Du gör ett fantastiskt jobb! Håller tummarna för att du nu kan få katterna omplacerade. Att de inte kommer till samma hem spelar ingen roll. De får en annan katt som sällskap och de kommer in i en miljö där de kommer att bli trygga, få möjlighet till veterniärvård om så skulle behövas och också få känna sig älskade. Du har gjort allt man kan göra - och litet till - för de här tre små liven. Hoppas att man en dag kommer på vem som utsatt dem för det här så att vederbörande kan få sitt straff.

Du har i alla fall gjort dig förtjänt av ett stort fång rosor!!1

Medarbetare Hittekatter iFokus

prodigy
0

#0 Har läst tråden då och då och vill bara säja att du är fantastisk som gör detta för kissarna! Strunta i alla negativa kommentarer, du har verkligen gjort vad som krävs för att ev. ägare ska få chans att hitta dem, dessutom verkar du ju veta vilka ägarna är. Tycker du har väntat länge nog och visst kan du omplacera dem så snart de fått besök av veterinären! Ett liv på en innergård mitt i stan är nog så farligt för små hemlösa katter…och dessa har du ju redan ordnat nya trygga hem åt…

Hawknestgrove
0

oj då hoppas vi att de kan få ett hem i det snaraste! OCh att din kompis jobbar lite aktivt på det också!

Camillhe
0

#72 Nej jag har ingen aning vilka ägarna är, pratade i dag igen med familjen som en granne misstänkte men jag tror verkligen inte att det är dom. Dom är också bekymrade över katterna och det verkade uppriktigt.

Har också nu pratat med folk från alla husen omkring gården och det är tydligen fler än jag som matar;) Ändå är katterna smala och verkar ständigt hungriga men det beror kanske på mask.

Blev rörd över att 3 av 4 gårdar har ngn som matar dom, på en gård har dom gjort en liten bädd under tak där katterna kan sova, på min gård har ngn lagt ut en tjock vinterjacka som sovplats. Och i går fanns det en skål med vatten (förutom min) samt en tom burk tonfisk.

Härligt att folk bryr sig!

En av mina vänner kan eventuellt ta en av katterna. Problemet är att den katten hon redan har, har antikroppar mot corona. En av hennes andra katter dog av Fib för ett år sedan. De tror inte att 8-åringen kommer att bli sjuk av det men risken är ju att han smittar ner den nya katten. Ska fråga veterinären om det i morgon.

Hawknestgrove
0

ja de kan ju ha mask. mycket troligt. i detta fall så är det om de inte är lättlurade, kanske bästa att maska av med spotonpreparat….Drontal är receptfritt, och där ger du en tablett på 4 kg. alltså en fjärdedels tablet per kilo. Är de glupska, så kan du smyga in tabletten i en bit falukorv.

Camillhe
0

Är så ledsen. Båda eventuella hemmen blev det inget av med. Det ena hemmet bör inte ta in fler katter då den katten som bor där har antikroppar mot corona och enligt veterinären är det stor risk att den nya katten smittas. Det andra hemmet ville inte skaffa katt igen just nu.

Vet inte vad jag ska göra riktigt, tänkte ringa runt till alla katthem i Skåne och se om ngn har möjlighet att ta emot dom.

På onsdag nästa vecka kommer veterniären hit och ska vaccinera, avmaska etc. Och nu åker jag bort om 3 veckor och även om min hund och råttvakt gärna matar katterna är jag rädd att det inte kommer att tolereras av hyresvärdarna att de är kvar länge till.

Är det lönt att lägga ut annons på Blocket? Vet inte riktigt vad jag ska skriva i en sådan annons bara, vet inte ens ålder på dom.

Finns det ngn kattmänniska här på sajten som bor i Malmö som skulle kunna/vilja komma och titta på katterna, hade verkligen varit skönt om ngn mer har tid och ork att engagera sig.

Är orolig över onsdagen med, hur jag ska kunna vara säker på att alla 3 katterna kommer att komma in på min gård så de kan träffa veterinären.

Kan jag lägga ut en annons här och se om ngn kan ta emot dom också? Vad ska man "kräva", fråga om etc om ngn nappar och vill ta hand om dom, så att de hamnar i bra hem och inte vanvårdas igen liksom.

Alexej
0

Pma Crisse-

Hon bor i Malmö och har en del kontakter.

Lena
0

#76 Det var det jag menade i #27 med att det är bra att flera tentaklar ute samtidigt. Det är, som jag nämnde där, ganska vanligt att presumtima hem som först är jätteintresserade senare backar ur av olika anledningar.

Gör nu så här:

Annonsera på följande ställen; www.katter.nu (Nordens största kattsajt med särskilt annonsforum för omplaceringskatter). www.djurannonser.ifokus.se   www.blocket.se

Du kan även skriva en särskild annons här på Hittekatter under katter söker hem.

Hör av dig till katthemmen/föreningarna i Malmöområdet. Även om de har fullt kan de ge dig tips och råd, samt sätta upp katterna på kö. De brukar även ha egna annonsforum där man kan lägga in katter som behöver hem.

Ha med bilder i annonsen och försök beskriva katterna så att deras karaktät och personlighet kommer fram så bra som möjligt. Skänk inte bort katterna, då kan de komma till hel fel personer.

Se även erbjudande i #16.

Katthem i Skåne;

gulliver
0

#76 Det var det jag var rädd för, har fem års erfarenhet av dessa saker. Därför som jag tidigare erbjöd utläggning på KKS sida men du ville ordna allt själv.

Nu är det ännu tjockare med katter överallt särskilt dräktiga honkatter och honkatter med ungar så jag hinner troligtvis inte hjälpa dessa katter.

Gullimat
0

Hon har sjuka katter

Alexej
0

Crisse har en del kontakter. Hon har haft FIV som många andra också.

Josefa
0

Antikroppar mot Coronavirus har måååånga katter som går ute.

Camillhe
0

Hej tack för era råd. Jag har mailat alla kattorganisationer i Skåne, lagt in dom här i katter söker hem tråden och ska göra dom andra annonserna Lena länkade till med.

Josefa, tror du att det är troligt att katterna har antikroppar mot corona och skulle kunna bo med en katt som bär viruset? Ska höra med veterinären på ons om hon kan kolla det. För den katten behöver sällskap och då skulle en av dessa tre kunna få ett hem.

Crisse-
0

Camillhe.

Skicka ditt telefonnummer i ett PM till mig så skall jag redan nu börja fråga runt.

#80#

Du vet tydligen mer om mina katter än jag själv. Jag har inga sjuka katter.

TamlinsMatte
0

Corona var något man var mer orolig för tidigare, men inte bara utekatter utan också väldigt många raskatter har corona-virus vilket inte på något sätt innebär att de är sjuka. De behöver inte heller smitta varandra. Det som är oron är att corona kan utvecklas till FIP.

För att vara krass och gå till mig själv så hade min nu avlidna 16-åring höga titrar vid varje mätning, medan flickan som levde tillsammans med honom i 9 år inte hade corona alls. De delade låda, mat och sovplats… Vår tredje man i trion hade låga titrar. Men båda killarna - en som hittade mig och en cornish rex - bar alltså på corona.

Gullimat
0

Ring FFK och fråga, dom svarar för det mesta. Har hört dom har nya stödhem som vill börja med en tam katt.

0707-131927

Camillhe
0

#84 tack Crisse, gör det nu.

#85 Problemet var att en annan katt som de tog hem, en unge som dog av FIP, tror han blev ett år ca. Och det scenariot vill man ju inte upprepa med en av dessa kattera. Deras veterinär sa också att katterna sällan dör av det om de är över 2 år. Den gamla katten med coronaantikroppar är snart 10 år. Men de här katterna vet jag ju inte ålder på.

#86Vilka är FFK? Ska ringa oavsett men tänkte om jag redan mailat dom kanske.

Hawknestgrove
0

FFK är väl föreningen förvildade katter som LEna länkat till i sitt inlägg #78

Gullimat
0

Ja dom finns med där. Det som är bra med dom är att dom för det mesta svarar på telefon och man kan få ett ja eller nej meddetsamma.

Gullimat
0

Nu är det ju fredagkväll och dom kanske inte vill svara, men jag kan kanske försöka nå dom

Camillhe
0

Ah ok. De var faktiskt de enda jag inte emailade, tänkte att dessa katterna är ju verkligen inte förvildade och att de då inte kunde söka dit.

Men jag ska ringa numret du gav mig imorgon.

Har även fått ett par svar från några av de organisationer jag mailade, trots att de inte har plats blir jag så himla glad att människor så snabbt svarar och verkligen bryr sig.

Fortsätter även försöka hitta hem genom vänner och bekanta.

Lena
0

När det gäller antikroppar mot Corona virus är det, som andra redan skrivit, väldigt vanligt att katter har det. Det är dock inte alls så många av dessa som utvecklar FIP, även om det finns en risk. Kattungar, gamla katter och katter med sämre immunförsvar löper större risk. Risken ökar även om man har många katter på liten yta som får dela på få kattlådor. Det har ansetts att antikroppar mot Corona är en förutsättning för att FIP ska kunna utvecklas. Man får dock ta allt med en nya salt då nya forskningsrön kommer hela tiden inom det här området.

Om man haft konstaterat fall med utbrott av FIP bör man dock vara lite försiktig innan man tar in nya katter. Det finns vissa rekomendationer då.

Camillhe
0

Har nu talat med Pia på FFK, och är så glad och tacksam. Väldigt sympatisk kvinna med massor av kunskap.

Så nu får jag hjälp med planeringen av de olika stegen som behöver tas, samt att föreningen kontaktar hyresvärden så de inte får för sig at skjuta katterna eller ngt sådant.

Idag gjorde en granne mig uppmärksam på att den ena av dom hade ett rejält sår på kinden. Enligt grannen bråkar 2 av katterna väldigt mkt med varandra. Jag har dock inte märkt det. Iallafall så fick jag tag på katten med såret och fick rengöra det, han protesterade och försökte komma loss men han varken rev mig eller bet mig och efteråt fick jag klappa honom.

Jag är så imponerad över katternas förtroende för människor, de måste blivit väl omhändertagna och det gör det så svårt att förstå varför de är utslängda.

Katterna söker fortfarande stödhem, jourhem, permanent hem.

Gullimat
0

Jag är så imponerad av dig också, som månar så om dessa katter. Hoppas det finns gosehem någonstans till dom alla tre.

Camillhe
0

Nu har katterna fått namn!

Den svarta heter Pride och ska flytta hem till Linda och Gay i Nyköping när han blivit dubbelvaccinerad, kastrerad, idmärkt och avmaskad.

Den som jag tror är äldst heter nu Ensor, han har jag tyvärr inte foto på.

Och den andra tigrerade heter Trix. Och Ensor och Trix behöver fortfarande hem.

Tyvärr har katterna nu diare' och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det eller vad det beror på. Jag tror att det kanske beror på att fler verkar ha uppmärksamat deras situation och nu matar. Har försökt att lite försiktigt säga att vi kanske ska försöka att ge samma torrfoder och kanske dela upp blötmatsmatningen. Men det funkar inte riktigt. Katterna får ändå den maten folk vill ge.

Jag hoppas att det blir bättre efter avmaskningen. Samtidigt så vet jag att man på en del andra djur inte ska avmaska när de har diaree då de kan bli uttorkade. Ska höra vad veterinären säger.

Jag är ju glad att fler människor bryr sig om katterna och vill ge dom mat. Men det är ju väldigt dåligt med diaree i den här värmen.

Hawknestgrove
0

ja och tyvärr, så är det rätt vanligt, för de äter nog en massa anant gojs också. Sån tur att det verkar lösa sig!!!!!!!Putt frö hem åt dem!!!

Camillhe
0

Nu har hemveterinären samt Pia från FFK varit här. Trots att de inte fick ngn blötmat i går och bara lite torrfoder, var det bara Ensor och Pride som kom fram. Trix fick jag inte syn på alls. Men ny tid är bokad på måndag och då ska katterna kastreras. Pride charmade både Pia och veterinären med sin extrmt gosiga personlighet. Ensor var inte lika glad men han gick att hantera. Blev lite förvånad för de är så enkla att hantera för mig på kvällarna, men antar att det var lite läskigt med nya människor.

Så nu är iallafall Ensor och Pride strongholdade och vaccinerade samt har rengjorda öron. Och de är scannade för chip men det fanns inget.

De hade skabb i öronen samt en tandsjukdom som jag inte minns namnet på som gör tandköttet rött och lite inflammerat.

Finns det inte ngn här som kan ta in dom som akuthem?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.