Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1889 ggr
Hawknestgrove
0

Hur många håller detta måttet?

På alla sina burar för transport…. Handen på hjärtat… OCh då är väl i stort sett varenda bur i handeln för liten och dessutom så faller ju alla mjuka transportväskor bort…..

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/katter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fridoliin
0

Med handen på hjärtat, jag! Nu ä det iofs inte min bur, jag har lånat den från mina kusiner. Men vid dom tillfällen jag är i behov av en transport bur så kommer jag låna denna. Och den är stor!  :D

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Hawknestgrove
0

ja, jag har tre burar och bara den ena håller måttet. det är den som Arne använder när han ska vaccineras en gång om året. Flickorna har mindre burar. OCskå de används en gång om året vid vaccination….JAg tror, att de överlever denna årliga resa……Som tar sammanlagt 1 timme….Ok vi åker utomlands då, hihi! Norge….

Arnes bur är yttermått57*35*35

Flickornas burar är47*30*30 yttermått. Sen orkade jag inte kolla det där med golvytan. Burarna är ju den typen, som är bredast på mitten vid skarven.

Vad många däremot faktiskt borde tänka på, är att säkra burarna med spännband runt "midjan". Lita aldrig på att de där knäppena är  helt säkra. Likaså, så säkrar jag alltid luckan med en stropp som jag fäster i själva buren också.Litar inte på luckorna heller. en riktigt kraffull  eller orolig katt kan faktiskt trycka upp en sån lucka

Gunki
0

Tre burar av fyra håller måttet - de används av mina tre grabbar. Den 4:e har samma storlek som Gunillas små  och används av min lilla crx-hona. Burarna används vid veterinärbesök och för den årliga 17 mila resan.

Dessutom har vi en mjuk transportväska och den är större än den lilla buren, men håller ändå inte måtten. Min störste hanne tycker dock att den är alldeles utmärkt att sova i.

kattassen
0

En Atlas 30 håller måttet:

http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/129_131_169/products_id/2979?osCsid=6a4969dfb5e64dfa7a0fff9d1328d98d

Jag har dock två katter i en sådan vilket då inte verkar tillåtet. Grejen är den att Sara och Rasmus har alltid åkt båda två tillsammans när vi åkt runt (i 9 år) och blir väldigt oroliga om de måste vara själva i en bur. Sara kissade ner sig när hon fick för stort utrymme förra året vi prövade. Tryggheten i att ligga "på varandra" får avgöra framför bestämmelserna i detta fallet.

De andra två stora kissarna får ha en Atlas 30 på man.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Anunnaki]
0

Måtten kände jag inte till men för de flesta fall verkar det vara att ta i när man kräver 50 cm x 30 cm för att ta en katt till veterinären för en vaccination. När jag låtit kastrera mina honkatter har jag alltid använt en bur där de kan ligga rakt utsträckta. Hur ofta reser man förresten i 24 tim med en katt? Jag har rest en gång bortåt 20 tim med en katta men det mått på buren som gällde då var att den måste få plats under sätet framför min plats som handbagage. Men då var det en definitiv flytt med katt mm.

Mina katter har aldrig velat ha vare sig vatten eller mat när de rest och då är det fråga om resor på nätt sex timmar från dörr till dörr.

Jag tror inte att de flesta katter ens uppskattar en bur som uppfyller bestämmelserna för de brukar tycka om att krypa in i något litet utrymme när de är oroliga.

Måtten verkar vara att sila mygg och svälja kameler när man jämför allt konstigt som är tillåtet när det gäller djur.

Mona22
0

Har en atlas 30 som min skogis ska ha men han tycker inte om den, han vill ha trängre så jag är väl olaglig. Till veterinären som ligger några minuter härifrån åker han i en mindre men till utställningar blir han tvungen att åka stora då det tar längre tid. Han har valt själv så jag tycker det är okejGlad

MewTwo
0

Ja, milde tid hur det går att sätta upp regelverk och sedan glömma desto viktigare saker… vad man de facto rent JURIDISKT skriver nämligen! Och i juridiken är ord vägda på guldvåg, som ni vet… Dock ej hos SJV, se här:

Det står i avsnittet "Transport av katter": Om du transporterar enstaka katter i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera katten i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Du måste se till att katten är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur. Katten ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten.

Jag hakar direkt upp mig på orden som strukits under i texten. ENSTAKA betyder enligt synonymordboken "enskild, ensam, för sig själv" alternativt "sällan - någon enda gång" och vilket menar SJV tro? Det talas i texten nämligen om vad du får göra med endast EN katt och följer sedan i helt nytt stycke ANDRA föreskrifter om hur du ska transportera FLERA katter. Så se upp!

Du får transportera EN katt i personutrymmet eller kombiutrymmet om det sker säkert dvs att katten är säkrad vid inbromsning, men det står inte att det måste ske i bur, utan bara TILL EXEMPEL i transportbur. Orden TILL EXEMPEL i en föreskrift är rekommendationer, inte krav. Har du andra lösningar så kan du alltså påtala att de är likvärdiga buren? För SJV tycker tydligen att bara kattens sitter i en bur, så är den säkrad. Inte ett ord om att buren också bör spännas fast! Hur många har vettiga fästen att sätta fast sina bärbara transportburar i bilens bälten med till exempel? Det är föga tröst om transportkorgen är godkänd avseende mått i fall den ändå står lös och far som en projektil runt i bilen om man blir påkörd.

Så var det då det där med att transportera flera katter: "Om du transporterar betydligt fler katter än enstaka sällskapskatter, katter som inte är sällskapskatter eller transporterar katter i något annat än i en personbil har du andra bestämmelser att följa."

Helt uppenbart får jag alltså inte köra någon av mina fyra katter med på semester i min inredda husbil, ej heller min trafiksäkra 4hjulsdrivna pickup… då den INTE går in under epitetet personbil… Fast de är betydligt säkrare än min rostiga Volvo kombi?!

I SJVs regler står också att du INTE får transportera sjuk katt! Texten lyder "Allmänna krav för transporter med flera katter: Du får bara transportera dina katter när de är lämpliga att transportera. Katter som är sjuka eller skadade får inte transporteras." Så har du skadade katt/katter i behov av vård får du ringa på taxi, ambulans eller SkaparKatten vet vad? anser uppenbarligen SJV. Veterinärer åker ju inte precis runt och samlar ihop sina patienter! Du får dock som undantag transportera ETT sjukt djur "i nödfall"…

Du får inte heller transportera en dräktig katthona de två närmaste veckorna före beräknad födsel av ungarna. (Lätt att veta exakt va??!)Katthonan får inte transporteras tidigare än en vecka efter att hon fött ungar. Likaså en kattunge måste vara minst en vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den. Blir din katta och ungar sjuka inom dessa 3 veckor så får du alltså lämna dem hemma och åka själv till veterinären för konsultation, tycker SJV.

Bisarrt? *ryser*

Mew2

Mona22
0

#7 haha. kunde inte låta bli att skrattaSkrattande

oftast vet man ju exakt när honan ska föda men om det händer något innan så får vi inte åka till veterinären alltsåFörvånad

[Anunnaki]
0

Jag brukar säga att det är viktigt att lära sig skriva på ett tydligt och klart sätt så att man menar det som man skriver för annars blir det som för jordbruksverket: Man tvingas mena det som man råkat skriva.

Tyvärr gäller detta för ganska mycket som jordbruksverket utfärdar.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JA huga, så illa mina små mår i sina pytteburar när vi åker över bron…. Men då får de inte ligga i såna här lådor heller? Ja, Kattassen, en sån Atlas är precis sådan som Arne har.

Cindy
0

Jag tycker att en för stor bur är en fara att transportera katt i. Katten kan slå sig illa vid en kraftig inbromsning eller krock om den ska flyga en halvmeter.

Dessutom har de flesta av mina katter föredragit en mysig mjuk väska, de beter sig mindre stressat än om de åkt i en stor plastlåda.

Ibland undrar jag om nissarna som skrev djurskyddslagen alls har egen erfarenhet av djur…

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Antagligen lika med noll. verkar det som

maggan47
0

kan ju se min lilla 2 kg lätta Beata i min Atlas 30 bur, hallå, hon som är blind skulle ju bara skrika hela tiden, å andra sidan ska man ju inte transportera sjuka katter, så det faller väl där förstås, eftersom hon är blind och har HCM, ska hon ju inte transporteras alls !!!!!!

fattar nada av detta byråkratspråk, måste väl vara en inhyrd konsult som för dyra pengar författat detta, ingen förankring i hjärkontoret precis, utan bara skrivit på

SkrikandesMaggan47

Hawknestgrove
0

ja och i morogn ska jag vara olaglig. För då ska vi till Halden för att vaccinera.

MewTwo
0

Jo då - en kompis till mig ringde jordbruksverket och frågade dem hur de ville att deras föreskrifter skulle tolkas  "för jag får ju inte köra min sjuka katt till veterinären enligt er?" och de blev ganska förbryllade - SÅ skulle det ju inte förstås! "Ja men det är ju vad som står där svart på vitt!??"

Så damen hon talade med skulle faktiskt lägga en vink till den som författat hemsidan och påtala att den var något till diskutabel!

Hi hi jag tror att jag ska ringa själv och se vad som händer… Texten var uppenbarligen tänkt som en kort sammanfattning av de egentliga FÖRESKRIFTERNA som finns nån annanstans.

(Kan man annat än sucka? Jag jobbar också på en myndighet och vi testar alla texter med slägga och dynamit innan vi släpper ut något för det får inte finnas utrymme för minsta misstolkning! Kanska skulle ge SJV en kurs?)

Hawknestgrove
0

ja samma sak om Havaharts fällor. Jag ha fått avslag på avslag om dem, nu sk**r vi i det.

anebit
0

Mätte mina burar och tänk att dom håller måttet.Skrattande

Rasmus som är en stor kille har en bur 55 x 35 och 40 hög. En stadig hundbur, visserligen i grönt tyg.

Pysen på 4,8 kg har en 50 x 30, 38 hög. En stadig bur i hårdplast som vi haft i 16 år. (Varit Rasmus tidigare)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

TamlinsMatte
0

Det bästa är väl ändå när man ska flyga med katt i kabinen. Buren får vara 20 cm bred, måste vara mjuk MEN vattentätt - och DESSUTOM ska katten bekvämt kunna ställa sig upp, lägga sig ned och sitta upp… Vem har denna pygmékatt - jag tvivlar på att ens min lilla 3-kilos sphynx klarar den bravaden. För mig hade nöden ingen lag - 6-kiloskissen fick vika ihop sig efter bästa förmåga, han rullade snällt ihop sig i buren och somnade så jag vet inte om han led av det så mycket…

Mona22
0

#18 För mig var det tvärt om. skulle hämta en kisse och vart tvungen att ha en atlas 30 bur som är stor, skulle vara i lastrummet. Kul för en katt som väger 1 kg. Hon skulle ju kunna springa runt därinneSkrattande